{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.470 visninger | Oprettet:

Fodring af drægtig hoppe samt føllet {{forumTopicSubject}}

Håber et par garvede avlere kan hjælpe mig lidt.
Jeg har læst og læst på nettet. Men der er jo nærmest lige så mange meninger om fodringen som der er foder produkter. smiley

Jeg er førstegangs avler, og ved derfor endnu kun lidt indenfor området - udelukket ud fra nettet samt min dyrlæge og hingste stationen. - som har været en utrolig stor hjælp!

MEN.. Jeg går generelt utrolig meget op i korrekt fodring, og vil derfor gerne høre - fra erfaringer!! - hvilke foder midler der er gode at anvende til en drægtig hoppe, og efterfølgende føllet.

Hoppen kan af natur ikke "tåle" havre, da hun har lige rigelig naturlig energi. Kan man undgå dette ved fodring i drægtighedsperioden? Eller har den bare brug for energien der kommer derfra? Det skal nok lige siges at det er en ridehest, som gerne skulle holdes i gang/vedligeholdes i hele drægtighedsperioden. Så den skal også kunne fungerer under ridningen. Dvs. havre er en dum idé. smiley

Jeg fodre almindeligvis, i vinterhalvåret, min hest med roepiller til morgen og pavo care4life blandet med pavo condition samt vitaminer til aften. Derudover tørt wrap/hø.
Sommer halvåret fodrer jeg med pavo condition samt vitaminer som supplement til sommergræs så jeg er sikker på hun er helt dækket ind med vitaminer.

Jeg ved kun hvad jeg kan læse mig til ang. fodring af drægtige hopper, og søger derfor erfaringer.

Jeg har indtil videre tænkt mig at anvende pavo avlssortiment da de har udviklet et sortiment som går fra drægtig hoppe til unghest. Ligeledes skulle dette være udviklet til at mindske risikoen for OCD hvilket jeg også er meget obs på! (Vil selvfølgelig også tage alle forbehold mht. miljøet, løsdrift osv., men vil også gøre hvad jeg kan med fodringen)

Men er der nogle erfaringer med dette? Eller evt. andre afprøvede produkter der er bedre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring af drægtig hoppe samt føllet
  • #2   16. jul 2014 Fodervejledning kan man altid få.. Men vil rigtig gerne høre hvad folk har af erfaringer.. smiley går jeg til et foderfirma mener de jo selvfølgelig at det er deres foder der er det bedste smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #3   16. jul 2014 Prøv og kontakt foderinfo.com - hun lægger foderplaner til drægtige hopper, til x-antal måneder efter hoppen har folet, og foder til føllet - alt samlet i en pakke.

Hun tager højde for hvad hoppen kan tåle/ikke tåle, hvad du kan skaffe af foder, og hvad dit budget ca. Er på..

Jeg har kanon gode erfaringer med hende, og hun er super flink at snakke med smiley

• #4   16. jul 2014 Astrid
    Det lyder da som en super god idé! smiley Hun er ikke tilknyttet ét bestemt foderfirma eller hvordan?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #5   16. jul 2014 Rikke: nej hun er uafhængig.

Då hvis du f.eks. Har et bestemt mærke du nemt kan skaffe, så prøver hun vidt muligt at lave en foderplan ud fra det smiley

• #6   16. jul 2014 Lyder da som en helt vildt god mulighed.. smiley Mange tak for det. Det tror jeg da helt sikkert jeg vil prøve!

Vil stadig gerne høre hvad der er af erfaringer indenfor de forskellige fodermidler. smiley

• #8   16. jul 2014 Mine har fået racing vit. fra brogården. også ellers bare fiberpiller til. også har mine så fået en smule sort havre til også.
    Også ellers bare alt det wrap de nærmest har kunne presse ned.

• #9   16. jul 2014 Suregrow er det eneste foder jeg bruger til avlshopperne og jeg bruger det så året rundt.
    Bruger det ligeledes til føl og ungheste.
    Suplere med Lucerne efter behov.

Jeg har kun gode erfaringer med det. Hestene ser ud til at fungere på det og føllene vokser ikke for stærkt.

