918 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Unaturlige gangarter. Unaturlige gangarter.

En video af en hingst satte mine tanker i gang.

Jeg kom til at tænke på det, da jeg ikke selv bryder mig om de meget ' gummi ' gangarter, den milde med lidt bounce i kan gå men når det går hen og bliver meget så finder jeg det virkelig unaturligt og falsk.

Men hvorfor egentligt avle disse gangarter?
Er det kun fordi vi mennesker syntes det er køn - kan ikke finde en anden grund?
Tænker også at hestene må have nemmere ved at få skader pga. gangarterne og vil man ikke have svære ved at sidde på en sådan hest - og derfor komme til at have mere urolige ben og hænder?
Og kan hesten følge med i knogler og sener? Mindes at have læst noget om på et tidspunkt at DVernes knogler ikke kunne følge med, fortæl endelig hvis du ved noget om det.

Nu er det også fordi jeg kommer til at tænke på avl på andre dyr fx. hunde hvor de forskellige racers specielle udseende i nogen tilfælde er til ubehag for dem selv og har givet en hel race følge sygdomme af dette.
Kan man risikere at komme ud i det - ved at avle på udseendet på heste - er der eksempler på det?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Unaturlige gangarter.
  • #1   4. maj 2009 jeg ved da ihvertfald med hunde at nogle fladsnudet racer som mops, pengingeser, fransk bulldog osv tit har luftvejsproblemer smiley

og at schæfer tit har hofteproblemer pga hvordan de er bygget smiley

mange heste med de gangarter har nok nemmere ved at skade sig selv, ved at træde på sig selv osv, men kunne også kan tænke mig at de var bygget så de havde pladsen i deres krop til netop at have de gangarter uden det gør noget smiley

men dejligt at der findes så mange forskellige heste til så mange forskellige ryttere smiley

• #2   4. maj 2009 hov må hellere lige gemme emnet xD meget interresant ;P

• #3   4. maj 2009 Kliphøjgård (Rebecca) - Tænkte netop jo med de hunde, og Cavalier spanielsne der ikke kan have deres hjerne i kraniet og derfor render rundt med konstant hovedpine og bokserne der har sukkersyge og får anfald osv.

Og ja, men hvem ønsker at avle dyr der er til skade for sig selv? Hvorfor skal det gå så vitterligt og hvorfor vil vi mennesker altid presse den så langt?

For finder det liiidt underligt også fx. at man avler heste der ikke selv kan holde varmen - det er jo ikke just en fordel.

• #4   4. maj 2009 Falske gangarter - vil jeg nu ikke kalde det. Man avler jo bedre og bedre heste efterhånden. Altså før i tiden var det jo tilfældigt hvilken hingst som blev brugt, eller ihvertfald ikke gennemtænkt. Idag sætter man jo blod sammen, og gener osv. Derved kan du fremavle konkurrenceheste - lad os tage udgangspunkt i dressur. Idag fokusere man på at skabe en god dressurhest, og man henter jo sine point på dressurbanen ved at ride øvelserne korrekt + gangarterne tæller endnu mere op. Men altså jeg kan ikke se noget forkert i at have en hest med store gangarter, så længe den hænger sammen? (:

• #5   4. maj 2009 Kermo

RIGTIGT

• #6   4. maj 2009 Stutteri Kermo - Jeg tænker bare på skader, altså at man høre om så mange heste der fejler ditten og datten i benene og 117 heste der ikke kan gå uden noget på benene fordi de ellers klotter over dem og får sår.
    Det er jo ikke hensigtsmæssigt?

Og som nævnt bekymre det mig jo også lidt, da jeg jo har set hvad hundeavlen er drevet ud i.

Men ja, det tæller op i gangarter - det forstår jeg dog ikke, hvordan det kan have noget med dressuren i sig selv af gøre da det jo handler om øvelser, præscion og forfinede signaler og at hestens gangarter så blot er en bonus af den bæring og samling den opnår og ikke bare en den er avlet til.

• #7   4. maj 2009 Sys de er pænt grimme for at sige det, det kan ikk andet end at gøre mere skade end gavn.
    Hvorfor dog ikk bare lade dyr have deres opdrindelige gangarter/udseende i stedet for vi mennesker skal gå ind og ændre ALT ved dyr så de i vores øjne blir mere "perfekte" !!!

• #8   4. maj 2009 Amn avler jo os løbsheste efter gangarter/hurtighed, så det er vel det samme. Selvfølgelig kan man lægge avlen så langt ud, at det er til skade for dyret, og det er jo langt fra meningen.... Men igen heste avles for én ting - penge, og så kommer hestens helbred i anden eller tredie række... desværre....

• #9   4. maj 2009 Før Skywalker - nu Highlander . - Ja det er jo det, i rideverdenen er penge jo alt :).
    Ved løbsheste kan jeg se formålet, selvom det slf. ikke er hensynsmæssigt og gør det okay hvis det skader dyrene.
    Kan bare ikke se et formål i dressur, udover at det tæller opaf og her er cirklen igen med penge og præmier.

• #10   4. maj 2009 Ja, det er ærgeligt. Men alt ændre sig jo hele tiden. Ikke kun hesteavl, men også ja, computer teknologi. Men jeg er enig i at jeg heller ikke bryder mig voldsomt om alt det der bliver gjort ved hestene idag. Mine forældre avlede virkelig fine heste. Altså dejlige heste, med et fantastisk udtryk og de gik virkelig op i at temperementet var i orden. De satte blodet sammen således man fik en kanon ridehest, som havde gnisten til det hele, men samtiddig kunne man ride i skoven uden den gik amok. Mine forældre var også meget alsidige - altså hestene SKULLE gå på fold i al slags vejr, og fik dækken på når det var koldt, og have INTET på benene.

