Avlen for dårlig ? Syge heste- Avlen for dårlig ? Syge heste-
Hej Folkens.
Nu har jeg (igen) snakket med andre omkring avlen indefor heste.
Specialt i år, har jeg set/hørt rigtig mange syge heste!
Forket ridning, uheldigt osv. spiller selvfølgelig ind.
Men men. Flere af hestene på vores hestecenter, står simpelthen med gigt i en tidlig alder ?
Min egen blev aflivet pågrund af brusk var brudt ned.
En anden hest, var lige pludselig blevet stiv i den ene side? og man finder ud af, de 2 ben (højre bb, samt hf) er magen (staves) også væk?
har f.eks. også hørt meget omkring kissing spines? os selv, fik aflivet 2 ungheste (2 og 3 års) sidste år.
og 8-9 heste ud af 11 på vores hestecenter er syge ?
og de bliver passet på, plejet som normalt (ikke pakket ind, det er jo heste)
er det bare dyrlægeren der er blevet så ''frygteligt''ø gode til deres arbejde, at de idags dato, meget bedre kan finde fejlene ?
Har disse skader altid været her, men nu kommer nyhederne hurtigere og meget let frem og tilbage mellem folk, at man hører flere heste med skader? eller er det avlen der mangler noget Shetlænder robusthed, samt noget shires stærke knogler ?
kom med din mening, eller forklaring til hvorfor ?
Er avlen blevet for dårlig ?
Mvh. en fortvivlet AZ
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 828
men nej egentlig ikke, men når man avler skal man altså også holde øje med moderen og faderen
har nogen i moderens familie noget som feks. gigt så kan føllet også få det..
og er der noget i faderens familie kan føllet også få det!...
så nej syntes egentlig ikke at avlen er blevet dårligere
folk holder bare ikke øje med familien i moderen og faderen.
det var min mening..
mvh.
Louise h.
apr 2007
Følger: 115 Følgere: 311 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 3.835
Da vi bruger forskellige hingste og forskellige hopper.
(nu var den vel mht. kissing spine?)
mvh. AZ
okt 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 32 Svar: 424
- Da avlen er blevet "forædlet" (med fuldblodsheste) er der nok større sandsynlighed for kissing spine, da det ses oftere hos fuldblod end andre racer...
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 15 Svar: 299
Jeg ved ikke om der er flere skader i nogle avlsforbund end andre eller om det er generelt. Jeg synes jo også det er skræmmende at helt unge heste har slidskader - men hvor kommer de fra?
Jeg tror at man i avlsarbejdet tænker meget på holdbarhed og ikke kun exteriør, gang og springevner. Men måske er der faktorer som vi ikke er klar over.
Jeg havde en skøn oldenborger der kun blev 10 år pga. hovkræft. Det er ikke arveligt, men hesten var rigtig stor og tung, som også har indflydelse på sygdommen.
Man ved at opvæksten for hesten er utrolig vigtig og at den får masser af motion - og helst løsdrift.
.. og samtidig vil jeg sige, at når der bliver avlet så mange heste i DK så vil der være en procentdel med "fejl" - det er bare spørgsmålet, hvad vi kan (og avlerene) kan gøre for at minimere dem???
apr 2007
Men hvad med dårlig brusk o.l.
okt 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 32 Svar: 424
Så kan egentlig godt forstå avlernes bekymringer ang. brug af fuldblod.
sep 2007
Følger: 88 Følgere: 99 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 769
Undskyld min lidt sure opstød, men synes det er flovt at det skal være sådan...
apr 2007
Men i ''vores'' tilfælde syntes vi, at vi har gjort alt, de går i løsdrift, med bokse (de kan selvbestemme) de har fået diverse foder, og tilskud/mineraler. moderen har aldrig været syg mm.
og alligevel, er der nogle der er''uheldige'' dermed begynder vi at tænke avlen / avlshingstene,.
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 15 Svar: 299
apr 2007
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Dog har jeg endnu ikke hørt om heste der blev aflivet fordi de manglede prikker.
Findes der en race med eller, det er egentligt en slags ål ned af ryggen den skal have og nogen fedt kulumper som egentligt er en gen fejl - men de seriøse avler afliver komplet raske hvalpe fordi de ikke ser ud som de skal.
Godt heste avlen endnu ikke er kommet så vidt.
Men ja.. der ses flere og flere sygdomme/fejl .- men tror også en stor del skyldes forkert ridning.
( Kan evt. linke til forklaringer ang. det med hundene ).
apr 2007
'
hold da op, gjorde man det ?
puha.
apr 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 10 Emner: 99 Svar: 686
apr 2007
mht. dv der vidste jeg slet ikke det forgik sådan, men også fordi vi ikke er ''dv medlemmer''
jul 2005
Følger: 295 Følgere: 317 Heste: 15 Emner: 1.155 Svar: 8.774
Det er TOTAL renavl, så jeg er ik enig med dig ponygården med din hentydning
men godt man har sine egne meninger.
Avlen for dårlig ? Syge heste-