• #10   16. jul 2014 Jeg begik den kæmpe brøler at købe drægtigheds foder til min som hun blev forfangen af få uger før termin , men nu for hende og følke altså kun lucerne og vitaminer smiley

• #11   16. jul 2014
    Horselux Grow er ikke tilsat havre og har lav stivelses procent, både til drægtige hopper, digegivende og føl/plage.
    http://www.vja.dk/multimedia/HorseLux_Grow_180613.pdf

• #12   17. jul 2014 Camilla.
    Hvilket type drægtigheds foder købte du? Og til hvilken type hest? Det er vel langt hen ad vejen også en spørgsmål om hvad foderet indeholder, og om det er noget den enkelte type hest tåler? Her tænker jeg på at de tungere racer ofte har tendens til at udvikle forfangenhed frem for andre typer heste..

1000 tak allesammen. Der er som jeg frygtede rigtig mange meninger og måder at fodre på kan jeg læse. Må forsøge at sætte mig lidt mere ind i de forskellige fodermidler. Men kan se der er en del der bruger de forskellige horselux produkter. Vil jeg prøve at læse lidt nærmere om. smiley

• #13   17. jul 2014 Jeg fodrede dengang med.st hippolyt hestamic ligth (lavet til tunge heste ) og så gav jeg hende equilac 1/2 dosering af hvad var foreslået af foderkonsulent.
    Og det er min haflinger vi snakker, stivelses indholdet er generelt højt i deres produkter så det tør jeg ikke igen smiley

• #14   17. jul 2014 Camilla
    Okay. Jeg er generelt også meget opmærksom på stivelses- og sukker indholdet i det foder jeg giver min hest. Derfor jeg er gået over til Pavo der har nogle produkter der er meget lave i de tal. smiley dog er drægtigheds foderet noget højere i stivelses indhold frem for det jeg bruger nu. Så det er bestemt også med i mine overvejelser.
    Men måske de vigtige elementer til drægtige hopper bare er lidt mere "rig" på stivelse? For hvad jeg umiddelbart kan se er det gældende for de fleste færdige foder blandinger udviklet til drægtige hopper og føl..

Det kan man jo af gode grunde ikke se hvis man selv vælger at blande sit produkt..

• #15   17. jul 2014 Altså min hun klare sig fint alene på hø lucerne og vitamim/mineral , både før og efter foling smiley så tror slet ik det nødvendig med drægtigheds foder hvis bare de dækket ind med vitaminer/mineraler og grovfode r

• #17   4. okt 2014 Fodrer mine avls hopper og føl på Suregrow og alt det hø de kan spise. Alle hopper og føl ser ud præcis som de skal og foderet er meget nemt at bruge og afstemme

• #18   5. okt 2014 jeg foder med pavo foder og er super gald for det - hoppen for lac tre mdr før foling og mens føllet dier hos hende. derefter går jeg over til condition. føllet for pavo podo care,lige så snart den viser interesse for foder,når den er ca tre en halv mdr skifter jeg til føl start.mit føl og hoppe ser godt ud,har energi og hoppen er drægtig igen

• #19   5. okt 2014 Jeg har prøvet lidt forskelligt foder de gange jeg har haft føl.

En blev fodret med suregrow og wrap. Iflg foderplan super fint, men han voksede som ukrudt og blev også lidt til den gode side. Og kender flere der har haft den erfaring.

En anden voksede op på gro n win fra spillers. Svarer til suregrow men mindre stivelse. Føllet voksede rigtig pænt og var i flot huld, så kan varmt anbefales.

Har også brugt balance fra equsana med rigtig godt resultat.

Det sidste jeg har forsøgt mig med er grow fra horselux. Et fint produkt, men mine føl kunne ikke spise fuld ration, så jeg supplerede med multivit. Da de blev ældre og kunne spise anbefalet mængde, blev de for tykke når de skulle have wrap ad lib, så de kom aldrig op på fuld ration. Men de har set pæne ud på nedsat dosis og multivit.

Kommentér på:
Fodring af drægtig hoppe samt føllet

Annonce