5.464 visninger
|
Oprettet:
hvorfor bid i dressur ? {{forumTopicSubject}}
Sad lige og kiggede på drf´s dressur reglement..
ka slet ikk få ind i mit hoved hvordan det kan være at man SKAL have bid og man gerne må have kandar, sporer og hjulsporer på i dressur men ikke en sidepull eller hackamore uden bid - hvordan kan optømning uden bid, uden sporer, uden pisk være værre end hjulsporer, kandar og pisk ?
når jeg taler med folk om det siger de at an ikke kan få en hest til at gå rigtigt uden et bid ! burde samlingen ikke komme fra sædet og ikke fra et bid som stopper hesten foran ?!
det kan sagtens lade sig gøre at få hesten til at bære sig selv og rytter i balance uden diverse hjælpe midler..
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 401 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.388
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Men jeg ved det sørme ikke, DRF er altså også lidt kukuk! Haha
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Og så skal vi vidst heller ikke tærske langhalm... slå huller i luften, male i mørket.. fylder vand i vandpytter og hvad jeg nu ellers kan finde på..
Det her emne har været diskuteret en trilliard gange, men det får du nok at vide mere end én gang good luck
jul 2006
Følger: 177 Følgere: 166 Heste: 6 Emner: 330 Svar: 2.555
jeg mener bare ikke det kan være rigtigt at vi skal udelukkes fra stævner fordi vi har heste som går fint uden et bid i munden..
der er så mange rundt omkring som kan nogle fantastiske ting med deres heste uden et bid mm..
jeg mener at det skal være et samarbejde mellem hest og rytter og ikke et spørgsmål om rytteren kan vinde over hesten ...
jan 2009
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Svar: 433
sep 2012
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 5 Emner: 45 Svar: 179
sep 2009
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 48 Svar: 1.231
Men nu har jeg så også en hest, som i den grad ikke har problemer med at ha et bid i munden, så længe man ikke misbruger det And I don't
jul 2006
og ikk noget med "sådan har det altid været " ...
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Tror bare, jeg holder mig ude af denne debat n_n.
nov 2008
Følger: 102 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 145 Svar: 1.187
P.S Elsker at du Sofie altid kommer med et god start til et debat!
jul 2006
jeg har bare valgt at lytte til min hest som aldrig har været glad for biddet - og arbejder mog at ligge det helt på hylden !
du mener sikkert også at bomløse er noget fis - hvilket jeg også er gået over til og har været min bedste beslutning til dato !
nov 2008
nov 2008
Min pony er 134 så hvis jeg vil starte stævner (som jeg godt må nu, efter nye regler. - Yaih!), skal hun have bid i munden eftersom hun er 2'er :).
Nå, der kommer måske et indlæg fra mig i morgen. Skal egentlig i gang med tysk, men ved ikke hvor meget jeg orker det.. GODNAT ALLE SAMMEN OG SOV GODT!<3
jul 2006
jeg har altid selv været dressur og springrytter men har samtidig ment at det kunne tages til et højere niveau !
at der skal være accept af biddet i forbindelse med dressur stævner kan give mening men hvorfor det er nødvendigt med kandar og hjulsporer for at få accept af biddet kan jeg ikk helt forstå ?? nogle der kan forklare mig det - jeg er aldrig nået til de klasser da jeg aldrig ville proppe kandar i munden på mine heste (dette er MIN mening)..
maj 2008
Du vil svar på hvorfor man ikke må ride bidløst i dressur? Hmmmmm... Hvorfor ikke ringe ind til DRF og spørge? Tror sku ikke nogen herinde fra kan svare dig på det
nov 2008
maj 2008
jul 2006
har også altid ment at bidet ikke var stærkere end den hånd der førte det men synes efterhånden jeg ser flere og flere som nærmest hænger i kandar stangen og som hugger løs med sporen hvis hesten ikke lige bøjer sig rigtigt sammen.. det kan jeg ikke helt se hvordan det hænger sammen med accept af biddet mm..
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
jan 2005
Følger: 68 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 726
Jeg rider selv med bid forhåbentligt en gang uden.
jul 2006
det er derfor jeg synes det er ærgeligt at man ikke må starte når nogle har heste som er bedst uden biddet..
til jer alle - ved i om man ved et klub stævne under drf må starte i en klasse (evt uden for konkurrence) hvis man taler med dommeren om det samt klubbens tilladelse må starte uden bid ??
mar 2008
Følger: 84 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 18
ring dog til drf hvis du har et problem med reglementet.
men umiddelbart vil jeg sige at man rider med bid, da mange som jeg har livlige heste, og min vil da skide det et stykke hvis den ikke har bid.
med biddet gør du det nemmere for ekvipagen at få et flot resultat!
ring til drf for at få svar, i stedet for bevidst at starte endnu en battle om det herinde!
