{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.214 visninger | Oprettet:

" Min hest er meget speciel " {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg hørt det 117 gange - især i forbindelse med tråde omkring salg fx.

Hesten er for speciel til at blive solgt videre den har 1500 underlige vaner som den nye ejer ikke vil kunne forstå og som den nyværende ejer ikke tror på nogen andre kan finde ud af.
Derfor vælger de at aflive den hvis den skal andre steder hen - også selvom den er rask.

Er der virkelig så mange heste der er pikgokpåskepilm oppe i hovedet? Er de så meget enmandshest at de bare ikke kan komme videre? Eller er ejeren lidt sart og mener at deres guldklump kan ingen andre passe lige så godt? Er det blevet på mode at "redde" en speciel hest?
Hvis hesten er så speciel, er den så overhovedet tjent med at leve - hvis den alligevel skal aflives i enden på trods af at den er sund og rask?

Findes der slet ikke heste længere som er gode som dagen er lang, ragende ligeglad med hvem der sidder på ryggen af dem og har en tålmodighed der er længere end ud til rummet?
Er heste blevet pikpokpåskeplim pga. avlen eller er det fordi vi behandler dem som de? Har de en dårlig fortid?

Hvad er det der gør at disse "specielle" heste ikke kan komme videre og at en ny ejer ikke vil kunne forstå og tage lige så godt vare på hesten som den nyværende?
Er vi bare nogle ego mennesker der ikke tror på at vores guldklump kan have det lige så godt et andet sted?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  " Min hest er meget speciel "
  • #1   17. jan 2011 tror bare vi er møg ego hvad det ang desværre

• #2   17. jan 2011 Altså jeg købte min hest for 8 måneder siden, og den er da speiciel fordi den er blevet solgt så meget og blevet overset, men altså jeg ville da hellere sælge den videre end at den skal aflives (:

• #3   17. jan 2011 min hest skal aldrig et nyt sted hen, da han er 19 år og jeg har mulighed for at beholde ham, og hvis jeg ikke kan det tager min mor ham:)

alle kan ride min hest og han er god som dagen er lang, han har bare nogen dage hvor han er lidt mærkelig:)

• #4   17. jan 2011 Min pony ville godt kunne blive solgt videre. Alle kan lide ham, og han kan lide alle smiley

Jeg tror egentlig det er mere fordi ejeren gerne vil føle sig speciel.. "Jeg er den eneste min hest kan trives sammen med".. Jaja! smiley

• #5   17. jan 2011 Jeg tror at "specielle" heste bliver ligeså specielle med ny ejer= nye vaner/rutiner osv.
    Basse sparkede direkte sine "forrige" passere ud af stalden da de kom med ham.Jeg havde trukket ham ud af traileren og stillet ham på staldgange.De kom lidt efter med en spand foder og han lossede med begge bagben så spanden røg af h. til. Hans negative opførsel stoppe med det samme da de var gået. I dag fatter jeg ikke han kunne opføre sig sådan? Han er en godmodig slubbert der nok har en menning om tingene men aldrig hårdtslående. Jeg blev noget bleg da det skete. Basse skulle jo være "nybegynderhest". Men jeg tror Basse er mild p.gr. den opmærksomhed han idag får og hans sikre rolige liv.
    Nogen gange tror jeg ejerne gør hestene sære og til tider farlige.
    mvh merete

• #6   17. jan 2011 Mine blev købt som problemheste - men nu tror jeg ikke på problemheste. Jeg tror på mennesket gør dem til det de er.

Men ja med fortid som kastebold, mishandling, sultet, gennembanket osv osv. så kommer der den tillærte afdærd som gør at de gang på gang sender hestene videre.
    Så derfor bliver mine aflivet når den tid kommer, at jeg evt. ikke kan have dem mere. Og ellers ender de livet ved mig alligevel, når de ikke kan mere.
    For mig er der ikke gået mode i det. Men vil ikke sende dem ud i 14 nye hjem igen. Så hellere ende deres dage mens de er i trygge omgivelser smiley

• #7   17. jan 2011 Jeg tror, at hvis hesten har haft dårlige oplevelser, eller af en eller anden grund er blevet "besværlig" - så kan ejeren være bange for, at den kan risikere at blive solgt gang på gang, fordi folk bliver bange for den.
    Selvfølgelig kan den nye ejer lære at håndtere den, hvis de vel og mærke er det rigtige match. Det kan jo så desværre bare ske, at den nye ejer ikke kan overkomme hesten alligevel, og først finder ud af det for sent.
    Jeg synes, det er smart at sende en besværlig hest ud på prøve, hvis man vil sælge den. Altså først lade den eventuelle køber se/prøve hesten en masse gange, og så på prøve, så man er næsten sikker på, det går. Eller man kan lave noget i kontrakten om forkøbsret.

Men ja, tror at folk generelt kan være lidt slemme til at "særliggøre" deres heste smiley
    De mange år jeg har haft part, har jeg i hvert fald været ude for nogle gange, at ejeren havde skrevet i partannoncen at hesten var varm, vild og fremadgående - og så kommer man bare ud til en almindeligt gående, rolig og ukompliceret hest (og her skal det nævnes, at den opførte sig ligeså roligt over for ejeren som over for mig). smiley
    Men har så sandelig også oplevet det den anden vej rundt - at folk tror, deres hest er SÅ rolig og fuldstændig stabil - men hvor der så dukker flere og flere små sære ideer frem, som "den skal have lov til at have". Jeg red i hvert fald en, som ejeren sagde var fuldstændig rolig og kunne rides af alle. Men så var den altså liiige bange for den lille snedrive, der lå inde i ridehuset. Og den var altså også liiige bange for den hvide postkasse uden for huset, og den længere nede ad vejen - men ejeren mente bare det var charmerende og sødt at den med tiden kiggede på ALT, der var hvidt. På den anden side mente hun også at hesten "gerne måtte klø sig på forbenet under ridning, MEN KUN 1 GANG!" Hun troede, at hesten ville lade være med at gøre det igen senere hen i timen, for så ville den komme i tanke om, at det havde den jo allerede gjort een gang, og så måtte den ikke mere xD
    Tror også det meget er den måde at opdrage hest på, der giver problemer med mange heste ellers ukomplicerede heste rundt omkring i DK.

• #8   17. jan 2011 nu behøver det jo ikke være sindet den er gal med når en hest er "speciel" ..jeg har den skønneste islænder, som er super dejlig at ride, går godt, og har et super sind, -men hun ville skulle aflives hvis ikke jeg ku beholde hende. -ikke fordi jeg ikke tror andre ku passe hende lige så godt, men fordi jeg ikke tror på andre end mig ville være villige til at poste de 12-16tusind kroner i den om året alene til dyrlæge, for at holde den kørende. (dertil kommer jo så smed,, opstaldning, undervisning med videre) -det er jo ren utopi at tro andre ville ofre på en hest. -det skal så lige siges det er fordi den har både sommereksem og kronisk hudbetændelse, samt mild astma.

og så har jeg solgt en hest som andre mener er blød i bolden. den er passet med alt, og absolut ikke mishandlet, men har en enorm vilje, og vil selv bestemme, hvilket gør den til et til tider spændende bekendskab.

• #9   17. jan 2011 tror altså bare at vi er meget egoistiske :S
    Jeg har ihvertfald mødt mange heste som man kunne springe en bombe ved siden af uden de gjorde noget (: men de har nu alle haft hver deres særheder aligevel, men det er vel bare at gøre køber opmærksom på det. (:
    Men jeg vil nu også godt indrømme at jeg har en hoppe jeg aldrig ville turde sælge udelukkende fordi den er pipgokpåskeplim i hovedet, og det skyldes (er mig, dyrlæger og mange andre næsten helt sikre på.) skyldes avl :S men hvis jeg havde valget mellem at skulle sælge hende eller aflive hende så solgte jeg hende naturligvis (:

• #10   17. jan 2011 Nu er min ikke tilredet, men han er typen der kan håndteres af alle (dog er Irish Cobs jo nogle selvstændige og robuste typer så personen i enden af tovet må gerne lige være bare en smule beslutsom hvis han skal gide at kigge på dem smiley )
    Kan uden problemer selv hoppe på ryggen af ham men tør også godt sætte andre 'ikke ryttere' op for han er fuldkommen kold og nyder bare at være i hænder...

