Irish Cob Professional

Irish Cob Professional

Medlemmer: 262
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
913 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Avle når man ikke har plads ?? Avle når man ikke har plads ??

Har kigget på nogle salgsføl på gul og gratis og det undre mig meget at mange skriver at deres føl SKAL væk nu pga pladsmangel. Hvorfor i alverden så avle hvis man ikke har plads. Mange af sælgerne har føl til salg hvert år ?? Hvad nu vist man ikke får solgt..
Ja jeg undre mig hvorfor folk avler når nu de ikke har plads.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avle når man ikke har plads ??
  • #1   10. nov 2009 Ja det er synd at priserne bliver trykket så meget i bund fordi at man bare SKAL af med føllet. Så kan man kun udre sig hvorfor vedkommende så har sat sine hopper i fol igen.
    Jeg har haft en hoppeejer på besøg som skulle have ifolet 4 hopper men da vi spurgte hvad de vil gøre hvis føllene ikke blev solgt, var de slet ikke klar over at markedet var fyldt med føl til dumpingpriser. De er nu flyttet til større omgivelser. Jeg ved godt at vi som hingsteejer ikke skal blande sig i folks plads eller mangel på samme men i dette tilfælde var de nye avlere og ja troede at man bare fyrede føl af så snart de var født. Men virkeligheden er jo ikke sådan. Finanskrisen har jo sat sig og der er masser af afkom at vælge imellem til "halv pris".
    Et andet spørgsmål jeg har er : Hvorfor er næsten alle hingsteafkom hingsteemner ? Hvornår ser vi brugsdyr til salg ?
    Jeg går mere efter god gang og godt temperament end om det nu er kommende hingsteemne og om det er efter den eller den hingst. Der mangler tit oplysninger ang moderens gang og temp.
    Jeg tror at det kun er indenfor vores race at det er sådan.
    Det er lissom at folk bliver fornærmet hvis man spørger om hingsteføllet evt kan kastereres inden køb. Så føler folk at man nedgøre deres føl ??
    Underlig tankegang synes jeg.

• #2   10. nov 2009 Hehe, lige vand på min mølle.

Ovenstående har undret mig i flere år og ja tror faktisk det er inden for racen. har i hvert fald ikke oplevet lign. inden for andre avlsforbund jeg har været medlem af. (selvfølgelig heller ikke så mange) Men alligevel.

Kaja: det med pladsen vil jeg undlade at kommentere......^_^......Må nok bare tage pigernes værelse i brug.....Du kunne jo også bare sælge nogle af de lækre basser, så man ikke blir fristet over evne.^_^

• #3   10. nov 2009 Jeg er helt enig, mange gange tror jeg folk tager det for givet at føllene er solgt, nærmest inden de bliver født. Men ak og ve sådan fungere det jo ikke ligefrem.

Jeg forstår heller ikke hvorfor alle hingsteføl er hingste emner, som om vi ikke har rigeligt med hingste i forvejen.
    Jeg valgte selv at kasterere Duncan inden jeg solgte ham, og det er der da mange der absolut ikke har forståelse for.

bliver Cæsar ikke solgt inden sommer så ryger hans boller også, jeg har kun ham, af hankøn, i hestestalden, og han skal ikke gå alene og jeg gider ikke skal ud og købe for at han kan forblive hingst lidt længere.

• #4   10. nov 2009 Vi har i år valgt at følge markedet og dermed sætte priserne ned på vores føl. Jeg ved ikke om det er mig du hentyder til - jeg annoncerer på gul og gratis, men har bestemt ikke skrevet, at det er pga. pladsmangel, at vi har sat priserne ned.

Hvis man ser på markedet generelt, må man sige, at priserne er dykket gevaldigt i forbindelse med finanskrisen. Jeg synes da også at det er ærgeligt, at priserne er dykket så meget, men jeg mener også, at vores hestes priser selvfølgelig dykker, når de andre hestes priser ligeledes gør det.

At prissætte sit føl er altid svært, og jeg synes bestemt, at det ene af mine føl indeholder ekstrem meget kvalitet i forhold til prisen. Derimod ser jeg andre, der holder den gamle pris, hvor deres føl i mine øjne burde prissættes efter kvaliteten og dermed en del billigere i pris.

Pris er altid svær at sætte, men vi avler, fordi vi synes det er spændende og sjovt at se de nye føl og selvfølgelig for at forbedre avlsdyrene. Vi avler ikke for at have en indtægt på det, da er en hobby, som godt må koste lidt penge, og derfor har jeg ladet mine priser følge markedet.

