Pludseligt blevet nervøs i omgangen med heste {{forumTopicSubject}}
Det her er et super træls emne at skulle sidde og skriver, og jeg orker simpelthen ikke negative svar.
Sagen er, at jeg den seneste tid er blevet ret usikker, når jeg omgås heste. Det er kommer lidt som et chok, for jeg har aldrig tidligere været nervøs omkring hestene, kun lige da jeg startede med at ride, hvilket er 9 år siden.
De sidste år har jeg redet ungheste, tilsprunget heste, trænet med forskellige heste adfærdsmæssigt, jeg har trænet på væddeløbsbanen på væddeløbsheste, og jeg har aldrig været bange for at omgås heste - især ikke fra jorden af. Min egen hest er desuden stejlehest, og stejler nærmest hver gang man er på ryggen af den.
For nogen måneder siden, havde jeg en uheldig oplevelse med en plag. Jeg var blevet bedt om af ejer, at træne personligt rum og andre basale ting, da den trængte til at blive aktiveret. Jeg tog jo gerne imod opgaven - jeg har gjort det mange gange før med andre heste - men jeg skulle aldrig have gjort det.
Første (og eneste ...) gang jeg trænede heste, slæbte den mig til og fra ridebane, den både travede og galopperede direkte ind i mig, stejlede op af mig, og fik en af gangene væltet mig ind under sig. Jeg slap heldigvis uskadt fra det, og det kostede mig kun nogen blå mærker og et par ødelagte ridebukser. Da jeg kom tilbage til stalden med hesten, brød jeg fuldstændig sammen, rystede og var helt i chok. Jeg har aldrig været udsat for noget lignende. Jeg er blevet rendt ned før, væltet om kuld, men aldrig på den måde, hvor jeg følte at hesten slet ikke var opmærksom på, hvor jeg var henne. Den her hest var jo fuldstændig kold overfor at ramme mig. Det chokerede mig.
Den sidste tid har jeg så kunne mærke når jeg omgås særligt fremmede heste, at jeg er MEGET mere utryg, end jeg normalt ville være. Jeg tør nærmest ikke trække en tur med en fremmede hest, og bliver faktisk også ''bange'' bare jeg trækker min egen ved siden af nogen, der ikke har styr på deres hest.
Jeg er super frustreret over det,fordi det aldrig har været sådan før,og jeg ved ikke hvad jeg skal stille op. Jeg er også blevet meget, meget utryg ved at ride, selv på de mest rolige. Nu står jeg og har måske fået tilbud om at komme til at ride på en ung frieser, og det tilbud vil jeg jo SINDSYGT gerne takke ja til - min egen hest kan ikke rides, og jeg vil jo gerne.
Men jeg har virkelig brug for nogen råd til hvordan jeg tackler den her angst, jeg nærmest har fået? Den plag der væltede mig omkuld har jeg stadig ret stor respekt for, og nægter at trække den nogen steder hen. Det ligner slet ikke mig, men jeg kan bare ikke. Det er i og for sig også lige meget at jeg ikke kan omgås lige præcis DEN hest, men jeg vil jo gerne kunne omgås andre uden at være så urolig
Har i nogen råd? Selvfølgelig kommer det nok, jo mere tid jeg bruger på hestene, men jeg har rigtig svært ved at motivere mig selv til det, da jeg ved at jeg bliver så nervøs, og er bange for at jeg ikke ''lever op til'' det som folk (og jeg selv) VED at jeg kan med heste.
Jeg kan desværre ikke ''øve'' mig med min egen, da hun står skadet.
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Og jeg var ellers også bare uddødelig før i tiden.
Så følger med
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Men den plag er nok en af de heste, der skal have et NEJ at føle hårdt på kroppen, for at acceptere det personlige rum.
Hvad du skal gøre med den angst du har nu, ved jeg desværre ikke.. Måske se det som en udfordring og tage den udfordring op, måske kigge indad og se om du skal udvide din træningsmæssige horisont når det kommer til heste.?
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Jeg har nu en ny hest, som jeg det sidste år har trænet med for at komme over min nervøsitet, jeg går mange ture og hvis jeg endelig rider så er det på bane og i starten havde jeg altid en til at holde hesten og bare være tilstede! Og ellers så hører jeg musik som får mig til at slappe lidt mere af!
dec 2006
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Ellers har i nok allesammen ret i det i skriver. Jeg har bare svært ved at finde ud af, hvordan jeg bedst griber det an .. For jeg bliver ekstremt frustreret, når jeg kan mærke at jeg bliver nervøs omkring hestene, og så har jeg bare lyst til at droppe det helt.
Jeg har altid haft en ganske almindelig sund respekt når det kom til heste, men har heller aldrig været bange for at tage en udfordring.
