{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.448 visninger | Oprettet:

PIRAT AVL.... {{forumTopicSubject}}

Det undskylder jeg mange gange.. så prøver jeg lige at forklare... igen..

Avler man en frieser af to heste man har gående hjemme, som ikke er avlsgodkendt, kaldes det piratavl.

DET ER DER EN GRUND TIL.

Det kan godt være du kan få dig en billig frieser denne vej, men du kan aldrig tage den med til kåring, eller blive medlem i Dansk Frieser Forbund, eller gøre noget hvor din frieser skal vise papirer. Og samtidig er du med til at ødelægge den fine strukturerede avl der har være i gang siden 1600 tallet eller er det 1100 tallet.

Man behøver da ikke at skulle tage den med til kåring, men hvis man ikke ved det, er det ærgeligt at ha´ investeret i en Frieser, og bagefter få at vide at man ikke kan være med i fællesskabet, forbundet eller hvad det måtte være eller at man ikke selv kan avle videre med en af de fantastiske avlshingste der er godkendt.

Frieseren er sammen med Islænderen den ældste / renavlede hesterace der findes. Den er bygget op af de fineste avlsdyr.. Hingsten skal igennem et nåleøje, og det er kun 3 til 5 ud af 1000 der kommer igennem hver år, og bliver avlsgodkendt. Og det bør man som Frieser/Heste folk bevare.

Man kan desuden sagtens købe en Frieser til 15000 kr. med papirer smiley Så hvorfor købe en uden...

Men lad være med at snyd dig selv.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PIRAT AVL....
  • #1   11. aug 2007 ok men frieser er en af de dyreste racer så forstår godt dem der springer over hvor gærdet er lavest

• #2   11. aug 2007 Nu er det heller ikke alle der ønsker en frieser man kan kåre!..
    såå??

• #3   11. aug 2007 take a chillpill.

• #4   11. aug 2007 ja men folk der går op i avl ved da også at de ikke kan få deres hest kåret med mindre moren er. så det er da ret enkelt..

• #5   11. aug 2007 Som sagt kan du sagtens få en frieser billigt.. det gjorde jeg.. men mener I seriøst at det er OK med piratavl?

• #6   11. aug 2007 jeg synes piratavl er fint! man får stadig en dejlig hest ud af det, uanset race eller stamtavle.

• #7   11. aug 2007 så er Schakira da også en pirat hest?

• #8   11. aug 2007 Men moderen og faderen er ofte selv med papirer, og det er ikke alle der ved at man ikke kan komme bagefter og få papirer på sin plag.

• #9   11. aug 2007 Enig med <b>GiovannaBanana Team-MT .</b>

• #10   11. aug 2007 hm.. prøv at se hvis den ikk blir kåret.. men at man har en hoppe man gerne vil ha føl på ? Så havde jeg sku gjort det allligevel!

• #11   11. aug 2007 <b>Schmølz *RHO* .</b>

Hvad er Schakira blanding af?!

• #12   11. aug 2007 der står også i den annonce du referede til lige før at hesten er UDEN papire...

så jeg kan ikke se hvorfor DU går op i det??

Jeg kan ikke se noget problem i heste uden stamtavle..

MANGE ønsker sig en frieser fordi de er betaget af UDSEENET.. og ikke avls godkendelse osv.. de ønsker sig bare en FRIESER..

Jeg kan SERIØST ikke se problemet i at man "ødelægger" den "fine" avl...

der vil jo ALTID være nogen som avler de "finere" rene friesere... som ingen normale mennesker har råd til *host host*

• #13   11. aug 2007 Ka ikke nytte at vi kun må ha RACERENE heste. Ville sgu blive for kedeligt og indavlet uden alle hul-i-hegnet-børnene!

• #14   11. aug 2007 Hallo.. I misforstår vist lige det hele her.. jeg synes det er fedt at en DV bliver bedækket af en Frieser foreksempel.. og har selv haft blandings ponyer mv. Piratavl er bare når man tager evt. to islændere med stamtavle og avler på dem.. og er pisse lige glade med om de er avlsgodkendt....

Så er man også lige glad med avlsmål osv. inden for de bestemte racer..

