{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.984 visninger | Oprettet:

Smidt ud ! {{forumTopicSubject}}

Min 18-årige papsøster er lige blevet smidt ud på den gård, hvor vi begge vores heste. Det er en ældre herre, der ejer gården, hvor en voksen kvinde, Z, først havde sine 5 heste gående. Jeg har nu stået på den gård i over et år, først med min shetlænder og bagefter købte jeg en islænder af hende. Vi har alle haft hver vores fodredage, og det er gået rigtig godt lige indtil min søster for 2 måneder siden sendte sin islænder i gangsætning. Hun glemte derfor at fodre 2 gange:
Første gang huskede hun det selv sent om aftenen og kørte derud. Anden gang tog Z hestene klokken 23:30 om aftenen
Tredjegang fik hestene slet ikke mad.

Min papsøster er derfor blevet smidt ud fra gården (det var Z, der ene og alene bestemte det uden min eller husejerens indblanding) Hun blev smidt ud i lørdags, og hun skal være ude inden på torsdag. Jeg har valgt at blande mig uden om i skræk for, at jeg også vil "ryge på gaden".. Hvad synes I? Kan godt forstå Z's irritation, for det er hendes (nu) 3 heste og mine 2 heste, der stod uden mad og vand, hun siger: "jeg vil ikke have nogle til at passe mine heste, jeg ikke kan stole på", og det vil jeg give hende fuldstændig ret i, men synes det er for overdrevent at smide min papsøster ud, advarslen om udsmidelse havde været nok! smiley

Har brug for at høre jeres mening, og hvad jeg/vi i så fald skal gøre/ikke gøre. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smidt ud !
  • #1   3. nov 2013 Jeg ville også have smidt hende ud.

• #4   3. nov 2013 Jeg havde også smidt hende ud..
    Når det er sket 3 gange, så synes jeg helt ærligt ikke det er i orden mere.

• #5   3. nov 2013 Jeg havde bestemt også smidt hende ud HVORDAN kan man glemme det en ting er hun måske første gang fik smidt det ud og selv om i tanke om det senere og kørte derud men serist 3 gange og hestene har stået uden mad og vand det kan man BARE IKKE..

Så jah ud..

• #6   3. nov 2013 Hvis det var min gård, var hun også røget hvis det gentog sig og hun ikke var trist over det eller undskyldte.

Men ellers havde jeg nu nok bare taget en seriøs snak med hende, alle kan glemme.

Men hvis hun ikke ejer gåden mener jeg bestem ikke hun kan tilalde sig det?

• #9   3. nov 2013 Fejl er fejl.. Ville bare tage en seriøs snak med din søster, og så lade den ligge.

Men for fanden da, ikke smide hende ud! Hvad er det for en verden vi lever i?

• #10   3. nov 2013 Hun kan vel passe sine egne heste, hvis hun ikke stoler på folk?

• #12   3. nov 2013 Hun var virkelig også smidt ud her og jeg havde nok råbt virkelig højt og hårdt af hende hvis hun ikke havde fodret mine heste!!! Idiot.... Helt ærlig man kan ikke glemme at foder sine heste?!? Så burde man ikke have hest virkelig!!
    Hun var røget her måske allerede efter 2. gang...

• #13   3. nov 2013 Havde også smidt hende ud smiley

Hvis hun glemmer det 3 gange, så tror jeg ikke på, at en advarsel er nok.
    Faktisk ville jeg nok ikke have en stående, hvor den dårlige samvittighed over at have glemt hesten ikke var nok til, man husker det smiley

• #14   3. nov 2013 Man glemmer jo ikke bare lige sine dyr. Ikke 3 gange da. Jeg havde også smidt hende ud...

• #15   3. nov 2013 Jeg har det også sådan lidt kan mn glemme det hele 3 gange så kan man også glemme det 4 eller 5 gange det altså ikke ok..

• #16   3. nov 2013 Hvis det kun var hendes egen hest var det en anden sag men vi snakker at hun også har ansvaret for andre det ikke ok..

• #17   3. nov 2013 Må indrømme jeg nok også havde smidt hende ud hvis jeg bestemte over stalden .. som nogle af de andre siger at hvis man glemmer hestene 1 eller 2 gange kan det gå men altså 3 gange er lidt for meget når du også har ansvaret for andre heste havde det kun været hendes egne havde det ligesom været noget andet ...

Altså vil sige at maden ikke gør mig så meget men vand det er det vigtigste for en hest og mine drikker nemt en hel spand i løbet af natten og skal have nyt morgen og aften så det er vigtig for dem der bliver fyldt op så derfor er fodring meget vigtig !

• #18   3. nov 2013 hvis jeg læser det ret så har din søster pt ikke nogen hest i stalden, fordi en er i ridning andet sted..!? dette bevirker vel at din søster ikke kommer dagligt i stalden..? jeg ville da også være blevet lidt sur, men hestene dør ikke af at springe et måltid over. i min gamle stald var den sidste der satte foder frem som skulle fodre. En af pigerne kom som regl kl 19 hvor der skulle være fodret af, så en dag var jeg færdig kl 18.30 og fik ikke lige kigget om hun havde blandet foder til sin, så jeg kørte uden at fodre... uheld kan ske især hvis det ikke indgår i en rutine...

Jeg vil så heller ikke mene Z kan smide din søster ud uden staldejers accept. det er jo trods alt ham der ejer stalden...

hvor gamle er I..?

• #19   3. nov 2013 At glemme det en gang er hvad det er... Men tre gange, så havde jeg også smidt hende ud..

Det er jo tilliden fra de andre hun bryder...

• #20   3. nov 2013 Vil har alle tre lejet os til én del af marken, som ham den ældre mand ejer. Min papsøster er knust og rigtig ked af det. Hun glemte dem i teorien kun 2 gange, for første gang kørte hun selv derud.
    Vores heste har et stort badekar, de drikker af, og da de er så lidt, som de er, drikker de ikke så hurtigt.
    Vil også gerne understrege, at det ikke var lig efter hinanden med over en 3 ugers tidsperiode.

• #21   3. nov 2013 Jah den kan jo smutte at man glemmer det har da engang selv glemt det fordi jeg havde set det frem men glemte så og smide det ind men kom da i tanke om det kort efter og hestene fik deres mad..

Og nej hesten dør ikke af og springe fodret over men for nogle heste er der måske noget vigtigt i det fodre derud over så nå det nu er 3 gang så det altså for meget..

• #22   3. nov 2013 Over 3 uger og glemme og fodre 3 gange er altså virkelig meget..
    og selvom hun kom i tanke omd et og kørte derud så glemte hun det stadig og hestene fik jo så meget sent mad som jeg kan forstå

• #23   3. nov 2013 3 gange på 3 uger, er da også ret meget. Er det ikke mærkeligt hun skal fodre jeres heste, når hendes egen er i ridning et andet sted?

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #25   3. nov 2013 Jeg kan godt forstå, i er kede af det, men sådan er det jo desværre, når man gentagne gange ikke kan finde ud af at overholde sine aftaler. smiley

• #26   3. nov 2013 Jeg havde ikke smidt hende ud, hvis det var mig..
    For det første, så undrer jeg mig over, at hun faktisk står for at fodre hestene, når hun ingen hest har i den tidsperiode.. Da burde man da have delt pligterne ud mellem dig og hende den anden? Ikke din søster...
    Desuden, min har her fredag, lørdag og søndag ikke fået sin mad, fordi jeg ikke har.været hjemme (måske jeg bliver høvlet ned nu, men hun får altså også kun 150-200 gram om dagen og går i løsdrift.) Hun har så tilgengæld fået gulerødder og vitamin af staldejer - men jeg fodrer min egen, fordi hun får noget andet foder pt.... Og hvis jeg ikke lige er hjemme en weekend eller jeg ikke når derud en dag, så får hun også bare kun gulerødder og vitaminblokken... Det kan hun sagtens. Og så selvfølgelig vand og wrap..

