{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.464 visninger | Oprettet:

hvorfor bid i dressur ? {{forumTopicSubject}}

Sad lige og kiggede på drf´s dressur reglement..
ka slet ikk få ind i mit hoved hvordan det kan være at man SKAL have bid og man gerne må have kandar, sporer og hjulsporer på i dressur men ikke en sidepull eller hackamore uden bid - hvordan kan optømning uden bid, uden sporer, uden pisk være værre end hjulsporer, kandar og pisk ?

når jeg taler med folk om det siger de at an ikke kan få en hest til at gå rigtigt uden et bid ! burde samlingen ikke komme fra sædet og ikke fra et bid som stopper hesten foran ?!

det kan sagtens lade sig gøre at få hesten til at bære sig selv og rytter i balance uden diverse hjælpe midler..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor bid i dressur ?
  • #1   30. jan 2013 Aaaaaaaaaand let it begin !

• #2   30. jan 2013 Jeg tror det har noget at gøre med at dommerne skal se på hvor godt hesten reagerer og giver efter på biddet og det mener de ikke man kan gøre uden smiley

Men jeg ved det sørme ikke, DRF er altså også lidt kukuk! Haha smiley

• #3   30. jan 2013 Fordi der er noget der hedder accept af biddet - og det er helt umuligt at lave om til accept af tøjleførring!

Og så skal vi vidst heller ikke tærske langhalm... slå huller i luften, male i mørket.. fylder vand i vandpytter og hvad jeg nu ellers kan finde på..

Det her emne har været diskuteret en trilliard gange, men det får du nok at vide mere end én gang smiley good luck smiley

• #4   30. jan 2013 hvis i mener det er uddebateret kan i jo bare lade være med at svare !

jeg mener bare ikke det kan være rigtigt at vi skal udelukkes fra stævner fordi vi har heste som går fint uden et bid i munden..

der er så mange rundt omkring som kan nogle fantastiske ting med deres heste uden et bid mm..

jeg mener at det skal være et samarbejde mellem hest og rytter og ikke et spørgsmål om rytteren kan vinde over hesten ...

• #5   30. jan 2013 jeg går ud for at sætte popcornene over..

• #6   30. jan 2013 let the hungergames begin bitches...

• #7   30. jan 2013 Ja min hest fatter så slet ikke konceptet af hackamore.. prøvede så sent, som dag.. Han er nok bare lidt dum ^^ han render rundt og leder efter bidet. Udover det reagere han på det, men pænt irriterende at ride på en hest der tror at han skal få hackamoren ind i munden xD

Men nu har jeg så også en hest, som i den grad ikke har problemer med at ha et bid i munden, så længe man ikke misbruger det smiley And I don't smiley

• #9   30. jan 2013 jeg ved godt jeg nok har sat gang i noget - men jeg var nysgerrig i andres veldokumenterede argumenter..

og ikk noget med "sådan har det altid været " ...

• #10   30. jan 2013 Malene - Der står da intet om, at Ida er bidløs? smiley

Tror bare, jeg holder mig ude af denne debat n_n.

• #11   31. jan 2013 Let the battle begin!

P.S Elsker at du Sofie altid kommer med et god start til et debat!

• #12   31. jan 2013 malene : ang din kommentar: "klart det kommer fra en bidløs rytter " så skal du nok tænke over hvad du skriver- du får det til at lyde som om det er noget skidt ! jeg har i flere år reddet med både bid og bidløs ! jeg har startet flere stævner på mine heste !
    jeg har bare valgt at lytte til min hest som aldrig har været glad for biddet - og arbejder mog at ligge det helt på hylden !

du mener sikkert også at bomløse er noget fis - hvilket jeg også er gået over til og har været min bedste beslutning til dato !

• #13   31. jan 2013 Så du siger at vi andre ikke lytter til vores heste eller hvad?

• #14   31. jan 2013 Ida - På det punkt (med bid og stævner, hvis det er springning) er du heldig, for heste må godt starte bidløst til stævner :).
    Min pony er 134 så hvis jeg vil starte stævner (som jeg godt må nu, efter nye regler. - Yaih!), skal hun have bid i munden eftersom hun er 2'er :).

Nå, der kommer måske et indlæg fra mig i morgen. Skal egentlig i gang med tysk, men ved ikke hvor meget jeg orker det.. GODNAT ALLE SAMMEN OG SOV GODT!<3

• #15   31. jan 2013 nej det siger jeg ikke ! jeg siger at jeg har lyttet til min som ikk brød sig om biddet !
    jeg har altid selv været dressur og springrytter men har samtidig ment at det kunne tages til et højere niveau !

at der skal være accept af biddet i forbindelse med dressur stævner kan give mening men hvorfor det er nødvendigt med kandar og hjulsporer for at få accept af biddet kan jeg ikk helt forstå ?? nogle der kan forklare mig det - jeg er aldrig nået til de klasser da jeg aldrig ville proppe kandar i munden på mine heste (dette er MIN mening)..

• #16   31. jan 2013 Okay, okay ...

Du vil svar på hvorfor man ikke må ride bidløst i dressur? Hmmmmm... Hvorfor ikke ringe ind til DRF og spørge? Tror sku ikke nogen herinde fra kan svare dig på det smiley

• #17   31. jan 2013 Undskyld, men det du skrev før lød virkelig sådan.

• #18   31. jan 2013 Tja. Biddet er aldrig stærkere end hånden der styrer det smiley

• #19   31. jan 2013 Le couer: ja det var egentlig det jeg ville vide og om der var nogle undersøgelser som bakkede op om bid og spore osv..

har også altid ment at bidet ikke var stærkere end den hånd der førte det men synes efterhånden jeg ser flere og flere som nærmest hænger i kandar stangen og som hugger løs med sporen hvis hesten ikke lige bøjer sig rigtigt sammen.. det kan jeg ikke helt se hvordan det hænger sammen med accept af biddet mm..

• #20   31. jan 2013 Alle kan ride uden bid - men langtfra alle kan ride MED bid! Man kan sagtens ride de lette øvelser uden bid, men når man kommer lidt længere, du´r det altså ikke, hvis man ikke kan have en let kontakt (igennem et bid) til hestens mund smiley Derfor smiley

• #21   31. jan 2013 Ingen vil efter min mening nogensinde kunne forsvare at ride med bid! Det er efterhånden set SÅ mange gange, hvordan dygtige hestefolk kan få deres heste til at lystre og udføre svære øvelser uden bid. Uanset hvor blød hånd man har nægter jeg at tro, at nogen hest ville foretrække en bidrytter fremfor kompetent bidløsrytter! Jeg synes vi ryttere generelt er tarvelige.

Jeg rider selv med bid smiley forhåbentligt en gang uden.

• #22   31. jan 2013 dulcis chagall: det var ikke meningen at det skulle lyde sådan - jeg har altid reddet med begge dele - det er først med min nuværende hest at jeg prøver at kvitte biddet da han aldrig har været god til biddet og stiver sig når man rører ret meget ved det..
    det er derfor jeg synes det er ærgeligt at man ikke må starte når nogle har heste som er bedst uden biddet..

til jer alle - ved i om man ved et klub stævne under drf må starte i en klasse (evt uden for konkurrence) hvis man taler med dommeren om det samt klubbens tilladelse må starte uden bid ??