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.192
Men til alle dem der mener hackamore er et mildt "bid" - det er det altså ikke - via stangen (vægtstangsprincippet) er der altså tale om et meget kraftigt hjælpemiddel som bare indvirker på hesten næseryg m.m. i stedet for munden. Det bør kun bruges af meget erfarne ryttere og med meget let hånd.
Og så er der jo ingen der siger at dem der rider bidløs m.m. ikke må starte deres eget forbund op med egne regler og stævner m.m. Hilsen ponymor
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
I islænderforbundet er de heldigvis noget mere fornuftige og hurtige til at komme med på moden, hos dem må man ikke ride med sporer og man må ride med sidepull i alle klasser. I de høje klasser må man også ride med hackamore.
Nogle har den teori at det foregår bestikkelse fra toprytterne til forbundet for at holde fast i de gamle traditioner. Vor tids moderne topryttere ville nemlig hurtigt miste deres popularitet hvis de pludselig fik konkurrence fra folk der red på en mere hestevenlig måde. De ville ikke kunne være med der. Kunne Heglstrand træne en hest op på sidepull? Jeg tror det ikke..
nov 2008
Ellers er der det bidløse rideforbund som afholder stævner med alm spring og dressur.
Eller DHE der holder stævner hvor man kan starte både western, dressur, spring, aguility, og groundwork klasser og man hjertens gerne må ride uden bid og sadel for den sags skyld. Der er meget mere frihed med hensyn til udstyr.
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 1.644
Konkurrencen løber over 1 hel måned og du konkurrer med andre ryttere fra hele verden. Rosetter til de første 10 placerede og pengepræmier alt afhængig af starter i klassen.
Var programmet ikke godt, ja så filmer du bare igen
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Så hvis i vil brokke jer, så er det FEI i skal brokke jer til - DRF må ikke ændre grundtingene i dressuren.
okt 2004
nov 2008
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
Tjaaa... hvorfor ride uden bid i dressur?
nov 2008
okt 2004
Det handler jo om at ride sin hest bagfra og ikke at den bukker nakke fra pres i bid/sidepull.
nov 2008
Som sagt er det ikke et spørgsmål om hvad der er bedst, men et spørgsmål om at man bør have friheden til selv at vælge hvad der er bedst for en selv og sin hest.
okt 2004
Min den ene kan slet ikke gå bidløst, han hænger sig i tøjlen da han søger den kontakt der er i bidet. Så for ham er det bestemt ikke hestevenligt at ride med bidløst. En bomløs er nødvendigvis heller ikke mere hestevenlig, jeg ser tit bomløse som ligger elendigt på hestene, eller er alt for lange. Har selv prøvet en bomløs som drejede rundt på hesten - dette vil jeg ikke kalde hestevenligt.
jul 2006
Til jeg som mener det er dumt at tage emnet op - lad være med at svare hvis i ikke har noget konstruktivt til emnet !
Vi lever i et frit land så hvis jeg vil starte en debat har jeg vel lov til det ?!
Jeg oprettede emnet for både at høre om andre muligheder da jeg kun kendte til klubben Hestevelfærd.dk som desværre ligger i Jylland - lidt for langt synes jeg ..
Det burde være frivilligt hvad man vil ride med til stævnene - jeg kan jo ikk gøre for at min hest ikke kan gå med en bomsadel pga de trykker eller at min hest bare slapper bedre af i en hackamore end er bid ..
Jeg har altid været glad for stævner men jeg føler jeg står med et ultimatum - gør det jeg tror på (bidløst) eller start stævner som jeg altid gerne ville - jeg er ked af det ikke kan lade sig gøre at få begge dele ...
Ja en hackamore kan være min lige så hård som et bid ! Og rigtigt hvad der bliver sagt man skal vide hvad man laver ! Jeg tror på at hesten skal kumme bære sig selv så jeg stort set ikk skal røre den ..
