345 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

klargøring? mit -_,,,1. FØL,,,_- klargøring? mit -_,,,1. FØL,,,_-

Vega skal snart have føl (i april) og det er 1. gang jeg skal- opdrage føl, købe ting, og ikke mindst skal jeg jo vide hvad man kan gøre klar til;)

ved godt:: hoppen kan nemmere fole når den er i "form"
med er det noget man kan gøre lige før folningen går i gang;)

Håber i kan hjælpe for der er ikke så lang tid igen;)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  klargøring? mit -_,,,1. FØL,,,_-
  • #1   25. feb 2009 hvis jeg var dig ville jeg læse godt og grundigt på dyrlæge sider rundt omkring på nettett, da der er nogle ting man skal være opmærksomme på. fx jodsprit til navlestring osv

• #3   25. feb 2009 TAK

• #4   27. feb 2009 Jeg gør sådan her:

Sørger for at hoppen får godt med motion, både ridemæssigt og foldmæssigt. Hoppen rides indtil hun selv siger fra, og derefter er der longearbejde i Pessoasystem.
    3 måneder før foling sættes hun over på PAVO Podo Lac, da det forebygger misdannelser hos føllet og sørger for alle de nødvendige vitaminer og mineraler til både føl og hoppe. 1 måned før forventet foling bliver boksen ikke muget, men bliver jævnet godt, og strøet godt, så den er blød. Grunden til at boksen ikke må muges er, at hoppen danner antistoffer til føllet. Og samtidig kan hoppen bedre stå fast i boksen under folingen.
    Jeg kender min hoppe godt, så jeg ved at når hun sætter vokspropper, så går der max 2 dage før føllet kommer. Når hun til aften har mælkeløb, så ved jeg at der går max 4 timer. Så jeg har videoovervåget min hoppe, så jeg kan ligge i sengen og kigge til hende. Så forstyrres hun ikke mere end højest nødvendigt. Når jeg kan se hun begynder at lægge sig ned og rejse sig og bliver lidt urolig, går jeg i stalden og sætter mig uden for boksen. Jeg har håndklæder, Blue Hors Skin Support, telefon og en balle ekstra halm klar. Jeg blander mig generelt ikke i hoppens foling. Dog var jeg nødt til det sidste år, da der kun kom et ben frem i åbningen. Så jeg var nødt til at skubbe benet ind igen og finde ben nr. 2. Så gik det heldigvis. Det er en god idé ikke at være mere end 2 i stalden under folingen, for hopper kan meget let blive forstyrret af det. Og det er ligemeget om hoppen er vandt til det eller ej.
    Når hoppen har folet, tager jeg moderkagen og posen væk og lægger det i en spand til dagen efter, hvor dyrlægen kommer og giver føllet sin første vaccine. Så tjækker dyrlægen samtidigt om det hele er kommet med ud.
    Jeg bliver hos hoppen og føllet indtil føllet dier. Når det dier, går jeg i seng (min hoppe foler altid omkring midnat). Føllet skal helst die inden for de første 4 timer. Hvis den ikke selv kan, så må man lige hjælpe den lidt, men giv den en chance først.. De kan godt være noget trætte de små føl..
    Tja.. Ellers er der vel noget der kommer hen ad vejen. Hvis du har spørgsmål må du gerne skrive til mig herinde. Ellers ring og spørg din dyrlæge smiley

Held og lykke med det smiley

• #5   1. mar 2009 En rigtig dejlig tid.

Motion til hoppen er en rigtig god ting.

Ellers har jeg håndklæder, jod, kamera og en telefon fremme omkring folingen.

Desuden bliver hoppe vacc. 1 md før foling.

Held og lykke med det hele.

Hilsen Camilla som selv venter føl i Maj smiley

• #6   3. mar 2009 mange tak alle sammen;)

Kommentér på:
klargøring? mit -_,,,1. FØL,,,_-

Annonce