• #23   31. jan 2013 synes ikke det er skide smart at starte endnu en ud af en million debatter om bidløs dressur eller ej.
    ring dog til drf hvis du har et problem med reglementet.
    men umiddelbart vil jeg sige at man rider med bid, da mange som jeg har livlige heste, og min vil da skide det et stykke hvis den ikke har bid.
    med biddet gør du det nemmere for ekvipagen at få et flot resultat!

ring til drf for at få svar, i stedet for bevidst at starte endnu en battle om det herinde!

• #25   31. jan 2013 Rytteren kan hænge i biddet, kamdaren osv ja, som giver et pres i munden - hvis kandar i nakken, men rytteren kan også hænge i den bidløse optømning. Det er rigtigt der ikke er pres i munden så, men vægten er blot flyttet til næseryggen og nakken.

• #26   31. jan 2013 jeg har aldrig redet med sidepull - kun redet ponyer med grime for sjov - så har ingen erfaringer med det.
    Men til alle dem der mener hackamore er et mildt "bid" - det er det altså ikke - via stangen (vægtstangsprincippet) er der altså tale om et meget kraftigt hjælpemiddel som bare indvirker på hesten næseryg m.m. i stedet for munden. Det bør kun bruges af meget erfarne ryttere og med meget let hånd.
    Og så er der jo ingen der siger at dem der rider bidløs m.m. ikke må starte deres eget forbund op med egne regler og stævner m.m. Hilsen ponymor

• #27   31. jan 2013 Ja, Ida, jeg kan kun sige dig at du ikke er alene med den tanke. Vi er ufatteligt mange der mener det samme som som dig.
    I islænderforbundet er de heldigvis noget mere fornuftige og hurtige til at komme med på moden, hos dem må man ikke ride med sporer og man må ride med sidepull i alle klasser. I de høje klasser må man også ride med hackamore.

Nogle har den teori at det foregår bestikkelse fra toprytterne til forbundet for at holde fast i de gamle traditioner. Vor tids moderne topryttere ville nemlig hurtigt miste deres popularitet hvis de pludselig fik konkurrence fra folk der red på en mere hestevenlig måde. De ville ikke kunne være med der. Kunne Heglstrand træne en hest op på sidepull? Jeg tror det ikke..

• #28   31. jan 2013 Forresten, hvis du er heldig og snakker godt med folkene på din lokale rideskole, så kan de nogen gange godt gå med til at man må ride uden bid til deres små klubstævner.
    Ellers er der det bidløse rideforbund som afholder stævner med alm spring og dressur.
    Eller DHE der holder stævner hvor man kan starte både western, dressur, spring, aguility, og groundwork klasser og man hjertens gerne må ride uden bid og sadel for den sags skyld. Der er meget mere frihed med hensyn til udstyr.

• #29   31. jan 2013 I Interdressage må man gerne ride bidløs. Så rider du programmet hjemme og filmer det. Filmen uploades til youtube og de engelske B-dommere dømmer dit program, du modtager en kritik med gode råd til næste gang.
    Konkurrencen løber over 1 hel måned og du konkurrer med andre ryttere fra hele verden. Rosetter til de første 10 placerede og pengepræmier alt afhængig af starter i klassen.
    Var programmet ikke godt, ja så filmer du bare igen smiley

• #30   31. jan 2013 Jamen jeg kan da godt svare. FEI laver grundreglerne for hvordan disciplinen skal være, og de har lavet det til et krav at hesten skal gå med kandar i grandprix klasserne - DRF retter sig efter dette og efter som kandar skal være et krav i visse klasser så giver det ikke mening at man kan ride bidløst i de mindre klasser, for hvordan kan man vise dommeren at man kan ride hesten på et alm trensebid, som er nødvendigt før kandaren.
    Så hvis i vil brokke jer, så er det FEI i skal brokke jer til - DRF må ikke ændre grundtingene i dressuren.

• #31   31. jan 2013 BlackSheep: Der tror jeg så du tager fejl, top dressurrytterne kan stadig træne deres heste op selvom det er bidløst og med samme metoder. Med en hackamore kan du ligge et ligeså hårdt pres som du kan på bidet, og du kan stadig få hesten til at gå LDR - det viser springrytterne ihvertfald smiley

• #34   31. jan 2013 Nu kan man jo sagtens gøre sine signaler fine selvom man rider uden bid og spore. Det er faktisk ikke ret svært. Men nogle synes måske det er lettere bare at ride lidt for hårdt og så bare skifte udstyret, så det ser fint ud..

• #36   31. jan 2013 Hvorfor ride med bid i dressur...?

Tjaaa... hvorfor ride uden bid i dressur?

• #37   31. jan 2013 Det handler vel heller ikke om hvad der er bedst, men ligeså meget om at vi selv bør have friheden til at vælge hvad for noget udstyr der passer bedst til os selv og vores heste. Det giver ingen mening at have så stramme regler omkring det, for der ER INGEN gode argumenter for at man skal have det sådan. Kun det at det er tradition.

• #38   31. jan 2013 Men syntes ikke man er mere hestevenlig bare fordi man rider i bomløs og uden bid? Hvis man rider på tøjlen i et bid, så gør man det sørme også med bidløs.
    Det handler jo om at ride sin hest bagfra og ikke at den bukker nakke fra pres i bid/sidepull.

• #39   31. jan 2013 Grafik, ja det er rigtigt nok, men dem der har taget valget at ride uden bid og bom er ofte mere hestevenlige. De går nemlig mere op i hestens velbefindende end stævner og præmier..

Som sagt er det ikke et spørgsmål om hvad der er bedst, men et spørgsmål om at man bør have friheden til selv at vælge hvad der er bedst for en selv og sin hest.

• #40   31. jan 2013 Ej det er sgu noget fis at fyrre af. Jeg er da lige heste venlig om jeg rider rundt i rebgrimen eller om jeg har bid i munden.
    Min den ene kan slet ikke gå bidløst, han hænger sig i tøjlen da han søger den kontakt der er i bidet. Så for ham er det bestemt ikke hestevenligt at ride med bidløst. En bomløs er nødvendigvis heller ikke mere hestevenlig, jeg ser tit bomløse som ligger elendigt på hestene, eller er alt for lange. Har selv prøvet en bomløs som drejede rundt på hesten - dette vil jeg ikke kalde hestevenligt.

• #41   31. jan 2013 Det var mange indlæg siden jeg sidst tjekkede herinde smiley

Til jeg som mener det er dumt at tage emnet op - lad være med at svare hvis i ikke har noget konstruktivt til emnet !
    Vi lever i et frit land så hvis jeg vil starte en debat har jeg vel lov til det ?!