Folk har altid grint af mig og jeg står nu i en stald med største delen af dressur ryttere - jeg føler at de mener at deres træning er vigtigere end min fordi de starter stævne med bid hvor jeg ikk kan komme ud og starte ..
jul 2006
Min har altid gået med bomsadler men efter en skades perioder i sommeren 2012 fik han trykninger af alle bomsadler jeg lagde på - han blev tjekket af sadelmager og omstoppet sadler, fysioterapeut, massør og dyrlæge og intet kunne findes - købte en bomløs sensation sadel ( som ikke er nogen billig model ) og har ingen trykninger haft siden
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 30 Svar: 195
- det er bare svært at drive en sport, hvor der ikke er nogle rammer at indrette sig efter. så bliver det svært at vurdere (tror jeg) for dommeren. jeg har sejlet elite sejlads i europa i mange år, og der er jo også specifikke rammer for hvordan udstyret skal være osv. sådan ER det bare med sportsgrene
okt 2004
Istedet vil jeg bruge læderbomsadlerne, de er ligeså fleksible men ligger ikke på rygraden.
jul 2006
okt 2004
Jeg kan sagtens se ideen i de bomløse, og har fundet det bedste alternativ, netop læderbomsadlerne.
jul 2006
Hesten er ikke bygget til at have et stykke metal i munden lige såvel som den oprindeligt ikke er bygget til at have en sadel på - så jeg kan ikk se ideen i at tvinge et bid ind i munden - de færreste heste har brudt sig om biddet fra første gang de fik det i munden ..
Tror mig jeg har arbejdet og trænet - har arbejdet på det i 1 1/2 med ham men lige fra begyndelsen da jeg fik ham har han undveget biddet hvis han kunne - bare vægten fra tøjlen var nok ! Han er tjekket i hoved og r*v og ingen kan finde noget hverken mht bomsadler som ikke kan ligge der eller biddet så har nu tage den beslutning at så må jeg prøve uden biddet hvilket er blever meget bedre
jul 2006
okt 2004
Jeg havde altid respekteret bidløse ryttere indtil jeg fik smidt i hovedet at jeg ikke tænkte på min hest men kun på penge, ja så blev jeg sur og nu har jeg fået smidt den kommentar i hovedet så mange gange at respekten er forsvundet.
okt 2004
jul 2006
hvis min hest går for meget på i springningen vil jeg ikke ride med hackamoren da jeg så få taget for hårdt så der tager jeg biddet på igen - så man kan altså godt begge dele ! men det ærgrer mig at det ikke er muligt at lade folk selv finde det bedste for deres heste.. og lade dem starte med det..
jeg respektere folk som rider med bid og som kan finde ud af at ride med sædet og ikke kun biddet !
grafik du siger at du har fået smidt ihovedet at bidryttere er onde ved deres heste og har mistet respekten..
jeg er altid blevet grint af når jeg har fundet min rebgrime eller bidløse frem - jeg får af vide at jeg skal flytte mig fordi de andre skal træne deres dressur som om det jeg laver slet ikke er træning ! når man altid bliv grint af fordi man laver noget anderledes og det altid er "bidryttere" som griner højest må jeg sige at respekten også her er dalende !
jul 2006
men efter jeg havde valget mellem bomsadler som gatrykninger på rygraden og ingen kunne finde årsagen eller en bomløs som ingen trykninger giver så ved jeg godt hvad jeg vælger..
okt 2004
Mange distanceryttere "griner" af mig fordi jeg træner seriøst dressur på mine distanceheste - tænk nu hvis de fik muskler?!
Men at folk griner af mig er jeg ligeglad med, ender altid med folk får en anden mening når de ser resultaterne af "galskaben"
jul 2006
ja folk måtte også klappe i da de så at jeg kunne styre min gamle hest på terrænbanen i rebgrime - det hjalp på det
synes generelt der er for meget plidder pladder i heste verdenen - jeg ville synes det var rart at vi måtte starte uden bid også for at vise at ridnig uden bid er andet end at tulle rundt på marken
ang distance ridningen - rider du med elelr uden bid der ? hvad er mest praktisk ?
okt 2004
Til distance har jeg bådet redet med bid og med hackamore, det kommer an på hesten. Min den gamle top hest blev startet ud med 3-ringsbid og dette blev derefter skiftet ud med en hackamore.
