{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
912 visninger | Oprettet:

BID???HVORFOR??? {{forumTopicSubject}}

ja..har altid tænkt på hvor ubehageligt det må være for hesten at få bid i munden?? jeg ville ihvertfald ikke have sådan noget metal stoppet ind i min mund..uhh rigtig ubehageligt..:( jeg synes alle heste skulle rides uden bid, med hackamore eller bidløs tense. har i det ikke på samme måde???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BID???HVORFOR???
  • #1   5. nov 2007 de tkommer an på hvordan hesten er... men jo det syntes jeg... især for nybegyndere der kan finde på at hive løs i tøjlerne

• #2   5. nov 2007 og derfor rider du selv med det? =)

• #3   5. nov 2007 jeg rider med bidløst og fortryder ikke. men har intet imod dem der rider med bid. jeg har da selv gjort det, så jeg er ikke bedre end alle andre

• #4   5. nov 2007 Siden hvornår er alle blevet så hellige? Omg.

• #5   5. nov 2007 kommer helt an på hvordan rytter rider med bidet.. hvis du forstår, men den rigtig behandling og eftergivenhed, kan jeg intet problem se i bidet.. man skal bare ikke bruge det som straf og trække hesten i mund eller rive hårdt til.. men med bløde eftergivende hænder er der ingen problem i det..:P

• #6   5. nov 2007 Nej? Vi lever jo ikke i indianernes tid nu.
    Red tit med hackemore på mine heste når vi bare skulle skridte eller hygge ride. Men når der skulle springes og rides seriøst så havde de bid på. Det jo ikke synd for hesten altså.

• #7   5. nov 2007 Og så vidt jeg kan se på dine billeder, rider du vidst også selv med bid???!!!!

• #8   5. nov 2007 Hmm altså... så må det jo også være ubehageligt for hesten at blive redet.. og få sadel på.. og hvad vi nu ellers kan gøre ved vores heste..

Jeg ser ikke noget problem i at ride med bid.. man skal bare ride med det ordenligt... så ser jeg ikke noget problem i det.. Desuden kan hackamore også gøre stor skade, i forkerte hænder.. og ja kan brække næseryggen på hesten.. og giver et tryk på næsen, som også et ubehageligt.. så altså.... lad vær med at dømme alle.. og ja du rider selv med bid??

• #9   5. nov 2007 Ulle .

Ej ved godt det er ondt, men er flad af grin over de beskeder du nogle gange skriver! Kan virkelig ikke lade være med at grine.

• #10   5. nov 2007 Ulle. Du virker så sur? hun siger jo bare sin mening ik!?

• #11   5. nov 2007 Synes virkelig det med bidløs ridning og uden udstyr er kommet "på mode" lige for tiden. Hvis hesten ik brød sig om det, skulle den skam nok sige noget til det. Og som alle jo går rundt og siger: "Intet bid er hårdere end hånden der holder det". Altså. Det er da heller ik naturligt for hesten at gå med sadel, heller ik at blive redet. Skulle vi så bare slippe alle hestene løs i naturen? Vær dog lidt realistike people. 8)

• #12   5. nov 2007 der er ikke mine heste..er også igang med at lære dem det..altså at ride uden bid..

• #13   5. nov 2007 Hvorfor ride med bid?? skriver du.... jeg kn så sige HVORFOR RIDE UDEN????

• #15   5. nov 2007 Ej okay !
    Nu må i fandme holde op nogen af jer !!
    Hendes mening, altså? Hvis hun syntes det er synd at ride med bid, så syntes hun det, så lad dog være med at svine hende til !?!?
    Jeg syntes også det er synd, FOR NOGEN HESTE, hvis ryttere ikke kan finde ud af at håndtere det. Jeg er stoppet med at ride med bid på Eddie, fordi jeg ikke syntes jeg kan håndtere det rigtigt, efter jeg ikke får nogen undervisning? Lige nu rider jeg med grime og tøjler, indtil jeg får købt mig en bidløs trense smiley

• #17   5. nov 2007 Self er bid ikk naturlig. men det er der mange ting som ikk er (dækken-boks-menesker)... så jeg synes self det er fedt at ride uden, Men vil heller ikk hakke dem ned som gør... for hvis hånden som holder tøjlen er rolig er det fint ;).. men NEJ synes ikk alle heste skulle ride uden bid...

• #18   5. nov 2007 Så vil jeg godt lige sige at det faktisk godt kanm være rare at have et bid i munden end at have hackamore på , for med et hackamore der får hesten kvast kraniet fordi remmen nedenunder den skubber det frem og stængerne på siderne hiver ned !!! TÆNK LIGE OVER DET !!!

• #19   5. nov 2007 Ulle. stap dog af...tog jo bare emnet op..og selvf. er det ikke syndt..men ku sgu ikke selv tænke mig det..men vi mennesker er jo så forskellige..

• #20   5. nov 2007 *slap*

• #21   5. nov 2007 Tænk dog pænt.

• #22   5. nov 2007 jeg dømmer skam slet ikke nogle..