• #5   10. nov 2009 Igen - vi avler ikke som en indtægtskilde, men fordi vi synes det er sjovt og fordi vi har råd til at sætte føllene efter markedets priser - også de gode afkom.

• #6   10. nov 2009 Øv skrev lige langt indlæg som blev så langt at siden nåede at logge mig ud inden det var færdigt...

I korte træk er jeg så enig med Lise H kan jeg se.

Dog kommentar til pladsmangel. Er det ikke ofte bare en 'uskyldig' grund til salg. Har tit brugt den, selvom det er en hvid løgn, for at give en eller anden grund til salg, hvis altså hesten ellers er i orden. Er ikke sikker på at den virker men...

• #7   10. nov 2009 Hov og til det med hingstepotentiale.

Er sådan en der synes at mine indtil videre 2 føl, har været/ er lavet af det pureste guld. Kan slet ikke forholde mig objektivt til dem...
    Bliver på ingen måde sur eller fornærmet hvis en evt køber vil kastrere ham, men det vil da give et lille stik, fordi det er så definitivt:) Men tror tit det er nye avlere som mig som kaster rundt med hingstepotentialer mig her og hingstepotentialer mig der. Har dog så vidt jeg husker valgt at undlade det i min annonce... For ikke at tage munden for fuld:) For jeg ved jo ikke en skid...

• #8   10. nov 2009 Jeg synes bestemt at jeg har lagt kortene på bordet mht salg. Hvis jeg havde planer om at ville gemme et afkom mhp avl, så var det helt sikkert, at Lorcan blev på matriklen, men 2 hingste bliver der nok meget arbejde med.

Ariel har vi sat til salg, da jeg har set en anden hoppe, jeg gerne vil bidrage min avl med.

Selvfølgelig kan vi ikke have et utal af heste her, men ordet pladsmangel som årsag til salg har aldrig indgået i mine annoncer.

TIl gengæld ser jeg føl til 20.000, som jeg aldrig selv ville give 10.000 for.

• #9   10. nov 2009 Det kunne jo være at man solgte pga. økonomiske vanskeligheder.
    Men det er der jo ingen, ved deres fulde fem, der vil skrive i en annonce.
    Så lyder det andet bedre!!

• #10   10. nov 2009 Hej Berit.

Nej det var ikke Yestin jeg hentydede til - mere generelt - der er mange føl stadig i den høje ende, hvor jeg bestemt synes de burde ligge lavere i pris.

• #11   10. nov 2009 Jeg er absolut ikke nogen super avler, har prøvet at have føl, og jo det er sjovt at se dem vokse op og følge deres udvikling, men der er også meget arbejde og mange udgifter der følger med, smed, foder og dyrlæge, som er super vigtigt.
    Jeg undrer mig også over at folk bliver ved med at spytte det ene føl efter det andet ud, for markedet er mættet, og det kan ikke undgåes at der er nogen som brænder inde med nogen føl, og så bliver de nød til at dumpe prisen, og så er glidebanen lavet.
    Som Kaja synes jeg også at man skal vægte bevægelser og temperament meget højt, det er jo de fleste der skal sælges som brugsdyr.

• #12   10. nov 2009 Ja, det er jo et godt spørgsmål!

Kan forstå det hvis de ikke har tid, eller blevet syge/skadet, men man kan ikke avle, også ikke have plads!

• #13   10. nov 2009 Hæ nogle af disse udtalelser kunne nemt være møntet på mig smiley

Jeg havde vores hingst (nu vallak) til salg for et års tid siden, og ja, jeg skrev at han var potentielt hingste emne, for det mente JEG at han var... Jeg havde en køber (byt med hoppe) til ham, som i mange år har haft hingst, også hun mente at han var hingste emne, men der var flere grunde til at dette ikke blev til noget, selvom jeg vidste at jeg ikke kunne have fundet et bedre sted til ham...

Efter at han er blevet kastreret (og 3 år) er hans hovskæg vokset nærmest eksplosivt, og jeg må indrømme at jeg er ked af at jeg ikke nåede at stille ham til kåring som hingst, vi havde bare ikke pladsen til en HINGST, og han skulle ikke gå alene..

Nu har jeg Aoura til salg, hun er en af de afkom som står til en høj pris, selvom nogle måske ikke ville give mere end det halve for hende..
    Det kan folk der ser annoncen godt ryste på hovedet af, men faktum er, at jeg jo kender min hest, og jeg ved hvad en evt. køber får for pengene..

