694 visninger
|
Oprettet:
Hvornår ses det at hoppen er med føl? {{forumTopicSubject}}
Hej hg'ere
Jeg har fået min hoppe ifolet i år. Det er første gang både for hoppen og mig.
Nu tænker jeg så lidt, hvornår kan man se det, på maven at hun er med føl? Bare sådan cirka
Og hvordan med at springe og sådan? Er det bedst helt at lade være til hun har folet? Eller kan man godt? Og kan man ødelægge noget ved fx. at jorde for meget?
Og så lige ét spørgsmål til. Hvornår stopper i med at galoppere, trave og helt med at ride?
Mange spørgsmål, men vil gerne være helt sikker, så jeg ikke presser hende til for meget
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
Dog synes jeg ikke man skal ride de sidste 2-3 måneder op til fødslen
Synes du skal holde lidt igen med hvordan du træner hesten når den er ifolet, ville nok ikke springe og jorde på min hest, hvis den var ifolet, men almindelig træning er helt fint
Tror faktisk det først er omkring 2-3 måneder inden at du kan begynde at se og mærke føllet? Der kom føl ude på gården sidste år på denne tid, men kan sku ikke helt huske hvornår vi kunne se det på hoppen
apr 2007
Følger: 110 Følgere: 111 Heste: 10 Svar: 88
jul 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 46
Min nuværende hoppe var ikke tilredet sidste år, og jeg gav hende en rigtig lang barsel op til. Det resulterede i at hun ingen kræfter havde og derfor havde så svage veer at folingen gik galt. Det tør jeg ikke risikere igen, så selvom jeg selv vil være højgravid samtidig med hende, så skal hun bare motioneres så længe som overhovedet muligt. (Må jo nok få andre til det til sidst)
Havde en hoppe engang der allerede 2 måneder inde i drægtigheden blev halt hver gang vi spændte gjorden, men jeg kunne ride hende uden problemer uden sadel helt op til. Det var hver gang hun var i fol at hun var sådan.
Det er forskelligt hvornår man kan se det, men omkring 3-5 måneder før er meget normalt. Har dog haft en hoppe hvor man dagen før folingen stadig ikke kunne se noget på hende, alligevel kom der et pænt stort hingsteføl ud.
Husk at give hoppen kalktilskud et par måneder op til folingen. Det fremmer veerne og gør folingen lettere for hende
Hvornår ses det at hoppen er med føl?