• #27   3. nov 2013 Jeg er snart 17 og min papsøster er 18, snart nitten.
    Kan godt følge jeres argumenter, men på torsdag står hun uden tag over hovedet til sin hest, og hun er sønderknust og fortryder rigtig meget, men da hun ikke var der i dagligdagen og havde rigtig meget skolearbejde, så glemte hun det. Og igen: første gang fik de altså bare sent om aftenen, men Z tror, at hun glemte dem!

• #29   3. nov 2013 Tja det er endelig ikke nogen undskyldning.. Hun har glemt det 3 gange på en uge hun brude have sat alarm da hun fandt ud af hun havde svært ved og huske det. måske det er liiiige hurtigt nok hun er smidt ud altså ikke noget løbe tid til og finde nyt sted..
    Men jah hjælper jo ikke og sige at man fortryder nu det er sket..
    Det da mega trist for hende men forhåbentlig lærer hun så og tage ansvar

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#30   3. nov 2013 Hvor er staldejer i det her? Har hun overhovedet fået noget at vide?

Hun skal da nok kunne finde et nyt sted, hvis det ikke kan lade sig gøre at blive.

Har selv flyttet med 2 dages varsel under "ordre" fra dyrlæge og smed - det kan godt være, det ikke er drømmestedet, men så kan man stå der, indtil man finder en mere permanent løsning. smiley

• #32   3. nov 2013 Staldejeren er en gammel mand, som egentlig ikke har så meget med stalden at gøre andet end, at vi betaler ham for leje af marker og en plads i laden til vores ting. Nej, så vidt jeg ved, ved han ingenting.

• #33   3. nov 2013 Det tæller da stadig da hun glemte det hun kom så i tanke om det men hesten fik ret sent aftensmad så jo den tæller jo også heste er vanedyr

• #35   3. nov 2013 Ja, det gør vi. Z, hun laver mest mht til bestilling af wrap, halm, opsætning af hegn mm., fordi hun gjorde det jo allerede, da vi kom, men nu hjælpes vi ad, så jeg føler, at jeg også har noget, at skulle have sagt i denne situation. Selvom jeg er 13 år yngre en Z, er jeg lige så moden, som hende.

• #37   3. nov 2013 Det var kun én gang, de ikke fik foder, skal jeg lige understrege.

• #39   3. nov 2013 Jeg har det bare dårligt med at blande mig. Jeg har skrevet, at jeg selvfølgelig også synes, at det er pisse træls, men at jeg synes, vi skal tale om det. Hun har ikke svaret mig (og hun har læst det via Facebook)

• #40   3. nov 2013 Hvorfor skal hun fodre, når hendes hest pt. ikke er der? Da unghesten ude ved os var i tilridning to månederne, kom ejeren da ikke for at give mad og vand til andres, mens hendes eget var et helt andet sted.

• #42   3. nov 2013 Synes det er groft at blive smidt ud, med så kort varsel, men havde nok selv gjort det samme.

Jeg har haft flere ugentlige fodervagter morgen, middag og aften i gennem de sidste 6 år.

Jeg har 1 gang først kommet i tanke om aftenfodringen omkring kl 23.

Synes det din søster har gjort er utrolig uansvarligt.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#43   3. nov 2013 Det er så let at være bagklog.

Det er da underordnet, hvorfor hun stadig skal fodre, selvom hendes hest er i træning. Pointen er, at hun havde ansvaret for hestene de dage og det er da klart, at Z har mistet tilliden til hende, når hun gentagne gange glemmer hestene. Sådan en person kan man jo ikke rigtig stole på i fremtiden. smiley

• #44   3. nov 2013 Min papsøster kunne jo bare have sagt fra, så fejlen ligger faktisk lidt på os alle.