Jeg oprettede emnet for både at høre om andre muligheder da jeg kun kendte til klubben Hestevelfærd.dk som desværre ligger i Jylland - lidt for langt synes jeg ..

Det burde være frivilligt hvad man vil ride med til stævnene - jeg kan jo ikk gøre for at min hest ikke kan gå med en bomsadel pga de trykker eller at min hest bare slapper bedre af i en hackamore end er bid ..
    Jeg har altid været glad for stævner men jeg føler jeg står med et ultimatum - gør det jeg tror på (bidløst) eller start stævner som jeg altid gerne ville - jeg er ked af det ikke kan lade sig gøre at få begge dele ...

Ja en hackamore kan være min lige så hård som et bid ! Og rigtigt hvad der bliver sagt man skal vide hvad man laver ! Jeg tror på at hesten skal kumme bære sig selv så jeg stort set ikk skal røre den ..

Folk har altid grint af mig og jeg står nu i en stald med største delen af dressur ryttere - jeg føler at de mener at deres træning er vigtigere end min fordi de starter stævne med bid hvor jeg ikk kan komme ud og starte ..

• #42   31. jan 2013 Grafik : ang bomløse så findes der mange modeller som ikk er så gode og en bomløs skal passe til hesten såvel som en bomsadel ! Nogle heste kan bare ikk gå med bomsadler !
    Min har altid gået med bomsadler men efter en skades perioder i sommeren 2012 fik han trykninger af alle bomsadler jeg lagde på - han blev tjekket af sadelmager og omstoppet sadler, fysioterapeut, massør og dyrlæge og intet kunne findes - købte en bomløs sensation sadel ( som ikke er nogen billig model ) og har ingen trykninger haft siden smiley

• #43   31. jan 2013 hvorfor ikke bare acceptere at der findes forskellige heste, forskellige ryttere og forskellige måder hvorpå tingene bedst fungerer. ja jeg kunne sagtens se ideen i at have bidløse stævner, bomløse sadler er jo accepteret så længe den "ligner" en engelsk sadel. så hvorfor ikke den anden vej ?

- det er bare svært at drive en sport, hvor der ikke er nogle rammer at indrette sig efter. så bliver det svært at vurdere (tror jeg) for dommeren. jeg har sejlet elite sejlads i europa i mange år, og der er jo også specifikke rammer for hvordan udstyret skal være osv. sådan ER det bare med sportsgrene smiley

• #44   31. jan 2013 Ida: Ja det ved jeg skam godt, men nogen mener bare at hvis de køber en bomløs så er de langt bedre for hesten. Her beskriver jeg så at det er de nødvendigvis ikke, og personligt ligger jeg aldrig en bomløs på ryggen af mine heste igen, efter at have set de trygskader de kan få pga trykket fra stigebøjlerne på langt størstedelen af alle bomløse, ligger direkte på rygsøjlen.
    Istedet vil jeg bruge læderbomsadlerne, de er ligeså fleksible men ligger ikke på rygraden.

• #45   31. jan 2013 Grafik : ja en forkert bomløs kan være min lige så skadene som en forkert bomsadel .. Jeg fik hjælp af optimalsadler.dk hvilket er det bedste jeg længe har gjort for min hest ! Han har ingen trykninger mere , bare afslappende og ligger ryggen til , er begyndt at træne distance ture på ham og han går frem med ørerne rejst i et fint tempo uden noget som helst smiley så jeg et ikk i tvivl om at det er det rigtige for ham smiley

• #46   31. jan 2013 Men når man rider 9 timer med en bomløs ender det tit ud i trygninger. Mange top distanceryttere holder sig langt væk fra de bomløse, netop fordi de ikke fordeler Trygget optimalt i længden.
    Jeg kan sagtens se ideen i de bomløse, og har fundet det bedste alternativ, netop læderbomsadlerne.

• #49   31. jan 2013 Lisette : tror du virkelig at eneste grund til at man vælger at ride uden bid er fordi man ikke gider finde frem til problemet ?!

Hesten er ikke bygget til at have et stykke metal i munden lige såvel som den oprindeligt ikke er bygget til at have en sadel på - så jeg kan ikk se ideen i at tvinge et bid ind i munden - de færreste heste har brudt sig om biddet fra første gang de fik det i munden ..

Tror mig jeg har arbejdet og trænet - har arbejdet på det i 1 1/2 med ham men lige fra begyndelsen da jeg fik ham har han undveget biddet hvis han kunne - bare vægten fra tøjlen var nok ! Han er tjekket i hoved og r*v og ingen kan finde noget hverken mht bomsadler som ikke kan ligge der eller biddet så har nu tage den beslutning at så må jeg prøve uden biddet hvilket er blever meget bedre smiley

• #50   31. jan 2013 Grafik: 9 timer er også lange ture - tror aldrig jeg kommer til at ride de ture med min dv vallak - jeg er glad bare vi kommer ud og starte nogle stævner - til start bliver det bare 15-25 km smiley

• #51   31. jan 2013 Ida: Men Lisette har nu lidt ret i det hun siger, mange konstatere bare deres heste ikke kan li bidet, istedet burde man sige "Jeg kan ikke lide bidet, derfor vælger jeg at ride bidløst" og vis bidløse ryttere så også ville respektere os som rider med bid og ikke bare sige "I tænker kun på penge og stævner og ikke det mindste på hestens velbefindende" så ville bidrytterene måske begynde at tage jer seriøse også.

Jeg havde altid respekteret bidløse ryttere indtil jeg fik smidt i hovedet at jeg ikke tænkte på min hest men kun på penge, ja så blev jeg sur og nu har jeg fået smidt den kommentar i hovedet så mange gange at respekten er forsvundet.

• #52   31. jan 2013 Ida: Ja 9 timer er en 160km klasse, men hvis en bomløs skader disse heste så vil de på længere sigt også skade alm hverdagsbrugs hestene. Det tager måske bare år før de får trygninger.

• #53   31. jan 2013 jeg mener ikke at man er bevidts ond ved sin hest fordi man har et bid i munden på hesten - som jeg har skrevet tidligere har jeg selv reddet med bid altid - blandet med bidløs ridning.. så jeg mener slet ikke at man er ond ved sin hest - det der piner mig er når folk siger " den er dum og vil ikke give slip så nu får den kandaren på så kan den lære at give efter" hvis du forstår..

hvis min hest går for meget på i springningen vil jeg ikke ride med hackamoren da jeg så få taget for hårdt så der tager jeg biddet på igen - så man kan altså godt begge dele ! men det ærgrer mig at det ikke er muligt at lade folk selv finde det bedste for deres heste.. og lade dem starte med det..

jeg respektere folk som rider med bid og som kan finde ud af at ride med sædet og ikke kun biddet !
    grafik du siger at du har fået smidt ihovedet at bidryttere er onde ved deres heste og har mistet respekten..
    jeg er altid blevet grint af når jeg har fundet min rebgrime eller bidløse frem - jeg får af vide at jeg skal flytte mig fordi de andre skal træne deres dressur som om det jeg laver slet ikke er træning ! når man altid bliv grint af fordi man laver noget anderledes og det altid er "bidryttere" som griner højest må jeg sige at respekten også her er dalende !