Min den nye kan simplethen ikke finde ud af at gå med hackamore, han hænger sig på tøjlen på alle de hackamore's jeg har prøvet. Så han bliver redet med bid.
jul 2006
oka - jeg tænkte om det ville være nemmest i forbindelse med pausen inden vet kontrol at den bare kunne drikke og spise uden at bruge tid på at skifte til grime osv ..
ville gerne kunne starte distancere uden biddet da jeg tænker det må være mest behageligt men ved ikk rigtig - er ikke så meget inde i det endnu..
okt 2004
På de helt korte ture (15-25km) er mad ikke så nødvendigt og der er jo heller ikke nogen vetgate. Der er kun start og mål, personligt lader jeg ikke min hest spise nær jeg venter på dyrlægen, dette får pulsen til at stige da den arbejder på at spise.
Og hesten kan sagtens spise og drikke med bidet i munden Man skal bare ikke have et næsebånd på
jul 2006
nov 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
For at komme med noget konkret, så skrev Robert Cook ( ham der har opfundet bitless ) til FEI og spurgte hvordan det kunne være man ikke måtte ride bidløs og svaret han fik gør mig pinlig over FEI.
Der findes en PDF fil med en korrespondance i mellem Robert Cook og en fra FEI, hvor ham fra FEI svare lige ud at man ikke vil tillade bidløs i dressur fordi hvad nu hvis de stikker af, hestene er for vilde.
Lidt pinligt syntes jeg, nu hvor dressur er noget hvor man skal have styr på signalerne.
nov 2008
nov 2008
okt 2004
Men begrundelsen er da til grin, hvorfor må man så ride bidløs i distance til FEI stævner (stævner under drf er det kun hackamore der er tilladt) men her er hestene måske ikke vilde og farlige
sep 2007
Her er den
Måske jeg har læst forkert, men det er hvad jeg husker der står. Det er en laaaaang fil med udklip fra mails. Har ikke læst det hele igennem, mest det fra FEI.
http://www.bitlessbridle.com/FEI%20Proposal.pdf
Det er iøvrigt ang. bidløs dressur.
sep 2007
Det her stykke " The general response has been
that the bridle is a good tool for schooling horses who do not readily accept the
bit or who are just difficult! However the testers do not think that it can provide
sufficient control for top-level dressage. They believe that the double bridle is the
classical and still best method for competition at International Level and
consequently would not recommend a change in the rules to permit your bridle to
be used. "
okt 2004
jul 2006
jeg må lige læse mere om den krrespondance
synes det er tilgrin hvis deet i dressur ikke er sikkert nok at ride uden bid men at det i springning og distance er tilladt og sikkert nok
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
Jeg er selv ganske traditionel rytter med sporer, pisk og bid, og når den tid kommer, bliver den stakkels krikke sørme også forsynet med et kandar.
Alligevel kan jeg godt forstå din undren. Jeg kan heller ikke se pointen i, at man ikke må starte dressur uden bid (og sporer) eller for den sags skyld kandaren, når man når MA. Kan man ride en Grand Prix uden sadel og i rebgrime, skal man da have lov til det (og selvfølgelig også lavere klasser)
Jeg ville være rystende ligeglad hvis mine konkurrenter til stævner red uden sporer i rebgrime eller sidepull (ved hackamoren sætter jeg dog grænsen), sålænge jeg fik lov at beholde mit bid og mine sporer......
Og at DRF ikke kan finde ud af at uddanne deres dommere i at vurdere hestens "accept af bid", er da sørgeligt!!!! Hvad er det hesten skal "acceptere"???? At rytteren trækker den i skalden?? Hvis en hest rides korrekt bagfra, vil dens holdning fortil være fuldstændig den samme, om den har bid på eller ej.... Det siger så noget om DRF's manglende anatomiske/biomekaniske viden....
jan 2013
Hvad folk propper på deres hest af udstyr, må de da selv om, sålænge det ikke er ting, som "skruer op for blusset", (fx hackamore). Hvis folk kan ride deres hest korrekt på en snor om halsen, så lad dem da det. Der er jo mange heste, som ikke er tilpas på bid, uanset biddets art eller rytterens hånd. Hvorfor skal de ikke have lov at være med?