Men blandinger er da fedt nok.

• #15   11. aug 2007 Jeg er da NOGET så ligeglad med avlsmål. Jeg har mine egne mål!

• #16   11. aug 2007 Man behøver bestemt ikke sende hoppen til holland (som forøvrigt tager 5 timer fra hvor jeg bor...) Det tager vist 3½ til Wilhelmsborg..

Men kan faktisk købe sæd hjem, og der er så mange stutterier og dyrlæger der er behjælpelig..

• #17   11. aug 2007 Jeg er enig med dig Heidi :), selvom jeg ikke har nogen erfaringer med frisere ;D

• #18   11. aug 2007 Hvis man nu for eks har fået de to pågældende "føl forældre" BILLIGT.. og finder på at det kunnne være sjovt med et HYGGE føl... tjah så få dig da et hyggeføl...

Det kunne jo også tænkes at enten hingsten eller hoppen har en eller anden "fejl" som hesten ikke kan kåres med.. men som ikke er arveligt...

derfor får den jo stadig gode føl...

Isabellas mor og far har begge tuld stamtavle.. faderen er avlsgodkendt.. men moderen er IKKE kåret... dvs isabella "kun" har det blå hestepas..

men ejerene har bare ikke haft TIDEN eller LYSTEN til at ilgge arbejdet i at få moderen kåret..

Men hun skal så kåres næste år-- og så kan jeg tage isabella op i hovedstambogen

• #19   11. aug 2007 Glem det... Pirat avl er åbenbart ok...

• #20   11. aug 2007 ja heidi, piratavl ER ok!!

• #21   11. aug 2007 Jeg tager den der chillpill og hopper i seng.. smiley

• #22   11. aug 2007 Heidi

Jeg kan sagtens følge dig!

Dem der avler med tavle ligger SÅ meget arbejde i det, og så er der nogen der "underbyder" dem...
    I længden, så splitter det et avlsarbejde ad!

Desuden ku der jo være en grund til at forældrene ikke ku kåres?

Dermed ikke sagt at jeg har noget imod blandingsføl/heste, de er sgu dejlige!

• #23   11. aug 2007 DVer smiley

• #24   11. aug 2007 jeg kan altså heller ikke se problemet i det.. hvis folk har lyst til at få et par føl på deres hoppe med en fin hingst så er det da helt fint med mig.

Tempos far er da en vældig fin hingst som nu er solgt til England og hans mor er oldenborg med papire. Men jeg kan eller vil, da heller ik få papire på ham.

• #25   11. aug 2007 Det er ikke fordi den ikke er bedækket i holland, det er fordi den er bedækket af en ikke avlsgodkendt hingst.

Du kan sagtens få det ordnet i danmark...

• #26   11. aug 2007 Det vidste jeg ikke jeg ikke måtte .. men nu er det slettet ikk!!!

• #27   11. aug 2007 Må nu sige jeg synes det er latterligt man ikke må.. Der er KUN 3 blodlinier i hele verden, og ikke specielt mange avlsgodkendte Friesere i verden.

Min gamle Frieser blev aflivet pga. frektur. Det var højst sansyligt pga. indavl.

• #28   11. aug 2007 Heidi: Du kan lige så godt give op... Der er for mange useriøse mennesker som ikke har forstand på avl eller slet ikke ved hvor meget arbejde der egentlig ligger i avlen på de forskellige racer, især frieseren, da den jo som vi selv ved har meget meget strenge krav for at blive avlsgodkendt. Med god grund, for nemlig at få så bedst mulige friesere som muligt.

Det samme gælder andre dyr, fx hunde. Jeg kunne da ikke drømme om at avle på nogen af mine hunde fordi de ikk er avlsgodkendt. Selvom de er meget racetypiske og raske, har papirer og i det hele taget er smukke repræsentanter af racen. Jeg respekterer at det KUN er det bedste der skal avles på, så dyrene har de bedste vilkår for at få et godt liv og at racen videreudvikler sig bedst muligt i fremtiden. Og det samme gælder heste. der findes nok heste i verden... og hunde for den sags skyld...

