{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
899 visninger | Oprettet:

Ifoling af hoppe - hvilken str. hingst? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg påtænker at sætte min hoppe på 8 år og 142 i stang i fol. Hun er halv pinto og halv welsh mountain og har ikke før haft føl.

Men jeg er i tvivl om hvilken højde hingsten bør have, hvis jeg nu gerne vil ende ud med at få et føl, som bliver højere end hoppen (dvs. følle skal gerne ende ud med at blive mellem 145 og 155 cm i stang)?

Er der nogen herinde, som har lidt forstand på emnet, da min egen erfaring er ret begrænset indenfor dette felt?

Hingstens race betyder ikke så meget for mig. Det er vigtigere, at hingsten har et roligt sind, en stærk ryg/lænd, lange og korrektstillede ben, lille hoved, en lidt slank model og gode gangarter/dressurbetonet.

Hvis I har gode råd til mig angående avl, så fyr endelig løs. Jeg er som sagt ret grøn, men jeg vil rigtig gerne have et føl efter denne fantastiske hoppe smiley

På forhånd tak for hjælpen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ifoling af hoppe - hvilken str. hingst?
  • #1   23. jun 2015 Hvad med en araber på omkring 160 cm. Min erfaring er at morens størrelse betyder mest i forhold til størrelsen.

• #2   23. jun 2015 Ikke nemt. En pinto er jo egentligt bare en broget hest, det kan være hvad som helst. At mor så er welsh mountain gør nok at hun vil avle småt. Men hvis jeg var dig ville jeg finde en hingst i welsh sec. D . En sådan opfylder alle dine krav.

• #3   23. jun 2015 Hvad med en sportspony/new forest/connnemara? ikke fordi jeg har forstand på det, men tænker bare at det passer fint på dine kriterier:)

• #4   23. jun 2015 Tak for kommentarerne omkring racerne, men det var nu mest højden på hingsten, som jeg gerne ville vide mere omkring... Altså hvor høj bør han mindst være, for at der kunne være en chance for at føllet ville blive højere end hoppen?

Jeg har også lært, at føllet som regel tager højde efter hoppen, men hvis man nu kunne hjælpe naturen lidt på vej med at avle højere, så ville det jo være rigtig rart for mig og for føllet, som forhåbentlig gerne skulle blive min næste ridehest, når hoppen skal på pension... smiley

• #5   23. jun 2015 Jeg ville kigge på en Welsh sec D, new forrest, oldenborg eller måske en connemara?

Jeg har en blandings pony på 147 cm. Hans far er DV hingsten Royal Diamond på 168 cm og hans mor er en welsh pony på ca 135-140 cm.

Han har en pæn og meget harmonisk bygning, de lidt "solide" træk fra oldenborgeren men alligevel meget ædel fra welsh og fuldblodet.

Min pony er som du har beskrevet, dressurbetonet, god ryg/lænd og solide og stærke ben, men med smukke træk og et ædelt hoved.
    Han er noget andet end min Tyske Sportspony med de små tendstiksben smiley

• #6   23. jun 2015 Dvs. Maria, at der er håb forude, hvis jeg vælger en hingst over 160 cm, så er der en chance for, at føllet bliver en tand højere...

Hmm...jeg må ind og kigge på hingste i weekenden, om der er noget brugbart i højde og drøjde, farvemæssigt og sind.

• #7   24. jun 2015 Ja, men der er vel altid en chance for at få en pony er er færdigvokset lige over ponymål...
    Jeg havde kigget på en oldenborg, DV eller noget i den stil, som ikke er over 170 cm smiley

• #8   24. jun 2015 Det Kan man ikke regne med, at følle får højden fra moren. Vi har en hingst som har avlet flere føl 10cm højere en ham selv og moren. Vores hingst er 143, hans søn 155 med en mor på 146.
    Vores frieser på 162 har han også lavet et føl på som nu er 2 år, hun er allerede 153.

• #9   4. jul 2015 Højde tænker jeg 160 +

• #10   4. jul 2015 Hvis jeg var dig ville jeg inseminer hende hvis du tager en så stor hingst (160+)
    smiley

• #11   5. jul 2015 ASker WTO: Ja det har jeg også gået og spekuleret over, for at hun ikke skal få skader.

• #12   6. jul 2015 Hvis jeg var dig ville jeg 100 % inseminere hende for fosteret tager form efter hoppen smiley

Kommentér på:
Ifoling af hoppe - hvilken str. hingst?

Annonce