Hun er den nemmeste hest jeg har i stalden, hun er 1½ år og finder sig i ALT hvad jeg "udsætter" hende for, hun hopper og danser ikke hvis der sker noget uventet, hun er bare nysgerrig, jeg har aldrig givet hende en grund til at blive bange for noget potentielt farligt..
    Hun har kørt i trailer 2 gange i sit liv, begge gange alene og uden problemer..
    Hun havde smed første gang da hun var 3 måneder, og dette tager hun også i stiv hov..

Og så synes jeg at hun udvikler sig i en positiv retning, nøjagtig som hendes halvbror vi også har herhjemme..
    Hendes behåring ser fin ud, selvom hun desværre har slidt meget af sit hovskæg da hun var på hoppefold i sommers..

Hun er til salg pga at vi herhjemme er ramt af krisen, det har vi været i et år, og nu går den ikke længere, så der må skæres hvor der kan skæres.. Havde vi ikke stået i den situation, så var hun blevet her, ingen tvivl om det.. Jeg har skrevet "nedgang i hestehold" i annoncen.

Men selvom jeg desværre står og skal af med hende, så sælger jeg hende ikke til mindre end jeg mener hun er værd, desuden ønsker jeg seriøse købere, som ikke kun kigger på de billigste heste, men som også har en ide om HVILKEN hest de ønsker at købe, og så er vi jo selvfølgelig forhandlings venlige hvis de rette en dag står og banker på stalddøren smiley

Til slut må jeg hellere understrege, at dette ikke er skrevet for at slå andre oveni hovedet, det er ganske enkelt bare mine betragtninger smiley

• #14   10. nov 2009 Selvfølgelig må folk da sælge deres føl / plage osv. til det formål de synes dyret egner sig til, være sig avl eller andet.
    Det er jo bare ikke ensbetydende med at, hvis ikke føllet er et hingsteemne, så er det et halvdårligt individ. Sådan forholder tingene sig jo ikke.
    Jeg avler brugsheste, omend kun et enkelt om året. Og beholder dem helst til de er tilredet.
    Hvad angår prisen, ja så har jeg grisen og bestemmer jo så også prisen. Måske nogen vil synes de ligger i den høje ende. Nema problema så blir hesten bare hos mig. Dog altid hjem før pris. Ikke alle vil kunne erhverve sig hest fra min stald.

• #15   10. nov 2009 Jeg fik at vide, ved køb af min hoppe, som jeg har købt som avlshoppe, at jeg skulle forvente mellem 10000- 15000 kr for et hingsteføl og 15000- 20000 for et hoppeføl, og at det der især spiller ind er hovskæg/man, bevægelser, stamtavle og farve. Så det forsøger jeg at prissætte efter. Umiddelbart synes jeg det ser ud til at stemme meget godt overens med markedet.

• #16   10. nov 2009 Helt enig Rikke smiley

Tja vores hoppeplag bliver solgt med blåt pas, for mor er ikke kåret...
    Dog er hun stadig i den, for det aktuelle marked, i den dyre ende...

Hvis hun slet ingen henvendelser får på sin annonce, så kan jeg jo overveje at sætte prisen ned, eller jeg kan, som tidligere skrevet, vælge at sælge hende billigere i tilfælde af at de helt rigtige mennesker henvender sig...
    Det er heller ikke alle jeg er interesseret i at sælge til...

• #17   10. nov 2009 Iøvrigt er jeg da også sikker på, at min vallak bliver en fantastisk ride/brugshest smiley

• #18   10. nov 2009 Jeg har nu ikke peget fingre af nogen specielt og lægger såmænd heller ikke mærke til hvem der har hvad til salg. Men personligt ville jeg aldrig købe et føl pga pladsmangel ?? Det er lissom folk tror at man siger : nåååh hvor synd lad os købe den smiley
    Jeg har selv sat et føl til salg pga at vi skulle skaffe midler til andet (hestevogn) ellers var hun såmænd osse blevet her. Vi har ikke valgt at avle fordi vi tror at vi bliver rige af det her, så havde vi vist valgt en anden branche smiley men fordi at vi elsker arbejdet med netop denne race. Vi er momsregistreret og nej jeg giver heller ikke mine heste væk da regnskabet jo skal balancere. Hvad folk sætter deres heste til i pris er jeg totalt ligeglad med. Jeg springer såmænd let og elegant over de aller billigste da jeg jo tror at der er et eller andet med dem siden de er så billige eller at det er krydsninger. Men det er min måde at se annoncer på.
    Og Tanjas hoppe vil jeg gerne ha smiley
    Ang hingsteemner så har jeg osse som ny troet at jeg havde guld i min stald. He he indtil en ganske fornuftig avler sagde : kasterere den fine lille fyr og få et supergodt brugsdyr smiley Som sagt så gjort og vi blev ski ik fornærmet.
    Håber flere avler er så ærlige og folk ikke bliver fornærmet når sandheden kommer frem smiley

• #19   10. nov 2009 Altså nu kunne jeg jo aldrig finde på at avle et føl (eller andre dyrebabyer), som ikke skulle være ved min side resten af dens liv.. Men det er jo en anden sag..

