1.463 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Hvorfor avle, når der er så mange heste?! Hvorfor avle, når der er så mange heste?!

Hmm, er jeg den eneste der bliver lidt øv over at der bliver avlet så mange DV heste??

Nogle af de problemer jeg synes at have oplevet er jo at:
- Der er flere og flere heste med sygdomme/skader
- Der er intet salg i det overhovedet.

Burde man et eller andet sted sætte højere krav ved Dansk Varmblod ang kåring af hopper eller er de høje nok?

Jeg synes jo det er fint nok at avle et føl til sit eget brug, men dem der kun avler for at sælge videre, altså enten skal man jo lave noget mega godt på en mindst RDH hoppe og så synes jeg et eller andet sted bare der ses for mange føl efter blue hors hingste??

Er jeg helt ved siden af eller, giv mig gerne en god forklaring, hvis du mener det modsatte?? smiley Hold det gerne i en pæn tone, jeg er kun uvidende.. smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor avle, når der er så mange heste?!
  • #1   2. jun 2012 Det da ik kun dv :)?

Hva med dem som kryds avler med en traver.. Jeg forstår det simpelthen ikke!

• #2   2. jun 2012 Hvorfor vil du ha' højere krav til kåringer?

- folk avler på nærmest alt hvad der kan avles på ( desværre ) Skader kan kåringerne jo ikke lave om på!

- der er selvfølgelig seriøse avler der laver gode føl... og så en masse hobby avler der avler fordi de enten syntes det er sjovt eller fordi de tro de kan lave penge på det....

• #3   2. jun 2012 Jeg siger ikke jeg vil have højere krav, spurgte bare om det var en mulighed??

• #4   2. jun 2012 min mor fortalte mig at hun havde læst et eller andet sted på et tidspunk at i år er der blevet avlet 50% mindre føl end sidste år smiley

• #5   2. jun 2012 Kan være folk forhåbentlig ikke har råd til alle udgifterne ved det..

• #6   2. jun 2012 Enig. Alt for mange vælger en eller anden hingst til deres lille hoppe derhjemme, eller synes deres egen hingst skal sætte føl i verden.
    Problemet er bare, at der er aaalt for mange heste lige nu i forhold til, hvad der er købere.
    Og det er synd, for det er hestene der er taberne i sidste ende..

• #7   2. jun 2012 I mine øjne er problemet ikke raceavl, men den papirløse avl, som en nævner. Har lige været på hyggetur til Hajllerup marked i dag, og de heste der er til salg deroppe er altså ikke DV'ere, men ponier og "for små" heste. Det er altså den der, "så kan vi da smide et føl i den"-tankegang, vi skal have gjort op med. Ikke den gode raceavl, hvor folk sætter sig ind i det.
    Tror desværre bare mange gerne vil have et føl, men egentlig ikke ved hvad de skal bruge hesten til, når den ikke er nuttet længere.

• #8   2. jun 2012 Enig med Anna. Det er helt klart den papirløse avl der er et kæmpe problem. Folk avler for hyggens skyld i den tro, de kan tjene penge på et føl, og de papirløse ponyer presser prisen i bund på dem med stamtavle. Specielt hos shetterne (tror jeg) bliver der avlet virkeligt mange papirløse, men håber kravet om pas til alle sætter lidt en stopper for det, for så er der trods alt nogle påtvungne udgifter til dem der bare vil avle et føl for sjov - så måske lader de værre.

• #9   2. jun 2012 Det er helt sikkert den parpirløse avl som er problemet - enig med jer.

Men et eller andet sted synes jeg det er godt at vi har fået den regel med at alle heste SKAL have pas. Det koster jo lidt at få lavet passet, og på den måde udgår man jo fx. handel med bilige shetlændere (papirløse), da de papirmæssige omkostninger ofte er højere end hestens værdi.

Noget helt andet er så, at eksporten med salgteheste til udlandet helt sikkert vil stige..

