{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.728 visninger | Oprettet:

Klippe hesten - dermatofilose {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet lidt i et dilemma..
Jeg har en blandings hest, som fik en slem omgang dermatofilose (regneksem) sidste vinter, hvor han stod i løsdrift. Han har aldrig haft dækken på og sætter en kæmpe vinterpels! Det skyldtes, at hans pels ikke kunne nå at tørre, inden han blev våd igen..
I år står han så i boks, så jeg troede ikke, at jeg ville få samme problem - men de sidste to uger har han været våd konstant.. Han når knap at tørre i løbet af natten, inden han kommer ud i regnen igen. Så her kommer mit dilemma:
- Skal jeg klippe ham og investere i dækner? (Han har allerede sat for tyk pels til, at jeg bare vil smide dækken udenpå)
- Skal jeg se tiden an og så klippe, hvis han får eksem, med risiko for, ikke at nå det i tide? (Hvis han først får eksem, kan han ikke få dækken på, da det ikke må lukkes inde)
- Har I evt andre forslag?

Desuden er jeg ret træt af, ikke at kunne ride, da han er gennemblødt og møgbeskidt hver dag..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klippe hesten - dermatofilose
  • #1   4. nov 2013 Hvad med et regndækken? smiley

• #2   4. nov 2013 jeg ville helt sikkert klippe og smide dækken på... på den måde vil du også lettere kunne behandle hvis der skulle komme eksem..

• #3   4. nov 2013 umiddelbart så ville jeg tænke at der da også var risiko for at din hest ville blive forkølet når den næsten ikke når at tørre, inden den skal ud igen? smiley

Jeg havde nok valgt en form for klipning - og smidt dækken på smiley Så er der vel ingen risiko for at han får regneksem, når han er klippet? smiley Du behøves jo ikke at klippe ham over hele kroppen, men f.eks. jagtklipning, eller en klipning som ikke indebære at du klipper hele kroppen kunne måske være en idé? smiley Jeg er dog ikke selv ekspert med regneksem o.s.v - men hvis min hest havde det, tror jeg at det var den løsning jeg havde taget smiley

• #4   4. nov 2013 Min skal klippes i morgen, han har det nu. Puuh for en omgang, en masse vaccine og vaskning af alt muligt.... smiley

• #5   4. nov 2013 I mit hoved er regndækken i kolde tider er NO GO! Hesten kan ikke rejse pelsen, så vil ikke kunne holde varmen (:

Tror også, at jeg selv hælder mod klipningen.. Det bliver bare en dyr omgang og jeg har aldrig haft dækkenhest før, så det bliver også noget af en prøvelse!

• #6   4. nov 2013 Klip den klip den...

Min shetti fik det også og det hjalp med det samme at klippe....

• #7   4. nov 2013 Jeg har selv en hest med dermatofilose og han var også gennemblødt når han skulle UD fra stalden. Det er simpelthen fordi de sætter en for tæt pels, hvilket gør at de ikke selv kan ånde ud af den.

Jeg synes du skal klippe din hest købe 1 regndækken, 1 overgangsdækken (150gr.) og 1 vinterdækken (300gr.). Det vil gavne både dig og din hest, og så skal du ikke bøvle med ikke at kunne ride, og så vil din hest ikke være våd hele dag og i sidste ende IKKE ende med en omgang lungebetændelse.

Sarte dyr vi ejer smiley

• #8   4. nov 2013 Jeg ville nok have klippet den delvist og givet dækken på, f.eks. kunne du nøjes med at klippe bringe, halvt op på hver side af halsen, skulder, noget af siden og maven. Sådan er mine klippet, og stort trives med dækken på nu (islændere med meget tyk pels).
    Ellers kunne det måske være en mulighed at lade den stå med fleece-/uld-/coolerdækken om natten så det kunne tørre ordentligt op. smiley

• #9   4. nov 2013 Ja, dermatofilose er simpelthen noget bøvl! Men nej, han burde ikke kunne få det, hvis han står med dækken..

