Blogger
26. feb 2013 Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Alt hvad man skal vide om føl. {{forumTopicSubject}}
Hello HG'er.
Nu står jeg i den situation at have talt med min dyrelæge, forklaret alt osv osv og han mener det hele kunne tyde på at Bella var ifol og at det kunne ske når som helst.
Han kommer dog ud i løbet af måneden og ser på hende for en sikkerheds skyld.
MEN. Jeg har aldrig haft føl før. Og jeg planlagde først et til næste år, så jeg kunne nå at samle en masse masse viden og være 150% fit for fight når føllet kom.
Nu da det kan ske når som helst, mangler jeg altså en masse viden. Faktisk alt.
Jeg sidder selvfølgelig og vil læse om det at have føl, men her kom jeg i tanke om at det måske var bedre at høre det fra folk der selv har erfarringer, der evt vil dele dem med mig?
Derfor spørger jeg nu: Vil du komme med HELE basis viden og mere til hvad det at få føl kræver af mig? Hvad skal jeg være OBS på når føllet er her, hvad skal jeg holde øje med, hvad skal jeg foretage mig første dag (Skal jeg tilkalde dyrelæge eller hvad osv), hvordan med fold opdeling, skal følle gå selv med mutti?
Hvad skal jeg være OBS på ved fødslen, hvordan kan jeg se at nu sker det, hvad bør jeg fodre føllet med osv.
Det eneste jeg faktisk ved er at jeg først må vænne mor og føl fra hinanden efter 6 måneder gradvist. Så der er altså en del viden der skal pumpes ind i mig.
OG lige et nok dumt spørgsmål før jer erfarrene. Men ved alle nyfødte føl, ser jeg at de på bagbenene går på deres koder. Er det normalt? Ikke at jeg ved dag et rinder til dyrelægen og græder xD
Dumme kommentare frabedes, føl var som sagt ikke lige planlagt, og har aldrig haft det før. Så se mig som en dummie der skal oplæres
Tak på forhånd.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
Nå.. Det er jo en større roman du beder om.. Jeg har haft 3 drægtige hopper som har folet og 2 vellykkede fødsler + 1 hvor føllet døde og hoppen fik plejeføl.. Min stedmor som har arbejdet på stutteri i mange år og jeg har selv haft min faste gang på både araber, islænder og DV stutterier.. Det er på denne baggrund at jeg svare dig..
Når hoppen er "lige oppe over" bliver hun blød bagtil og slap i muskulaturen omkring hale roden.. Dette kan ske i en uge i forvejen og hoppen kan ligeledes lægge mælk ned i god tid.. Det er absolut ikke en god ting at mælken kommer i god tid, da den første råmælk er utrolig vigtig.. Det er i den første potion mælk der er fyldt med antistoffer og en større koncentration end den øvrige modermælk..
Inden folingen sætter hoppen hvide/gennemsigtige vokspropper i yveret.. Hun kan have gule/brune propper "længe" inden hun foler, men de plejer at blive hvide ca. 1 døgn før følle ankommer..
Det er vigtigt at hun har en god og ren madres i boksen/løsdriften så føllet ikke risikerer at blive mere våd og kold end det allerede er.. Du må gerne lægge halm op langs væggene så hvis den skulle komme til at ligge der bliver den heller ikke kold fra væggen..
Som regel klarer de folingen selv og man skal så vidt muligt forsøge at holde sig selv og andre heste på afstand da hoppen nemt bliver stresset og en stresset hoppe kan finde på at afvise sit føl - førstegangsfolende er i større "risiko".. Føllet skal op at stå inden for en time og spise indenfor 3 timer inden du behøver at ringe panisk til dyrlægen
Mange føl er født med skæve ben og går som du siger "på koderne" :P.. Men dette retter sig ret hurtigt op.. Jo mere på fold og jo mere bevægelse, jo hurtigere retter det sig op og jo bedre bliver benstillingen..
Det er vigtigt at de kommer ud den dag føllet bliver født så knytter hoppen et bånd til føllet..
Føl er svagt seende i starten, så folden skal ikke være mikro lille og med en masse ting den kan gå ind i eller falde over..
Det er altid en god idé at give føl og hoppe et sundhedstjek et par dage efter foling, men det har jeg ikke selv gjort ved de folinger hvor hoppe og føl har virket raske og friske..
Jeg har aldrig haft problemer med sammenføringen med føllet når der er gået et par dage, men der har været lidt kaos her hvis de er kommet på fold med de andre den første dag :D..
