Fravænning {{forumTopicSubject}}
Er fuldstændig nybegynder i føl og al det der, fik ligepludselig et føl her i foråret (fandt ud af det 1½ mrd. inden vi fik hende) så derfor vil vi gerne vide hvordan fravænning forgår og hvordan det kommer til at gå bedst, regner med at vi beholder føllet ihvertifal til næste år som en start og så ser vi.
Indtil nu har hun ikke været så mor syg, går gerne alene i den ene ende af folden hvis hun har opdaget noget spændende eller er sammen med nogle af de andre ponyer. Hendes mor og hende går sammen med vores 2 vallaker hvor den ældste gerne går ind og opdrager på hende, da drengene så skulle bruges her for leden dag vrinskede hun og løb frem og tilbage og kunne ikke forstå hvor de skulle hen, så hvordan forgår sådan en fravænning og hvornår starter man ligeså stille, tænker på når nu hoppen må bruges igen til alm. ridning
apr 2007
Følger: 82 Følgere: 84 Heste: 18 Emner: 166 Svar: 1.729
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
6 måneder og væk fra mor.
Hvis man skiller og sætter sammen hele tiden, så tror føllet, at det hjælper at kalde på mor og så er det først synd og meget stressende for føllet.
Hvis man i stedet sætter både føl og hoppe sammen med andre heste(i hver sin gruppe), så vil de hurtigt finde nye at knytte sig til.
feb 2009
Følger: 116 Følgere: 107 Heste: 7 Emner: 19 Svar: 190
mar 2009
Følger: 65 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 29 Svar: 91
Walentin the lighning: Det med små bider har jeg også tænkt på men mest til når hoppen må bruges igen så føllet finder ud af at mutti (og de andre) forsvinder, men kommer tilbage igen.
Vores ridebane er lige ved siden af folden så jeg ved self. heller ikk om det ville være en god ide at den så kan se de andre og mutti og ikke komme hen til dem....det er egentlig slet ikke så nem, som jeg havde troet
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 21 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 66
feb 2008
Når en hoppe har folet, så er bagkroppen ekstrem slap og det tager den lange periode før den igen er klar til rytter.
Mån må derfor vælge om man har en følhoppe eller en ride hest - man kan ikke begge dele samtidig.
mar 2009
Hvis nu de skal hel væk fra hinanden hvor langt skal de så fra hinanden, måske kan vores hoppe stå ved en nabo knap en km. fra os vil det være for tæt på eller hva
mar 2009
Når føllet så er 6 mrd. så er det en kold tyrker som Henrik siger eller hva
feb 2008
Jeg har nogle ganske grimme ord, der passer på din behandling af hesten. Når man har hest, så bør man sætte sig ind i det og især omkring foling er der nogle meget vigtige ting, man bør vide.
Og fordi en hest ikke viser smerte eller ubehage er IKKE ensbetydende med, at de har det godt.
At udsætte en ridehest for 5 føl i rap er ikke kun ufattelig dumt med også i min verden dyrplageri.
En hoppe kan enten være ridehest eller følhoppe. Den kan ikke være begge dele samtidig. Man skal prøve at tænker lidt på ehsten og ikke kun på penge og sig selv. Hvorfor mon en sportskvinde stopper med sport, når de opdager de er gravide???
En heste fødsel er en af naturens kraftigste fødsler og det er derfor at hoppen bliver så slap i bagparten, da fødslen ellers ikke kan gennemføres. At gøre en krop klar til det og efterfølgende få det hele sat på plads igen - det kræver tid, masser af tid.
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 294
Nala: samme spørgsmål til dig, baggrund for argument.
Jeg mener bestemt ikke dette provokerende, men skal selv have føl til sommer, og er som sagt helt grøn. Men jeg synes det er svært at "tro" på hvad der er rigtigt og forkert uden baggrund for viden ..
feb 2008
Derfor tror I, at hoppen er klar til ridning, men prøv at tænk logisk og forstille jer hvad den har været igennem. Prøv evt. at læse lidt om emnet og I vil blive meget overrasket. Der sker så utrolig mange ting i hoppens krop og skal man så samtidig være ridehest, så er det meget egoistisk af ejeren.