• #24   5. nov 2007 Men ellers syntes jeg at du har ret på en måde , men det kommer an på hestens mund smiley

• #27   5. nov 2007 ja har også hørt at Hackmoren kan gør STOR skade

• #28   5. nov 2007 ejj, skal vi nå til at diskutere det igen s:

• #30   5. nov 2007 Desværre er der mange der ikke forstår, at folk rider forskelligt.... og folk har forskellige meninger.. det kommer der aldrig en forståelse for. at folk kan ride uden udstyr, er da flot.. men bare fordi alle andre ikke gør, kan man jo være lige glad med.. folk stiler jo ikke efter det samme, ergo, burde man ikke blande sig i hvordan andre ellers rider..

• #32   5. nov 2007 Ej nu må i da spænde hjelmen.
    Hvis man skal ride uden bid så kan man da lige så godt ride uden sadel?
    Ja det er fint i rider uden bid, det har alle vi milion miliard andre ogs prøvet, og ja vi alle synes det er fedt, det er en fed fornemmelse bare at suse hen over markerne uden noget som helst på hesten. Men nu er der flere Kunkurrence rytter end indianer ryttere smiley og bid gør ikke ondt på en hest hvis hånden der holder det kan finde ud af at ride. Og prøv lige at tilrid en hingst uden bid og sadel, hvis nogle af jer kan det så vær sød at ring til mig så jeg kan se det smiley

Chelina har talt smiley

• #33   5. nov 2007 Det er jo ikke alle heste der kan styres uden bid . .
    Hackamoren kan gøre større skade, den kan brække næsen på hesten hvis man nu er sådan en som river i hesten..
    Nu har vi os en anden følelse i munden end hesten har..

Men kan godt se det lyse i din mening . .
    Men desværre er det bare ikke den måde at man rider uden..

• #34   5. nov 2007 ja FOOLK rider forskeliig.. Hvad med at respektere det?

• #35   5. nov 2007 Jeg har ikke nogen konkret grund til hvorfor man skal ride med bid, for hver gang man kommer med en grund, bliver den haglet ned af horsemanship-fanatikere. Bevares, dermed ikke sagt at horsemanship er dårligt, man har bare hver sin stil, og min er at ride med bid. Hvis vi endelig skal sætte os op på de kære dyr, er det også vores pligt at få dem til at bruge kroppen rigtigt så de ikke får skader og lignende. Dette synes jeg at man bedst kan med et bid. Derfor rider jeg med bid.

Det undrer mig lidt at du stiller sådan et spørgsmål når der i din profil står: Intet bid er hårdere end den hånd der holder det.

• #37   5. nov 2007 Til jer der siger hackemore er farligt.
    Uanset hvad du propper på en hest så er det farligt altså. Hvis folk ikke kan finde ud af ride med hackemore så skal de ikke ride med det, ja den kan knække næse ryggen på en hest, men hold da helt fast hvor skal man hive i de tøjler hvis det skal kunne lade sig gøre! Hackemore rider man på heste som kan rides uden bid og ikke fordi det er sejt at ride uden bid. For ja så er det farligt. Det er også farligt at lade en hest stå med sadel på inde i boksen, tænk hvis den ruller sig med sadel på. HOVSA!

• #38   5. nov 2007 HØR LIGE HER !!!!!!!!!!!!!!!!!!! :

Hvis i nu hopper med på den der dille med at ride med torv om halsen osv , jaa det ser pænt ud og hesten er naturlig og det med at det er behageligt , osv , men hvis du rider en tur med rebgrime / alm. grime så skal du også være forberedt på at du skal hoste op med nogle penge for der er en del ryttere ude ved mig der har fået byder , det er faktisk ikk "ulovligt" , men det er mod reglerne om rytterens beskyttelse og andre folks beskyttelser , og så skider de altså på om det er behagligere uden bid for hesten ...

• #41   5. nov 2007 Kirstine F. Men sadlen, rytter og hvad vi ellers kan proppe på vores heste er jo ikke naturligt... jeg er godt klar over at en sadel fordeler vægten på hesten, det er jo derfor sadlen er opfundet, det tror jeg også andre er klar over.. Tråde starter syntes det er synd med bid, og det må være ubehageligt... så nævner jeg bare at sadlen, en rytter på ryggen, boks, dækken, foder, og hvad vi nu gør ved vores heste er jo ikke naturligt..

jeg syntes de her tråde er trælse, da de nemlig dømmer lige netop dem som rider med bid.. man burde tænke sig om og sige at alle ikke er ens, og ikke stiler efter det samme..

jeg rider dressur, med bid, sadle, pisk og spore hvis det er nødvendigt... det er heller ikke naturligt.. ligesom spring heller ikke er det.. Men hvis en hest ikke brød sig om at blive redet og ikke bryder sig om det vi nu vil have dem til, skulle de nu nok sige fra.. en hest er et stærkt dyr.. og den skal sgu nok sige fra, hvis ikke den vil..

en hest vil jo gerne samarbejde med sin rytter.. det gælder da ligeså meget en rytter der rider med bid.. ligeså vel som det gør for en rytter uden bid.. det har jo ikke noget med det at gøre.. en trense hest kan da have ligeså meget tillid til sin rytter, og gør gerne det man beder den om.. så altså ja.. det er min mening

• #42   5. nov 2007 » i vil altid være i mit hjerte «

Jaa , det er jeg enig i , men nej så svært er det altså heller ikk at brække næseryggen , og det er også mere fordi man smadre hestens kranie !!!

