{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
694 visninger | Oprettet:

Hvornår ses det at hoppen er med føl? {{forumTopicSubject}}

Hej hg'ere smiley

Jeg har fået min hoppe ifolet i år. Det er første gang både for hoppen og mig.
Nu tænker jeg så lidt, hvornår kan man se det, på maven at hun er med føl? Bare sådan cirka smiley
Og hvordan med at springe og sådan? Er det bedst helt at lade være til hun har folet? Eller kan man godt? Og kan man ødelægge noget ved fx. at jorde for meget? smiley
Og så lige ét spørgsmål til. Hvornår stopper i med at galoppere, trave og helt med at ride?

Mange spørgsmål, men vil gerne være helt sikker, så jeg ikke presser hende til for meget smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår ses det at hoppen er med føl?
  • #1   9. aug 2012 Altså det er ihvertfald godt til hoppen at hun bliver motioneret i den tid hun går med føl, da det kan give dem en nemmere fødsel ved at være i god form, frem for at de går i 11 måneder og bliver tykke og ude af form smiley
    Dog synes jeg ikke man skal ride de sidste 2-3 måneder op til fødslen smiley
    Synes du skal holde lidt igen med hvordan du træner hesten når den er ifolet, ville nok ikke springe og jorde på min hest, hvis den var ifolet, men almindelig træning er helt fint smiley

Tror faktisk det først er omkring 2-3 måneder inden at du kan begynde at se og mærke føllet? smiley Der kom føl ude på gården sidste år på denne tid, men kan sku ikke helt huske hvornår vi kunne se det på hoppen smiley

• #2   9. aug 2012 Det kommer meget an på hoppens figur. Det er først de sidste 4-3 måneder af drægtigheden føllet virkelig begynder at vokse. Så på mange hopper kan det ikke ses tydeligt før. Alt afhængig af hoppens figur og stand selvfølgelig. Op til de sidste 4 måneder kan det nemt bare ligne en god rund mave, der har fået godt med føde smiley

• #4   16. aug 2012 Jeg motionere vores hopper indtil de selv siger fra. Jeg ville nok stoppe med at springe nogle måneder før (eller når hoppen nægter at springe), men jeg ville stadig ride alle tre gangarter så længe hesten ikke selv siger fra. Folingen går nemmere desto længere du holder den i gang. Når den siger fra i ridningen så prøv i longen. Siger den helt fra i ridningen så sørg for stadig at gå daglige små ture med den.
    Min nuværende hoppe var ikke tilredet sidste år, og jeg gav hende en rigtig lang barsel op til. Det resulterede i at hun ingen kræfter havde og derfor havde så svage veer at folingen gik galt. Det tør jeg ikke risikere igen, så selvom jeg selv vil være højgravid samtidig med hende, så skal hun bare motioneres så længe som overhovedet muligt. (Må jo nok få andre til det til sidst)

Havde en hoppe engang der allerede 2 måneder inde i drægtigheden blev halt hver gang vi spændte gjorden, men jeg kunne ride hende uden problemer uden sadel helt op til. Det var hver gang hun var i fol at hun var sådan.

Det er forskelligt hvornår man kan se det, men omkring 3-5 måneder før er meget normalt. Har dog haft en hoppe hvor man dagen før folingen stadig ikke kunne se noget på hende, alligevel kom der et pænt stort hingsteføl ud.

Husk at give hoppen kalktilskud et par måneder op til folingen. Det fremmer veerne og gør folingen lettere for hende smiley

Kommentér på:
Hvornår ses det at hoppen er med føl?

Annonce