• #54   31. jan 2013 det kan godt være grafik men jeg tror stadig at det er individuelt fra hest til hest hvad der er bedst for dem..
    men efter jeg havde valget mellem bomsadler som gatrykninger på rygraden og ingen kunne finde årsagen eller en bomløs som ingen trykninger giver så ved jeg godt hvad jeg vælger..

• #55   31. jan 2013 At folk "griner" af ens sport kan næsten ikke undgås, mange dressurrytterne griner da også af mig fordi jeg rider distance - det er jo ikke svært.
    Mange distanceryttere "griner" af mig fordi jeg træner seriøst dressur på mine distanceheste - tænk nu hvis de fik muskler?!

Men at folk griner af mig er jeg ligeglad med, ender altid med folk får en anden mening når de ser resultaterne af "galskaben"

• #56   31. jan 2013 hihi er vild med din kommentar "tænk nu hvis de fik muskler " den er genial smiley

ja folk måtte også klappe i da de så at jeg kunne styre min gamle hest på terrænbanen i rebgrime - det hjalp på det smiley

synes generelt der er for meget plidder pladder i heste verdenen - jeg ville synes det var rart at vi måtte starte uden bid også for at vise at ridnig uden bid er andet end at tulle rundt på marken smiley

ang distance ridningen - rider du med elelr uden bid der ? hvad er mest praktisk ?

• #57   31. jan 2013 Jamen det var den kommentar jeg fik af elite folkene (red kun M-klasser og var 12) de sagde: Lotte hvis du vil være rigtig god, så drop dressuren din hest bliver for tung af alle de udnødige muskler

Til distance har jeg bådet redet med bid og med hackamore, det kommer an på hesten. Min den gamle top hest blev startet ud med 3-ringsbid og dette blev derefter skiftet ud med en hackamore.
    Min den nye kan simplethen ikke finde ud af at gå med hackamore, han hænger sig på tøjlen på alle de hackamore's jeg har prøvet. Så han bliver redet med bid.

• #58   31. jan 2013 det var da utroligt at de sagde sådan - jeg troede at hestene skulle have muskler for at gennemgå turene ? der kan man bare se smiley har også kun reddet optil 25 km så der gør det jo ikk det store smiley

oka - jeg tænkte om det ville være nemmest i forbindelse med pausen inden vet kontrol at den bare kunne drikke og spise uden at bruge tid på at skifte til grime osv ..
    ville gerne kunne starte distancere uden biddet da jeg tænker det må være mest behageligt men ved ikk rigtig - er ikke så meget inde i det endnu..

• #59   31. jan 2013 Altså som oftest er der vand ude på ruten, og når man rider de længere klasser køre et hjælperteam rundt med vand og mad til hesten. Jeg siger f.eks til mit team at næste gang vi ses så skal de lige have noget mad klar til hesten, hvis jeg føler det er ved at være tid.
    På de helt korte ture (15-25km) er mad ikke så nødvendigt og der er jo heller ikke nogen vetgate. Der er kun start og mål, personligt lader jeg ikke min hest spise nær jeg venter på dyrlægen, dette får pulsen til at stige da den arbejder på at spise.

Og hesten kan sagtens spise og drikke med bidet i munden smiley Man skal bare ikke have et næsebånd på smiley

• #60   31. jan 2013 oka smiley tak for svaret smiley

• #61   2. feb 2013 DD - Hvad med de bidløse, som ikke ser sig som hellige, og som respekterer bidryttere? Er man så også hellig :P?

• #63   2. feb 2013
    For at komme med noget konkret, så skrev Robert Cook ( ham der har opfundet bitless ) til FEI og spurgte hvordan det kunne være man ikke måtte ride bidløs og svaret han fik gør mig pinlig over FEI.

Der findes en PDF fil med en korrespondance i mellem Robert Cook og en fra FEI, hvor ham fra FEI svare lige ud at man ikke vil tillade bidløs i dressur fordi hvad nu hvis de stikker af, hestene er for vilde.

Lidt pinligt syntes jeg, nu hvor dressur er noget hvor man skal have styr på signalerne.

• #65   2. feb 2013 DD - Sejt, så fortjener jeg en stor omgang respekt :D.

• #68   2. feb 2013 For.. meget.. Respekt.. AV!xD

• #69   2. feb 2013 Krikken: Kan du linke til den hjemmeside hvor filen kan findes? Den kunne jeg godt tænkte mig at læse smiley
    Men begrundelsen er da til grin, hvorfor må man så ride bidløs i distance til FEI stævner (stævner under drf er det kun hackamore der er tilladt) men her er hestene måske ikke vilde og farlige smiley

• #70   2. feb 2013
    Her er den smiley
    Måske jeg har læst forkert, men det er hvad jeg husker der står. Det er en laaaaang fil med udklip fra mails. Har ikke læst det hele igennem, mest det fra FEI.
    http://www.bitlessbridle.com/FEI%20Proposal.pdf

Det er iøvrigt ang. bidløs dressur.

• #71   2. feb 2013
    Det her stykke " The general response has been
    that the bridle is a good tool for schooling horses who do not readily accept the
    bit or who are just difficult! However the testers do not think that it can provide
    sufficient control for top-level dressage. They believe that the double bridle is the
    classical and still best method for competition at International Level and
    consequently would not recommend a change in the rules to permit your bridle to
    be used. "

• #72   2. feb 2013 Det var enlig ret interesant læsning smiley

• #73   2. feb 2013 der kom da lige lidt ekstra til debatten - interessant smiley
    jeg må lige læse mere om den krrespondance smiley

synes det er tilgrin hvis deet i dressur ikke er sikkert nok at ride uden bid men at det i springning og distance er tilladt og sikkert nok smiley

• #74   3. feb 2013 Nu behøver et bid jo rent faktisk ikke "bremse hesten foran", som du skriver i oplægget. Det kommer gevaldigt an på, hvor meget man trækker i skidtet smiley

Jeg er selv ganske traditionel rytter med sporer, pisk og bid, og når den tid kommer, bliver den stakkels krikke sørme også forsynet med et kandar.

Alligevel kan jeg godt forstå din undren. Jeg kan heller ikke se pointen i, at man ikke må starte dressur uden bid (og sporer) eller for den sags skyld kandaren, når man når MA. Kan man ride en Grand Prix uden sadel og i rebgrime, skal man da have lov til det (og selvfølgelig også lavere klasser)

Jeg ville være rystende ligeglad hvis mine konkurrenter til stævner red uden sporer i rebgrime eller sidepull (ved hackamoren sætter jeg dog grænsen), sålænge jeg fik lov at beholde mit bid og mine sporer......