Men ja folk, der bare avler "i blinde" uden at have plads til dyrene, kan jeg bare ikke snuppe.. Ligesom folk, der lige skal have et kuld killinger, fordi de er så nuttede, og så finder ud af, at de ikke kan komme af med dem når de er født..

Rigtig mange dyr bliver dumpet, aflivet, slagtet eller sat på internat hver dag, mens en masse nye kommer til verdenen, fordi dyrebørn er så søde.. badrr...

Bemærk at jeg intet har imod jer, der avler vores skønne race med omtanke smiley

• #20   10. nov 2009 Tror I ikke, at en del af de følle-bøller, er lavet mens der var godt gang i salget... Det er jo 2 år siden mange af føllene er planlagt/lavet...
    Har føllene ikke været en anelse dyre også? Jeg husker da en unghest der for nyligt var sat til salg til 80 K... Det er jo helt vildt. Mon ikke der er dyk nu, for at priserne kan komme op igen - på et rimeligt leje... Det er jo den vej meget andet går. Priserne har været skruet i vejret, nu er de i bund og stille på vej op.
    Det er IKKE kun vores heste. Jeg kender mange DV ejere og avlere der ser samme tendens og jeg kender mange semi proffer, som pt køber 2-3 heste fordi de er så langt nede i pris. Planen er så for dem, at se hvilket føl/unghest der udvikler sig bedst, og så skyde de 2 andre af. Min søster er en af dem. Hun er på grand prix-niveau og har netop fortalt mig, at mange af dem hun rider med og træner med, køber heste for vildt pt...
    Jeg er enig med jer i, at mange føl ikke burde ha' været lavet. Men hingsteejerne har da også været lidt triste over, at der ikke har været mange hopper hos dem i år..? Det går jo ikke hånd i hånd... Fordelen er, at de, der formår at skille sig ud, nu bliver tydeligere. Der kommer virkelig tendenser nu, og kvaliteten bliver udtalt. De, der formår virkelig at avle, vil også kunne mærke, at deres føl IKKE falder i pris. Så bliver fårene skilt fra bukkene - sådan er det i hvert fald i de fleste andre brancher. De steder, der formår at levere, mærker ikke krisen og holder prisen. Der hvor jeg arbejder, har vi KUN udvidet i 2009. Vi er nu 11 mand mod 5 2008, og vi har mere travlt end nogen sinde. Vi arbejder jo meget med statistikker og har et bredt kendskab til rigtig mange brancher, og det er, så vidt vi kan se, den vej det går for de fleste...

• #21   12. nov 2009 Jeg er faktisk meget enig i det Kijo skriver. Jeg tænker også, at der er en 'dum' tendens til, at prissætte føl efter stamtavle og ikke efter hovedet... Selvfølgelig er der jo en vis interesse i, at få en smuk hest af god afstamning, men hvordan prissætter man det gode temperament? Det er jo svært!
    Jeg er selv pt. i en lidt svær situation (med mig selv) og er PISSE dobbeltmoralsk i forhold til det jeg selv skriver her.
    Jeg har jo en skøn plag stående i min stald til låns, og jeg er ejer af en skøn plag. OK, de fleste ved jo, godt hvad det er for 2 heste, så lad mig bare bruge dem som eksempel - håber det er OK AS??!

Jeg købte Fiona for 15.000. Hun har jo en SUPER afstamning og er rigtig godt sat sammen. Men KORS, hvor er hun/har hun været en KAMP uden lige!
    Jeg har Alaska til låns. KORS hvor er hun NEM! Men hun koster 8000 mere end Fiona gjorde. Jeg kan ALT med Laske, og der er bare ingen problemer overhovedet. D. 13 dec skal hun være show-hest til opvisning, med min 13 årige passer som træner. Jeg er OVERHOVEDET ikke bekymret for det. Hvad er det værd? Meget, hvis I spørger mig... Men jeg har svært ved at få prisforskellen ind i mit hoved, og det syns jeg egentlig afspejler det rigtig godt - hvad koster temperament? Hvad koster afstamning?

