3.394 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Alt hvad man skal vide om føl. Alt hvad man skal vide om føl.

Hello HG'er.

Nu står jeg i den situation at have talt med min dyrelæge, forklaret alt osv osv og han mener det hele kunne tyde på at Bella var ifol og at det kunne ske når som helst.
Han kommer dog ud i løbet af måneden og ser på hende for en sikkerheds skyld.

MEN. Jeg har aldrig haft føl før. Og jeg planlagde først et til næste år, så jeg kunne nå at samle en masse masse viden og være 150% fit for fight når føllet kom.

Nu da det kan ske når som helst, mangler jeg altså en masse viden. Faktisk alt.
Jeg sidder selvfølgelig og vil læse om det at have føl, men her kom jeg i tanke om at det måske var bedre at høre det fra folk der selv har erfarringer, der evt vil dele dem med mig?

Derfor spørger jeg nu: Vil du komme med HELE basis viden og mere til hvad det at få føl kræver af mig? Hvad skal jeg være OBS på når føllet er her, hvad skal jeg holde øje med, hvad skal jeg foretage mig første dag (Skal jeg tilkalde dyrelæge eller hvad osv), hvordan med fold opdeling, skal følle gå selv med mutti?

Hvad skal jeg være OBS på ved fødslen, hvordan kan jeg se at nu sker det, hvad bør jeg fodre føllet med osv.

Det eneste jeg faktisk ved er at jeg først må vænne mor og føl fra hinanden efter 6 måneder gradvist. Så der er altså en del viden der skal pumpes ind i mig.

OG lige et nok dumt spørgsmål før jer erfarrene. Men ved alle nyfødte føl, ser jeg at de på bagbenene går på deres koder. Er det normalt? Ikke at jeg ved dag et rinder til dyrelægen og græder xD

Dumme kommentare frabedes, føl var som sagt ikke lige planlagt, og har aldrig haft det før. Så se mig som en dummie der skal oplæres smiley Tak på forhånd.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alt hvad man skal vide om føl.
  • #1   4. apr 2013 Det vil være meget dumt at være der alene under folingen, da meget kan gå galt. Er det første gang hoppen foler?
    Der sker det, at hoppen falder i sved. Der har man en folingsalarm på, som registrerer det og sender signal ind, så man vågner, hvis det f.eks. er om natten eller bare hvis man ikke er i nærheden. Så ligger hoppen sig ned og som regel kan de klare det selv. Men hvis føllet vender forkert, hoppen er udmattet, føllet er ved at blive kvalt osv., kan det være nødvendigt at give en hånd med. Det kan også ske, at hoppen sprækker bagi, og dertil skal en dyrlæge du hende. Når føllet er født, skal der gerne komme en efterbyrd. Den kommer som regel af sig selv. Så er føllet kommet ud og det skal pakkes ud af hinderne og så har den en lille "kage" inde i munden, som skal fjernes inden føllet sluger den. Så skal mor og barn lige se til hinanden og hoppen vil ligge og "brumme" (eller hvad kalder man det?) lidt af sit nye barn, hvorefter det vil prøve at rejse sig. Det skal det gerne høre selv, men igen, det kan ske der skal hjælpes lidt til, da føllets ben er meget lange og der ikke er ret meget balance osv. at gøre med. Dernæst skal føllet lære at drikke, hvilket moren som regel hjælper med, men det kan godt være lidt svært, så det skal den muligvis også hjælpes med - men hold så vidt muligt afstand og lad dem selv finde ud af det. De tumler lidt rundt og baby skal lige lære verden at kende af sig selv smiley føllet skal så have noget klyx, når den er kommet på benene og der er faldet lidt ro på (men uden der går mange hele timer), så der kan komme lidt gang i dens tarmsystem. Vi plejer at blive i stalden til alt er som det skal være - mor og barn spiser, drikker, skider osv. og der er ro på.
    Vi plejer så at holde mor og barn indenfor de første dage, men moren har ofte lidt rester af efterbyrden hun skal af med, så vi lader vores hoppe komme ud på banen og løbe 5-10 minutter, hvor baby bliver inde i stalden. Det kan godt give lidt påstyr, for hoppen vil meget gerne ind til føllet, men det er nødvendigt hun kommer af med det hele.

Jeg kunne nok blive ved i flere hele og halve dage, men vælger at stoppe her og tro på der er andre, der kan byde ind med lidt. Eller byde ind med noget jeg måtte have glemt smiley

• #2   4. apr 2013 Puha det er svært smiley

Men det vigtigste er først og fremmest at være parat til selve follingen.. Håndklæder, kniv/saks til klipning af fosterhinden hvis den ikke går selv.
    Jeg venter sev føl pt, og her ringer vækkeuret hver 1/2 time om natten, så jeg kan være klar, hvis der skulle ske noget. Fx ligger føllet med ku det ene ben fremme, er hovedet drejet, ligger det på ryggen osv osv.. Hvis det ikkeregeringsstyret korrekt skal hjælpe komme hurtigst muligt, gerne en dyrlæge..
    Hoppen klare for det meste alt selv, mere der kan gå noget galt, så derfor er folevagten om natten en rigtig god idé smiley

Når føllet er ude, begynder mor at ordne det og i løbet af kort tid, prøver det at rejse sig.. I få tilfælde vil moren ikke lade føllet patte, så så tilfælde skal hoppen holdes og føllet hjælpes på vej..

Føllet skal ud og gå på hårdt underlag hverdag, så den kommer op og gå rigtig. De første dage, får mine lov at blive på boks. Når de skal ud, får de en begynder fold, bare 10 min af gangen.

Så skal den self have sepcial foder, ellers skal de passes som en hver anden hest..