Og at DRF ikke kan finde ud af at uddanne deres dommere i at vurdere hestens "accept af bid", er da sørgeligt!!!! Hvad er det hesten skal "acceptere"???? At rytteren trækker den i skalden?? Hvis en hest rides korrekt bagfra, vil dens holdning fortil være fuldstændig den samme, om den har bid på eller ej.... Det siger så noget om DRF's manglende anatomiske/biomekaniske viden.... smiley

• #76   3. feb 2013 smiley DRF er efter min mening nogle forstokkede klaphatte! Men jeg rider stadig et par stævner om året, bare fordi jeg synes det er sjovt at dulle hesten op og tage afsted....

Hvad folk propper på deres hest af udstyr, må de da selv om, sålænge det ikke er ting, som "skruer op for blusset", (fx hackamore). Hvis folk kan ride deres hest korrekt på en snor om halsen, så lad dem da det. Der er jo mange heste, som ikke er tilpas på bid, uanset biddets art eller rytterens hånd. Hvorfor skal de ikke have lov at være med?

Og så er DRF da på vej i en retning, hvor man tager sig til hovedet! Billederne i de nye Fordringer er hat og briller, smækfyldt med taktfejl og heste, som slet ikke går korrekt..... Tsk tsk tsk.....

• #77   3. feb 2013 Rigtig flot skrevet Stine :)!

• #78   3. feb 2013 Sassie & Sasu: Mange tak smiley

• #79   3. feb 2013 dejligt med en "bidrytter" som godt kan se galskaben i DRF´s reglement smiley

vi ønsker ikke sæt behandling til stævner ved at ride uden bid - vi ønsker bare at have muligheden for selv at bestemme hvad der er bedst for os og vores heste smiley

jeg er lidt ligeglad med hvilken udformning som blev godkendt bare der var et alternativ til biddet smiley

• #81   3. feb 2013 frydendal: tror ikk det hjælper at jeg ringer ind - når drf ikke vil lytte tileksperterne så hjælper det desværre nok hller ikke at vi som enkelt stående personen kontakter dem.. smiley
    det virker bare som om drf og fei er så forkalkede i deres gamle traditioner at de slet ikke er interesseret i ny videnskab mm..

er igang med at læse dokumentet hvor dr. Cook korresponderer med FEI - og bliver mere og mere forarget over hvordan FEI behandler forslaget samt materialet fra dr. Cook... !

• #82   3. feb 2013 Jeg ville gerne se Andreas Helgstrand ride en hest til tops uden bid! Dette tror jeg personligt selv vil blive svært for ham..

Jeg synes det er trist, at man ikke må starte stævner uden bid.. Jeg har set flere ryttere, som kan få deres heste til at gå M klasser UDEN bid, ligeså godt som dem der rider med.. Så jeg forstår stadig ikke hvorfor..

Jeg lukker mig ud af samtalen igen smiley

• #83   3. feb 2013 Syntes det er latterligt! Virkelig.
    Og de har ikke engang nogen god grund.

• #84   3. feb 2013 Okay, jeg melder mig lige ind igen.. smiley

Nej, præcis Olivia!

• #86   3. feb 2013 Stine, er så enig i hvad du har skrevet!
    Hvis nu bare alle kunne få lov at starte med det de havde lyst til, så hverken bidryttere eller bidløse blev udelukket, men at man bare selv bestemte hvad man havde lyst til at have på af udstyr. Det gør vi nogle gange ude på den gård, min hest står på, og det er super hyggeligt at man kan holde stævne sammen, uanset hvilket udstyr man rider med smiley
    Alle heste er forskellige og det gælder om at finde ud af, hvad der fungerer bedst for hesten og sig selv. Rider selv med bid for det meste, men tager også nogle gange den bidløse for forandringens skyld smiley

• #88   4. feb 2013 Har ikke læst det hele af tråden, men det meste...
    Men kan ikke se hvorfor det er et problem at man skal ride med bid? Forstår ikke hvad der er så træls ved det?

• #89   4. feb 2013 Lisa - Det er ikke et problem at man skal ride med bid. Det er et problem at man ikke selv må vælge, hvilken form for udstyr man vil bruge :).

• #91   4. feb 2013 Kan de fleste heste ikke gå med bid? Handler det ikke bare om hvor trykket lægger?
    Du kan jo lægge dobbelt så meget tryk med sæde og ben som i hånden. Hvis man så kan lære og styre det, kan man så ikke lære hesten at gå med bid??
    Handler det ikke bare om træning?

• #92   4. feb 2013 Lisa-Maria: det er ikke alle heste, som har plads til et bid i munden. Selv store varmblodsheste kan det være et problem med, hvis de har lave ganer og tykke tunger.....

• #94   4. feb 2013 Så er det måske bare ikke hesten man skal have med til dressur stævner... Men jeg tror nu også hvis man finder et rigtig tyndt bid, at det godt kan lægge der? Den kan vel have mad i munden så kan de da også have et lille bid i munden?
    Har i hvert fald aldrig oplevet en hest der ikke kunne have bid i munden..

• #95   4. feb 2013 bettemus
    Igen, er det ikke bare et spørgsmål om træning og tid? Ikke alt fungere med det samme..

• #96   4. feb 2013 Jeg tror blot det har noget at gøre med traditioner og normer er der er svære at lave om på. (regler og ændringer er altid noget lort at lave om på) Vi kan sammenligne det med at du har ALTID lært af din mor at du SKAL spise med kniv og gaffel, ville det så ikke være underligt at du selv måtte vælge?

Jeg har selv redet uden bid i to-tre år, ganske enkelt fordi det fungerede bedere for mig og mine hest. Natash( den gang min, nu Sachas) Var dirrekte bange for bidet, og hun fik mig til at ændre mit syn på bidet: Det er ikke nødvendigt, men det er en fordel at den kan.

Personligt kan jeg godt f'lge at man "tester" I de høje klasser om man kan ride sin hest med et bid, uden at ligge pres på hestens mund men i de lave klasser jeg jeg altså virkeligt ikke følge dem der bestemmer det.

men man kan jo altid sidde og brokke sig, for der er jo ingen af os der rent faktisk sørger for at det MÅSKE kan ændres :).

- Sarah.

• #97   4. feb 2013 Lisa-Maria: Nogen heste slår faktisk fra, og glemmer ALT! Med min Gamle pony (nu Sachas) Prøvede vi med alle mugelige bid, og ingen af dem kunne hun accpetere. hun var faktisk farlig.
    men det gik med det samme over da der kom bidløs træning på. Nu har hun ikke haft et bid i munden i tre år, og da jeg prøvede med hende, tog hun det skam helt fint.
    Har også eksempler på heste der ALDRIG lærer at have et bid i munden smiley

• #98   4. feb 2013 Sassie
    Men er det så ikke den forkerte hest at have med til stævner??

• #99   4. feb 2013 altså hvis den virkelig ikke kan lære det??

• #100   4. feb 2013 Lisa-Maria: lad os sige, at du har en hest dedr springer ALT og virkeligt kan jordre alt og alle i en omspringning, men ikke kan acceptere et bid, Ville det ikke være lidt øv?:)

• #101   4. feb 2013 Nej for i springning må man godt ride med hackamore og sådan smiley

• #102   4. feb 2013 haha, ja okay :).
    Jamen så laver vi et nyt: En hest der kunne gå alt i dressur, bare ikke med bid?d:
    Personligt ville jeg squ blive lidt trist.