Mange siger, at de ALDRIG vil give mere end 15 for et føl... Og kunsten er vel også, at kunne spotte et kanon-emne tidligt og til en billig pris... Ej, det er altså hamrende svært! Hvad så hvis man spotter en KANON hest til 30 - bliver den så 100.000 værd? Og hvis temperamentet har stor vægt på prisen, hvor meget falder en god afstamning så, hvis temperamentet er skidt? Hvordan prissætter man? Er de mange føl ikke også en afskygning af, at mange har lidt svært ved at prissætte? Når man nu KAN få føl til 10 og 15... hvem køber så et til 30? Hvad får man får de sidste 20, når et føl med super afstamning er helt nede på 10... OSV. Tja, det er altså virkelig ikke kritik af nogen som helst, bare tanker her fra
    smiley

Tja, det er jo ikke ligefrem topic, men syns nu lige, at det passede ind i debatten alligevel...

• #22   12. nov 2009 Pauline og Kijo mfl:
    Lige præcis sådan noget har jeg også tænkt på vs temperement/pris/ stamtavle, men ja det er super svært med de priser, men man skal måske nok huske at når nogen fastsætter en pris på deres dyr, så er er jo også følelser ind over, + nogen avler jo nok for pengene´s skyld, mens andre gør det fordi det er hyggeligt :o)

• #23   13. nov 2009 Pauline ang din plag, så har jeg selv haft de værste banditter som er blevet til små engle smiley uden alt for megen fancy hokus pokus. Fiona skal nok blive den hest du har drømt om. Hun skal bare ha noget opdragelse. Jeg synes selv at du har fået Fiona til spotpris og vær du glad for det.
    Men jeg ville altså ikke ha noget imod at give 25.000 for lige netop det føl jeg gerne vil ha. Men kan jeg få det for 10.000 ja så er jeg da så glad ;-)))
    Da vi startede i 2005 lå prisen på hoppeføl m rødt hestepas fra 8000-35.000 kr.....så priserne har nok ikke ændret sig så meget...er stadig forskellige.

Tak for jeres mening her i tråden, vil da gerne have nogle flere på banen.

• #24   13. nov 2009 Ja, jeg er ikke i tvivl om, at Fiddibussen bliver en kanon hest. Hun er godt på vej smiley

Men hvad vægter I højest når I prissætter? Brug eller udseenede elelr begge dele i skøn forening?

Ja, jeg er jo godt klar over, at jeg fik Bussen til spot-pris. Jeg var mega heldig - og kors hvor jeg glæder mig til, at hun skal kåres engang når hun er klar.

Jeg kigger pt lidt efter hest af anden race (jeg vil til at køre show med 2 heste på banen nu, så jeg skal finde et match til Napoleon)... Alle han-dyr er hingsteemner. Det er da helt ufatteligt.

Bortset fra det, så er jeg eentlig ikke blevet klogere på, om man gør et røverkøb ved at købe god afstamning til spot-pris eller om man gør et røverkøb ved at købe godt temperament...

Og så forstår jeg heller ikke, at der ikke var flere, der havde riven ude efter Fiona den gang. Hvis hun var så fantastisk billig. Ehh... det var godt at jeg fik kløerne i hende smiley

• #25   16. nov 2009 Ja Kaja du kender jo vores holdning, vi har ikke ifolet vores hopper i år, vi vil ikke forære gode føl væk, så nu får hopperne lov til at komme i brug igen og vi ser næste forår hvordan tiden er.
    At fastsætte prisen på kvalitet, ja det er svært og hvad er kvalitet, lige så mange meninger som vi er mennesker
    Her har vi heste vi ikke vil bytte for nogen andre trods deres fejl og mangler smiley og det må være målet at man selv er til freds og trods det godt kan se de enkeltes heste og deres gode og svage sider og være realistisk omkring dette. og forsøge at lave avlsfremgang.
    Og lige nu glæder vi os over at stalden er fyldt med en masse skønne dejlige heste som hver og en har deres gode/svage sider.
    Stort arbejde men også hyggeligt og nu skal de alle bruges igen undskyldning fru Hest smiley ingen tyk mave når føl er fravænnet

• #26   16. nov 2009 Så smukt så smukt, fru Holm!
    Glæder mig til at gense alle dine skønne dyr!

Kommentér på:
Avle når man ikke har plads ??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce