{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.285 visninger | Oprettet:

Hest uden stamtavle - ren {{forumTopicSubject}}

<b> Hej alle, </b>

Jeg har længe gået om spekuleret meget over, om en hest uden stamtavle stadig kan være renracet?
Ser nemlig ret ofte heste herinde, som man skal byde velkommen/afvise, hvor der f.eks. står hesten er New Forest, men ikke har stamtavle.

Er hesten ren, selv om der ikke er stamtavle på?

<i> Mvh Louise </i>

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest uden stamtavle - ren
  • #1   28. dec 2010 Det kan den sagtens være, det kan bare være et af de tilfælde hvor stamtavlen aldrig er blevet lavet, fx. at føllet aldrig er blevet registreret.

• #2   28. dec 2010 det kan de godt, men det er ydderst sjældent især efter de nye pasregler er trådt i kraft.. lad mig sige det sådan det er meget mere sjældent end det ser ud som om herinde på hg. for det er utrolig få der ville bruge så mange penge og resourser på at lave et føl der kan få flotte papirer og så ikke gør det

• #3   28. dec 2010 Tja fx "jul i hegnet"-føl, de får jo ikke lavet stamtavle =)

• #4   28. dec 2010 i teorien kan man jo ikke kalde den "ren" med mindre du kan dokomentere det smiley og der er rigtig mange der bliver sure vis du kalder den for ren og ikke kan dokomentere for det smiley

Men vis både far og mor har tavle, og faren er kåret kan man godt få lavet pas ved jeg ihvertfal inde for islænder verden via en blodprøve

Men man må godt her inde oprette dem under en race selvom de ikke har tavle vis de er race typisk, og har kende tegnene for den race..
    har selv en der ligner rigtig meget en islænder men vi har ikke papirer på ham, men han må godt være oprette som islænder fordi han har de typiske kendetegn

• #5   28. dec 2010 Min er ren men har ingen stamtavle smiley

• #6   28. dec 2010 Synes folk der påstår at deres kræ er renrace men ikke har tavle er langt ude.. magen til latterlige mennesker skal man lede længe efter..

Det er folk der ikke vil tilstå at deres heste ikke lige så godt kan være en blanding.. Det er dyrt at lave føl, især med kårede dyr så man skal være grundigt dum for at "glemme" papirene

• #7   28. dec 2010 Sagtens, for hvis vi siger at to føl ikke har fået lavet stamtavle, de for føl, og føl osv, men det er hele tiden samme race de for med bar en der ikke har fået lavet stamtavle, jamen så er den jo ren..

Jeg havde en ren welsh men uden stamtavle..
    Moren var ikke kåret, og det var faren heller ikke og så kan de ikke få stamtavle

• #8   28. dec 2010 Man kan jo heller ikke sige den er ren for man kan jo ikke dokomentere for det..

Men det er jo også ret så lige gyldigt om ens heste er ren eller ej bare man er glad for den smiley

• #9   28. dec 2010 min er renracet uden stamtavle... hvis man da ellers kan kalde en dv for renracet...
    hans mor var kåret i dv, hans far er registreret, men ikke avlsgodkendt, derfor har jeg ingen tavle på ham...
    lidt en skam jeg ikke fik lavet dna inden jeg aflivede hans mor, ellers kunne den side komme i passet efter de ny regler...

• #10   28. dec 2010 Faktisk ikke. F.eks kan du ikke bruge en "ren" islænder i islænderverden medmindre den har tavle!

Så det er meget fint folk skriver den er ren, men du kan i teorien ikke vide det!

• #11   28. dec 2010 Nanne: Jeg gider dig fuldstændig ret!

• #12   28. dec 2010 min tinker...og mange andre er rene uden stamtavle. det er de fordi de er racetypiske, men som regel hentet i irland hvor de lever vildt og derfor er uden stamtavle.

• #13   29. dec 2010 Heste, der stiller til kåring hos en åben stambog (fx Irish Cob, Barockpinto mm) kan -ikke- blive afvist (heller ikke af selve stambogen) hvis de ligner bare en mindste smule, hvad race/typestandarten beskriver, de skal bare kåres derefter.

Herinde ville jeg sige at de eneste, der går an uden stamtavler, er fjordheste, da man oftest ikke er i tvivl om, hvordan de ser ud.

• #14   29. dec 2010 Og shetlændere :0)

• #15   29. dec 2010 Jeg kan få et føl når jeg ser folk er igang med at "ødelægge" min race!
    Haflingeren har lukket stambog, har du ikke stambog på den er den IKKE en haflinger!
    Og så er jeg ligeglad med om folk har en lille fed, rød pony m. hvid man og hale

• #16   30. dec 2010 jeg har en fjordhest.... UDEN stamtavle... men han er absolut ligeså ren, om man må tillade sig at sige.. ligesom dem MED tavle..... i kan jo selv tjekke ham ud.. Lukas under min profil.
    Der er vist ingen tvivl om han er fjordbolle eller ej.

Heste kan udmærket godt være renracede, selvom der ikke er stamtavle på dem..... at de i kr/øre ikke er det samme værd, tja.. bare ærgerligt. hesten er jo stadig det dyr man har valgt.... og man rider jo ikke på papirene..

• #17   31. dec 2010 Maria N

Uden en tavle kan du bare ikke vide dig sikker smiley Nogle gener, så som fjordhestes, er meget tydlige så det er ikke altid man kan se hvis den er blandet.

• #18   31. dec 2010 jamen jeg VED han er ren.... og hvis du blander en fjordhest med en anden race, vil bygningen også blive anderledes...
    har set flere eksempler på fjordheste som er blevet blandet med både jyder, belgier og friesere... og der kom absolut IKKE en fjordheste kopi ud af det..... såååååå

• #19   31. dec 2010 Det kan der skam godt gøre smiley

Jeg har selv en der ikke har "papir", men han er dog på hestedata så jeg er helt sikker på hvem jeg har gående.

• #20   1. jan 2011 jamen Nanne....

Zafir er jo også 100% ægte.. avlerne lavede bare ingen papire på ham ?? jeg har jo selv været ude og se ham smiley og han ER da ren fjolle ???

• #21   1. jan 2011 Må godt nok erkende mig enig med Nanna. Uden papir kan du aldrig vide 100% at den er ren. Du ved jo ikke om der har været noget i besteforældrene? Du ved intet om dens afstamning, så derfor kan du ikke påstå at den er ren, for du ved det reelt set ikke :o)

• #22   2. jan 2011 Ja han er helt ren, men de fik ikke sendt ind så han kunne få dem og efterfølgende er de blevet væk, men han står som sagt på hestedata smiley

Kommentér på:
Hest uden stamtavle - ren

Annonce