Så snart føllet har været oppe og drikke kan du egentlig gå ind og sige hej.. Giv hoppen opmærksomhed og snak med hende i stedet for at storme hen til føllet med det samme selvom det er fristende.. Så er hoppen mere afslappet og vil være mere tryg ved at du også opsøger hendes føl.. Føllet vil muligvis selv komme til dig..
Hvornår du skal proppe grime på er der m a n g e meninger om.. Ved mine føl er grimen af forskellige årsager kommet på i løbet af de første 2 dage og det har fungeret super fint.. Har de accepteret grimen får de også tov på og så går de med det løst mens jeg trækker hoppen (føllet holder sig tæt ved hoppen i starten, så det er nemt at lære den at accepterer tov og grime når det ikke er en kamp)
Efter en uge eller 2 burde den have opdaget at tovet også kan lægge pres/tryg og så kan du lære den hvad det betyder.. Små føl er super modtagelige for ros med nusning :D..
I første omgang skal følle bare have lov til at smage på mors mad og når den bliver så gammel at den skal have sit eget fordi den tager for meget af mors, så kan du begynde at give den foder til føl som stadig er diegivende.. Jeg ved at Pavo har dodo lac til drægtige og diegivende hopper samt føl under 3 måneder og så har de et foder til føl fra 3-8 måneder og så et foder fra 8 måneder osv osv.. Vil tro at andre fodermærker har noget lign.. Jeg har bare super erfaringer med Pavo..
Hver opmærksom på at hoppen ikke taber sig.. Især mens føllet viser interesse for hendes mad og stadig dier.. Så får hoppen jo ikke alt sin mad, men føllet kræver stadig mælk som hun skal producerer.. Mine føl er først blevet vænnet endeligt fra på folden da de var 8-9 måneder og det har givet en blidere overgang fordi hoppen selv hjælper til med at vænne dem fra og de har ikke kaldt eller været stressede i processen.. Det er altid en god idé at lade føllet blive på den vante fold med den vante flok og så flytte hoppen til en anden fold.. (dog ville jeg ikke gøre det sådan hvis du lader dig hingst gå sammen med hoppen efter folingen..)
Puuh...... Håber det er til at finde rundt i.. Spørg endelig..
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Jeg aner ikke hvornår hun gik med hingst. Jeg ved hun gjorde der fra hun blev redet, men blodprøven var negativ, ergo købte jeg hoppe uden føl.
Tak for din kæmpe tekst, jeg vil lige læse den 2 gange inden jeg spørger ind
Blogger
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 420
Tak for en god forklaring...
Vi venter foling i de her dage, hun havde termin igår...
vh.Tina og Sarah
apr 2007
Blogger
Når føllet er født, skal dyrelægen så ikke ud og give en sprøjte eller noget?
apr 2007
I "gamle dage" var det vidst sådan at man gav føllet en ormekur når det var født og man kunne finde på at give antibiotika forebyggende, men hvis hoppen bliver tjekket og behandlet for orm inden 4 uger før fødsel burde føllet være dækket ind.. Og så skal føllet jo vaccineres på et tidspunkt (mine er blevet som 6 måneders) Jeg har ikke hørt noget om sprøjter lige umiddelbart, men jeg skal nok skrive hvis jeg pludselig kommer i tanke om det..
Blogger
mar 2008
Fandt ud af Dansk hesteforsikring kræver forsikring (ansvar)senest 9 dage efter foling...hestepasset 40 dage...så jeg vil have min dyrlæge hurtigt ud efter foling...
Håber snart det bliver, nu 2 dage over...dyrlægen siger det er koldt,så kan de afvente lidt...
apr 2007
Og Nårh ja.. Det er kold, så følle og hoppe skal ud mange gange i 10-15-20 min ad gangen og så skal følle ind i en varm boks at sove.. Det er ALT for koldt til at de kan ligge ude på jorden nu..
mar 2008
Ja det er koldt...tror jeg bruger ridehallen en del til at gå rundt i mens boksen ordnes og vente en eller 2 dage inden de kommer sammen med de 2 andre...
Og så hente dem hurtigt ind igen...hoppe og følle...
mar 2005
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 222
Jeg selv bruger suregrow men horselux grow er også et godt foder!
mar 2008
Det er klar.
mar 2005
mar 2005
Alt hvad man skal vide om føl.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside