Pirat avl {{forumTopicSubject}}
Ja jeg var lige et smut inde under bedækninger i markedet, og faldt over en annonce, hvor en tilbyder bedækning ved hingst, og den er blevet til en hel diskution vedrørene om pirat avl er godt ...
Selv er jeg af den mening at det må man da selv om, altså hvilken hingst man bruger om den har papire eller ej. Papirene gør jo ikke hingsten, eller ja heste, mindre dejlige eller gode for den sags skyld. Men vil da sige at jeg til enhver tid vil fremme brugen af kåret hingst, med fuld afstamning.
Og selv ville jeg aldrig bruge en hingst uden papir, da jeg har en hoppe med fuld papir, og det syntes jeg er spild.
Men hvad er din mening om pirat avl, hvad er for og imod ?
jul 2004
Følger: 65 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 125 Svar: 1.016
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 129 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.695
Men mener jo så at netop papirene gør både hingsten og hoppen, da man jo så i de alle tilfælde ved at hingsten er gennemgået på kryds og tværs af undersøgelser og røngten. og at hoppen ud fra sin tavle og stamlinie præsenterer noget godt.
derved for man et godt afkom i de fleste tilfælde, uden diverse skavanker. Det er derfor man avler/rider på papirene og det er derfor at heste med tavler koster mere en naboens hul i hæk hest.
maj 2005
Følger: 86 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 232 Svar: 2.122
Maiken: Ja det er jo heller ikke papirene man rider på, og heste er efter min mening lige søde, og gode om de har dem eller ej. Men ser igen grund til og bruge en pirat hingst selv, da min hoppe har fuld papire,og der er nok hingste og vælge imellem.
dec 2004
Følger: 49 Følgere: 42 Heste: 3 Emner: 187 Svar: 1.170
Men hvis jeg havde en hoppe med Papir, ville jeg selvf os vælge en hingst med papir på,.. smil
ret mig hvis jeg er på dybt vand ved det første..
maj 2005
Ja dette emne har sikker være oppe flere gange, men nu opretter jeg det så igen. Det er tilladt og og spørge om ting, også uden og tjekke forum helt igennem først for at se om det har være der før. Det er kun når der kommer mange meget ens emner lige i rap man skal kigge i andre indlæg frem for at oprette sit egen ...Og dette emne har ikke være oppe inoget tid.
dec 2004
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
en pirat hingst, er en hingst der ikke er kåret, den kan sagtens have fuld stamtavle, ligesom kårede hingste i nogle forbund kan være af ukendt afstamning.
I langt de fleste avlsforbund bliver hingstene ikke tjekket på andet end de man kan se, med det blotte øje, og i nogle forbund kårer de hingste med arveligt OCD, uden at oplyse om det.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Når man avler uden papire så ved du ikke hvilke fejl der evt ligger i generne fra forfædre, du kan heller ikke se om du laver indavl.. og hvis en hest er afvist til kåringen, så er det jo fordi den ikke er god nok, hvorfor så avle på den ?
Synes det er fint nok hvis man har sin dejlige musse og gerne vil have et føl efter hende slv om hun er uden papire, men vælg dog en kåret hingst så man ved lidt om hvad man får.. men at avle uden papire for at sælge afkommene synes jeg er dumt, hvis man vil avle bør man købe sig en hest med papire/kåring..
Blogger
pas og chipning er IKKE med i bedæknings prisen ved avlsgodkendte hingste, så den udgift er der til alle
dec 2004
jun 2007
Følger: 57 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 3.173
MEN jeg ville ikke selv vælge en pirat hingst til min pony!! (;
Men nu er hun jo også kåret og har stamtavle så det ville næsten være synd at smide en pirat hingst op på hende,
har intet imod "pirat" hingste, de er sikkert fine og søde og alt det der.
Det kan godt være i siger at i ikke rider på parpirerne men det gør man jo en smule. hvis i kigger på dem der er kommet langt indenfor ride sporten, er dem der køber heste med stamtavle fordi deres forældre eller andre i familien har spring evne eller dressur evne på de høje klasser.
Derved kigger man jo på parpire og hvor godt de gik. Derfra vælger de fleste jo en hest med gode forældre eller god familie. Så det er en smule løjn at man ikke rider på parpirer.
Self kan man jo også sige at man ikke rider på parpirer, men det siger de fleste jo (dem som ikke har parpir på deres hese/pony'er), self er det ligemeget om hvilke forældre hesten har, men sådan fungeree det bare ikke helt. (:
MVH - Cathrine B.