Han reagerer da bedre og mere korrekt over for mig og søger mere kontakt men andet ville da også være underligt når han nu er min og det er mig der passer ham smiley

• #11   17. jan 2011 Altså jeg har min dejlige lille hest til salg som jeg har valgt at kalde "speciel"
    Vil selv mene jeg var en god rytter da jeg prøvede hende selv, jeg red hende en uge før jeg overhovedet kunne ride et krys på hende, 2 uger før jeg kunne ride en lille bane, og efter lang tid lærte jeg hende at kende så godt så jeg kan ride 120-130 på hende.

Jeg håber da det er næmmere at sælge hende, men hun er direkte skør men med et hjerte af guld. Så hvis man vender sig til hende, har man den perfekte hest.

• #12   17. jan 2011 "Findes der slet ikke heste længere som er gode som dagen er lang, ragende ligeglad med hvem der sidder på ryggen af dem og har en tålmodighed der er længere end ud til rummet? "

Sådanne 2 har vi da solgt smiley
    Den ene var min frederiksborg hoppe fra 2004, hun var bare så god og rolig.
    Den anden var min gamle pony bl. mellem haflinger og fjordhest, han var også bare FANTASTISK af sind.

• #13   17. jan 2011 Der er nogle heste der er blevet ødelagt af dårlig behandling eller der er blevet avlet på dårlige heste ..

Men mange af disse "specielle" heste tror jeg er noget deres ryttere gør dem til, fordi alt det hms er på mode .. Ja, nogle heste har et svært sind og mange andre heste er helt "normale" .. Jeg tror også at nogle gange er det simpelthen fordi hest og rytter ikke passer sammen, sorry to say ..

Jeg trænede en ung pony for noget tid siden, som var det blideste væsen jeg nogensinde har haft i hænder .. Han var ikke speciel eller besværlig af sind, men han knyttede sig MEGET til den der var om ham, hvilket var mig .. Han foretrak meget mit selskab, hvis det skulle være et menneskeligt selskab .. Nu er han solgt til et nyt sted og han ser dejlig og glad ud på alle billeder, så jeg er sikkert smidt ud af hans hoved for længe siden (:

• #14   17. jan 2011 Giver dig ret (:

Men der er endnu ikke nogen der har prøvet Faika, som kan finde ud af at ride hende x)
    Da jeg fik hende var hun knap tilredet, nærmere ryttervant, og vi har lært alt sammen gennem de sidste 5 år, derfor har vi vores mærkelige måder at gøre tingene på, som ingen andre kan finde ud af x)
    Har haft min veninde som har redet alle slags heste i 10 år oppe på hende, og en ponyrytter som ridder landsstævner, og hun stopper bare op og vender rundt når hun bliver forvirret over hvad de vil x)

Men det forhindre mig nu ikke i at sælge hende, det skal bare være til den rigtige (:

• #15   17. jan 2011 Nu er alle heste ikke ens... Og heldigvis for det...

Min var en enmands hest og jeg ville være bange for han gjorde skade på andre mennesker uanset hvis hænder han kom i.. Han var farlig og spichelt for folk der ikke kendte ham.. Han kunne finde på hvad som helst og han ville ikke tøve et sekundt med og slå ihjel hvis han mente han blev truet på livet!!!

Han var en hest man lagde mærke til, men os en hest man bare gik forbi i stalden... Han gad ikke mennesker eller andre dyr og slet ikke til sidst andet end dem han havde tillid til, men selv dem skulle han afprøve grænser med...

