8. dec 2006 Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.407
Hvilken hingst til din og min hoppe? :) Hvilken hingst til din og min hoppe? :)
Hey
Nu kommer alle de små føller, snart og foråret kommer forhåbentligt også. Når føllebøllere kommer til verden, skal hingstene jo findes og hopperne bedækkes.
Så hvilken hingst har du valgt til din hoppe i år? Og hvilken hingst er på din hoppe nu? Og hvilken hoppe har du ifolet?
Vi har lige købt en dejlig hoppe i går.
Hun hedder Ginnerup Lo-ann. 16 år, RDH hoppe e. Ladoga 486/ Astaire. Hun virker rigtigt flink og har avlet nogle fine føl. Vi så et par af hendes føl/plage, og de ser rigtige fine ud.
Hun er ifolet med Volstrups Cash, hun har termin d. 10 april 2012.
Så det venter vi med stor spænding på.
Vi er meget nye i avle verden, så vi ved ikke helt hvem vi vil havde hende bedækket med.
En del af jer er så erfarne herinde og mange af jer har været i det her game i mange år. Så i kan måske kommet med et bud på hvem vi skal bedække hende med.
Hun er kåret med 777 67 78 og 8 i helhed til eksteriørkåring og til sadelkåring
Ridelighed: 8.0
Gangarter 7.3
springning: 8.2
Total: 7.8
Så hun er jo udmærket kåret. xD
Lige et billede af damen.
http://www.heste-nettet.dk/forum/4/298369/298369/
Så kom med jeres bud
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.658
Forrige år fik jeg dog en dartmoorblanding - Upser og et planlagt fjordføl efter Dukat Halsnæs og Daisi..
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.407
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.592
Men om et år eller to skal jeg have Charmoulix en araber hingst (søg herinde) på Payback
Bliver så mit allerførste eget føl:)
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 656
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 376
Held og lykke med det hele
dec 2006
Hvilken hingste har i valgt?
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 152
Kontakt DV, eller dem fra avlsledelsen der står til rådighed, eller forhør dig ved erfarne avler, der kan forklarer og argumenterer for dit hingstevalg, evt. på HN. I
dec 2006
Følger: 83 Følgere: 87 Heste: 10 Emner: 95 Svar: 1.588
Den anden er efter Temptation, som blev lavet på min Bernstein/Cannon Row xx hoppe, som også er solgt.
Jeg har ikke flere hopper tilbage, men synes det er spændende, at avle.
Når jeg får hul i økonomien igen, vil jeg have mig en godt kåret hoppe og avle lidt igen.
maj 2007
Men det er ikke uvildig rådgivning, når man kontakter en hingstestation, og der vil med garanti være andre hingste der også kan gøre det godt på denne hoppe, eller din f.eks., og måske endnu bedre.
Vil vi blive ved med at have et bredt og stort udvalg af hingste, så må vi også kigge bredt som avler, og en hingst er ikke god, bare fordi den står et af de store steder.
Faktisk vil jeg sige, at snakker vi spring, så findes der lige så mange spændende hingste andre steder i landet, og jeg mener man skal snakke spring til ovenstående hoppe
dec 2006
Vi skal bruge en som kan tilfører lidt ædelhed og som kan tilfører en bedre galop end den hun har selv. Hun har en super skridt og en god trav, meeeen hendes galop er ikke videre god.
Hun er jo selv springbetonet og vi skal bruge hende som vores "stamhoppe" - så vi er intersseret i både spring og dressurhingste. Vi er ikke fastlagt på Dressur eller springblod endnu.
maj 2007
Jeg har intet imod BH, igen hvis du læser hvad jeg skriver, og har selv brugt hingste derfra, så det har intet med det at gøre.
Men er man seriøs med sin avl, så er man også nødt til at kigge lidt bredt, og jeg mener det er et generelt problem når nye søger råd, at så bliver de vejledt til den og den hingst, for jeg har en sødt og godt afkom efter dem, eller den og den hingstestation for de har gode hingste.
Alle hingste er gode på den ene eller den anden måde, ellers var de ikke kåret.
En seriøs rådgivning, er der hvor man enten henviser til folk der er uvildige og klogerer end en selv, eller man selv forslår hingste, og sagligt og fagligt kan argumenterer udfra afstamning og andet data, hvorfor man forslå hvad man forslår.
