{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.215 visninger | Oprettet:

Bidløs er ikke nødvendigvis useriøst {{forumTopicSubject}}

NU skal jeg altså ud med det, for NU er jeg altså træt af at høre på det.

Hver gang folk hører at jeg rider bidløst så spørger de altid, "nå.. hvad rider man så når man er bidløs, er det bare tur? eller er det også lidt sjov på banen og sådan?" eller, "nå, du er bidløs.. du går måske ikke så meget op i ridningen?" og kommentarer ligesom dem.

Bidløs ridning betyder IKKE en bestemt måde at ride.
Bidløs ridning er IKKE en disciplin, det er det udstyr man har valgt at ride med.
Skal jeg også gå rundt og spørge bidryttere - "nå, du rider med muffebid.. er det så dressur man rider?" osv. osv. osv.

At sige at folk der rider bidløst er useriøse, er det fuldstændig samme som at sige at folk der rider med bid rider rollkur.
Og ja, jeg er mere end tilfreds med at være bidløs, men jeg må indrømme at jeg føler mig noget trådt over tæerne når jeg får sådan en kommentar.

Ridning med bid er ikke = rollkur, glidetøjler, sporer, mishandling osv.
Ridning uden bid er ikke = hygge, useriøst, hesten er lavet af glas uuuhh osv. NEJ.

Om man vælger at ride med eller uden bid er bare et valg af udstyr. Præcis som man vælger at ride med eller uden gamacher, martingal whatever. Det er altså ikke en ridedisciplin i sig selv.

Og fordi man er bidløs rytter er man altså ikke nødvendigvis imod bomsadler, sporer, tøjlekontakt, pisk og bla bla bla.

Jeg er virkelig træt af folk der generaliserer.
"Bidløse er så hellige"
"Bidløse tror hesten er lavet af glas"
og lignende bla bla bla.
Fordi det er SÅ IRRITERENDE at læse og høre på.
Ligesom det også er irriterende for bidryttere at høre på
"Bidryttere er mishandlere"
"Bidryttere tror bare hesten er en maskine"
bla bla bla.

Kan vi ikke slutte den her uendelige krig der splitter hestefolk i bid- og bidløse ryttere?
Jeg er sikker på at man vælger at ride med den optømning som man selv mener er bedst for hesten og en selv. Om det så er med eller uden bid i munden. Det ændrer ikke på hvordan vi rider, hvordan vi omgås hesten og hvordan vi ser og tænker om hesten. Bidløs betyder ikke at man tuller rundt uden sadel og laver tricks og bidridning betyder ikke at man tvinger sin hest ind med diverse tvangsmidler.

Amen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bidløs er ikke nødvendigvis useriøst
  • #1   6. nov 2013 Kan godt følge dig - det er træls, at folk har så mange åndssvage kommentare og holdninger, når man rider uden bid og med for den sags skyld. Kan man ikke bare accepterer, at der er forskellige ridemåder og lade hinanden være i fred?

• #2   6. nov 2013 https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1412401_443129425797473_1382144796_o.jpg

Helt enig. Min tanke om useriøsitet stoppede efter jeg selv prøvede det smiley Nu springes min udelukkende bidløst, for det har han det så meget bedre med. Men jagter og dressur er så stadig med bid, okay dressur er forskelligt, men mere pga stævner smiley

Og synes det er FLOT at du rent faktisk lige vender den om på os bidryttere også, for de kommentare er dælme også trælse.

• #3   6. nov 2013 Helt enig smiley

• #4   6. nov 2013 Er så enig! Rigtig godt skrevet.

• #5   6. nov 2013 Jeg er enig i, at denne "krig" bør stoppe. Desværre tror jeg ikke på det. Der vil altid være nogen i hesteverdenen, der føler sig bedrevidende, og mener, at det de gør, er det eneste rigtige.

• #6   6. nov 2013 Fantastisk skrevet! Jeg er selv en herlig blanding, rider tit bare i kapsun og med tøjle, men når jeg træner min part så har hun bid og kapsun på, for så ligger jeg det primære signal kapsun tøjlen og derefter et let signal på bidet. For det fungere for os. Jeg er glad for den løsning.
    Har selv overvejet at købe en hackamore og et ekstra hovedtøj - eller en sidepull som jeg så vi, ride med når vi skal på hyggetur.

Men jeg betragter bestemt ikke bidløst ryttere som hyggeryttere. De kan jo uden nogen problemer ride dressur og spring bidløst. Fx som Undercover Puf har vist et billed af DD(selv om jeg mener det er hende selv smiley ) men det er nu ligemeget, hvor hestenbliver redet korrekt dressur. Så jeg dømmer ikke bidløse, hvis de bidløse ikke dømmer mig. Ligeså vel som jeg ikke mener at varmblods ryttere er snobbede, og koldblods ryttere er useriøse.

• #7   6. nov 2013 Er helt enig med dig, dog har jeg stadig den mening at det for mig aldrig bliver andet end hygge, hvis jeg rider det, og sådan er det nu bare, så for mig personligt er bidløs hyggeridning.

Fremhæver ordene for at pointere at det er for mig det gælder, og ikke alle der rider bidløst.

• #8   6. nov 2013 Jeg rider også bidløst når vi skal hygge. smiley For jeg kan personligt ikke finde ud af at ride seriøst uden bid. smiley

• #9   6. nov 2013 Tja... kan man være andet end enig her? smiley

Om man er seriøs rytter eller ej ligger i personen ikke i udstyret smiley

Personligt er Jeg lidt "moster modsat" jeg rider gerne bane uden bid, men på tur bruger jeg dressur trensen (fordi jeg selv er meget nervøs og bange for han løber med mig)

• #11   6. nov 2013 Nej det ikke useriøst - Nogle bliver bare ikke enige - nogle kna ikke formulere sig - BlaBlaBla smiley

Gær hvem der er sybtes at der snart bliver skrevet det samme i hver diskution smiley
    Men i dette har du formået at formulere dig godt, men der bliver måske alligevel en diskution, men Hallo! Det er jo Hg smiley

smiley

• #13   6. nov 2013 Uuuh, jeg er glad for du skriver det !
    Der var engang en højt disciplineret dressurrytter jeg red i ridehus sammen med der sagde højt til sin veninde lige da jeg red forbi : "Det er da en synd at så smuk en hest skal rides så useriøst".
    Jeg kan ikke præcist huske hvad jeg sagde til hende, da det bare fløj ud af munden på mig. Men hun var typen der altid savede sin hest ned i rollkur for at den skulle gå perfekt, så jeg tillod mig at sige noget ligene med at bare fordi min hest havde det godt betød det ikke at vi var spor useriøse.
    Utroligt nok, så snakker vi faktisk ret godt sammen den dag idag med respekt for hinanden smiley !

Kommentér på:
Bidløs er ikke nødvendigvis useriøst

Annonce