Den grimme islænder {{forumTopicSubject}}
Jeg er efterhånden blevet "smittet" en del med at holde fokus på hestens anatomi - og hvordan man undgår ubehageligheder for hesten under ridning og samtidig den gode bærring af både hesten selv og rytteren.
Jeg har egentligt altid interesseret mig mest for hestens adfærd, men adfærd og hestens fysik går ofte hånd i hånd.
Nu har jeg efterhånden set en del islænderridning, både "live" og på billeder, video og så videre - og har altid været utrolig positiv over, at hestene til stævne bliver tjekket af dyrlæge og rytteren diskes hvis der findes sår i mundvigene og tilsvarende - dette har jeg set som et rigtig godt forsøg på at holde fast i dyrevelfærden.
Men nu når jeg sider og kigger billeder og videoer af flotte islænderheste slår det mig alligevel - utrolig mange af tophestene er frygteligt grimme og unaturlige og se på - og ridningen er heller ikke noget at råbe hurra for. Kan det virkeligt passe, at det skal være positivt at hesten går med næsen i sky, kæmpe underhals og så enorme "gangarter" at den nærmest sparker sig selv op under hagen?? Og at den har så meget "vilje" at hesten render med åben mund og stængerne på det islandske stangbid ligger vandret? Er disse ting virkelig positive, eller hvor går det galt?
Show-effekten har for alvor taget fat i hesteverdenen - og det gælder ikke kun dressurheste med travøgninger så høje som spanske skridt - det er også i "de naturlige hestes" verden - islændernes.
Man taler så meget om den dårlige, farlige roll-kur, er det så meget bedre, når man blot hiver hestens hoved den anden vej - sådan som det desværre tit ser ud på islænderhesten?
Denne "omvendte roll-kur" må også have uheldige konsekvenser for hesten - måske er det på tide at vi også kigger islænderridningen lidt efter i sømmende..
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
Ud fra min viden om anatomi og biomekanik er der helt klart også noget galt med måden mange islændere rides på. ryggen smides og hules maksimalt, mens hesten 'holdes' på bidet.
Jeg husker noget om en diskussion med Branderup og nogle af hans elever, at de ekstra gangarter kræver så meget styrke og smidighed, at det er de færreste ryttere der tager den tid der er nødvendigt for at hesten kan bevæge sig i balance og samtidig bære rytteren korrekt. Så er det nemmere med genvejen; fuld pedal og hovedet i vejret når den trods alt kan holde balancen på en cirkelvolte.
Er det en kultur-ting, hvor der på island ingen tradition er for uddannelse af hesten til bæring og brug, men som transportmidel og sportsredskab, eller er det konkurrencer og dommere der belønner de forkerte ting?
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
Undersøgelsen påviste muskelspændinger og -skader mv. forbundet med de forskellige ekstreme positioner. Er der nogen der kan finde den?
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 58
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
jeg må da også indrømme at der er nogle billeder, hvor man, som mette, tænker at det ser helt forkert ud, det synes jeg også det gør, men der er netop en stor debat i 'islænderverdenen' om, at det er blevet for unaturligt at se på, og flere og flere går ind for mere naturlige gangarter samt at det skal være rigtig ridning af hesten der skal give point til konkurrencer -ikke bare løft og takt.
apropos det der med 'bare at hive hovedet op', aner ikke hvor malene H har fået det at vide henne.. men jeg ved at det får man ikke nogen god tölt ud af.
Den grimme islænder