Med hensyn til plagen, så prøvede jeg virkelig at sætte mig i respekt, talte med store bogstaver og prøvede at ''gøre mig stor'' overfor den, men den ænsede INTET. Den løb ind i mig uafbrudt, og jeg var nød til bare at brug den anden ende af torvet, på at holde den på afstand, da jeg ellers var kommet slemt til skade.
Men plagen skal/vil jeg ALDRIG arbejde med igen, så det bliver en andens opgave at få den på rette køl.
Jeg er meget åben i min træning overfor nye træningsmetoder, men har som alle andre hestemennesker selvfølgelig også nogen ting jeg bare ikke gør. Jeg synes jeg træner efter nødvendigheden, og er det ind i mellem nødvendigt at være lidt hård og konsekvent, jamen så kan jeg godt være det. Så jeg føler ikke selv, at jeg har brug for at udvide min træningshorisont, og den har jo også virker på MANGE heste gennem de sidste mange år
maj 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 282
Det gør så ondt at miste trygheden til noget man elsker så højt, men med gode oplevelser og sucses oplevelser, skal det nok komme
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Jeg tror ikke nødvendigvis på at man skal rejse sig ved det træ man er faldet ved, altså forstået på den måde, at jeg tror ikke du behøver at træne med den hest igen for igen at komme til at føle dig tryg i omgang med heste.
Den hest må ejer selv kæmpe med, eller sende i professionel ridning, det er ikke rimeligt at du skal risikere liv og lemmer ved at træne den.
Har du mulighed for at arbejde/omgås en meget rolig hest som du kender i forvejen, så du kan få nogle positive oplevelser ifm. træning og omgang med heste?
Hvis det ikke er en mulihed, vil jeg foreslå dig at se så meget på andres træning som muligt. Ikke for at lære noget nødvendigvis, men for at få overskygget det negative billede du har i hovedet med nogle positive billeder.
Jeg håber det lykkes, og du finder glæden og trygheden ved det igen
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
What JJ said
dec 2006
- du har jo så lige mødt en, hvor den ikke virkede på. Dem vil der også komme flere af.
- Man skal ALTID være åben for nye metoder og man har ALTID brug for at udvide sin horisont. Den holdning du har skrevet der, vil jeg kategorisere som en rigtig begynderfejl - dermed ikke sagt at du er begynder, men det at du mener, at du ikke behøves at udvide din horisont, betyder indirekte, at du ikke behøves at blive ved med at blive bedre og vigtigst af alt, lære nyt.
dec 2006
dec 2006
Men jeg er altså åben, selvfølgelig er jeg det. Jeg har heller ikke haft 2 heste i hænderne, som jeg har arbejdet ens med, for hestene har jo alle været forskellige. Jeg vil selv mene, at jeg tilpasser min træning efter den enkelte hest. Hvis jeg ikke gjorde, tror jeg heller ikke at jeg havde været i stand til at arbejde med så mange forskellige heste.
Camilla t: Jeg har overvejet lidt at starte med min mosters tinker. Af 2 grund: 1: jeg har det lidt ''svært'' med store/kraftige heste, det har jeg altid haft, men det er nu blevet endnu værre. 2: den er MEGET rolig, og jeg kender hesten i forvejen. Den hest vil jeg også kunne ride let på. Så det kunne godt være det er der jeg skulle starte. Og så måske - i samarbejde med ejeren, også den unge frieser.
dec 2006
Tusind tak for de mange støttende ord og gode forslag der er kommet. Jeg vil helt sikkert have dem alle med i baghovedet!
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 956
Mit råd, eller det der har hjulpet på mig, er, udelukkende at ride på en hest jeg er 100% tryg ved, i en periode. Få masser af gode oplevelser med den, og så stille og roligt prøve med andre heste igen.
Hvis jeg var dig, ville jeg nok undgå at omgåes/ride på, noget som du ikke føler dig 100% tryg ved. Efter min erfaring, hjælper det bare ikke på selvtilliden.
Find en 110% rolig hest at ride, rid på den indtil du føler "Hey, det har jeg sq styr på det her" - og så tag den derfra.
Bedste råd jeg kan give, og eneste som har virket på mig
aug 2007
Følger: 116 Følgere: 115 Heste: 9 Emner: 13 Svar: 75
Synes det er svært at vurdere præcis hvad du skal gøre. Mennesker er jo vidt forskellige
Men jeg ved hvad jeg selv gjorde.
Jeg tvang mig selv til at se plagen i øjnene igen. Jeg havde dog en til at holde opsyn med mig. Men jeg sparkede mig selv i måsen og gjorde det. Fik sat mig igennem og efter halvandet times kamp, accepterede den mig og i dag kan jeg sagtens håndtere den og frygter ikke længere andre heste
Pludseligt blevet nervøs i omgangen med heste