866 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Avlen for dårlig ? Syge heste- Avlen for dårlig ? Syge heste-

Hej Folkens.
Nu har jeg (igen) snakket med andre omkring avlen indefor heste.

Specialt i år, har jeg set/hørt rigtig mange syge heste!
Forket ridning, uheldigt osv. spiller selvfølgelig ind.

Men men. Flere af hestene på vores hestecenter, står simpelthen med gigt i en tidlig alder ?
Min egen blev aflivet pågrund af brusk var brudt ned.

En anden hest, var lige pludselig blevet stiv i den ene side? og man finder ud af, de 2 ben (højre bb, samt hf) er magen (staves) også væk?

har f.eks. også hørt meget omkring kissing spines? os selv, fik aflivet 2 ungheste (2 og 3 års) sidste år.

og 8-9 heste ud af 11 på vores hestecenter er syge ?

og de bliver passet på, plejet som normalt (ikke pakket ind, det er jo heste)

er det bare dyrlægeren der er blevet så ''frygteligt''ø gode til deres arbejde, at de idags dato, meget bedre kan finde fejlene ?

Har disse skader altid været her, men nu kommer nyhederne hurtigere og meget let frem og tilbage mellem folk, at man hører flere heste med skader? eller er det avlen der mangler noget Shetlænder robusthed, samt noget shires stærke knogler ?

kom med din mening, eller forklaring til hvorfor ?

Er avlen blevet for dårlig ?

Mvh. en fortvivlet AZ

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avlen for dårlig ? Syge heste-
  • #1   21. okt 2008 .. æh.. nej syntes jeg nu ikke hjemme hos mig har vi et shetlænder samt DSP stutteri. men i år døde en af vores føl enten pga. dårlig hjerte, eller født med en hjernefejl..
    men nej egentlig ikke, men når man avler skal man altså også holde øje med moderen og faderen
    har nogen i moderens familie noget som feks. gigt så kan føllet også få det..
    og er der noget i faderens familie kan føllet også få det!...
    så nej syntes egentlig ikke at avlen er blevet dårligere
    folk holder bare ikke øje med familien i moderen og faderen.

det var min mening..
    mvh.
    Louise h.

• #2   21. okt 2008 den holder ikke hjemme hos os, desværre (eller havde vi jo fundet fejlen :()

Da vi bruger forskellige hingste og forskellige hopper.

(nu var den vel mht. kissing spine?)

mvh. AZ

• #3   21. okt 2008 Ang. kissing spine;
    - Da avlen er blevet "forædlet" (med fuldblodsheste) er der nok større sandsynlighed for kissing spine, da det ses oftere hos fuldblod end andre racer...

• #4   21. okt 2008 Hmm - Det er da også godt nok uheldigt for jer. Jeg føler med jer.
    Jeg ved ikke om der er flere skader i nogle avlsforbund end andre eller om det er generelt. Jeg synes jo også det er skræmmende at helt unge heste har slidskader - men hvor kommer de fra?
    Jeg tror at man i avlsarbejdet tænker meget på holdbarhed og ikke kun exteriør, gang og springevner. Men måske er der faktorer som vi ikke er klar over.
    Jeg havde en skøn oldenborger der kun blev 10 år pga. hovkræft. Det er ikke arveligt, men hesten var rigtig stor og tung, som også har indflydelse på sygdommen.
    Man ved at opvæksten for hesten er utrolig vigtig og at den får masser af motion - og helst løsdrift.
    .. og samtidig vil jeg sige, at når der bliver avlet så mange heste i DK så vil der være en procentdel med "fejl" - det er bare spørgsmålet, hvad vi kan (og avlerene) kan gøre for at minimere dem???

• #5   21. okt 2008 Det er jeg enig i ' *Le Sinclair Buddy* '

Men hvad med dårlig brusk o.l.

• #6   21. okt 2008 Meru + A Z;
    Så kan egentlig godt forstå avlernes bekymringer ang. brug af fuldblod.

• #7   21. okt 2008 Avlen inden for hesteverden er noget indspist noget... Har du ikke et navn eller er din heste ikke efter nogle bestemte hingste sågar hopper så dur de ikke.. Skide være med om hestene som avles på og med har mus og giver det videre, det vigtigste er at afkommet har de rigtige forældre..

Undskyld min lidt sure opstød, men synes det er flovt at det skal være sådan...

• #8   21. okt 2008 oka, ja alle tænker ikke på forholdene for føllerne.

Men i ''vores'' tilfælde syntes vi, at vi har gjort alt, de går i løsdrift, med bokse (de kan selvbestemme) de har fået diverse foder, og tilskud/mineraler. moderen har aldrig været syg mm.

og alligevel, er der nogle der er''uheldige'' dermed begynder vi at tænke avlen / avlshingstene,.

• #9   21. okt 2008 Er Al avl indspist? Er det DV, Holstener, Haflinger eller Fjordhest?

• #11   21. okt 2008 S&S ja det er også lidt sådan jeg ser på det

• #12   21. okt 2008 Hvor heste avl begynder at minde mig om den fuldstændigt hen u vejret hunde avl i visse racer hvor dr avles på hunde hvor hjernerne ikke kan være i kraniet, sukkersyge og jeg ved ikke hvad - sygdommene er avelige, men fordi hundene er så højt kåret er ejere ligeglade med dette og avler videre.

Dog har jeg endnu ikke hørt om heste der blev aflivet fordi de manglede prikker.
    Findes der en race med eller, det er egentligt en slags ål ned af ryggen den skal have og nogen fedt kulumper som egentligt er en gen fejl - men de seriøse avler afliver komplet raske hvalpe fordi de ikke ser ud som de skal.
    Godt heste avlen endnu ikke er kommet så vidt.

Men ja.. der ses flere og flere sygdomme/fejl .- men tror også en stor del skyldes forkert ridning.

( Kan evt. linke til forklaringer ang. det med hundene ).

• #13   21. okt 2008 krikken.
    '

hold da op, gjorde man det ?
    puha.

• #14   22. okt 2008 jeg tror ikk problemet er så stort som det kommer til at lyde som, gigt kommer tit af for meget ridning, og især hvis den så bliver så i stå tror os meget kommer af fodringen og så er folk altså så blevet mere opmærksomme på holdbarheden gennem tiden(:

• #15   23. okt 2008 men nogle heste har vel bare dårlig brusk, som medører en slags form for gigt ?

mht. dv der vidste jeg slet ikke det forgik sådan, men også fordi vi ikke er ''dv medlemmer''

• #16   23. okt 2008 ØH en araber er ret så robust selvom de er så spinkle.

Det er TOTAL renavl, så jeg er ik enig med dig ponygården med din hentydning smiley
    men godt man har sine egne meninger.

Kommentér på:
Avlen for dårlig ? Syge heste-

Annonce