pinto-avl {{forumTopicSubject}}
Jeg er i den lykkelige situation at have en drægtig hoppe. jeg er dog blevet lidt i tvivl omkring kåring og papire på
føllet, så håber nogen kan hjælpe mig.
Hoppen jeg har er en DV hoppe efter kanudos xx kåret RDH som jeg har i folet med en af DPF godkendte hingste,
jeg har læst frem og tilbage på hjemmesiden og kan ikke finde ud af hvad det lige kommer til at ske med føllets
stamtavle, bliver det rødt eller blåt ?
Såfrem føllet bliver broget vil jeg stille til følskue i hedensted til næste år, men får den pinto logo på eller LU brændt ?
Og til sidst kan min DV hoppe kåres i pinto foreningen og er det en fordel ?
jeg håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej.
Hilsen den vordende pinto mor
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 32 Svar: 145
Dit føl får blåt pas, rødt udstedes kun til de føl hvis forældre er kåret i samme forbund.
Dit føl vil blive LU brændt. Pinto loge kan det få hvis det blir kåert. Hingst som 2 års og hoppe som 3 års. (jeg valgte at chippe min pinto, da han stilles til hingstekåring næste år. Og hvis han blir kåret og skal ha pinto logo, synes jeg det blev for meget med 2 brændemærker)
Din hoppe kan ikke kåres i pintoforeningen. Hun har hverken pinto afstamning el pletter ;o)
Håber du kan bruge dette.
Mvh Pia
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 32 Svar: 145
jul 2007
Følger: 54 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 103 Svar: 680
mange mange tak for svarene det var dejligt at vide ;O) jeg har bestilt en lille hoppe til påske så vil helt sikkert også vente med at brænde til den skal kåres ;O)
det bliver spændende hvad venter i efter ??
kh githa
jul 2008
Følger: 15 Følgere: 17 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 35
(sidste år)
jul 2008
Følger: 13 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 4
Der er forskel på om det er hoppen, der er pinto, og hingsten der kommer "udefra", som i dit tilfælde, eller det omvendte. Det er noget teknisk noget, men det skyldes at logo-brand og rødt pas kun udstedes hvis begge forældre er af samme race.
Jamen kan du så sige, det var hingsten jo ikke i dit tilfælde ?
Nej, men til en hingst fra et andet, godkendt forbund, kan vi som bestyrelse i Dansk Pintoforening give en bedækningstilladelse til et konkret føl, mens en hoppe kun kan være avlsgodkendt forever eller slet ikke. Det ville jo så betyde, at hvis man godkendte en ensfarvet ikke-pinto-hoppe, så ville den resten af sit liv bevare sin status som pinto, og ville året efter med en DV-hingst kunne lave et pintoføl selvom hverken far eller mor er broget, og det går jo ikke.
Det tog mig 3-4 ganges forklaring før det sad fast, men nu har jeg forstået det. Håber jeg har forklaret det så også andre er med ?
Marianne-c
pinto-avl