• #10   2. jun 2012 Jamen de fleste dv hopper bliver kåret i ds, det er jo middel.. Ved at avle på den med en god hingst kan det blive 50/50 enten et rigtig godt føl eller et ikke så godt føl.. Tænker hvorfor så tá chancen når man kan bruges hesten til ridebrug istedet (hvis den ikke er skadet)

• #12   2. jun 2012 Helt enig. Jeg har den holdning, at man KUN avler i disse tider, hvis man mener det match man laver, virkelig kan byde på noget. Så lige en hingst kåret med 10 i det meste - ham ville jeg klart lave føl efter. Men så også på en hoppe der kunne præstere. Krydsninger forstår jeg ikke nu om dage. Det er der bare for mange heste til. Hvor racistisk det så end lyder fra min side.. smiley

• #13   2. jun 2012 Sagde der var 50/50 chance for god/dårlig

• #14   3. jun 2012 Tjaah
    Vi har pt. 1 stk føl gående e. en kåret DV hingst lavet på en RDH hoppe. Han tegner rigtigt godt.
    Men vil nu ikke siger at RDS/DS hopper ikke avler godt! Har et pragteksemplar i stalden e. Willemoes lavet neop på en RDS hoppe.

Derudover sætter vi to hopper i fol nu her, når de går i brunst.
    Vi har valgt det, fordi vi har nogle gode unge heste, og nogle, gode ældre heste som ikke holder for evigt.

Vi har valgt at finder nogle hopper med papirne i orden fra starten af, i stedet for at avler på forrégisterhopper.

Den ene af vores hopper har lavet nogle p¤ssegode afkom bl.a. en GP hest i dressur. Og hun er "kun" DS. smiley
    Og som en klog avler sagde til mig. Hellere avler på en ældre fornuftig RDS/DS hoppe, som man ved hvad laver, end avler på en ung RDH hoppe, som man ikke ved hvad laver.

Bare fordi den står som RDH, er det jo ikke ensbetydende med den laver gode føl. smiley

Vi har nu også selv pladsen til at havde en 10 stykker gående på stald. og har 15 hk jord, Og så kan de jo også godt gå i løsdrift sådan et par to - 3 baryller på 1-2 år. smiley

• #15   3. jun 2012 Prøv nu og læs hvad jeg skriver???? Skriver at det ligeså godt kan blive et super godt føl som det kan blive det modsatte?

Min egen hoppe er efter en RDS hoppe, og mener selv hun er blevet SUPER. smiley

• #16   3. jun 2012 Nu bliver der faktisk avlet lang færre f.eks. DV heste end der er blevet gjort før, pga. folk ikke har råd til det længere ..

Problemet er bare hvis man kun avler det bedste af det bedste, vil priserne også blive på hestene derefter, så er der lige pludseligt ingen heste til den alm. køber...

• #17   3. jun 2012 Shella - Jeg er så også af den holdning, at der er alt for mange mennesker, der har hest. Siger ikke at "fattige" mennesker ikke kan passe deres hest ordentligt, men mange gange går de "gadekryds" til folk, der ikke passer den ordentligt. Ofte fordi der ikkeer penge nok. Har set det alt for tit!

• #18   3. jun 2012 Lige til kommentaren over mig
    Det kan godt være det sker nogle gange, men det er langt fra tit! Jeg tror nærmere det er små shetlændere der er problemet. Jeg har selv et lille "gadekryds", og passer ham da godt. Jeg har haft ham siden han blev født, som et upserføl i 2007
    Og mange af mine veninder har da blandinger, de er gode ved hestene!

• #19   3. jun 2012
    Papirløs avl er for mig "nødvendigt" i og med at mange folk - inkl. mig selv er meget ligeglad med hvad der står på tavlen og ikke vil betale ekstra fordi der står noget bestemt i den.

Jeg kan sagtens leve med en hest til 20.000kr eller under, behøves ikke betale 50.000kr eller mere fordi der står Blue Hors i tavlen.

Hvad skal en skovtursrytter med en tavle hest til 3-90-000kr med god gang og flotte kårings karaktere når formålet med den er en god skov tur 3 gange om ugen?