Og så er DRF da på vej i en retning, hvor man tager sig til hovedet! Billederne i de nye Fordringer er hat og briller, smækfyldt med taktfejl og heste, som slet ikke går korrekt..... Tsk tsk tsk.....
nov 2008
jan 2013
jul 2006
vi ønsker ikke sæt behandling til stævner ved at ride uden bid - vi ønsker bare at have muligheden for selv at bestemme hvad der er bedst for os og vores heste
jeg er lidt ligeglad med hvilken udformning som blev godkendt bare der var et alternativ til biddet
jul 2006
det virker bare som om drf og fei er så forkalkede i deres gamle traditioner at de slet ikke er interesseret i ny videnskab mm..
er igang med at læse dokumentet hvor dr. Cook korresponderer med FEI - og bliver mere og mere forarget over hvordan FEI behandler forslaget samt materialet fra dr. Cook... !
okt 2008
Følger: 147 Følgere: 139 Heste: 12 Emner: 163 Svar: 630
Jeg synes det er trist, at man ikke må starte stævner uden bid.. Jeg har set flere ryttere, som kan få deres heste til at gå M klasser UDEN bid, ligeså godt som dem der rider med.. Så jeg forstår stadig ikke hvorfor..
Jeg lukker mig ud af samtalen igen
jan 2008
Følger: 283 Følgere: 282 Heste: 6 Emner: 360 Svar: 2.264
Og de har ikke engang nogen god grund.
okt 2008
Følger: 147 Følgere: 139 Heste: 12 Emner: 163 Svar: 630
Nej, præcis Olivia!
jul 2008
Følger: 48 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 11 Svar: 46
Hvis nu bare alle kunne få lov at starte med det de havde lyst til, så hverken bidryttere eller bidløse blev udelukket, men at man bare selv bestemte hvad man havde lyst til at have på af udstyr. Det gør vi nogle gange ude på den gård, min hest står på, og det er super hyggeligt at man kan holde stævne sammen, uanset hvilket udstyr man rider med
Alle heste er forskellige og det gælder om at finde ud af, hvad der fungerer bedst for hesten og sig selv. Rider selv med bid for det meste, men tager også nogle gange den bidløse for forandringens skyld
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Men kan ikke se hvorfor det er et problem at man skal ride med bid? Forstår ikke hvad der er så træls ved det?
nov 2008
dec 2006
Du kan jo lægge dobbelt så meget tryk med sæde og ben som i hånden. Hvis man så kan lære og styre det, kan man så ikke lære hesten at gå med bid??
Handler det ikke bare om træning?
jan 2013
dec 2006
Har i hvert fald aldrig oplevet en hest der ikke kunne have bid i munden..
dec 2006
Igen, er det ikke bare et spørgsmål om træning og tid? Ikke alt fungere med det samme..
nov 2008
Jeg har selv redet uden bid i to-tre år, ganske enkelt fordi det fungerede bedere for mig og mine hest. Natash( den gang min, nu Sachas) Var dirrekte bange for bidet, og hun fik mig til at ændre mit syn på bidet: Det er ikke nødvendigt, men det er en fordel at den kan.
Personligt kan jeg godt f'lge at man "tester" I de høje klasser om man kan ride sin hest med et bid, uden at ligge pres på hestens mund men i de lave klasser jeg jeg altså virkeligt ikke følge dem der bestemmer det.
men man kan jo altid sidde og brokke sig, for der er jo ingen af os der rent faktisk sørger for at det MÅSKE kan ændres :).
- Sarah.
nov 2008
men det gik med det samme over da der kom bidløs træning på. Nu har hun ikke haft et bid i munden i tre år, og da jeg prøvede med hende, tog hun det skam helt fint.
Har også eksempler på heste der ALDRIG lærer at have et bid i munden
dec 2006
Men er det så ikke den forkerte hest at have med til stævner??
dec 2006
nov 2008
dec 2006
nov 2008
Jamen så laver vi et nyt: En hest der kunne gå alt i dressur, bare ikke med bid?d:
Personligt ville jeg squ blive lidt trist.
dec 2006
nov 2008
Men din holdning er jo fair nok, nogen mennesker kan bare ikke se der er et problem. Det kommer nok når skyggeklapperne ryger sig en tur
Hav en fortsat god dag
- Sarah
dec 2006
Det handler ikke om at se at der er et problem, men måske mere at forstå. For lige nu forstår jeg det ikke..
nov 2008
Ofte hviser problemet sig først når en "alvorlig" Træning kommer på.
Men det kommer jo også an på om man søger en hest man selv skal former, eller en der kan det hele
jan 2013
Sådan som reglerne er nu, kan man jo så ikke bruge sådan en hest til stævner, men i mine øjne handler det om DRFs/FEIs indstilling til "at sådan har man altid gjort".