Mit råd til TS, er evt. at lave en tråd om decideret råd, enten her på HN, eller begge steder, og så lyt til dem der argumenterer for tingene.
feb 2004
Følger: 242 Følgere: 327 Heste: 11 Emner: 112 Svar: 252
Hopperne er to DV hopper hvoraf den ene var bedste dressurføl i region 1 i 2008, udtaget til eliteskue og eliteauktion og den anden har avlet mange afkom som er udtaget til eliteskue og eliteauktioner, hingstekåringer mv.
Hopperne er efter hhv. Blue Hors don Romantic / Victory og den anden efter Blue Hors Don Schufro/Kawango/Gunnar.
maj 2007
Jeg skriver at man skal spørge mere erfarne avler, men hvis nu man er helt ny og ikke kender erfarne avler, så er det jo en mulighed at oprette en tråd i disse fora, og jeg vil forslå HN, samt at ringe til en vejleder, som jeg også nævner længerer oppe.
Jeg siger så også, at de svar man skal lytte på, er dem der kan argumenterer og forklarer deres valg, udfra afstamning, saglige og faglige argumentation. Det kan en lille pony pige ikke.
Jeg vil gerne give dig ret i, at det ikke er i alle fora man får seriøse svar, men der er stadig nogen få erfarne avler på bla. HN, som kan argumenterer for deres ting, og komme med uvildige forslag.
Der er en længere oppe, der decideret skriver "kontakt BH" og det mener jeg ikke er en god nok vejledning til en ny avler der prøver at spørge til nogen ting.
Jeg skriver næsten aldrig her inde, og blander mig normalt ikke i disse tråde, men det der synes jeg bare var for vagt, og ikke fair overfor de mange andre gode hingste der er i landet
apr 2008
Nu er det mig der skriver det med Blue Horse
Tak Line P for at du forstår, at det er ment som en hjælp
maj 2007
Der er forskel på at anbefale hingste flere forskellige steder fra, og et stort sted fra. Jeg kunne aldrig drømme om bare at forslå en hingst, men forslår gerne flere muligheder, med mindre hoppen er så snæver at der er meget få muligheder.
Anja, jeg er da også sikker på du mener det som en hjælp, det er bare en hjælp, der kan bliver meget snæver, når man kun nævner et sted. Ja, det er da et sted at starte, men det er da bedre at starte på det brede marked, end på en hingstestation.
Der er så mange muligheder for at spørge om hjælp idag, der er så mange søge muligheder på nettet, hvis man gider, der er Herning lige for døren, hvor man kan tage nogen timer i stalden og kigge og snakke, og så er der den mulighed at tage en dyb indånding og ringe eller skrive til en erfaren avler, og bede om hjælp der.
Mulighederne er så mange, hvis man vil det her avl seriøst
apr 2008
jamen det er rigtigt... men der er jo så mange der skriver og foreslår, og B H var ikke nævnt, så syntes også at det var en mulighed hun kunne overveje. Og om man skriver eller ringer til én erfaren avler, eller om men kontakter Blue Horse, kan vel gå ud på ét
maj 2007
Jeg har selv lavet hingste, og jeg forslår tiere andre end mine egne, og jeg forslår kun mine egne, når de passer til hopperne.
Det samme gælder mange af mine utrolig dygtige og erfarne kollegaer
apr 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 10 Emner: 99 Svar: 686
jun 2008
Følger: 43 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 221 Svar: 729
fik det dejligste sunny boy føl sidste år (p under min profil )
i år venter vi en efter don olymbrio....
hun er sat til midt maj og jeg glæder mig enormt..
skulle jeg igen i år og havde jeg ku ( kan ikk da han også er schufro osv) havde jeg valgt sezuan... han er sååå lækker....
men tror hvis jeg havde skulle og og så der ikk kom for tæt på indavl havde jeg nok taget zonic eller de`lor
jun 2008
Følger: 43 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 221 Svar: 729
fik det dejligste sunny boy føl sidste år (p under min profil )
i år venter vi en efter don olymbrio....
hun er sat til midt maj og jeg glæder mig enormt..
skulle jeg igen i år og havde jeg ku ( kan ikk da han også er schufro osv) havde jeg valgt sezuan... han er sååå lækker....
men tror hvis jeg havde skulle og og så der ikk kom for tæt på indavl havde jeg nok taget zonic eller de`lor
sep 2008
Følger: 61 Følgere: 61 Heste: 1 Svar: 366
Hvilken hingst til din og min hoppe? :)