• #103   4. feb 2013 Jeg ville nok ikke købe den, hvad skal man bruge sådan en hest til? smiley

• #104   4. feb 2013 Nu er det ikke altid man kan se det med det samme ;).
    Men din holdning er jo fair nok, nogen mennesker kan bare ikke se der er et problem. Det kommer nok når skyggeklapperne ryger sig en tur smiley

Hav en fortsat god dag smiley

- Sarah

• #105   4. feb 2013 Hvis jeg er ude og prøve en hest, finder jeg da ud af om den kan gå med bid eller ej? Enten går den ad helvedes til med bidet når man rider den, eller så ville JEG i hvert fald spørge ind til hvorfor den går uden bid? Og når så ejeren fortalte at den ikke kan gå med bid, ville jeg da finde en anden hest? Så jo det kan man da se med det samme. smiley

Det handler ikke om at se at der er et problem, men måske mere at forstå. For lige nu forstår jeg det ikke..

• #106   4. feb 2013 Natash var uudannet, og derfor forventede jeg på ingen måde et fuldt accept af bidet.
    Ofte hviser problemet sig først når en "alvorlig" Træning kommer på.
    Men det kommer jo også an på om man søger en hest man selv skal former, eller en der kan det hele smiley

• #107   4. feb 2013 Lisa-Maria: Maden tygger de jo på og synker! Jeg forstår slet ikke sammenligningen...

Sådan som reglerne er nu, kan man jo så ikke bruge sådan en hest til stævner, men i mine øjne handler det om DRFs/FEIs indstilling til "at sådan har man altid gjort".

Hvis hesten kan gå de øvelser, som klassen kræver, i en passende samlingsgrad og bruger sig selv korrekt, kan det så ikke være lige meget om den har bid på eller ej??? Dressur handler ikke om udstyr eller underkastelse men om at uddanne hesten til at bruge sin krop mest hensigtsmæssigt. Det kan man lige så godt gøre uden bid som med.

Min gamle vallak kunne øvelser til MB/MA i grime og trækketov eller kapsun. Han var meget lydig for hjælperne og var faktisk bedre på kapsunen end på bid. Hvorfor skulle jeg ikke kunne vise det frem til stævner?

Han havde fint plads til biddet i munden, men han foretrak af en eller anden grund kapsunen. Hvorfor skal hesten tvinges til at have bid på?

Min nuværende hest går med bid og jeg har ikke tænkt mig at ride hende bidløst, men hun er så også relativt ukompliceret fortil....

For mig svarer det lidt til at ALLE skal ride med dressursadler med store knæstøtter og dybt sæde, bare fordi der en nogen, som ikke kan undvære det....

• #108   4. feb 2013 Tror man er meget uheldig hvis man får en hest der virkelig ikke kan gå med bid, og heller ikke kan lære det. Har aldrig hørt om det før smiley

• #109   4. feb 2013 Jeg kan da godt se det er træls med en hest der ikke kan gå med bid. Men IGEN hvorfor købe en hest der ikke kan det hvis man vil starte stævner på den?

• #110   4. feb 2013 Lisa-Maria: "Nej for i springning må man godt ride med hackamore og sådan"
    Ja, det er 1'er ponyer og Heste, der må gå med hackamore (heste må også med sidepull).
    Men i mit tilfælde f.eks. er Natash en 2'er = jeg må ikke starte springstævner (kun hvis jeg får special tilladelse fra min rideklub, til elevstævnerne).

Du siger, du ville finde en anden hest, hvis den du var ude at prøve var bidløs/ikke var glad for biddet.
    Hvad nu hvis det bare var HESTEN??
    Jeg har altid reddet med bid, reddet stævner når jeg kunne osv. Nu kan jeg ikke, for jeg har fundet den pony jeg vil dele mit liv med. - Og hun er en pony, som var potientielt farlig, med et bid i munden før hun blev bidløs.

Hvad er problemet i, at vi bidløse gerne vil ud og starte stævner, men ikke kan, fordi bidløs ridning ikke er tilladt, fordi DRF og FEI mener hesten ikke kan styres osv, når der ikke er bid i munden. Hvis hesten vil løbe, gør den det sgu også selvom den har et bid i munden ;).

- Sacha.

• #111   4. feb 2013 Derfor er springning en fantastisk sportsgren, som jeg holder mig til. Men jeg er alligevel bidrytter så er ret ligeglad med det der med hackamore osv. Nu var det bare dig der gav mig et eksempel som løste sig selv, med at man godt må ride bidløst i springning.

Selvfølgelig vil jeg finde en anden hest, jeg vil nok ikke engang tage ud og kigge på den. Og selvom det bare var HESTEN så er det 100.000 andre heste til salg derude, mon ikke jeg kunne finde en som er perfekt for mig. Og forresten så fandt jeg HESTEN for 2 uger siden, som kan gå med bid, så det kunne jo ikke være bedre smiley

Men jeg tvivler på at FEI har lavet reglerne med bid, fordi at hesten skal kunne styres???

• #112   4. feb 2013 Jamen tillykke med du fandt hesten.

Jeg forstår bare ikke hvorfor, at det ikke er okay at bidløse ikke må starte stævner, selvom hesten kan gå lige så godt uden bid, som andre heste kan med bid. Om det så er spring eller dressur.
    Og nej, det var ikke mig der kom med "løsningen", det var min veninde du skrev med før ;).
    Som JEG skrev, er det kun 1'er ponyer og heste, som må rides bidløst. Det er også en ting jeg ikke forstår. Så folk med 2'er ponyer må ikke starte springstævner, selvom hesten kan og man gerne vil, MEN man er bidløs.

Hvis du havde set Natash før med et bid, ville du have forstået hvorfor vi droppede det.
    Der ER nogen heste, som bare ikke har plads til et bid i munden. Og så skal vi "straffes" for at hesten ikke har plads, ved ikke at måtte starte stævner.

I dressur hedder det sig, at hesten skal have accept for biddet. Det er dét jeg mener. Der var en i dette indlæg (mener jeg), der skrev noget i retning med at FEI havde kommet med det (tåbelige) agument, at en hest uden bid ikke kan styres, eller noget i den stil. Hvilket på ingen måde passer, hvis hesten er reddet ordentligt. Hesten kan blive bange, ja, men det kan heste med biddet i munden også, og vil de løbe, så gør de det.

• #113   4. feb 2013 Som tidligere skrevet, hvis man vil starte stævner, skal man nok ikke købe en hest der ikke kan have bid i munden. Og finder man først ud af det senere, og man stadig gerne vil starte stævner, må man vel finde sig en anden hest?

• #114   4. feb 2013 Som tidligere skrevet, hvis man vil starte stævner, skal man nok ikke købe en hest der ikke kan have bid i munden. Og finder man først ud af det senere, og man stadig gerne vil starte stævner, må man vel finde sig en anden hest?