Hvis hesten kan gå de øvelser, som klassen kræver, i en passende samlingsgrad og bruger sig selv korrekt, kan det så ikke være lige meget om den har bid på eller ej??? Dressur handler ikke om udstyr eller underkastelse men om at uddanne hesten til at bruge sin krop mest hensigtsmæssigt. Det kan man lige så godt gøre uden bid som med.
Min gamle vallak kunne øvelser til MB/MA i grime og trækketov eller kapsun. Han var meget lydig for hjælperne og var faktisk bedre på kapsunen end på bid. Hvorfor skulle jeg ikke kunne vise det frem til stævner?
Han havde fint plads til biddet i munden, men han foretrak af en eller anden grund kapsunen. Hvorfor skal hesten tvinges til at have bid på?
Min nuværende hest går med bid og jeg har ikke tænkt mig at ride hende bidløst, men hun er så også relativt ukompliceret fortil....
For mig svarer det lidt til at ALLE skal ride med dressursadler med store knæstøtter og dybt sæde, bare fordi der en nogen, som ikke kan undvære det....
dec 2006
dec 2006
nov 2008
Ja, det er 1'er ponyer og Heste, der må gå med hackamore (heste må også med sidepull).
Men i mit tilfælde f.eks. er Natash en 2'er = jeg må ikke starte springstævner (kun hvis jeg får special tilladelse fra min rideklub, til elevstævnerne).
Du siger, du ville finde en anden hest, hvis den du var ude at prøve var bidløs/ikke var glad for biddet.
Hvad nu hvis det bare var HESTEN??
Jeg har altid reddet med bid, reddet stævner når jeg kunne osv. Nu kan jeg ikke, for jeg har fundet den pony jeg vil dele mit liv med. - Og hun er en pony, som var potientielt farlig, med et bid i munden før hun blev bidløs.
Hvad er problemet i, at vi bidløse gerne vil ud og starte stævner, men ikke kan, fordi bidløs ridning ikke er tilladt, fordi DRF og FEI mener hesten ikke kan styres osv, når der ikke er bid i munden. Hvis hesten vil løbe, gør den det sgu også selvom den har et bid i munden ;).
- Sacha.
dec 2006
Selvfølgelig vil jeg finde en anden hest, jeg vil nok ikke engang tage ud og kigge på den. Og selvom det bare var HESTEN så er det 100.000 andre heste til salg derude, mon ikke jeg kunne finde en som er perfekt for mig. Og forresten så fandt jeg HESTEN for 2 uger siden, som kan gå med bid, så det kunne jo ikke være bedre
Men jeg tvivler på at FEI har lavet reglerne med bid, fordi at hesten skal kunne styres???
nov 2008
Jeg forstår bare ikke hvorfor, at det ikke er okay at bidløse ikke må starte stævner, selvom hesten kan gå lige så godt uden bid, som andre heste kan med bid. Om det så er spring eller dressur.
Og nej, det var ikke mig der kom med "løsningen", det var min veninde du skrev med før ;).
Som JEG skrev, er det kun 1'er ponyer og heste, som må rides bidløst. Det er også en ting jeg ikke forstår. Så folk med 2'er ponyer må ikke starte springstævner, selvom hesten kan og man gerne vil, MEN man er bidløs.
Hvis du havde set Natash før med et bid, ville du have forstået hvorfor vi droppede det.
Der ER nogen heste, som bare ikke har plads til et bid i munden. Og så skal vi "straffes" for at hesten ikke har plads, ved ikke at måtte starte stævner.
I dressur hedder det sig, at hesten skal have accept for biddet. Det er dét jeg mener. Der var en i dette indlæg (mener jeg), der skrev noget i retning med at FEI havde kommet med det (tåbelige) agument, at en hest uden bid ikke kan styres, eller noget i den stil. Hvilket på ingen måde passer, hvis hesten er reddet ordentligt. Hesten kan blive bange, ja, men det kan heste med biddet i munden også, og vil de løbe, så gør de det.
dec 2006
dec 2006
nov 2008
Jeg har ikke lyst til at diskutere det med dig, for du er åbenbart typen der ikke kan se pointen problemet og ikke kan forstå, hvad der bliver skrevet :).
Fortsat god aften.
dec 2006
nov 2008
Spøg til side.
