Bidløs {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min ene hoppe har kørt travløb i Sverige i flere år og efter vi har fået hende har vi kun brugt hende til lidt skovtur osv.
Jeg har haft brugt en helt alm trense uden næsebånd og med to-delt muffebid på hende, men det er ligesom om, at der sker et eller andet i hovedet på hende når hun får bid i munden. Hun bliver nærmest hysterisk og virker ret generet af det. Har også haft prøvet stangbid og alm 2-delt uden held. Vi rider normalt med meget løse tøjler og
Derfor købte jeg en hackamore, som vi har brugt et par gange og hun virker meget mere tilfreds med det. Problemet er bare, at den er lidt for stor til hende (hun er stor kat 3).
Ville I købe en sidepull eller en kapsun i stedet? Eller har I andre forslag? Kunne hun have ondt nogen steder?
Tænder er tjekket, så der er ikke noget galt der.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Om din pony vil være glad for en anden type bidløs er meget individuelt. Min hoppe er rimelig nem og fungerer godt på meget, hun kan både gå med sidepull og kapsun mens bid og hackamore ikke er helt så godt selvom hun godt kan gå med det. Min vallak er meget tydeligt gladest for hackamore.
Vil du gerne blive ved med at prøve hackamore så kan du jo overveje nogle kortere stænger? Den nemmeste mulighed man hurtigt lige kan prøve er med et par grimeringe som her: https://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/off-topic/432760-guide___lav_din_egen_mini_hackamore
jun 2009
Følger: 28 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 39 Svar: 116
Altså for mig er det ligemeget hvad hun går med, bare hun har det godt med det
Tak for tippet, det kunne være jeg skulle prøve det
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Min vallak var rideskolepony i 10 år med et semistærkt bid, han var ikke en god rideskolepony og meget stresset. Da jeg købte ham skete der mange ændringer blandt andet fra bid til hackamore (jeg prøvede mig igennem flere typer bidløs og det var bedst for ham) og det gjorde meget for ham.
Man må prøve det forskellige for at finde ud af det, men det kan godt blive dyrt at prøve en hel masse, så vil du prøve sidepull også så kan det også gøres nemt med dine hackamore-dele: https://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/off-topic/432131-guide___lav_din_egen_sidepull_perfektionist_edition
jun 2009
Jeg prøver mig frem og ser hvad hun siger til det! Tak for hjælpen
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 455
Hackamoren fungerer som en vægtstang og skal bruges med helt fine signaler.
Et lille træk ligger et stort pres.
Jeg har fx. haft brugt en kombination af kapsun og hackamore til dressur, fordi jeg så kan justerer små ting.
Kombinationen kaldes også en cavemore.
jun 2009
Tror helt bestemt jeg vil prøve mig frem med kapsun
Bidløs