{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.406 visninger | Oprettet:

Den grimme islænder {{forumTopicSubject}}

Jeg er efterhånden blevet "smittet" en del med at holde fokus på hestens anatomi - og hvordan man undgår ubehageligheder for hesten under ridning og samtidig den gode bærring af både hesten selv og rytteren.
Jeg har egentligt altid interesseret mig mest for hestens adfærd, men adfærd og hestens fysik går ofte hånd i hånd.

Nu har jeg efterhånden set en del islænderridning, både "live" og på billeder, video og så videre - og har altid været utrolig positiv over, at hestene til stævne bliver tjekket af dyrlæge og rytteren diskes hvis der findes sår i mundvigene og tilsvarende - dette har jeg set som et rigtig godt forsøg på at holde fast i dyrevelfærden.

Men nu når jeg sider og kigger billeder og videoer af flotte islænderheste slår det mig alligevel - utrolig mange af tophestene er frygteligt grimme og unaturlige og se på - og ridningen er heller ikke noget at råbe hurra for. Kan det virkeligt passe, at det skal være positivt at hesten går med næsen i sky, kæmpe underhals og så enorme "gangarter" at den nærmest sparker sig selv op under hagen?? Og at den har så meget "vilje" at hesten render med åben mund og stængerne på det islandske stangbid ligger vandret? Er disse ting virkelig positive, eller hvor går det galt?

Show-effekten har for alvor taget fat i hesteverdenen - og det gælder ikke kun dressurheste med travøgninger så høje som spanske skridt - det er også i "de naturlige hestes" verden - islændernes.

Man taler så meget om den dårlige, farlige roll-kur, er det så meget bedre, når man blot hiver hestens hoved den anden vej - sådan som det desværre tit ser ud på islænderhesten?
Denne "omvendte roll-kur" må også have uheldige konsekvenser for hesten - måske er det på tide at vi også kigger islænderridningen lidt efter i sømmende..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den grimme islænder
  • #2   1. maj 2011 Extremsporten er altid misklædelig, Tennesee Walker, Islænder ridning , noget dressur og spring, og noget western.. Jagtridning i top er også ubehageligt at se ... Desværre kan man ikke sige at nogle extrem konkurrence heste behandles bedre end andre...

• #4   1. maj 2011 kohestens diskussion er måske en lidt anden, men jeg vil lige sparke ind at det er dejligt forfriskende så mange indlæg der er for øjeblikket der lægger op til seriøs diskussion snarere end 'hvem er oppe nu' og 'Grineren!! se det her link'-indlæg.

Ud fra min viden om anatomi og biomekanik er der helt klart også noget galt med måden mange islændere rides på. ryggen smides og hules maksimalt, mens hesten 'holdes' på bidet.

Jeg husker noget om en diskussion med Branderup og nogle af hans elever, at de ekstra gangarter kræver så meget styrke og smidighed, at det er de færreste ryttere der tager den tid der er nødvendigt for at hesten kan bevæge sig i balance og samtidig bære rytteren korrekt. Så er det nemmere med genvejen; fuld pedal og hovedet i vejret når den trods alt kan holde balancen på en cirkelvolte.

Er det en kultur-ting, hvor der på island ingen tradition er for uddannelse af hesten til bæring og brug, men som transportmidel og sportsredskab, eller er det konkurrencer og dommere der belønner de forkerte ting?

• #5   1. maj 2011 Der var en undersøgelse for ikke så længe siden, hvor forsøgsheste blev indspændt og longeret i forskellige ekstreme positioner der anvendes i de forskellige sportsgrene. Her var hovedet trukket op samt roll-kur testet.

Undersøgelsen påviste muskelspændinger og -skader mv. forbundet med de forskellige ekstreme positioner. Er der nogen der kan finde den?

• #7   1. maj 2011 Jeg har også tænkt på det mange gange. Har redet lidt islænder, og fået lidt undervisning, og når hesten skal tölte, får man bare at vide, at man skal korte tøjlerne og hive hovedet op på den. Og hvis hesten ikke er særlig erfaren, så skal man satme have godt ved! Det er selvfølgelig også nogle islændere, der er så trænede, og forstår signalet til tölt, så de selv løfter hovedet for at få plads til gangarten. Men det er altså de færreste, og det er kun de meget velredne islændere der gør det, eller dem, hvor gangarten ligger meget naturligt for dem. Langt de fleste skal man bogstavelig tal hive op, og så bare holde godt fast for at holde hovedet på plads. Det er vildt hårdt for hænderne - hvor hårdt er det mon så ikke for hestens mund?

• #8   1. maj 2011 Tror også det kommer meget an på hvem du så har fået undervisning af.. Har aldrig fået at vide at man skal rykke hovedet op.. Det lyder voldsomt..

• malou c
    malou c Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #11   14. maj 2011 det overrasker mig at I ser sadan på islænderverdenen(Kohesten og freestejler)., jeg har i mange år redet store heste, og elsket det, men jeg går meget op i dyrevelfærd og meget af det jeg så levede ikke op til mine 'standarter', fx at mange af hestene stod i boks alt for mange timer i døgnet og at man stavlede 5 forskellige dækkener på sin hest når den endelig kom ud. så jeg så mig lidt om efter noget andet, og begyndte at ride islænder, alle de mennesker jeg har mødt inden for den verden, har været meget optagede af hestens velbefindende. de fleste af de islændere jeg har 'mødt' går i løsdrift eller på fold døgnet rundt. inden for islænderverdenen, har jeg lært en helt masse nye ting om hestensforskellige muskelgrupper, hvordan man træner dem korrekt osv. som jeg ikke vidste i forvejen.

jeg må da også indrømme at der er nogle billeder, hvor man, som mette, tænker at det ser helt forkert ud, det synes jeg også det gør, men der er netop en stor debat i 'islænderverdenen' om, at det er blevet for unaturligt at se på, og flere og flere går ind for mere naturlige gangarter samt at det skal være rigtig ridning af hesten der skal give point til konkurrencer -ikke bare løft og takt.

apropos det der med 'bare at hive hovedet op', aner ikke hvor malene H har fået det at vide henne.. men jeg ved at det får man ikke nogen god tölt ud af.

Kommentér på:
Den grimme islænder

Annonce