Det er mit indtryk af dig, derfor jeg skriver sådan :). Jeg læser det som at du ikke forstår, at der er nogen heste som bare ER farlige med et bid i munden, og at der er nogen som ikke har plads i munden til et bid. Og det at du siger, jamen så må man finde sig en ny hest, det forstår jeg SLET ikke. Hesten er ikke et legetøj, som du bare kan smide væk når det ikke er sjovt mere ;).
dec 2006
Ved udemærket godt at heste ikke er et lejetøj, men passer man ikke sammen, er det nok bedre at gå hver for sig. Altså at den får en rytter der ikke vil starte stævner osv.
Men jeg kan da godt forstå du synes det er træls, men der er sku så meget træls ved reglerne inden for ridesporten. Jeg synes fx. også at det er pisse træls at når man bliver 16 må man ikke ride pony mere. Men der er bare ikke noget at gør ved det. Sådan er det bare. Så må man finde sig en anden sport hvis ikke man kan indfinde sig med sportens regler
nov 2008
Jeg skal lige over til ponyen og fodre, så får du et svar tilbage :D.
Og du må undskylde, hvis jeg lyder sur eller something, jeg har bare hørt lidt for meget fra andre omkring bidløs ridning er dumt (ikke at du siger det) osv :). Det er bestemt ikke surt ment ;).
dec 2006
dec 2006
Jeg har ikke sagt at der skal være bid i munden? Jeg siger at sådan er reglerne Hvis du læste mit sidste indlæg så skrev jeg også at jeg da sagtens kan forstå at bidløse synes det er træls, der er også så mange andre åndssvage regler, men sådan er det desværre bare
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
dec 2006
det hedder jo heller ikke at gå til biddet. Men at hesten skal accepterer biddet og søge frem og ned
nov 2008
Tror egentlig, at vi er kommet skævt ind på hinanden? Eller at jeg er kommet skævt ind på dig, for nu hvor jeg læser vores kommentare igennem, kan jeg egentlig godt se du ikke på den måde er imod bidløs ridning. - For ja, som du siger, sådan er reglerne :).
Jeg undskylder mange gange for at have lydt sur og andet ;).
dec 2006
God pointe, synes du skal skrive til det FEI eller DRF i stedet for til mig
Sassie&sasu
Tror også at vi kom skævt på hinanden Det skal du ikke undskylde for
nov 2008
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
At der så i mange tilfælde ikke kan skelnes mellem tillid/accept og tvang, er så en anden snak.
jul 2006
jeg kan godt proppe et bid i munden på min hest - men har bare læst og set en del om hvordan biddet generer hestens gummer og tunge og kan derfor ikke se hvorfor jeg skal tvinges til at proppe det i munden på hesten når det ikke er nødvndigt ?
vi ønsker bare mulighed for selv at bestemme hvad vi vil ride med
der er ikk tale om de store grandprix klasser men om alm D-stævner så ville jeg være glad bare at vi havde muligheden..
jan 2013
I min verden er dressur at lære hesten at bruge sin krop hensigtsmæssigt, balancere, smidiggøre og ligeudrette. Øvelser er ikke til for at blive vist frem i et dressurprogram til en konkurrence, men tjener hver især et formål i hestens uddannelse.
Konkurrencer er (burde være!) et tjek på, om man nu også er nået så langt, som man tror. Jeg skriver burde være, fordi de fleste dommere ikke kan genkende en korrekt gående hest, om den så ramte dem midt mellem øjnene! Men det er en helt anden diskussion!
Bid (og sporer og pisk) kan tjene et udmærket formål i hestens uddannelse, men dressur handler IKKE om at få hesten til at acceptere dem! De er et hjælpemiddel til at nå et mål, ikke et mål i sig selv.....
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jul 2006
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 132
Den mail som FEI og Robert Cook skriver, står der faktisk at det er besværglige heste og 'problemheste' der rides bidløs, og de mener ikke at dette er passende for dressurheste på prix niveau, da de jo skal være velredet og 'lydige'. Ergo: rides en hest med bidløs, vil de se det som et tegn på at hesten ikke er skolet nok til de høje klasser, hvor den skal kunne gå så meget i samling og gå frem i hånden via bagparten. I spring er kravende jo bare at hesten og rytteren skal komme over springen ... hvilken jeg synes er dumt, for mange af de heste bliver pisket over springet - der er selvfølgelig også mange mange fantastiske springryttere.