Udover det, så er jeg heller ikke gode venner med DV avlen.
    Der er for mig alt for mange benskader, heste der avles på der ikke burde og fokus på gang, gang, gang og gang - ikke så meget hovkvalitet, hesten kan holde varmen selv, gå på sine egne ben uden at komme til skade, ikke får benskader inden den fylder 10, lever til den bliver over 20 osv.

• #20   3. jun 2012 Krikken - nu rider du jo selv på heste med papir. Når jeg snakker papiravl, mener jeg på ingen måde kun dv/holstener/trakehner, men lige så meget fjordheste, haflingere, irish cob'er. De koster langt fra 90.000, men er heste, hvor der er lagt lidt tanke og research i avlen.

• #21   3. jun 2012
    Det ved jeg - det er min part, ergo ikke en jeg har købt :o)
    Og ja, det koster langt fra det samme som en sætditlandsnavnforanvarmblod eller sportspony. Det er disse jeg tænker på forbund og større avl.

Hvis jeg skal ud og anskaffe mig en hest på et tidspunkt som ikke bliver en fjordhest, så behøves den ikke have en krone på røven og en stamtavle til 1700 tallet.
    Så har jeg det glimerende med en brun musse ( selvom jeg sværger jeg ikke skal eje den farve ) uden papire. Den kan så men nok dække mit LA behov ganske glimerende uden at have en stamtavle langt tilbage.
    Hvorfor betale 50.000kr for noget når man kan nøjes med det halve og ikke har behov for det til 50.000kr.

• #22   5. jun 2012 Problemet er mere alle de unge piger som ihhh så gerne have et lille føl på deres hoppe lige meget om den er egnet el. ej til avl. Om den har papir el. ej osv. De virkelige seriøse DV avler og inde for andre racer de afliver helt igennem sunde og raske og enda helt unge heste fordi der ikke er salg på grund af krisen. De tager også konsenkvensen af det ved at aflive de gamle avlshopper i stedet for at sende dem vidre. Og det har jeg hørt en hel del gange i år også sidste år. Så de virkelige seriøse avler tager altså konsenkvensen af del. Og rigtig mange sætter heller ikke nær så mange ifol. Der er selvfølig visse avler, som feks. Blue Hors som sagtens kan få solgt deres heste. I visse prisklasser og hos nogle topavler der er der stadig salg. Men det er i bunden det kniber gevaldigt. Især på heste/ponere med arvelige skavanker og blandinger. Og det er dem der ikke tager ansvaret. Total hul i hovedet.

• #23   5. jun 2012 Vi kan da starte med ECHA avlet ,med at fjerne det.

• #24   6. jun 2012 Hvad betyder lige ECHA???

• #25   6. jun 2012 ECHA er et avlsforbund...

• #26   6. jun 2012 Læste lige lidt om det, er der meget af det?? Sys aldrig jeg har hørt om det?

• #27   6. jun 2012 Hvis du googler ECHA kommer der sikkert en masse frem, det er et avls / reg. forbund for tja.. stort set alle racer... de har ikke de samme krav osv. som andre forbund.. men du vil kunne finde meget om det på nettet smiley

• #28   6. jun 2012 Okay. Ja det var da i hvert fald en begyndelse.

• #29   9. jun 2012 lige et lille bidrag(-: avlen er gået rigtig meget ned de sidste år. sidste var der 40% færre insimineringer ind året for inden(dansk varmblod) og der var tallet os faldet en del... så om nogle år bliver der mangel på gode rideheste.... der er os rigtig mange gode studerier der ikke laver lige så mange føl eller som helt er lukket ned)-: og til det med blue hors, er der rigtig mange heste der ikke er efter blue hors hingste,... men blue hors har bare nogle hingste af rigtig høj kvalitat, og man bør jo avle på de bedste hingste ligesom man bør avle på de bedste hopper(-:

Kommentér på:
Hvorfor avle, når der er så mange heste?!

Annonce