Hvorfor avle shetlænder? {{forumTopicSubject}}
Ja det sikker ikke en særlig sød overskrift. Men jeg kan simpelhen ikke forstår hvorfor folk avler shetlænder som det var kaniner de har med gøre. og især ikke når man ser de bliver smidt i nakken for 500 kr, eller så skal en eller anden af med den ellers bliver de lavet til hakkekød. Hvorfor avler man dem ??? ¨
Det ligesom det bare noget man lige skal prøve af, hey tænk dig om vi snakker om en pony det nemt kan blive 30 år, er det 30 år du ville være med til? eller skal det bare lige ha en oplevelsen. mens Lotte nu er 20 år gammel, skifter hjem en gang om året, har den ene dårlig rytter efter den anden, eller en der ikke har forstand på heste gør hun ikke får den rigtig mad, eller kontakt.
Dette er ikke til disse mennesker, der avler med tavle, og prøver gøre racen beder og sat sig ind i tinge.
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
Tro mig sådan er det nogen steder.
Men jeg forstår det heller ikke, shetlænder er oftest dem der ender som en kaste bold. For folk køber dem da de er billige og nuttede... men glemmer ansvaret
jun 2009
Følger: 138 Følgere: 130 Heste: 10 Emner: 128 Svar: 633
jun 2009
Følger: 138 Følgere: 130 Heste: 10 Emner: 128 Svar: 633
nov 2006
Følger: 60 Følgere: 55 Heste: 5 Emner: 257 Svar: 1.767
men der er bare noget specielt over dem synes jeg, og så har jeg en kusine som jeg altid har drømt om at lære og ride lidt!:)
og så har vi en kæmpe stor fold og en mnidre fold hvor græsset jo skal holdes nede!;)
okt 2006
Selvføllig kan en dyr dressur hest og leve et elendigt liv og dø ung. hvor andre lever livet godt. Sådan er det altid.
Men der er mange der anskaffer en hingst og ikke gider/råd eller andet sm gør den ikke bliver kastrat
nov 2006
apr 2005
Følger: 24 Følgere: 61 Heste: 6 Svar: 352
Tænk før man sætter et føl til verden og gør det for hestens skyld.
Kald mig bare snobbet men det er min mening!
nov 2006
mar 2008
Følger: 43 Følgere: 47 Heste: 7 Emner: 563 Svar: 1.588
Er enig!!
- Dem jeg kommer nede hos fik 2 shetlændere af nogle af deres bekendte for 12 år siden, hos de gamle ejere var de sjælden i hænder men var ikke misrøgtet og så fik Hanne og Polle dem og så har Lady så fået 2 føl, Prins der blev solgt og så Dixie som jeg delvis har fået lov at få, og det kan godt være ingen af ponyerne har satmtavle eller man kan få mange penge for dem, men jeg synes de er noget af det sødeste og for mig gør ddet lige meget om de er 'ægte' eller 'falske'
Det er ikke prisen det kommer an på
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.144
okt 2006
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.019
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 5 Emner: 4 Svar: 19
For 2 måneder siden købte jeg selv 2 misrøgtede shetlænderhingsteplage fra guloggratis. Ifølge min dyrlæge var de tæt på at dø af underernæring og det har kostet mange dyrlægeregninger, smed, tid og resourcer at rette op på dem.
Man burde købe alle de billigste ponyer til salg og aflive dem, så de ikke ender hos hestehandlere på markedspladser eller hos ukyndige ejere, som ikke har forstand på heste og ikke har råd til at holde dem.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Men jeg er helt enig i at avl på alle mulige små ponyer (som i min verden aldrig kan være shetlændere når de inge tavle har) er helt hul i hovedet. Forhåbentlig bliver der færre og færre af dem , når det nupludselig kommer til at koste lidt at lave dem, det de skal have chip og pas
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 165
Ser alt for ofte (uerfarne/ukyndige) folk har en lille hoppe og så køber de en hingst fordi det kunne jo være ihhh og åhh så sødt, hvis de fik et lille baby føl. Men så render hingsten ud og bedækker de 3 andre hopper på den anden fold og så står de til næste vinter og mangler staldplads og er derfor nødt til at smide dem i nakken på folk.
Selvfølgelig er der mange der passer dem godt, men der er også rigtig mange tilfælde hvor det er modsat.