• #115   4. feb 2013 Lisa-Maria - Det var da en mærkelig kommentar at komme med. "Så må man finde sig en anden hest." Nok er jeg stadig konkurrencemenneske, men jeg ville for ingenting i verden bytte Natash ud, bare fordi jeg ikke kan deltage i stævner med hende.
    Jeg har ikke lyst til at diskutere det med dig, for du er åbenbart typen der ikke kan se pointen problemet og ikke kan forstå, hvad der bliver skrevet :).

Fortsat god aften.

• #116   4. feb 2013 Vi slutter den da bare med at du bedømmer hvem jeg er og siger at jeg ikke forstår noget.. Modent smiley

• #117   4. feb 2013 Ja ikke? Jeg er utrolig moden.
    Spøg til side.

Det er mit indtryk af dig, derfor jeg skriver sådan :). Jeg læser det som at du ikke forstår, at der er nogen heste som bare ER farlige med et bid i munden, og at der er nogen som ikke har plads i munden til et bid. Og det at du siger, jamen så må man finde sig en ny hest, det forstår jeg SLET ikke. Hesten er ikke et legetøj, som du bare kan smide væk når det ikke er sjovt mere ;).

• #118   4. feb 2013 Det forstår jeg godt. Jeg siger bare at hvis man har købt en hest som man forventer at skal starte stævner på, og forventer at den kan gå med bid. Og den så ikke kan, og man virkelig gerne vil starte stævner, så skal man nok finde sig en hest som passer til en. Den passer jo ikke til det du gerne vil hvis den ikke kan gå stævner (fordi den ikke kan gå med bid) .
    Ved udemærket godt at heste ikke er et lejetøj, men passer man ikke sammen, er det nok bedre at gå hver for sig. Altså at den får en rytter der ikke vil starte stævner osv.
    Men jeg kan da godt forstå du synes det er træls, men der er sku så meget træls ved reglerne inden for ridesporten. Jeg synes fx. også at det er pisse træls at når man bliver 16 må man ikke ride pony mere. Men der er bare ikke noget at gør ved det. Sådan er det bare. Så må man finde sig en anden sport hvis ikke man kan indfinde sig med sportens regler smiley

• #119   4. feb 2013 Tak fordi du gad uddybe. - Nu fik jeg et bedre indblik i dine tanker :).
    Jeg skal lige over til ponyen og fodre, så får du et svar tilbage :D.

Og du må undskylde, hvis jeg lyder sur eller something, jeg har bare hørt lidt for meget fra andre omkring bidløs ridning er dumt (ikke at du siger det) osv :). Det er bestemt ikke surt ment ;).

• #120   4. feb 2013 helt i orden smiley

• #121   4. feb 2013 jesper
    Jeg har ikke sagt at der skal være bid i munden? Jeg siger at sådan er reglerne smiley Hvis du læste mit sidste indlæg så skrev jeg også at jeg da sagtens kan forstå at bidløse synes det er træls, der er også så mange andre åndssvage regler, men sådan er det desværre bare smiley

• #122   4. feb 2013 Det er vel svært at gå til bidet uden et bid smiley

• #123   4. feb 2013 beltane
    det hedder jo heller ikke at gå til biddet. Men at hesten skal accepterer biddet og søge frem og ned smiley

• #124   4. feb 2013 Lisa-Maria - Det med at kemien skal passe. Der er jeg 110% enig! smiley Her kan jeg godt forstå, hvis man vil finde et andet hjem til den. Jeg ville ikke bryde mig om at ride en hest, jeg ikke passer sammen med :).
    Tror egentlig, at vi er kommet skævt ind på hinanden? Eller at jeg er kommet skævt ind på dig, for nu hvor jeg læser vores kommentare igennem, kan jeg egentlig godt se du ikke på den måde er imod bidløs ridning. - For ja, som du siger, sådan er reglerne :).
    Jeg undskylder mange gange for at have lydt sur og andet ;).

• #125   4. feb 2013 Jesper
    God pointe, synes du skal skrive til det FEI eller DRF i stedet for til mig smiley

Sassie&sasu
    Tror også at vi kom skævt på hinanden smiley Det skal du ikke undskylde for smiley

• #126   4. feb 2013 Lisa - Peace? smiley

• #127   4. feb 2013 Fordi dét at få en 600 kilo massiv muskelmasse, til at acceptere bid, sporer, pisk og blablabla som hjælpemidler til at danse, er lige så meget kunst som det er at ride den uden. Det ER dressur, og det er det, der forstås ved dressur.

At der så i mange tilfælde ikke kan skelnes mellem tillid/accept og tvang, er så en anden snak.

• #128   4. feb 2013 de fleste heste kan godt lære / tvinges til at have bid i munden - men hvorfor når den går bedre og mere afbalanceret og roligt uden bid ?!

jeg kan godt proppe et bid i munden på min hest - men har bare læst og set en del om hvordan biddet generer hestens gummer og tunge og kan derfor ikke se hvorfor jeg skal tvinges til at proppe det i munden på hesten når det ikke er nødvndigt ?

vi ønsker bare mulighed for selv at bestemme hvad vi vil ride med smiley

der er ikk tale om de store grandprix klasser men om alm D-stævner så ville jeg være glad bare at vi havde muligheden..

• #129   5. feb 2013 Frida: det er så ikke hvad JEG forstår ved dressur (selvom jeg rider med pisk, sporer og bid).

I min verden er dressur at lære hesten at bruge sin krop hensigtsmæssigt, balancere, smidiggøre og ligeudrette. Øvelser er ikke til for at blive vist frem i et dressurprogram til en konkurrence, men tjener hver især et formål i hestens uddannelse.

Konkurrencer er (burde være!) et tjek på, om man nu også er nået så langt, som man tror. Jeg skriver burde være, fordi de fleste dommere ikke kan genkende en korrekt gående hest, om den så ramte dem midt mellem øjnene! Men det er en helt anden diskussion! smiley

Bid (og sporer og pisk) kan tjene et udmærket formål i hestens uddannelse, men dressur handler IKKE om at få hesten til at acceptere dem! De er et hjælpemiddel til at nå et mål, ikke et mål i sig selv.....

• #130   6. feb 2013 Man skal træde varsomt, som bidløs blandt bidryttere smiley

• #131   6. feb 2013 der er vel ingen regler for at man ikke kan være begge dele smiley jeg rider både med og uden bid men min hest går bedst og løst på en hackamore med let tag på tøjlen..

