3. jun 2010 Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 162
Hingstevalg {{forumTopicSubject}}
Jeg står "desværre" i den situation at min hoppe kommer retur, da hun pga. skæv lænd, muligvis som følge af en skade, ikke kunne gå igennem en handelsundersøgelse, efter bare 4 mdrs. udlån
Men jeg må prøve at vende det til noget positivt. For jeg får jo min smukke hest igen, og hun skal selvfølgelig fortsætte i behandling med lænden, men dyrlægen har sagt god for at ifole hende, og ride hende let i skov/tur.
Derfor står jeg nu og vil finde den perfekte hingst til min hoppe.
Min hoppe er fra 2008, DV (Trakehner/Holstener), Ej kåret endnu, men vil blive det med føl ved side - da hun ikke kan gå en rideprøve nu alligevel. Hun er en meget ædel og smal model, super trav, men mangler galop. Hendes temperament er fint, men hun er en lidt stædig/hys hoppe med egen mening, derfor foretrækkes en hingst med super sind, og selvf. lidt tænding. Forædlingsprocent 32%.
Hun er meget udpræget dressurhest, og når nu jeg ikke fik hende solgt, og fik en springhest i stedet, kunne jeg godt tænke mig at føllet MÅSKE kunne blive dobbeltbegavet. Derfor foretrækker jeg klart holstener hingst (Kåret i DV selvf.)Også for at få lidt mere størrelse på et nyt føl. Og for evt. at få lidt spring ind i følle. Alternativt ville en fin dressurbasse også være lækkert. Men i første omgang tror jeg at jeg foretrækker noget spring. Men skriv ENDELIG hvis i har et bud.
Så mine kriterier til en hingst er:
Skal gerne avle lidt stort (170 ca.) - Min hoppe er 166.
Skal gerne avle god galop.
Skal helt sikkert avle godt sind
Meget gerne springafstamning. (Men ikke et must)
Ved godt at man ikke kan avle ud fra farve, så det er underordnet. Min egen er meget mørkebrun, næsten uden aftegn.
I må meget gerne begrunde jeres bud. Evt. smide billeder ind af jeres afkom hvis i selv har fået et efter den hingst i anbefaler. Skriv gerne både gode og knap så gode ting, så jeg kan veje det op mod min egen hoppe
På forhånd TUSINDE tak
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.863
jun 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 162
jun 2010
Ja det ved jeg godt.
Hun var egentlig udlånt til dressurrytter nu her, med henblik på viderudd. samt kåring. Og med forkøbsret. Så meningen var at hun skulle kåres når hun var klar. Men skaden er desværre kommet i vejen, og jeg får hende derfor hjem igen midt marts.
Planen er at hun skal eksteriør-kåres, men tænker at gøre det med føl ved side, og slå to fluer med et smæk.
Ville nemlig ifole hende her til april, og se om det kan lykkedes (Har ikke været ifolet før). Og så lade hende gå og rygge, blive ved med behandling, og ellers bare gå og slappe a til efter hun har fået føl.
Kan man ikke gøre det sådan? Jeg er SLET ikke inde i alt det der. meningen var at hun skulle være ridehest, og at hun skulle sadelkåres med tiden. Men købte hende som ridehest og har ALDRIG gået til kåring før. Ej heller fået føl.
jul 2012
Følger: 4 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 29
Han er en dressur hingst men Wilkens er mit bedste bud!
jun 2009
Følger: 35 Følgere: 63 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 292
nov 2006
Følger: 98 Følgere: 106 Heste: 18 Emner: 62 Svar: 1.111
jan 2007
Følger: 70 Følgere: 53 Heste: 6 Svar: 57
Næste år vil hun (temmelig sikkert) mangle muskler, samt være (måske) afpillet efter at have fået føl. Så ville jeg hellere sende en lækker hoppe afsted, og derved (forhåbentlig) få et bedre resultat
jun 2010
#7: Tak - gør jeg også.
#8: Churchill er en dejlig hest, men har i forvejen en efter ham Vil gerne prøve noget nyt Men tak for indput .
#9: Kan slet ikke se hvorfor du skal skrive en så nedladende beske. Jeg er HELT med på at Zardin Firfod er udpræget dressur. Ingen nyhed der. Og jeg kunne forstå hvis jeg ville bruge min hoppe som fødemaskine, og spytte afkom ud til højre og venste, men nu er det sådan at JEG rigtig gerne vil viderføre min hoppr, fordi JEG syntes hun er fantastisk... JEG vil gerne opleve at få et føl, på min hest, som jeg holder utrolig meget af. Og så FORHÅBENTLIG få et føl som jeg på sigt kan bruge. Jeg er ikke fanatisk med tavler, ej heller i sporten. Så at jeg vælger at ville have et føl, med min hoppe, som har den tavle hun har... Så er det vel mit valg?? Jeg har igennem årene set mange, meget mærkeligere blandinger af hesteracer. Ikke kun med henblik på blod, men også hvor man blander araber og nordbakker. Og det har ALDRIG i mine øjne gjort føllet til mindre værd...
Kan forstå hvis du gerne vil avle noget ordenligt ud fra papirerne, men i mine øjne er en hest en hest. Og de er alle dejlige. Så dit indput kan jeg bruge til absolut ingenting...
#10: Heartbeat er også SUPER lækker. Ham vil jeg klart tage med i mine overvejelser...
#11: Cajus er også en fantastisk hest. Oplevede desværre bare et føl sidste år der blev født uden øjne, efter ham. Det skræmte mig altså lidt.. (Selvom det jo selvfølgelig ikke er hverdagskost)
#12: Tusinde tak for dit forslag. Kan også sagtens være at dette bliver løsningen. Lige pt. skal jeg først have hende hjem igen (midt marts). Og du har helt ret mht. muskelmasse og udstråling. For hun er i super fin form nu. (Minus hendes lænd pga. skade:( )
#13: Tak for linket
jun 2010
jun 2010
Det er da også rigtigt. og Isabaue er jo heller ikke nogen springhest. Så det kan lade sig gøre.
Har stået sammen med Helle og Isa.. Og det er da ganske rigtigt det du skriver.
Hun spurgte faktisk dengang om jeg ikke ville købe Calypso. Men han var liiiige dyr nok
jun 2010
jun 2010
Så du ville foretrække trakehnerblod på hende? Og af hvilke årsag.
Ønsker jo netop noget der er mere over i holsteneren - kropsmæssigt. Ved godt at jeg jo ikke får en stjernehest, når nu at moren er mere dressurbetonet, men hvis nu bare følle-pølle kunne få lidt teknik ville jeg blive glad
jun 2010
jun 2010
Argh, okay Tina J
Det er jo så desværre gjort. Jeg købte hende meget misrøgtet for 2 år siden, så hendes afstamning kan jeg ikke ændre Men jeg tænkte bare at jeg jo ville bruge en af de racer der i forvejen var i hende. Og der foretrækker jeg bare Holsteneren i type
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 152
Faktisk har man i mange år sagt at man ved at kombinere trakener og holstener, kan få en ideel rideheste model
Hingstevalg