Ang. klip, så tænker jeg, at det bliver en fuldklip, hvis det nu er. Han har allerede sat kæmpe tyk pels, så jeg tror, at alt andet vil se sjovt ud! (:

• #10   4. nov 2013 Hvis den står med dækken om natten vil pelsen ikke tørre. Det lyder umiddelbart som om at den simpelthen ikke kan ånde igennem pelsen, og derfor sveder på livet løs.

• #11   4. nov 2013 Selvom det nok kommer til at blive noget dyrere og samtidig bliver mere besværligt, så tror jeg, at både du og din hest bliver glade for det smiley

Normalt synes jeg jo, at man skal undgå dækkener og klipninger og alt det skidt, men hvis jeg stod i den situation, som du står i nu, så ville jeg klippe og lægge dækken på.

Held og lykke.

• #12   4. nov 2013 Desuden er han buckskin, så når han bliver klippet, bliver han helt grå. Det kommer nok til at se lidt sjovt ud med hans gullige pels (:

• #13   4. nov 2013 Klip den og smid dækken på, tror klart det vil gavne begge parter! smiley

• #14   4. nov 2013 Tusind tak for alle jeres svar - det virker til, at I er rimelig enige! Jeg vil lige tænke over det de næste dage, men det bliver pelsen, der ryger!..

• #15   4. nov 2013 Min cob får dermatofoliose under maven i sit gjordleje fordu hun altid ligger ned og sover på sig hovskæg. Jeg har haft rigtig gode erfaringer med at klippe hende når jeg kan se hun begynder at være fugtig i længere tid af gangen. Hun behøver så ikke dækken af det heldigvis. smiley

Men jeg behandler med er spray middel der hedder fungatrol. Og det er dælme effektivt. Men ikke noget man skal have af dyrlægen og er meget mildt for huden. Helt klart det bedste jeg har prøvet mod det.. efter flere medikamenter fra dyrlægen der ikke virkede og var noget virkelig krads noget.

• #16   4. nov 2013 Som jeg ka se det, løser en klipning 2 problemer.
    Hudproblemet og rideproblemet.
    Men ingen klipning, løser intet.
    Det er lige meget hvordan hesten kommer til at se ud, bare det afhjælper problemet:)
    Farven kommer igen.
    Så en fuldklip og dækken på.

Min den gamle fik dækken på første gang som 11 års, det var det intet problem i.
    Hun blev klippet efteråret efter, fordi der var alt for meget pels, for en ridehest.

• #17   22. nov 2013 jeg har en palomino, da jeg købte ham for 8 år siden havde han let dermatofilose, dyrlægen sagde til handelsundersøgelsen at det ikke var så slemt. Men det blev det, det endte med at jeg en måned senere i januar måned måtte pille hans vinterdækken af ham, samt han fik pencilin direkte i blodet i 3 dage i træk. der gik 3 måneder før han var ordenlig rask.
    året efter var den galt igen, jeg brugte en anden dyrlæge. hun sagde jeg skulle vaske ved virkon s + alt hans udstyr (da det ville smitte ham), han fik pulver pinicilin. jeg mener han var syg en 1-1,5 måned.
    året efter igen var den i gal igen. Jeg havde flytte ham til en anden stald (som var forhandler af hippolyt) og fik anbefalet at bruge hippolyt dyrlægen jorun. hun kom ud og tog blodprøve som viste han var lav i mengan, selen, og specielt zink. så han fik den helt store foder kur med bl.a. deres immun booster som hedder equimun og de andre mineraler som jeg nævnte og 3 uger senere var han rask...

året efter kom der lidt igen men jeg tog det i opløbet og gav ham zink og equimun og efter 1 uge var alle tegn væk. jeg har lært at kende min hest så hvert år i september giver jeg en zink kur samt jeg kører equimun hele vinteren (35 g pr dag i 7 dage og så 3 ugers pause og så forfra igen, så selvom en bøtte koster 350-400 kr så holder den længe).

mit råd tag blod prøve og se om der er noget der skal forbedres der ellers er equimun fra st. hippolyt rigtig godt + de har andre kure der booster hesten under sygdom.

du er velkommen til at skrive igen, da jeg som sagt har været møllen igennem med min egen hest og da jeg købte ham var han kun 3 ½....

Kommentér på:
Klippe hesten - dermatofilose

Annonce