Hvorfor mon de store stutterier har specielle avls/følhopper?? Det er fordi de ved, hvad der kræves af en hoppe for at levere et godt føl. Det er ikke nok med det rigtige foder, der skal også være de rigtige forhold, pauser og miljø. Det giver et bedre resultat og det er vist ikke særlig naturligt for en drægtig hoppe at slæbe rundt på en person. Jeg har ikke set det hos nogle vildheste..... Jeg har derimod set en hoppe, der forsøger at lave så lidt som muligt for at spare energi. En drægtig hoppe(de sidste måneder) står ofte og hviler og overlader vagttjenesten til andre hopper. Drægtige hopper undgår ofte også slagmål med andre hopper. En hopper er faktisk rigtig god til at forberede sig på det kommende føl.
Så hvorfor skal vi blande os?
feb 2008
jeg forstår godt, du vil vide lide omkring baggrund. Der er altid personer, der er alt vidende.
Min familie og jeg har det største Mustang stutteri udenfor Nordamerika. Mustangs er jo en vildhest, så vi har hele tiden forsøgt at efterligne naturen, så træning og avl bliver så naturligt som muligt.
Jeg har bruge meget tid på at studere Mustangs, som er en af de mest hårdføre hesteracer overhovedet, men derfor vil jeg stadig ikke udsætte dem for noget, der ikke er nødvendigt, korrekt eller som kan skade eller give ubehag/smerte.
Hvis man sætter sig ind i hestens anatomi og ser hvordan en hoppe er "opbygget" samt sammenholder det med hvordan det ændres for at kunne levere et føl på måske 15 minutter, så forstår man hvilken kraft det sker med. Der er eksempler på hopper, der har trukket tarme med ud eller nærmest er rykket fuldstændig i stykker og føl der knækker halsen fordi de ikke ligger korrekt. Man skal virkelig har respekt for en foling.
Derfor er det så vigtigt at vælge. Ridehest eller avlshoppe.
Hvis man bedækker en hoppe, så kan den rides indtil ca. 3-4 måneder før termin. Føllet er på det tidspunkt på størrelse med en kat, men de sidste 3 måneder er væksten meget stor og der kræves derfor rigtig meget af hoppen. Så hvorfor skal man så stresse hende yderligere og misbruge hendes energi til ridning, når hun har rigeligt at bruge det til?
Efter foling er hendes krop bestemt ikke til ridning pga. af de ændringer, der sker inden foling. Kroppen er først normal igen efter 6-8 måneder - nogle dyrlæger mener endog 8-10 måneder. Samtidig så har hoppen en lille energikrævende tappe maskine, hun skal holde øje med og opdrage på, så hun behøver bestemt ikke ridetimer.
Ridning af en hoppe med føl kan kun skyldes ejerens trang til ridning - altså egoisme - og ikke noget der er nødvendigt for hoppen.
Desværre har mange heste, som et redskab, der bruges, når man vil ride. Et redskab man bare skifter ud eller behandler, som man har lyst til. Hvad der er naturligt for en hest er ikke interessant. Det er et spørgsmål om, hvad man kan presse ud af sin hest.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 21 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 66
jun 2011
feb 2008
Det er jo stadig sådan, at en hoppe ikke viser smerte, hvis det kan undgås, så hvordan ved I, at det er uden problemer.
Og hvad er grunden til at ride en hoppe med føl?? Det kan kun være en - egoisme, for der er mange andre måder at træne en hest på, hvis den skal i form.
Så giv lige en god grund ridning af en hoppe med føl, som ikke fortæller at I er egoister, men gør det for at glæde jeres hoppe.....
Den grund findes nok ikke, så grunden er jo nok, at I ikke har heste nok - altså en til ridning og en til avlshoppe - så det er jo nok igen ejeren i centrum og hoppen, der betaler prisen.
jun 2011
Jeg tror du kan spørge 5 forskellige dyrlæger med 5 forskellige svar. Det handler vel i bund og grund om at lytte til hoppens signaler, om hun er klar eller ej, i stedet for ens egen ivrighed? Det vigtigste er vel at hoppen kommer sig så godt han hun kan bruges som ridehest uden fysiske gener? Så kan man vel godt vente en el 2 mdr ekstra for at være på den sikre side?
Jeg er også bare rigtig pylret og pakker min tøs ind u vat, i know, men en ting er sikkert, hun har det fantastisk ;D
mar 2009
Hvis nu man ikke har mulighed for at finde et andet sted kan man så godt bare ha mor og føl til at gå i hver sin boks om natten men er sammen om dagen sammen med de 2 andre.
Tak for de forskellige svar er bleven lidt kloger på fravænning og begyndelse på ridning af hoppen
feb 2008
jun 2011
feb 2008
feb 2008
Det er jo igen hvad du har lyst til og ikke hvad hesten foretrækker.
sep 2008
Følger: 48 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 142
Men jeg ikke forstå hva folk har så travlt over, hvor ikke lade heste nyde sit føj i de sølle 6 måneder den nu har det i.. Man får jo rig mulighed for at ride derefter.. Nu venter jeg forhåbelig føl til næste år og jeg er da ikke i tvivl at Kimberly skal bare gå og nyde sit føl og jeg får da nok tid med at lege og div med følbølle.. Kimberly har nok at bruge hendes kræfter på.. Kan kun sætte mig selv som mor det er sku ikke altid lutter lagkage at få små.. Men der er vi alle jo så forskellige og nogen sætte jo andre ting først..:-)
feb 2008
mar 2009
feb 2008
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.910
Jeg har også hørt at det skulle være mindre riciko for yver betændelse ved en kold tyrker i stedet for hoppen står uden der nogle der patter i tov timer ca. (natten), så bliver der pattet igen hver 4 time ca. og så igen uden hele natten, det skulle vist give ret stor riciko for yverbetændelse fordi man starter og stopper mælke produktionen hele tiden.
feb 2009
Følger: 116 Følgere: 107 Heste: 7 Emner: 19 Svar: 190
og tro mig en hest viser smerte når det er ved at være for sent, har en hest som jeg købte af en meget forskuret kvinde der bare ville at han skulle kunne alt selv om han ikke var klar, han blev flytte rundt til forskeldige unge piger, men fordi de ikke kom ret langt med han, blev han flytte et nyt sted, denne hest var blevet redet forkert, han var låst i krysset og i nakken, han viste smerte ja han var ondskabfuld over for menssker samt ander heste, så hvis ikke at han var kommet ned til Gitte Nandal var han blevet aflivet..... men heldivis for hesten har han det rigtig godt nu, jeg har brugt en masse penge på ham og det har været det værd. Jeg vil lade mine hoppe have fred op til 6 månder uden at ride på henne, men nu har jeg nu også selv fået børn så jeg ved hvad det tar af krafter og styrke på ens krop.....
mar 2009
mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
1. Vi har heste fordi vi vil ha heste og bruge dem og det skal vi så gøre når hesten kan bruges til det.
At sige at det er egoistisk af ejer at ride den er jo forkert, det er lige så egoistisk af alle folk der har hest så, for de har jo ikke hest for hestens skyld og at træne i et støvet ridehus er heller ikke for hestens skyld.
Dvs er det en frisk hoppe ser jeg ikke noget galt i at ride den når den er frisk, stærk og ikke slap efter folingen. Her snakker jeg ikke om ud og træne men om skridt ture med trav og måske en lille rolig galopp i det fri, gerne med føllet med. Hun står jo heller ikke helt stille på folden, og skal heller ikke stå stille da motion er noget af det der sal til for at samle det hele sammen igen og give styrke tilbage til muskler, ligamenter og knogler.
2. hvordan vil i selv se ud hvis en mor når hun får børn så sætter sig ned og ikke rør en finger de næste 6 måneder. Nej hun kommer sig ikke særligt godt, og får det meget hårdere når alle muskler og sener er helt ude at balance.
Men er enig i at det tager tid for hoppen at komme sig over en foling så ville ikke træne hende før efter afvænning men det er noget andet.
Har ladet de hopper jeg har haft gå med sit føl om dagen men ikke om natten inden fravænning for dels at sænke hoppens mælkeproduktion og dels at vænne føllet til ikke at gå med hoppen. for så at fjerne dem helt fra hinanden til der ingen mælk og noget tid efter det. synes ikke om en kold tyrker selvom føl og mor kommer over det.
Og det er da om noget ikke naturligt.
feb 2008
Så hvem er dem mon, der skal afgøre om hoppen er klar? Det er sjovt nok ejeren, der vil ride på hesten og når en hoppe så samtidig skjuler smerte, ja, så er taberen igen hoppen. Det er det jeg kalder egoisme.
Hvad betyder det at lade hoppen vente i de sølle 6-8 måneder? Det er jo ikke hoppen, der har bestemt, at den skulle ifoles, så gør det dog fuldt ud, hvor hoppen får det den skal bruge incl. restitutionstid.
Jeres hopper vil blive både glade og nok også overrasket. Det kunne jo også være, at man undgik nogle af de mange skader, som beskrive bla. på HG.
mar 2009
Kan hoppen og føllet høre hinanden kalde på 1 km. afstand for hvis vi kan få hoppen opstaldet ved vores nabo bliver det den afstand der bliver i mellem dem
Fravænning