Det er jo logik for burhøns. To enormt smukke heste giver højstsandsynligt er bedre resultat end to almindelige heste...

• #29   11. aug 2007 Der er faktisk rimelig meget styr på indavlskoff. og Frieseren er en ufattelig hårdfør hest.. Min har faktisk aldrig været syg. Du har nok bare været uheldig. Om det kan være indavl, kan du se i dine papirer.

• #30   11. aug 2007 Pirat avl er absolut ikke ok!!! Hvad tænker i da på...

Det er da sg... da heller ikke i orden at stjæle...

Med piratavl mener jeg at avle på fx to friesere som måske har papirer, men ikke er avlsgodkendte... Der er nok en grund til at hestene ikke er avlsgodkendte, så hvorfor avle på dårlige heste og lave dårlige føl???

• #31   11. aug 2007 Martina: Nu er det jo ikke alle der er interesserede i at eje en Blue Hors Cavan-hest, vel? Der er flere hygge ryttere i Dk som bare har brug for en sød og stabil hest end der er topseriøse ryttere.

• #32   11. aug 2007 Tusind tak Martina.. Følte mig sQu klemt op i en krog her smiley

• #33   11. aug 2007 Der er mange avlsgodkendte friesere i verden...

Men ikke mange avlsgodkendte hingste...

• #34   11. aug 2007 Det er da rigtig fint for dem som virkelig går op i avl... Men for dem som bare gerne vil have nogle føl og sælge dem som rideheste der kan det da være total ligemeget om der er papire på den.

Så lad dog dem som går op i hente de fine heste som de åbenbart kan få et bedre resultat med end alle vores andres normale heste!

• #35   11. aug 2007 Fint.. det er da også i orden.. men hingsten er stadig ikke godkendt.. og det er den der er problemet..

• #36   11. aug 2007 Hoppen er avlsgodkendt i holland.. den har hollandske papirer... det har de alle, og du må da avle på alle der er stambogsførte, men bare ikke bruge en hingst der ikke er godkendt til avl..

• #37   11. aug 2007 Hvis de så har fulde papirer, er det fordi hoppen er kåret i 3 led bag ud...

• #38   11. aug 2007 L: Du ved åbenbart ikke hvor meget arbejde der er lagt i frieseravl, som Heidi taler om i dette indlæg. Der findes ikke en eneste avlsgodkendt frieserhingst i DK og kun 2 i Tysland, resten er i Holland og USA. Så jeg tror der ligger et lidt større arbejde i at få en hingst stillet til hingstekåring fx... de holdes KUN i Holland. Det var bare et af flere eksempler indenfor frieseravl. Der går måske 4-5 igennem nåleøjet hvert år, sidste år var det vist kun 2. Så når det nu der nu er så strenge regler for hvordan en frieser skal være, hvorfor avle på dem som ikke er avlsgodkendt... man får kun skrammel ud af det i længden...

• #39   11. aug 2007 Dv er heller ikke renracet.. det er en race der er blevet fremavlet af forskellige hesteracer gennem tidens løb, det er frieseren bare ikke, den er renracet.. det vil sige kun friesere gennem tidens løb.. Det er det man prøver at bevare..

• #40   11. aug 2007 det kommer jo an på hvad man mener ''skrammel'' er. Du er jo så åbenbart en af dem der ikke kan se noget godt i alle heste, uanset papirer.

• #41   11. aug 2007 Men jeg tror vi lige så godt kan give op Martina.. Jeg går i seng.. godnat smiley

• #42   11. aug 2007 det er også rigtig godt de prøver at bevare racen.. det gør de jo også med islændere. men derfor skal folk vel have lov at avle som de vil hjemme i deres egen baghave?

• #43   11. aug 2007 Hvis en frieser hoppe har papirer er det et tegn på at dens forældre er friesere og at de er avlsgodkendte. Men for at få din egen frieser med papirer avlsgodkendt kræver det at du tager til kåring og at dommerne vurderer den der. Den bliver så enten kåret i stambogen eller måske ting der bedre, fx ster. Og så er den avlsgodkendt. Hvis den har været til kåring uden at komme i stambogen, så er den ikke avlsgodkendt, og så kan man prøve igen året efter og året efter igen hvis man har lyst. Men så længe den ikke er kåret i stambogen må der heller ikke avles på den!!! Hvis du så har en avlsgodkendt hoppe, så kan du vælge at få den bedækket... selvfølgelig af avlsgodkendte hingste!! Ikke af en tilfældig frieser hingst som også har papirer som står på nabogården eller hvad ved jeg...Så er man med til at gøre racen ringere... Det kaldes piratavl...

• #44   11. aug 2007 Lige til GiovannaBanana Team..

Det har du absolut ikke ret i, bare fordi vi gerne vil passe på avlen hos Frieserne, kan vi meget godt både lide samt se det smukke i andre heste landet eller ikke blandet. Personligt synes jeg at nogle af de beste springponyer er blandinger. Og Martina har vist også haft en fantastisk smuk dressurhest der var blandet. Såå...

• #45   11. aug 2007 Jeg har også skrevet renracet i indlægget.. Men du har nok ret.. jeg burde måske forklare det på en anden måde.. Men det har Martina så lige hjulpet med. TAK

• #46   11. aug 2007 Jeg syntes det bliver for åndsvagt det her.. Folk kan sgu da avle som de har lyst til. Og der er nok en god grund til du ikke kan få dit føl kåret hvis begge forældre ikke er det.. måske for ikke at få nogeturent i racen? nemlig.

• #47   11. aug 2007 Hvad er problemet så? Vi avlede da engang en pirat-DV. Hun er 3 år i år og er ved at blive en super smuk og dejlig hest. Det eneste ''problem'' er at hun aldrig kan få papirer. OG HVA SÅ!?

• #48   11. aug 2007 Giovanna: Jeg kan sagtens se det gode i blandingsheste... Har selv ejet en hest som går middelsvær som lige er blevet solgt. Men det var en blanding af en blanding af en blanding... Den havde ikke det mindste at gøre med en frieser. Det er det store arbejde i frieseravlen jeg synes er noget svineri at ødelægge ved at gøre det jeg lige har skrevet tidligere. Jeg kan sagtens forstå de stakkels stutterier som er æreglige over at der kommer flere og flere piratfriesere på markedet. Det er med til at at folk køber rene friesere hos stutterierne. Det er jo ikke fordi avlerne spinder guld på at avle friesere fordi i mener de er dyre. Der er en grund til at de er dyre... det er jo ikke gratis at køre sin hoppe/r til Holland og lade dem stå dernede indtil de er insemineret. Insemineringen er også lidt dyrere end hos andre racer. Så at et føl koster mellem 30 og 40.000 er vel ikke for meget forlangt. Det koster DV, Holstener føl osv også...!!!

• #49   11. aug 2007 Så må man finde noget andet at tjene penge på. kan virkelig ikke se noget problem i det.

• #50   11. aug 2007 Rettelse: Det er med til at folk IKKE køber rene friesere hos avlerne...

• #51   11. aug 2007 Til GiovannaBanana Team igen..

Jeg er ikke sikker på at du har forstået budskabet. Jeg har da også haft en DV uden Papirer, men den kan du jo godt stille til kåring.. Så vil den blive optaget som en F3ér hvis den bliver godkendt som avlshoppe.. dens føl bliver så en F2ér og dens føl bliver en F1ér og så kommer der endelig en der bliver DSér eller mere hvis den bliver kåret.

Der findes masser er DV der er uden papirer og de er super skønne.. men de er IKKE renracet, det er Islænderen tilgengæld og Frieserne.. og det er det man prøver at bevare.

• #52   11. aug 2007 Jeg er STADIIG enig med heidi og Martina ;D

• #53   11. aug 2007 TAK

• #54   11. aug 2007 Giovanna: Det er da en for latterlig holdning at have... Bare ærgeligt sonnyboy, sådan forstår jeg lige din besked... Det er da skide synd for avlerne!!! De lægger et kæmpe arbejde i det, plus en kæmpe stak penge og så siger folk at de bare kan give sig til at lave noget andet... ja ja... smiley Heldigvis findes der stadig folk som VIL have en REN frieser og køber ikke en frieser på det nærmeste hestemarked... Vi frieserfolk må jo bare håbe det bliver ved sådan, for ellers bliver det sgu et trist syn på friesere i fremtiden.