• #45   3. nov 2013 Er enig i det mange af de andre skriver, og hvis det havde været min stald var hun også blevet sagt op, dog nok med en lidt længere varsel smiley Når det så er sagt, så ville jeg ikke flytte min hest, med mindre at staldejer havde smidt mig ud. Hvad står der egentligt i jeres kontrakt med hensyn til opsigelse? Jeg vil ikke mene at Z har ret til at smide din søster ud, hvis det er staldejer i har skrevet kontrakt med.

• #46   3. nov 2013 Vi har ingen kontrakt, da det er hos en privat.

• #47   3. nov 2013 Heste er ikke banede i og med at de skal ha mad på samme tidspunkt hver dag. Nogen gange får mine kl 16 og andre gange kl 21.. Så længe de har græs eller hø så dør de altså på ingen måde.
    Kan godt forstå din søster har glemt det, når hun ingenting har at lave i stalden.
    Hvis jeg var dig, ville jeg tage en snak med Z.. Ja det er ikke fedt at hestene ikke har fået mad, men det er sgu langt fra verdens undergang.. Pointer overfor Z at det jo aldrig er sket mens din søster havde sin egen hest der smiley

• #48   3. nov 2013 Banede = vanedyr smiley

• #49   3. nov 2013 Man kan godt have kontrakt selvom det hos privat hehe =)

Men tja som sagt havde hun KUN glemte hestene den ene gang og var kørt ud og fodre så havde det jo bare været det.. altså det jo hvad der sker..
    MEN at hun så hele 2 gange til glemmer det.. det er det som jeg sys er for dårligt.. at hun bliver ved..

første gang et uheld.
    anden gang kan gå an men ikke ok
    3 gange er ren ud sagt ikke ok længere ..

Det er bare min mening..

har skam selv prøvet min veninde skulle sørger for mine heste så tog hun bare på weekend hos nogle venner og sagde det til mig også siger jeg hvad med dine heste og mine heste de skal jo lukkes ind og have mad ej men det måtte hendes far gøre så hvis jeg bare lukkede dem ud lørdag så måtte han lukke ind og fodre.. jeg kørte så ud til hestene omkring 10 tiden om søndagen hvor hestene så var ude super så havde han så lukket dem ud.. men så går jeg ind og tæller spande også vidre og kan så til min frygt finde ud af at hestene har gået ude hele natten i mega sne ikke fået aftensmad eller morgenmad eller noget som helst. ØV der var jeg arrig det ikke ok.. så jah flyttede mine heste ikke lang tid efter ..

• #50   3. nov 2013 Camilla L: Det skete KUN to gange, men første gang kom hun bare i tanke om det sent (klokken 21).

Kan godt forstå, at du er sur over din episode, det er virkelig også tarveligt. Dog er det ikke samme ting, der er sket, da hestene går på en mark (løsdrift), hvor de kan spise græsset (og i det der er meget dug om natten nu, så tørster de jo ikke).

• #52   3. nov 2013 man glemmer hverken børn eller dyr. de har ikke bedt om at komme til verden, så det er ens ansvar at sørger for at de får det de skal have

hos mig får mine dyr altid først. om morgen får hestene mad og kommer på fold, og alle 18 katte får tun INDEN vi selv får morgenmad. Og sådan er det bare.
    Og din papsøster er så gammel at hun skulle være voksen nok til at tage ansvar hun nu engang har fået.

jeg kan godt se at når I alle tre har lejet jer ind hos manden, så er det jer 3 som har ansvaret for hestene. og så må man være med eller lade være, og flytte sin hest. ja det er ikke sjovt at blive smidt ud.
    Men personligt har jeg haft en hest som ikke fik foder i 2 dage pga en misforståelse. det kostede mig 2200 kr i dyrlægeregning fordi hesten fik kolik.

• #53   4. nov 2013 Jeg havde altså også smidt hende ud. Glemme at fodre 2 gange på måske et halvt år, eller et par måneder er okay, men 2 gange på tre uger? Så var hun også røget ud i min bog smiley

Kommentér på:
Smidt ud !

Annonce