^-- Dette er mine mening og den bedes acpetters!! (: (sorry stavefejl i teksten!!! >.< )
nov 2006
Følger: 98 Følgere: 106 Heste: 18 Emner: 62 Svar: 1.111
Men tænker man sig om og finder en hingst som passer til hoppen så ser jeg ingen problemer i pirat avl.
Min Ace må jo også være lavet på denne måde da der er fuld afstamning på hendes mor men ingenting på hendes far.
Altså ind imellem kan der jo komme noget godt nok ud af det. Ellers ville visse avlsforbund jo heller ikke have åbne stambøger. Min Zig Zags mor - Akita er da også en vældig fin pony. Hun er så resultatet af ukendt mor og kåret hingst.
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
og så har jeg på fornemmelsen, at diskutionen omkring piratavl, bliver det samme, der er omkring bidløs VS. bid.
maj 2005
Ja jeg vil sige at jeg ikke giver dig helt ret i det med og ride på ppirene. Bare fordi ens hest er af god dressur afstamning, betyder ikke den vil gøre sig godt inden for dressuren. Men ja det er vel sikkert en stører chance.
For mig betyder papirene det at jeg kan deltage i kåringer, og skuer. De betyder at jeg kan se hvilken heste der har været med til og give mig min dejlige hest, og det betyder at jeg kan eleminere chancen for indavl.
Ja der er flere pirat hingste der har papire, og derved kan man stadig eleminere indavl der, men føllet vil ikke få papirene med, og skulle hesten blive solgt, står man igen med chancen for indavl.
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 129 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.695
Så får de lov at bedække i 4 år og skal så afkomstestes, og kan dommerne ikke lide det de ser, bliver hingsten afkåret.
maj 2005
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
så er der den hest pony, man intet kender ved satmtavlen, man aner ikke hvad der er i hingsten heller ikke, så i princippet risikerer man at hingsten man bruger var en helbror, denne form for pirat avl er jeg ikke for...
jeg har selv en hoppe uden kendskab til afstamningen, det er ikke hvad som helst jeg kan putte på hende, så har valgt at putte en hingst på hende hvor jeg kender stamtavlen, men også er 100% sikkert på at de ikke er i familie, for racen er med garanti noget der ikke er i hoppen (Royal er bedækket med vores jydske hingst Bjørn)
det bedste er selvfølgelig avl med kårede forældre. men da ikke alle har råd til at investere i sådane hopper når vi ønsker et afkom vi selv har avlet, der skal komme til tops...
en anden form for avl jeg er meget imod er parpir avl-... man har en hoppe der er godt kåret, og finder en hingst man kan lide udseendet på og stamtavlen og kåringsgraden også er i orden og så krydses de... og man får et hammer dårligt føl... fordi folk ikke har gidet at kigge på sin egen hoppe, og ledt efter stærke/svage sider ved både hoppe og hingst og derved har sat to sammen som ikke fungerer fælles...
Når jeg leder efter hingst til min pirat hoppe, som jeg kender afstamningen på, så kigger jeg efter både kårede og ikke kårede, men kun med kendt afstamning, for at undgå indavl. når jeg finder disse hingste, så betragter jeg dem, med et meget seriøst og hårdt nærmest røntgent syn, det samme har jeg gjort med min hoppe, har været kold og kontant, og seriøst, jeg kender alle svage sider på min hest, mange vender det blinde øje til for deres hest er jo det mest fantastiske væsen der findes, ikke min, kender de stærke svage sider,.. og så sammenligner jeg de ting hoppe og hingst imellem, og så prøver jeg at sammensætte så føllet har chance for at udvikle sig uden både hoppe og hingst's svage sider, hingstens stærke sider skal ligge hvor hoppens svage sider er, og omvendt... et svært arbejde, men når resultatet kommer, er det til at se hvilke der valgte den billigste eller nærmeste hingst, eller hvem der har set på dyrene, inden de blev krydset...
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Så det har slet ikke noget at gøre med at pirat hingste ikke er søde.. for det er de da, og de kan være gode heste.. Det er bare dumt at tage chancen... Så mange penge sparer man heller ikke.. Alle udgifter til en hoppe ifol vil koste det samme, uanset hvad.. Så man kan ligeså godt spare også finde en avlsgodkendt hingst.. Det er ikke dem alle de er lige dyre..
jun 2007
Har intet imod "pirat hingste",
Men hvis man går op i avl så vælger man ikke pirat hingst.
Men hvis man bare vil have en hest og man ikke gider sætte sig ind i selve alv'en så er det også helt okay. (:
Det kommer jo også an på hvor meget man vil have for det føl.
Man kan jo også avle videre på dem føl der er kåret o.s.v men
det er vel ens ejem "smag" sag.
jun 2007
*Jeg er også imod prirat avl, men har intet imod selve hingsten. (:
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Hvis jeg var avler og solgte føllene videre, ville jeg uden tvivl ikke finde papirløse heste.