• #55   11. aug 2007 Godnat... og sov godt smiley

• #56   11. aug 2007 Wrap sælges: Hold da op... der er stadig seriøse og fornuftige mennesker til stede herinde... TAK

• #57   11. aug 2007 ja, jeg er altså kold. Kan ikke se det som noget konkret problem. Hvis ingen vil købe dem, bare ærgeligt!

• #58   11. aug 2007 Er altså oss stadig enig med Heidi og Martina

Tror slet ik folk er klar over hvor stort et arbejde der er i at avlsgodkende en hest...

Det er jo ik bare at finde den første den bedste hingst, og så vente på at hoppen er i brunst...

• #59   11. aug 2007 GiovannaBanana Team-MT .

Det er jo ikke så meget det der er problemet... Det er jo mer det, at racen bliver ødelagt!

• #60   11. aug 2007 tjah. pirater er vel stadig renracede, så racen bliver jo ikke ødelagt på den måde. Der kommer bare en del uden stamtavle. big deal.

• #61   11. aug 2007 Ja i må meget undskylde mit sprog i dette indlæg... sådan plejer jeg absolut ikke at skrive. Men det kan simpelthen pi... mig fuldstændig af at folk tror de har forstand på fx frieseravl og begynder at kommentere at det er i orden med det og andet. I skulle vide hvor stort et emne det er indenfor frieserverdenen og at det ikke er ok!! Det er lige så sikkert som at en banan er krum!!! Når man avler på dyr, så skal man ikke bruge hvad som helst, det ved enhver avler. At HG er fyldt med mennesker som ikke har forstand på disse ting er så noget andet og er med til at skræmme de seriøse væk... som måske kunne lære sig fra sig hvad der fx angår avl. Men folk har hver deres mening og nogle VIL ikke belæres...

• #62   11. aug 2007 Giovanna.... Hehe... Big deal? Ja lige præcis, det er nemlig hvad det er!!! Synes du skal prøve at forsvare din holdning overfor en frieseravler, dét gad jeg godt se... big deal... hehe...

• #63   11. aug 2007 jeg har aldrig i mit liv påstået at jeg har forstand på frieseravl. Men jeg har stadig en mening indtil jeg får en ny. og som det er nu, kunne jeg ikke være mere ligeglad om frieseren med stamtavle er ved at uddø. Det utrænede øje kan alligevel ikke se forskel og de er vel lige gode rideheste.

• #64   11. aug 2007 GiovannaBanana Team-MT .

Ja, vel er de renracede... Men der er vel en grund til at de ik ku avlsgodkendes...
    De lever nok ikke op til den høje standard der er...

• #65   11. aug 2007 sjovt du bliver så hamrende nedladende. stram lige op. Hvis du ikke kan tåle andre meninger er internettet måske ikke noget for dig.

• #66   11. aug 2007 Skægt, diskussioner lignende den her kører oss inde på hundegalleriet med stamtavler...

• #67   11. aug 2007 Giovanna: Dit argument beviser bare 100% at du ikke har forstand på det du udtaler dig om...

Du skriver selv at der kommer en del heste uden stamtavle ud af det... big deal... men hvad så når der bliver avlet på dem uden stamtavle og på dem igen og igen... så man er ude i mange led uden stamtavle. Så mister frieseren lige pludselig sine særpræg, den lange man, den specielle gangart, dens gode temperament og måske får en lille hvid sok eller en blis i panden, som man tjekker meget grundigt indenfor racen at avlshingstene ikke har gener for at give hvide hår eller en muligvis rød farve... og de bliver nok heller ikke smukkere og smukkere med tiden de friesere uden papirer... så ja... big deal...

• #68   11. aug 2007 Martina:
    jeg HAR jo sagt jeg ikke har forstand på det, men at jeg stadig har en mening. sorry bettina, hvis du ikke kan klare at en på INTERNETTET ikke er 100% enig med dig!

