{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foling der gik galt.
  • #1   19. jan 2009 Det du kan gøre, er at holde øje med din hoppe op til folingen.. og hvis du har mulighed for det, så kan du være til stede når folingen starter.. Så kan du bedre gribe ind, hvis der skulle ske noget.. også få fat i en dyrlæge.. Ligger føllet forkert, så kan du ikke gøre så meget selv, andet end få fat i dyrlægen.. Men det sker heldigvis meget sjælent at der opstår problemer under folingen.. Mange hopper er gode til at klar folingen selv.. Min egen hoppe klarede folingen helt selv uden problemer..

Når føllet så er født, så skal du så få din dyrlæge ud,og tjekke hoppe og føl.. føllet vil så få en vaccine mod stivkrampe.. også klar de det hele selv.. Du skal dog være meget opmærksom på at føllet kommer op på bene, og for den første tår mælk.. Det er meget vigtigt for føllet.. smiley Mit plag kunne ikke selv finde ud af hvor hun skulle få mælk fra, men min hoppe syntes også det var yderst mærkeligt at føllet forsøgte at komme bagved hende, hun ville hele tiden have føllet foran sig.. smiley Men vi hjalp dem lidt på vej.. også gik det ellers fint.. smiley

Ang hvornår føllene kan være ude om natten, så kommer det helt an på hvordan temperaturen er.. Det er svært at sige i april mrd.. Men altså vil sige når der er 15 % så burde føllet også kunne klare sig ude om natten.. Mit føl blev så godt nok født i juni mrd.. så det er jo lidt noget andet, men det regnede meget de første par dage da hun blev født.. så da var de i boks om natten, og var ude om dagen.. og ellers gik hun ude hele døgnet sammen med resten af hoppe flokken.. hun har ikke været forkølet overhovedet.. smiley

• #2   19. jan 2009 Hvis din hoppe skal fole i boks skal du være obs på at hvis den er for lille og hoppen går rundt kan hun brække benene på føllet når hun går rundt i hjørnerne for hun er jo ikke vant til at tage hensyn til at der hænger en halv baby ud af rumpen..

• #3   19. jan 2009 Men i må ikke gribe ind hvis det ikke er strangt nødvendigt for hvis hoppen bliver forstyrret eller stresset under folingen kan det være at hun ikke vil kendes ved føllet..

• #4   19. jan 2009 Min hoppe folede ude på folden og jeg hjalp den med at trække føllet ud. Den gik så ... Jeg fik fat i den og bar føllet ind i boksen - så var der styr på tropperne. No problem.

• #5   19. jan 2009 det bedste er for det meste bare at lade folingen gå sin gang... Molly har fået 16 føl, og ikke én eneste gang har hun fået hjælp, vi har overværet omkring 10af folingerne, men aldrig grebet ind... da April's Nar folede var far også i stalden, eller han kom derover, der var begge forben ikke lige langt ude, så har var inde ved hende for at trække beneneud, så de var lige, ikke fordi det betød noget, for hun skulle da nok kunne klare det alligevel, men fordi det var en førstegangsfoling, så det var "better safe than sorry". jeg kom derud efter folingen, og April's Nar var ikke kommet på benene før en halv time efter foling, dog havde hun vendt sig og slikkede føllet rent, efter en halv time kom hun på benene, og efter yderligere en halv time kom føllet på benene, usikkert... der gik derefter endnu en time før føllet havde diet, og vi greb ikke ind... da føllet havde diet kørte jeg hjem...

føl og mor kom ud morgenen efter og kom ind om natten i 2 dage, hvorefter vi havde hegnet så føllet selv kunne vælge om det ville være ude eller inde om natten... når det regnede om natten lå hun indenfor, og når det ikke regnede var hun ude... og både føl og mor lever i bedste velgående...

når Royal skal fole til Maj, kommer også hun i en boks op af folden, så hun selv kan gå ud og ind som hun har lyst, og selvfølgelig holder vi øje med hende men det er en 50/50% chance om vi overværer fødslen, det vil vi gerne for hun er ifolet med en jyde, og igen er det en førstegangs fødende, men vi er sikre på at naturen går sin gang og sørger for endnu et godt udfald...

Kommentér på:
Foling der gik galt.

Annonce