• #16   17. jan 2011 Folk føler sig vel meget specielle, hvis de kan sige " Jeg er den eneste, der kan ride/omgåes denne hest ".
    Ja, der findes sådan nogle forhold, men synes også efterhånden alle har sådan et forhold med deres hest, og det er i hvert fald ikke rigtig smiley

Alle, der har en smule styr på deres grundridning, kan ride min hest. Dog var min gamle part ret speciel, ikke alle kunne med hende, men jeg var bestemt ikke den eneste! smiley

• #17   17. jan 2011 Jo der findes enkle/godmodige/ærlige og rolige heste i høj alder endda!
    Nuser er god som dagen er lang.

Dèt med ryttere ikke "kan finde ud af" at ride bestemte heste. Den køber jeg ikke- hvis rytteren kan ride burde hesten også reagere normalt. det må være træningen/oplæringen der er forkert af hesten.

Har haft en hoppe (araber) som ung- hun kylede alle af der ikke var dygtige nok ellers gik som en drøm. Hun havde bare ikke for 2 øre tålmodighed fra 0-100 på splitsekund.
    mvh merete

• #18   17. jan 2011 Melanie: Jeg tror desværre også moden med at rende rundt og "lege" og "træne" med sin hest fra jorden har skabt meget besvær. Det skulle jo egentlig helst gavne, og hesten skulle helst blive lettere at håndtere - men generelt synes jeg, at heste der er håndteret efter alternative metoder er mere besværlige at håndtere. Og tit ser "harmonien og friheden" ud til at give ejeren flere problemer. Den resulterer nogle gange i at hesten begynder at opføre sig meget "hesteagtigt", uden "respekt" for at vi altså bare er små mennesker, der ikke kan tåle så meget. Ved ikke om det kan skyldes, at hesten ikke bliver behandlet med en fast hånd, men lidt får lov at gå sine egne veje. Lidt ligesom alle de mega uopdragne unger, der render rundt i dag, og ikke har respekt for noget som helst - fordi der kommer nye filosofier med "kun ros, ingen straf". Almindelig, sund fornuft ryger sig en tur.

Jeg er ikke imod alternative måder at håndtere hesten på, overhovedet ikke smiley Men jeg synes, det bør gøres med måde og grundig overvejelse. For selvom jeg godt mange gange kan se teorien og det gode i det, siger min erfaring mig bare, at det i praksis skaber forvirrede heste.

• #19   17. jan 2011 Jeg finder aldrig en hest som min den gamle igen, og heldigvis for det da... Sikke en bøvl og gå igenmen i alle de år... Nu har jeg part i en normal veltilpas hest...

• #20   17. jan 2011 Christina - Jeg siger bestemt heller ikke at det er alle der siger sådan ..

• #21   17. jan 2011 *Christina&Lady* *
    Det er et dilemma for dem, hvor det rent faktisk passer. Men jeg kan jo bilde masser af folk ind, at jeg er den eneste, der kan håndtere min hest - det gir mig ikke nogle problemer, for det er jeg jo rent faktisk ikke smiley

Jeg har mødt mange rideskoleelever, der stolt fortæller de er de eneste, der kan ride deres yndlingshest. Men hvis der kun var én, der kunne ride de fleste af deres heste, var de jo nok solgt smiley

• #22   17. jan 2011 Christina&Lady: Generelt forholder det sig nok sådan, at ejeren bare gerne vil virke særlig dygtig og speciel, og være den eneste, der kan håndtere hesten. Men man skal selvfølgelig heller ikke skære alle over een kam, for der er selvfølgelig også heste, der fødes med et andet/skrøbeligt sind, ligesom mennesker smiley

• #23   17. jan 2011 har begge dele gående på min mark smiley ..
    har en bombesikker, venlig og rar belgier fyr ( smølf ) på 2, 5 år smiley .. ham kan alle håndtere, han elsker bare mennesker smiley ..
    han er en dejlig nem hest, selvfølgelig med sine "ideer" men de er mest sjove smiley

så har vi lille L.U.F.E.H.. hun er en lille frøken som ikke skal i hænder på hvem som helst.. hun stoler ikke på mennesker.. så skulle hun sælges en dag, så bliver vedkommende nøje udvalgt.. for hun er en af dem der ville blive kaste bold, da hun nogle dage er snot umulig at have med at gøre smiley .. men ville ikke aflive en sund og rask hest.. der findes altid en der ude som kan passe hypperen til UG smiley ..

men jo, tror det gået mode i alt det med at "knytte-særlige-bånd" halløj..

