Hingstevalg - Evt. Sir Donnerhall II Hingstevalg - Evt. Sir Donnerhall II
Søger lidt råd/vejledning af erfarne avlere, så håber der er nogle der vil bruge lidt tid på et læse mit indlæg.
Da jeg IGEN står i den triste situation at min dressurhest står skadet har jeg næsten taget beslutningen om at sætte hende ifol. Det har været meningen, at jeg hele tiden har villet lave et føl på hende, som meget gerne skulle blive min nye dressur hest. Og når hun nu alligevel skal stå skadet, kan hun jo ligeså godt få et føl nu.
Det store spørgsmål er bare hvilken hingst jeg skal vælge. Har aldrig avlet selv før, og har de sidste år slet ikke fulgt med i hvad der rør sig inden for den verden. Så kan kun læse mig frem til de forskellige ting om hingstene.
Zafira er en RØD hoppe med både gnist og tænding. (til tider lige rigeligt) Gangarterne er som de skal være, så de skal gerne "bare" bibeholdes.
Det er derfor højde, temperament og type jeg skal fokuserer på. Men hendes 158 cm vil jeg gerne anvende en stor hingst der har ry for at avle stort også.
Og så er temperamentet alt afgørende! Med de mange unghingste der er fremme nu, føler jeg det er lidt et sats at tage mht føllets temperament da der jo er mange der slet ikke har afkom i ridning endnu. Og da det gerne skulle blive en ridehest til mig selv er temperamentet alt afgørende. Zafira har til tider lige rigeligt at ride på, så kan det lade sig gøre at dæmpe det en smule ville det være godt. Derfor tænker jeg umiddelbart selv oldenborger? (Papirene er ikke vigtige da det "bare" er en ridehest)
Jeg har kigget en del på Sir Donnerhall II, men samme problem her - ingen afkom under rytter endnu. Kan dog læse mig frem til at mange har den erfaring at han har en del temperament selv og at de føller/ungheste der nu er, har lidt samme tendens. På trods af de flotte rideligheds karakterer.
Nogle der har nogle erfaringer de vil dele med mig, eller evt. har et forslag til et andet hingstevalg? Jeg har ligeledes haft Zodiac oppe at vende. Søger også erfaringer med BH St Schufro.
nov 2004
Følger: 131 Følgere: 133 Heste: 5 Emner: 231 Svar: 4.019
dec 2010
Følger: 46 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 64
Rider selv et afkom af ham, og kan kun sige positivt! Har selv redet hende til og tager alt pænt (begrænset hvad hun har prøvet, da hun kun er fyldt 4 i år). Men ved selvfølgelig ikke om han opfylder alle dine krav, så som højden. Han er selv 168 cm og moderen til min unghest var 167 cm. Og min hest er indtil videre 164 cm, sidst målte for nogle måneder siden
nov 2004
Han ser super fin ud, men måske lige i den tunge ende af hvad jeg skal bruge på min hoppe som også er meget muskuløs.
Noget andet er at jeg kan se han kun bedækker naturligt hvilket er udelukket pga skaden hun går med.
nov 2004
nov 2004
nov 2004
dec 2005
Følger: 112 Følgere: 114 Heste: 3 Emner: 253 Svar: 1.963
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
nov 2004