• #69   11. aug 2007 I bund og grund er det jo også det samme indenfor hundeverdenen...

Giovanna: Jeg har undskyldt mit nedladende sprog tidligere, men jeg strammer ikke op, for det er hvad jeg mener om frieseravl og de folk som er fuldstændig respektløse overfor dét. Jeg er ikke engang selv avler og bliver det heller aldrig... hvordan tror du en avler reagerer på disse udtalelser som big deal...? Tror ikke de synes det er skide fedt at folk er hamrende ligeglade med om en frieser ser ud af helved til... for hvad med dem som har det trænede øje? De skal efter din mening bare kigge den anden vej... I know... Og tro mig, det utrænede øje kan se forskel på en flot og en grim frieser, og hvilken af dem er avlsgodkendt tror du? Nok ikke den grimme... Så i længden vil man få flere og flere grimme friesere i DK fordi folk tager avlen så useriøst og gør hvad de har lyst til... der er for mig at være hamrende respektløs...

• #70   11. aug 2007 Martina

Jeps.
    Her lægger avlerne oss et kæmpe arbejde i kun at bruge de bedste indenfor racen...

• #71   11. aug 2007 L: Det vil jeg give dig fuldstændig ret i... men nu er det jo blevet skåret ud med pap hvordan landet ligger omkring frieseravl, og stadig kommer der kommentarer om at det da er ligemeget at avle på en frieser uden papirer eller dem som ikke er avlsgodkendt... Det er kun omkring det jeg giver min mening...

Giovanna: Folk behøver såmænd ikke være enige med mig. Men de kunne i det mindste prøve på at se et lidt dybere perspektiv i det jeg prøver på at forklare... Og ikke bare være ligeglade, fordi man ikke ved hvordan det foregår omkring frieseravl eller avl generelt...

Folk må for min skyld avle alle de blandinger de har lyst til... bare de ikke er med til at ødelægge en bestemt race såsom frieseren. Begrundelsen til dette har jeg skrevet om og om igen tidligere i dette indlæg.
    Jeg undskylder min tone i indlægget igen, men jeg tager bare dette emne meget seriøst... for frieserens skyld...

Ha' en god aften allesammen... ;o)

• #72   11. aug 2007 Haha xD

Nok er jeg teenager, men jeg er sku pænt fornuftig, hvis´jeg selv skal sige det smiley

• #73   12. aug 2007 Jeg må også tilslutte mig Martina vedr. piratavl inden for friesere.. Jeg synes det er synd at putte en ukåret frieserhingst på en frieserhoppe.. Men man kan godt lege lidt med at putte en ukåret frieserhingst på en alm. hoppe uden papirer.. Det er et mere spændende emne.. smiley

• #74   12. aug 2007 hej

jeg giver Heidi F ret.

Anita W

• #75   12. aug 2007 altså altså..... nu ligger friesserne, jo i den dyre ende... og jeg har endnu ikke set nogle billige friesser til salg... de koster somregl over 40.000.. så kan da godt forstå, mange vælger en ikke kåret hest, og får den billigere.... helt ærlig.. så findes der jo stadig mange seriøse avler... og som helt sikkert nok skal købe fine dyr.. hvor forældrene ER... kåret... så kan ikke helt se problemet i, hvis nogen godt kunne tænke sig at få føl på deres ikke kåret hoppe.. skal de så ikke have lov til det?? bare fordi nogen mener det er dumt... ???

nu har jeg selv en hoppe, der er uden papir... nu er hun godt nok ikke friesser.. men blanding af dv og noget andet... hende ville jeg gerne have føl på, og det fik jeg så.. jeg valgte DOG.. en avls godkendt hingst til det.. da jeg købte hende, havde jeg aldrig tænkt over at jeg gerne ville have føl efter hende... jeg købte hende udelukkende som ridehest... da hun har så meget hun kan give mig... men så ville jeg gerne prøve at lave et føl på hende.. og det ønske kom i opfyldelse...

men altså.. jeg tror som sagt.. at de folk der avler seriøst... helt sikkert nok ved hvordan det forgår med avlen.... og at man skal have avls godkendt dyr..