Men kan ikke se problemet i, at man avler på heste som ikke har papirer mm. - Så kan os der er ligeglade købe dem og dem der ønsker papirer må jo så holde sig til de heste ?
Knus
maj 2005
Ang registrering af heste efter 09 kan du sikkert finde den på Landesudvalget for hestes hjemmeside
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.849
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 104
Papiravl, Ja tak!
Piratavl, Nej tak!
Blogger
Der er jo også flere gamle racer, der er blevet nød til at tillade andre racer ind i avlen, da de har fået for meget indavl bla frederiksborg.
Så vid jeg husker, står der indavls % på frieser tavlerne.
Det koster det samme at registrere et føl med bedæknings attest som et uden, vi har gjort begge ting.
Der ryger også DV'er til Italien, har kendt en hvis DV røg med den transport der blev filmet for mange år siden, den var sendt til slags pga den var skør i hovedet, sandsynligvis pga for meget ladykiller.
der kan være flere grunde til hingste ikke har en avlsgodkendelse.
Ganis har været kåret, men blev afmeldt da tidligere ejer ikke stillede ham til afkomst bedømmelse.
Han var den hingst der havde opnået bedst spring resultat til material prøven, og de afkom efter ham der er stillet til kåring, er kåret godt, desværre kun hopper, men vist kun 1 der ikke er kåret med 8 i helhed
nov 2003
Blogger
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 67 Svar: 263
jeg havde en dejlg hoppe med fuld stamtavle og fint kåret og det hele..
første gang jeg fik hende i fol, brugte jeg solos landtinus, altså en godt kåret hingst..
men hun tabte sit føl omkring 6 mdr.
dette havde hun også gjort med tidligere ejer, så næste gang jeg prøvede var det med min venindes hingst der ikke er avls godkendt.. simpelthen fordi jeg ikke ville brugee så mange penge igen..
dette kom der et dejligt føl ud af..
jeg har desværre måtte aflive min hoppe, men hvis jeg får en igen med papir, vil jeg først prøve med en pirat og når dette lykkes kun bruge kåret hingste.. medmindre at hoppen har avlet før, og vist at hun kan bære..
nov 2003
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 30 Heste: 8 Emner: 83 Svar: 410
I 06 fik jeg et føl efter en kåret knn, men hingste holder snød mig så følle fik ingen papir.
Skal hun i foles igen vælger jeg denne gang en uden papir, da jeg aligevel ikke kan bruge hans papir til noget. Er mere intra i hans sind, kroppen, evner plus højde
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 67 Svar: 263
nov 2003
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
dv er efterhånden avlet derud hvor de er avlet til og være smukke og ikke holdbare i længden...
der er en grund til genemsnitsalderen for dv kun er 8 år...
engang imellem kunne noget nyt blod, f.eks. fra en anden race være positivt nok og få ind...
det med og få et føl med en godkendt hingst, på en hoppe uden papirer for og få den registreret i et avlsforbund med henblik på avlen fremover, så vil det være biligere og købe sig en hoppe med papirer frem for og selv avle sig op til en god afstamning...
jeg snakkede med dv ang min ene hoppe, som er dv, men hendes mor og mormor er ikke kåret, så hun er også kun reg. i lu, og der sagde hun direkte til mig at det ikke kunne svare sig og begynde og kåre min hoppe for og få den optaget i forregisteret for føllet så kunne få papirer og reg en tak højere, med mindre min hoppe havde noget helt specielt som jeg gerne ville avle videre..
der ville gå ca 20 år inden jeg ville have et føl i hoved registeret efter min hoppe...
altså kunne jeg konkludere at det aldrig kunne gå, det var billigere og købe mig til en hoppe der var kåret så.
og reg koster 400kr hvis ikke hesten har tavle og 260kr hvis den har, så den stor prisforskel er der ikke, chip koster det samme om den har tavle eller ej...
maj 2007
Følger: 87 Følgere: 85 Heste: 11 Emner: 6 Svar: 52
Hvis man har en anstændig hoppe og bruger en ordenlig hingst så er det ok. Desværre blander mange også de sjoveste blandinger fordi det ku være sødt at få et føl på "lille Lotte". Der er et eller andet sted heste nok der har brug for et hjem, så dumt at sætte flere i verden.
maj 2007
nov 2003
maj 2007
dec 2006
Følger: 62 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 7 Svar: 91
Synes det er noget vås, at hesten får en bedre fremtid, hvis den har papire?! -Det har da noget med ejeren at gøre!
Enhver tyv tror, hver mand stjæler!
Pirat avl