• #132   6. feb 2013 okay nu vil jeg lege med smiley
    Den mail som FEI og Robert Cook skriver, står der faktisk at det er besværglige heste og 'problemheste' der rides bidløs, og de mener ikke at dette er passende for dressurheste på prix niveau, da de jo skal være velredet og 'lydige'. Ergo: rides en hest med bidløs, vil de se det som et tegn på at hesten ikke er skolet nok til de høje klasser, hvor den skal kunne gå så meget i samling og gå frem i hånden via bagparten. I spring er kravende jo bare at hesten og rytteren skal komme over springen ... hvilken jeg synes er dumt, for mange af de heste bliver pisket over springet - der er selvfølgelig også mange mange fantastiske springryttere.
    Noget andet er, at ja et bid kan være hårdt og ødelægge munden på den hest, men jeg har set MANGE der ikke kunne finde ud af at bruge bidløs ordentligt, så den får nakkeskader, skaber på næseryggen og spændninger. Ikke alle, men mange af dem jeg har set der rider med bidløs, har heste der er næsten hårløse på næseryggen - det er ikke et tegn på at man bruger hovedtøjet rigtigt.
    I min verden er brug af hackamore og kandar det samme, er hesten ikke klar, og rytteren ikke dygtig nok, ender det galt. I dressur går heste med kandar og ryttere hjulspore fordi de er dygtig nok, og de kommunikere gennem bittesmå signaler som de ikke kan med alm bid. Når det er sagt, så kan heste også lære det med bidløs, problemet er bare at man mister suget, i stedet kommer der blot et pres på næseryggen, som faktisk gør at hesten ikke kan søge korrekt fremad, og komme i korrekt støttet samling. jeg vil også påpege at rigtig mange og topryttere, kommer til at ride deres heste for højt og anspændt - det så vi til OL.
    håber at det giver bare lidt mening smiley
    så længe hesten har det godt, så er jeg glad smiley

• #133   7. feb 2013 Jeg er pt lidt ligeglad med grand prix det er slet ikk mit mål ! Jeg er bare ked af at jeg ikke må starte til vores alm klubstævne to gange om året ..

Ang at hesten ikk kan få det rette "sug" uden et bid og bare for et pres på næseryggen - hvis man kigger på diverse dressur heste med bid går de fleste med åben mund med mindre næsebåndet er snøret så meget ind at de ikke kan ( ikke sagt at alle gør) og det viser at der er et stort pres på underkæben som hesten ikk er stærk nok til at gå i mod og lukke munden da det oftest også viser at biddet rammer mod ganen eller trykker på slimhinden over knogle fremspring eller tungen..

• #134   7. feb 2013 1. Jeg er bid rytter og bliver aldrig bidløs rytter.
    2. Syntes det er fedt at der er nogle som vil gøre det og gør det godt.
    3. Lady Back Sheep, Du bringer sku mit pis i kog.! Du skriver at ryttere som Andreas Helgstrand ikke kan ride deres hest i sidepull! LØGN!! Se her: https://www.youtube.com/watch?v=FMo-w69I0WA&feature=player_embedded
    Isabell Werth gør det i grime og trækketov og uden sadel!! Vil du så tage dine ord i dig igen!!! ØV! Dette er godt noget en øvet rytter og hest, men jeg mener nu at det kan lade sig gøre. også at træne en undhest på på denne måde. Hvorfor skulle en så dygtig rytter dog ikke kunne det??

4. Syntes faktisk det er noget være pjat fra FEI´s side at de ikke vil tillade bidløse ryttere og heste. Jeg syntes da bare det ville være dejligt at se sådan par de til stævnerne. Men traditioner er åbenbart traditioner der ikke kan laves om i deres øjene. Men bareback og bidløs er meget velkommen for min skyld!

• #135   7. feb 2013 Ja jeg orket ikke at læse det hele denne gang da jeg skal i seng. Men jeg bliver forferdet over kommentarer om at der SKAL rides med bid FORDI det er en tradition. TIL HÆLVE:E med traditionerne da dette ikke gavner hesten. Hvordan kan man være så dum at man bare følger strømmen og ikke har en selvstendig holdning Har intet imod bidryttere da jeg selv rider med bid, ønsker dog at lære at ride uden en dag. Men når man kan få en hest til at gå i en pen holdning uden bid så ser jeg ingen grund til at det SKAL være der pga traditioner. Så stå på jeres ønske og krav om bidløse stævner og ens rettigheder. Dette er jo nærmest rasicme på højeste hold.... DET VAR MIT SURE OPSTØT FOR I AFTEN! God nat og sov godt smiley

• #136   19. mar 2013 Sådan er reglerne bare i dressur. Du starter jo heller ikke til boksning for derefter nægte at bruge handsker. Eller vil spille badminton med et boldtræ. Eller vil gå til fodbold og have kjole på til kamp. Der er jo ikke noget at diskutere ligemeget hvor mange gange emnet bliver bragt op tror jeg drf er rimelig ligeglade. Og er så ualmindeligt træt af at høre på alt det lo.. om at biddet skader hesten, det er unaturligt, det er ikke fornuftigt og BLA BLA BLA. Hvis man skal tænke sådan skal man lige huske på: Hesten er ikke bygget til vi skal ride på den. Den er ikke fra naturems side bygget til at være indespærret i en boks. Så vi er sku alle samme onde ved dem i sidste ende hvis det er det som det skal handle om. Drop nu den latterlige diskution om hvad der er bedst for spørger du hesten vil den sku hellere være fri for begge dele og være fri i naturen uden vi blander os. bum.

• #137   19. mar 2013 Helt ærligt - hvorfor skulle man ændre så fundamentalt på stævnestrukturen?
    Skulle vi ikke hellere lade være med at forsøge at starte stævner, før vi har lært at ride?

Trådstarter skriver:
    "hvordan kan optømning uden bid, uden sporer, uden pisk være værre end hjulsporer, kandar og pisk?"

Det er det da heller ikke - men hvorfor gå efter laveste fællesnævner? Der er forhåbentlig ingen der starter stævne med hjulsporer og kandar, hvis de ikke formår at bruge det uden at skade hesten?

Man kan sørme også gøre livet surt for hesten i en sidepull eller en hackamore, hvis man ikke har sin grundridning i orden.

• #138   19. mar 2013 vi beder ikk om at lave reglerne om så ALLE skal starte uden bid men vi ønsker at have muligheden for selv at vælge !

vente med at starte stævne til vi kan ride ?!?! det mener du vel ikke seriøst !!
    tror du ikk man kan ride fordi man rider uden bid ?

det er jo forskellige meninger - MIN mening er at man slet ikk bør proppe en kandar i munden på hesten !dermed ikke sagt at jeg nedgører folk som gør dette.. jeg ville bare aldrig tilbyde min hest en kandar eller glidetøjle !
    og hvis man har sin grundridning iorden behøver man vel ikk have hjulsporer og kandar på.. ?

• #140   19. mar 2013 lisette
    der er mange forskellige meninger om hvordan hesten skal trænes og rides og især ang udstyret..
    jeg mener ikke at der er plads i ret mange hestemunde til to bid.. derfor mener jeg også det er en gene for hesten bare at det er der..

jeg kan utrolig godt lide at starte stævner og føler at jeg er nødt til at vælge mellem stævnerne eller de træningsprincipper jeg tror på.. det synes jeg er skidt at vi skal vælge på den måde.. vi beder bare om at få valget om at ride med eller uden bid..

Kommentér på:
hvorfor bid i dressur ?

Annonce