• #76   12. aug 2007 Hejsa, tror ikke jeg kunne blive mere enig.
    Syntes det er så vildt, bare for 2 år siden da jeg kiggede efter freiser skulle vi helt til tyskland for at finde en.
    Syntes det er sørgeligt at se, alle de frieser blandinger på hjallerup marked. Mange af dem har lidt sokker, en lille blis og ligner bare en dv med lidt hovskæg. Det får jo folk til at tænke, er Dét en frieser? Den er jo ikke special. ?
    Det ender jo med at det ''bare er en normel race'' som er let at avle på og som der er mange af over det hele.

F.eks. var jeg til friser stævne her i sidste week, der var KUN 17 tilmeldt! det var et landsstævne!! Det er jo fordi dem uden stamtavle ikke kan starte, og syntes det er pisse ærgeligt. For det var skide hyggeligt og der var gjordt meget ud af det.

• #77   12. aug 2007 Jeg er helt enig med Hippie Hest.. haha smiley

• #78   12. aug 2007 Øhhhh pas! Piratavl er hvis man bruger en AVLSGODKENDT hingst uden at det bliver registreret!!

Piratavl er IKKE hvis man avler med Musse uden/med stamtavle og naboens UKÅREDE hingst!

Grunden til at man kalder det piratavl er fordi man snyder på en måde med ikke at registrere bedækningerne efter sin kårede hingst.
    Hingsteejeren kan faktisk få en bøde for det og i værste fald blive smidt ud af foreningen!

• #79   12. aug 2007 fedt nok. der er folk der er dummere at høre på end jeg måske var, haha.

JEG HAR EN BLANDING OG HUN BLIVER OGSÅ AFLIVET EN DAG, er det så ok at hun lever?

• #80   12. aug 2007 Tjahh.. jeg har intet imod heste uden papire (har selv haft flere) og synes også det er fint at avle et føl til sig selv på sin elskede hoppe.. men der findes mange som bare lige lukker deres hoppe ind til "naboens" hingst for det er jo så nemt og billigt og så kan man sælge føllet.. det har intet med avl at gøre, det er formering.. og disse heste er dem der ofte (selvfølgelig ikke altid) ender på markeder og hos hestehandlere..
    Der er jo en grund til at man kårer inden for de forskellige racer og forbund, og det er for at sørge for at de heste der ikke er værd at avle videre på (derfor kan de jo sagtens være dejlige) bliver sorteret fra..
    Det er vigtigt at tænke sig om når man avler en hest.. hvad skal den bruges til ? passer forældrene sammen osv.. Jeg ville aldrig avle på en hoppe jeg ikke kendte forældre osv på, med mindre det var til mig selv og jeg vidste jeg kunne beholde føllet lige meget hvordan det blev..
    Man kan selvfølgelig godt krydse 2 racer (kårede heste) hvis man ved hvad man laver, for der kan man jo stadig styre hvad det er for en hest man laver..
    Forstår dog godt at folk med speciel racer ikke ønsker at folk laver for meget blandingsavl, da racerne er lidt sjældne i forvejen og hvis alle bare avler løs på alt bliver racen ødelagt.. friseren har tidligere været ved at uddø..
    Og det er da lidt plat at lave uægte (måske svagelige, for der er jo en grund til at hestene ikke er kåret) frisere bare fordi folk ikke har råd til en ægte.. så må de spare op..

• #81   12. aug 2007 Hippie Hest: Det hollandske frieserforbund samarbejder da med DK... Der kommer altid kun hollandske dommere til både kåring og IBOP. Og man må også gerne tage til Holland til kåring hvis det er det man har lyst til... Der bliver sendt sæd til DK af visse hingste... hvad mener du med at samarbejde?