Noget andet er, at ja et bid kan være hårdt og ødelægge munden på den hest, men jeg har set MANGE der ikke kunne finde ud af at bruge bidløs ordentligt, så den får nakkeskader, skaber på næseryggen og spændninger. Ikke alle, men mange af dem jeg har set der rider med bidløs, har heste der er næsten hårløse på næseryggen - det er ikke et tegn på at man bruger hovedtøjet rigtigt.
I min verden er brug af hackamore og kandar det samme, er hesten ikke klar, og rytteren ikke dygtig nok, ender det galt. I dressur går heste med kandar og ryttere hjulspore fordi de er dygtig nok, og de kommunikere gennem bittesmå signaler som de ikke kan med alm bid. Når det er sagt, så kan heste også lære det med bidløs, problemet er bare at man mister suget, i stedet kommer der blot et pres på næseryggen, som faktisk gør at hesten ikke kan søge korrekt fremad, og komme i korrekt støttet samling. jeg vil også påpege at rigtig mange og topryttere, kommer til at ride deres heste for højt og anspændt - det så vi til OL.
håber at det giver bare lidt mening
så længe hesten har det godt, så er jeg glad
jul 2006
Ang at hesten ikk kan få det rette "sug" uden et bid og bare for et pres på næseryggen - hvis man kigger på diverse dressur heste med bid går de fleste med åben mund med mindre næsebåndet er snøret så meget ind at de ikke kan ( ikke sagt at alle gør) og det viser at der er et stort pres på underkæben som hesten ikk er stærk nok til at gå i mod og lukke munden da det oftest også viser at biddet rammer mod ganen eller trykker på slimhinden over knogle fremspring eller tungen..
mar 2007
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 7 Emner: 94 Svar: 256
2. Syntes det er fedt at der er nogle som vil gøre det og gør det godt.
3. Lady Back Sheep, Du bringer sku mit pis i kog.! Du skriver at ryttere som Andreas Helgstrand ikke kan ride deres hest i sidepull! LØGN!! Se her: https://www.youtube.com/watch?v=FMo-w69I0WA&feature=player_embedded
Isabell Werth gør det i grime og trækketov og uden sadel!! Vil du så tage dine ord i dig igen!!! ØV! Dette er godt noget en øvet rytter og hest, men jeg mener nu at det kan lade sig gøre. også at træne en undhest på på denne måde. Hvorfor skulle en så dygtig rytter dog ikke kunne det??
4. Syntes faktisk det er noget være pjat fra FEI´s side at de ikke vil tillade bidløse ryttere og heste. Jeg syntes da bare det ville være dejligt at se sådan par de til stævnerne. Men traditioner er åbenbart traditioner der ikke kan laves om i deres øjene. Men bareback og bidløs er meget velkommen for min skyld!
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
dec 2010
Følger: 93 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 451
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Skulle vi ikke hellere lade være med at forsøge at starte stævner, før vi har lært at ride?
Trådstarter skriver:
"hvordan kan optømning uden bid, uden sporer, uden pisk være værre end hjulsporer, kandar og pisk?"
Det er det da heller ikke - men hvorfor gå efter laveste fællesnævner? Der er forhåbentlig ingen der starter stævne med hjulsporer og kandar, hvis de ikke formår at bruge det uden at skade hesten?
Man kan sørme også gøre livet surt for hesten i en sidepull eller en hackamore, hvis man ikke har sin grundridning i orden.
jul 2006
vente med at starte stævne til vi kan ride ?!?! det mener du vel ikke seriøst !!
tror du ikk man kan ride fordi man rider uden bid ?
det er jo forskellige meninger - MIN mening er at man slet ikk bør proppe en kandar i munden på hesten !dermed ikke sagt at jeg nedgører folk som gør dette.. jeg ville bare aldrig tilbyde min hest en kandar eller glidetøjle !
og hvis man har sin grundridning iorden behøver man vel ikk have hjulsporer og kandar på.. ?
jul 2006
der er mange forskellige meninger om hvordan hesten skal trænes og rides og især ang udstyret..
jeg mener ikke at der er plads i ret mange hestemunde til to bid.. derfor mener jeg også det er en gene for hesten bare at det er der..
jeg kan utrolig godt lide at starte stævner og føler at jeg er nødt til at vælge mellem stævnerne eller de træningsprincipper jeg tror på.. det synes jeg er skidt at vi skal vælge på den måde.. vi beder bare om at få valget om at ride med eller uden bid..
hvorfor bid i dressur ?