• #25   17. jan 2011 Vil nok give dig lidt ret på det punkt. Synes også det efterhånden lyder til at alle heste er helt mærkelige..

Min vil sagtens kunne sælges videre. Han kan lide alle og gør alt for at de giver ham bare lidt opmærksomhed :b Og han kan også rides og håndteres af de fleste. Selvfølgelig kan han godt have sin egen mening om tingene og være lidt en bølle ind i mellem, men ikke mere end de fleste andre.

Selv min gamle trakehner, som var ret varm var nem at sælge og hun er rigtig glad for ham. Han er også jordens rareste og absolut nemmeste hest fra jorden, bare svær at ride.

Så synes det er mærkeligt at alle heste efterhånden er så specielle. Tænker lidt at ejerne gør dem mere specielle end de egentlig er, netop som du nævner fordi at det måske lyder lidt sejere...

• #26   17. jan 2011 af de 18 heste vi har pt. er der én der er en en mandshest, resten er "gode som dagen er lang, ragende ligeglad med hvem der sidder på ryggen af dem og har en tålmodighed der er længere end ud til rummet?" alligevel er denne ene "specielle" hest til salg, i håbet om der er en der forstår ham endnu bedre end mig... for han er sku nok ikke så speciel alligevel han er bare en ener der ikke bryder sig om fremmede, men hva pokker, vi kan vel også være generte og lige skal se folk an... og hvem kan bebrejde ham, første gang han møder en fremmed får han hældt kul-pasta ned i halsen, og bliver fejlagtigt behandlet mod kolik, uden at have det... anden gang han mødet en fremmed for han kappet det sidste manddom i ham... jeg ville nok heller ikke være tryg ved fremmede hvis jeg var ham /-:

tror egentlig i bund og grund der ikke er´særlig mange "pipgokpåskepilm" heste, men derimod sådanne ejere...

• #27   17. jan 2011 til krikken
    rigtig godt skrevet, har nemlig ofte selv tænkt det samme- smiler

• #28   17. jan 2011 Tror i mange tilfælde at man tror man selv er bedre end alle andre. Man har nok bildt sig ind at der kun er én selv der kan ride og passe den hest, og ingen andre kan lære det. Jeg tror nu på, at langt de fleste ryttere/hesteejere kan lære at passe en speciel hest, ligeså godt som tidligere ejer kunne. Men ja, nogle heste er vel så specielle at det tager for lang tid at sætte sig ind i den. Men i nogle tilfælde tror jeg bare det kræver en overgangsperiode, hvor sælger evt. hjælper køber med hesten det første lille stykke tid, indtil det kører lidt bedre.

Og ja, så er det nok noget med egoisme fra sælgers side, at ingen andre skal have deres hest. smiley

• #29   17. jan 2011 Ingen af mine heste er så specielle så de ikke ville kunne blive håndteret af en anden person, mit problem er at jeg ikke stoler på folk, jeg stoler ikke på den ikke bliver kastebold eller bliver behandlet ordenligt, ved godt det er meget egoistisk menmeske syn, men jeg elsker mine heste for meget til at ville kunne se dem blive behandlet på en måde jeg ikke synes var optimal.
    Tilgengæld vælger jeg dog ikke at aflive når jeg skal af med min hest, ville ikke aflive en rask hest så lader jeg den hellere gå på en mark til den dør af alderdom smiley
    Men det kommer nok også an på alder, min 5års ville jeg nok hellere sælge end sætte på en mark hvorimod leda ville jeg hellere sætte på en mark hun er 12 smiley

• #32   18. jan 2011 jamen giver dig ret June...

Men nu har jeg haft sådan en enmandshest... Det er bare overhovedet ikke lutter lagkage... Faktisk så har jeg været ved og opgive ham flere gange... Det er ikke sjovt og man føler sig ikke spichel eller andet....

Kommentér på:
" Min hest er meget speciel "

Annonce