Min mor blev sindssyg på mig hvis jeg overhovedet tænkte på at ligge gemascher på benene på folden. "LOUISE, DET ER EN HEST" så jeg vil mene at sådanne avlere skulle der være flere af. Så vi ryttere kunne have en hest, som kunne komme på fold hver dag og rides optimalt, uden alt muligt lort på benene. Det starter jo allerede når hestene bliver født. Heste skal have lov at være heste !

• #11   4. maj 2009 Kermo

Helt enig !
    Det er syndt man avler heste som nemt for skavanker og derved de altid skal rende med gamacher på folden.

• #12   4. maj 2009 Stutteri Kermo - Det er jo netop det jeg mener :o).
    Flere af den slags avlere! For heste er jo en hest og ikke et bamse dyr de små børn har som de pakker ind i kjoler og børster tænder på.

Istedet for at der bliver avlet heste hvor bare det blæser 1m/s står den og ryster og det åbenbart er så klodsede at de smadre deres ben hvis de ikke har gamacher på.
    Men igen, heste er hvad vi gør dem til.

• #13   4. maj 2009 Ja præcis. de skal satme ud i al slags vejr, og ikke pakkes ind.

• #14   4. maj 2009 Jeg synes også det er grimt, og unødvendigt..

• #15   4. maj 2009 Jeg synes det er lækkert når en hest kan finde ud af at flytte fusserne, og har nogle store og hoppende gangarter. Måske ser det unaturligt ud ja, men det er der så meget der gør.

På vores stutteri går alle heste ude fra 7-23 hver aften. Også om vinteren og i al slags vejr. Der er ingen af hestene der har gamascher/klokker på på fold, dog har Ma-Ajmala på når jeg rider.

Jeg synes da det er fedt at vi selv kan påvirke avlen, men selvfølgelig kan det komme for langt ud nogle gange.

Som Stutteri Kermo siger; Så synes jeg også der burde være flere avlere som hendes mor.

• #20   4. maj 2009 KATRINE ARENFELDT (SKÅR) . - Tror næppe at den hingst der blev linket til i et link, en firfod hingst blev redet til hans gangart når han kun var 4år ;).
    Ved ikke om du ved hvilken hest jeg snakker om, men det var virkelig ude i det ekstreme efter mit syn.
    Gangarten skal jo netop som du siger være en gevinst af ridningen men hvis en 4års hopper rundt som en gummibold, med virkleig meget bounce i tror jeg næppe det er ridning relatrert da gangen jo først kommer oppe i større samling.

Katja Brink Hansen . - Ja ridningen er også en del af det.
    Og netop som du siger vil forbundet hellere have det 'kønne' end det holdbare.

• #24   4. maj 2009 Jamen jeg er igen enig med Katja.

• #25   4. maj 2009 Katja Brink Hansen . - Nåårh, læse forkert :).
    Men ja, holdbarhed er altid at fortrække med taktfaste gangarter.
    Nej store gangarter er ikke ? dårligt bevægelsesmønster jeg undres bare efter jeg så videoen af hingsten som bevægede sig langt fra hvad jeg forbinder med 'taktfast' ;).

• #26   4. maj 2009 Den video man jo ikke bruge til noget som helst smiley

Det er jo bare en glad hest der lige skal vise sig..
    Tror også mere det er uddannelsen af hesten der skaber de taktfejl man ser, fx den frie trav den pludselig bliver tretaktet fordi hesten bliver redet sp kraftigt frem og skal "smide" forbene i langstrakt march..

Men det med at knoglerne ikke kan følge med, er noget med størreselsen på den danske hest, der var nogen der mente at hestene idag bliver højere og højere, men at knoglerne ikke kunne følge med til alt deres voksen..

Men er mere bekymret for deres mund, mange heste har idag for store (tykke) bid, som faktisk ikke rigitg passer ind, pga forædling er deres muler rent faktisk blevet mindre, har jeg læst mig til.. Synes dog ikke dette gælder alle heste, da ikke alle er blevet voldsomt forædlet, men hvis avlerne bliver ved med at forædle, ja, så bliver det jo nok et problem..

(og ja man kan jo bare ride uden bid, men det er ikke det det handler om her, he he, så gå nu ikke amok smiley )

• #27   14. maj 2009 hmm...har ikke læst alle indlæg...

travheste avles jo på blod og præstationer og kan en hest ikke "være der" vil den oftest ikke blive brugt i avlen, da man jo ved at chancen for at få en "lille skævbenet ged" ud aff det...

dressur, hvis hesten påfører skader på sig selv ved at have de "gummi" gangarter kan den jo ikke vinde dressur, forstået sådan at den skal jo have stærke men fine ben og det er der problemet er... det skal være ÆDELT og robust, og det er ikke altid det harmonerer... til forskel fra væddeløberne... de skal bare være hurtige og robuste, der er udseendet ikke det vigtige...

om nogle avler for større gang er vel ok og giver det risiko for skader til den kommende stjerne og disse risisi bliver en realitet kan jeg heller ikke forestille mig at den går i avlen...

men nogle avler jo på alt så man vil altid møde pengemaskinerne uden sjæl...

bare min idé

Kommentér på:
Unaturlige gangarter.

Annonce