Jeg giver dem gerne grime på efter en dag eller to, så de er til at komme til..
    De skal lære alt det en hest kan..

Jeg begynder allerede efter 1 uge, at tage den på staldgangen uden mor. Den skal self efterses af en smed, så den kan bliver korrigeret hvis den står forkert smiley

Håber du kan bruge mig svar smiley

• #3   4. apr 2013 Glemte lige det med efterbyrden smiley husk og tjek den er hel, det skal ligne et træ, hvor navlestrengen er træstammen smiley

• #4   4. apr 2013 Tusind tak for dit indput smiley

Jeg ved desværre ikke om det er første gang, men det vil jeg tro.

Hvad nu hvis jeg desværre ikke er til stede under folingen? For jeg har desværre ingen råd til en folingsalarm her og nu, da de jo skulle være pænt dyre.. Bør jeg se efter hos hende et par gange om natten fra nu af?

Hvad er dette "klyx"? smiley

• #6   4. apr 2013 søg rundt om på nettet om du evt kan "leje" eller låne en smiley

• #7   4. apr 2013 Og hvor spændende med en lille ny! tillykke! smiley

• #8   4. apr 2013 Det smarte ved en folingsalarm, er, at den registrerer fugten, når hoppen begynder at svede (eller hvis hun ligger sig i en lort og man flyver ud af sengen klokken tis om natten). En baby-alarm er jo lyd, så der vil man nok bare høre en masse støj fra gumlen og sådan smiley men det kan også være fint nok at kigge ud et par gange om natten, når det er ved at være oppe over.

Det kan måske også gå, hvis du ikke er der, men der er bare mange risici forbundet med en foling, så det er klart rarest at kunne være der. Vi havde f.eks. En hoppe, som forsøgte at rejse sig, da føllet var halvt ude og et andet føl, var ved at blive kvalt på vej ud. Men har også oplevet, at hele min familie var taget på arbejde og i skole, og da min mor kom hjem, løb der et føl rundt ude på folden ved hopperne... Så det kan lade sig gøre, men det kan også gå galt.

"Klyx" er noget man kan få på apoteket, som virker afførende. Jeg skrev godt nok, at den skulle op og stå først, men det er nok smartere at give føllet det med det samme, så maven kan komme i gang hurtigst muligt.

Med hensyn til det du skrev med, at nogle føl nærmest går på koderne, så er det normalt nok. Man skal bare være opmærksom på det retter sig op af sig selv.

• #9   4. apr 2013 Find evt et kamera du kan sætte op, så du ikke skal ud og forstyrer hende unødvendigt. Jeg har ikke alarm på min, men kamera med lyd, dette tjekker jeg hver 1/2 time, da hoppe har haft termin..

Som Lea skriver er der bare rigtig mange ting der kan gå galt, men største dele af gangene går det godt smiley

Du kan også købe "klyx" igennem din dyrlæge, det oftes hingste føllene der har svært ved at komme af med det første skidt..

Jeg lader gerne hoppe og føl finde hinanden og derefter giver jeg klyx.. Vil helst blande mig så lidt som muligt i selve folingen..

• #10   4. apr 2013 istedet for en alarm kan man købe et folings kit som via hoppens mælk kan mål hvornår føllet kommer. sådan et koster 199kr. og der er nok til 2-3 hopper/gange... Meget billigere og nemmere og du ved hvornår det bliver indenfor 12-24 timer...

• #11   6. apr 2013 Vil anbefale dig at kigge på denne side http://www.netdyredoktor.dk/hest/tema/def/foling.aspx da der står mange brugbare ting, og ude i venstre side kan du også gå ind og læse om når føllet er kommet til verden smiley
    Derudover er der faktisk mange videoer af hopper der foler på youtube, som kan forberede dig lidt på hvordan det er hvis du er så heldig at se din hoppe fole smiley Bare søg på "mare foaling" eller "mare giving birth".

Mht. fodring vil det være rigtig godt hvis du begynder at fodre hoppen med foder beregnet til avlsdyr. Det er giver føllet de rigtige vitaminer og mineraler det har brug for til at vokse, og når føllet er kommet til verden for den disse gode sager gennem mælken. Når føllet så begynder at vise interesse for hoppens foder kan du begynde give føllet lidt foder for sig selv i en spand mens hoppen spiser af krybben. I starten mens de er små går det rigtig langsomt og der ryger ikke så meget ned, men der får de jo også det meste af deres næring i form af mælk smiley Med tiden spiser de mere og mere foder og græs og mindre mælk. Et godt foder jeg gerne vil anbefale er Suregrow fra Brogaarden, som er rigtig godt til racer der har let ved at tage på. Kunne se at Bella er shetlænder, så mit gæt er at hun nok er ret nøjsom smiley Suregrow kan du give hoppen nu, og mens føllet drikker mælk hos hende, og føllet kan også få det helt op til det er 3 år gammelt.

Held og lykke med det hele, og husk på at hopper har fået sunde og raske føl siden tidernes morgen - helt uden hjælp smiley Ja man kan være så uheldig at noget går galt, men langt de fleste folinger går da heldigvis helt som de skal og uden problemer. Så ja det er smartest at overvære folingen så man kan hjælpe hvis der opstår problemer, men medmindre man kigger til hoppen hver halve time kan man nemt misse folingen. Især når man som dig ikke ved hvor langt hoppen egentlig er henne, og heller ikke kender hoppens tegn op til foling. De kan jo være meget forskellige fra hoppe til hoppe, og nogen hopper kan altså snyde selv den mest garvede avler der har både overvågning og folingsalarm. Heldigvis klarer disse hopper det jo som regel fint selv smiley

Kommentér på:
Alt hvad man skal vide om føl.

Annonce