Signe: LIGE MINE ORD ;o)

• #82   12. aug 2007 Det er jo helt enkelt fordi vi endnu ikke har formået her i DK at avle en hingst som er god nok til at komme gennem nåleøjet til hingstekåringen. Der er næsten hvert år nogle enkelte danske hingste med, som har været meget tæt på at komme med i sidste runde, men de bliver sorteret fra pga småting, som jo efter de danske frieseravleres mening er helt ok, da avlshingstene SKAL være 100% egnede. Så de danske avlere kæmper stadig for at avle en hingst som det måske kunne lykkes for at gennem dette meget lille nåleøje. Det har ikke noget at gøre med at de vil holde monopol på sagerne. Det er måske nogens mening, men så er det da bare fordi man har ondt i røven over at ens hest måske ikke kom tilnærmelsesvis tæt på sidste runde. Og det er jo altså også MANGE hollandske hingste som ikke bliver godkendt... det er måske 3 eller 4 som bliver avlsgodkendt hvert år, sidste år var det kun 2.

• #83   13. aug 2007 Selvom det ville ende med at en dansk eller tysk hingst ville blive avlsgodkendt, så ville man meget sikkert vælge at lade den stå i Holland eller sælge den derned til. En avlshingst kan blive afkåret igen pga for få bedækninger i året og det er chancerne meget store for i både Tyskland og især Danmark. De få hopper som ville passe til netop den eller de få hingste der stod i Danmark fx, ville aldrig være nok til at de kunne beholde avlsgodkendelsen. Ergo... der er flere tyske hingste som er avlsgodkendte, men de er bosat i Holland, fordi de ellers ville blive meget hurtigt afkåret igen. Og der går jo også lidt sport i hvilken hingst har flest bedækninger i året, så alle de heldige hingsteejere som får deres hingst godkendt, lader den blive i Holland så den kan tjene så mange penge ind som muligt og få størst mulig succes... logisk nok.
    Tyskland har forresten også to forskellige avlsforbund. Den ene er den som hører til den hollandske, altså den rigtige så at sige. Og så er der et forbund som lidt selv har startet nogle kåringer osv, så de har op til flere avlsgodkendte hingste i deres eget forbund. Som ikke er godkendte i det hollandske forbund, da kravene er alt for sløsede i det lad mig kalde det "uoriginale" forbund.

Og så længe hollænderne laver bedre friesere end vi gør i DK og Tyskland, så skal de vel også have æren for at have flest avlshingste?! Det er trods alt dem som har avlet dem i længst tid og mere eller mindre lavet racen... Så det er vel ikke så underligt de har bedre friesere end vi har... endnu ;o)

• #84   13. aug 2007 ja jeg orkede altså ik at læse hele inlægget igennem, men her har i min mening :

Jeg syntes det er fint med disse 'hygge' friesere til almindelige mennesker der ønsker sig en god og smuk frieser, uden at skulle betale et stort beløb. men selvfølgelig skal man holde racen klar og ren så godt som muligt. dette gælder også for islændere. men alligevel skal de være til at købe for almindelige mennesker som ik int. sig for kårringer og papirer men bare ønsker sig en dejlig hest smiley

• #85   15. aug 2007 Problemet er jo bare at friesere uden papirer er meget sjældent smukke...

Jeg er da heller ikke nogen velhavende person på nogen måder!!! Men så blev jeg jo bare nød til at købe et føl for at få mig en ordentlig frieser, fordi jeg ikke havde råd til en 3 eller 4 års hingst af den kaliber... Så jeg synes at hvis folk ikke har råd til en ordentlig frieser, så skal man ikke have nogen... ellers må man jo spare op til man har råd til en, sådan har det også været før...

• #86   17. aug 2007 problemet er jo ikke kun for frisere, men generalt i de fleste forbund, og det dræber den rene avl.

Anita W

• #87   17. mar 2009 Enig med Heidi, Camilla A og Matina R.

Der bliver lagt et kæmpe arbejde i det fra avlernes side, både med hopper og hingste. Og det specielle ved frieser avlen bliver ødelagt med privatavl.

Man vil netop have de fineste, og ja folk køber dem måske primært fordi de er smukke, men hvis folk bare avler dem på kryds og tværs falder det hen, og de bliver mindre og mindre fine. Hvis vi skal holde racen fin, må vi avle med de bedste vi har. Ellers ville frieseren jo ikke være den samme om nogen år. Og det er der nok ingen i dette forum der er interesserede i ?

Kommentér på:
PIRAT AVL....

Annonce