Især ved så små ponyer som shetlændere der kun kan rides af børn, syntes jeg det er meget vigtigt at avle MED papirer. Der er virkelig meget skravl derude !!! Shetlændere kan sagtens bruges til kørsel, udstilling og så videre, men for ryttere kommer der på et tidspunkt en vægt grænse.
Jeg elsker selv de små dyr. Startede selv med en uden papirer, men fandt hurtigt ud af at papirerne er vejen frem for disse små ponyer.
okt 2006
Men hvad ligger chipning og pas i nu? for vi vil nok se en prisstigning på dem.
Jeg har seriøst lyst til at spørge på salgs ann om de er passet med pas og chip...
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 452
Vi har selv to. Eller, den ene er ikke ren men tydeligvis noget derhen af!
Den ene blev købt til min søster da hun var "lille", da vi mente størrelsen osv passede til hende. Vi har haft hest i mange år, og Fritz kom derfor til et hestekyndigt hjem.
Min erfaring er, at en shetlænder er en glimrende begynder pony, fordi den ikke er særlig stor, og derfor giver ungerne mere gåpåmod. MEN, man skal IKKE sætte en shetlænder ind i et hjem som ikke har sat sig ind i arbejdet med at have hest, og som ikke er obs på at en shetlænder skal opdrages, opdrages meget, da det er en lille stædig, og klog pony, som er den stærkeste hest i forhold til sin størrelse. Men med den rigtige opdragelse har du en ven for livet!
Min søster har haft mange RIGTIG gode timer med Fritz, og ville ikke have haft den samme oplevelse med en større pony.
Derudover er en shetlænder en rigtig god selvskabshest. Det er en modig lille pony, som gerne tager "kampen" op med større heste, og som forstår at sætte en flabet plag på plads.
Med det sagt, så synes jeg også det er synd at der går mange småponyer rundt som ingen gider gøre noget ved, så de går bare og går. Og jeg synes det er synd når forældre køber en lille rå pony til deres datter som lige er begyndt til ridning, men ikke aner noget om den. Om der er fine papirer eller ej gør egentlig ikke mig noget, alle heste skal have chip nu, så du vil altid kunne se hvor din pony kommer fra. Synes da bestemt ikke det gør noget at en pony er en blandning.
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.415
jul 2008
Har selv et eks på en billig uregistreret shetlænder.
Min fars tidligere arbejdskollega havde nogle shetlænderhopper MED papirer, som de så småt var begyndt at avle på med kårede hingste, så der var det som det skulle være. Men da de så fik et hingsteføl gad de ikke ofre penge på at få lavet pas og tavle på den for den var ikke noget værd i deres øjne. Han havde længe spurgt min far om han ikke var intereseret i at købe den og til sidst købte han den, for den sølle pris af 300 kr.
Vi havde selv ponyer nok og en uregistreret hingst kunne vi ikke selv beholde, men min far havde ondt af den bette hingst der bare stod i en boks dagen lang. Så den kom hjem til os og på fold sammen med vores 3 års hingst og de hyggede sig rigtigt. Min fars hensigt var at køre den lille hingst til(den var 2 år) med en let sulky, så han kunne sælge den videre som kørepony til folk der kunne give den rutinen. Som tilkørt burde den jo være nemmere at sælge.
Men nej, ingen var intereseret i en lille tilkørt hingst, selvom den var meget billig. Så den lille dreng endte sine dage, 2 år gammel, på slagteriet.
Vi prøvede at give ham en ekstra chance, men folk var stadig ikke intereseret. Det var virkelig trist at tage afsked med ham, men er sikker på hans historie ikke er enestående.
Hvis folk fra starten tænkte sig om inden de laver føl, ville sådanne problemer slet ikke opstå.
jul 2008
Selvfølgelig er ponyer uden tavle lige så gode ponyer som dem med tavle. Det afhænger jo af hvad man vil med den. Vil man bare have en hygge/ride pony er tavlen jo ligegyldig, men vil man avle og udstille er den nødvendig.
Syntes bare det grundlæggende problem for især små blandingsponyer(shetlændere, miniaturer osv uden tavle) er at de er så pokkers billige så gud og hver mand kan anskaffe sig en uden de helt store overvejelser.
Derfor foretrækker jeg stamtavle, for som jeg skrev længere oppe, kan man sætte en højere pris for et avlsdyr (med stamtavle selvfølgelig) og derved er der større chance for seriøse købere.
Hvorfor avle shetlænder?