Men på hestens næseryg går der en bule ud og så er resten af det ned mod mulen faktisk brosk , så det kan du brække ved at trykke FOR hårdt , bare med hånden !!!!

• #43   5. nov 2007 ehm... er du bare en smule dobbelt moralsk? 8O

nu er de fleste nye(bemærk "nye") bid jo formet til at ligge så godt i hestens mund som muligt...

mit bid har jeg prøvet at lægge i min egen mund og ved du hvad? jeg ville ikke have noget imod at have det på!....
    det er drejet 45 grader, så det ligger rundt og rigtigt og man kan ikke mærke samlingerne....

'hvis det var åh så slemt, så ville hestensværn, dyrenes beskyttelse, hestefolk, hestetandlæger og dyrlæger osv. nok have sagt noget ikk? der bliver jo hele tiden udviklet nye bid, for at de skal være så behagelige som muligt...

at ride med et bid og gøre det behageligt for hesten, synes jeg næsten er en større kunst end at ride sin hest uden noget....

som nogle af de andre siger, så er det faktisk værre med hackamore.. den skal man virkelig have tjek på at bruge, for ellers kan man altså volde stor skade på hesten, da sådan en er meget kraftig...

et bid er vel heller ikke rundt formet for ingenting?

• #44   5. nov 2007 HVORFOR skal dette diskuteres konstant? ARGH! For helvede. Jeg bliver snart sindssyg. Vi bliver aldrig enige, hvornår får i det ind?

• #45   5. nov 2007 Kristine F :

Hvrofor er det dårligt ?
    ALtså det med at den er "afhængi" af bidet ? Det betyder jo bare der er kontakt !!

• #47   5. nov 2007 Er enig med Kine ..
    Jaa , nu gider jeg altså heller ikk mere ..

smiley

• #49   5. nov 2007 Kristine F

Det jo ikke en skid farligt?
    Det er kun farligt når folk ikke kan finde ud af at bruge det. Og det er deres problem, så må de få noget prof undervisning så de kan lærer det!

Det er altså ikke ALLE der gider ride rundt uden udstyr og tro det er det mest rigtige af gøre for en hest!

Hestene elsker ikke en mindre bare fordi man rider seriøst.

• #52   5. nov 2007 Kirstine F.. ja, men sadlen kan da være lige så ubehageligt for hesten, ligesom en boks sikkert heller ikke er så behageligt for hesten, fordi den ikke kan bevæge sig, som den nu ville gøre i naturen...

men jeg syntes ikke folk skal blande sig i, hvordan man rider.. folk må bare lære at acceptere det.. et bid er ikke mere ubehageligt end man gør det til.. har man en for hård hånd, og saver og hiver og gør ved i munden på hesten, ja så er det ikke sjovt for den... men kan man ride med en rolig hånd... uden alt det tov trækkeri, ja så ser jeg intet problem i at ride med bid..

• #53   5. nov 2007 Bidet er ikke hårdere end hånden der holder det (:
    Jeg rider selv med bid, og mine heste elsker at ride, og har intet imod bidet.
    Jeg syntes også det er fint der er nogle der rider bidløs, men jeg syntes det er nogenlunde det samme.
    Man kan ride mere samlet med bid.

• #54   5. nov 2007 EMMA - Venter spændt på svar - Kryds Fingre (:

Jo det burde meget gerne være svært at brække næseryggen på en hest. Ja ved godt hvor der sidder brusk osv. men går sgu ikke ud fra at der er nogle der slår deres heste der så hårdt så næseryggen brækkes. Og jo når man rider med hackemore, så burde det være meget svært at brække næse ryggen. Hackemore er til heste man kan ride, standse, dreje osv med. Så jo det burde være meget svært at brække en næseryg, og kan folk det skal de bare ikke ha lov til at ride. Du kan også brække en knæ skal på en hest bare af at sparke på det.

• #56   5. nov 2007 og nej bidet er ikke ubehageligt for hesten, hvis det ligger stille i munden på den.. altså helt ærlig.... og ja så kan man jo varme bidet op, når det er rigtig koldt.. så er det jo heller ikke koldt for at den at få på..

• #58   5. nov 2007 Kristine F

Ej men ved du hva jeg kunne super godt tænke mig at se dig ride en hest som vi andre gør uden bid. For ud for dine billeder ligner det da ikke at du rider en skid seriøst. (nok fordi du hellere ikke er til det, og det fint nok. Det er kun cool) men nu er det sådan vi andre vi vil ride meget seriøst, og bruger meget af vores tid på at starte stævne, bliver bedre og komme frem i heste verden. Prøv du og gør det uden bid!!!

• #59   5. nov 2007 Kirstine F.. Nu må du altså holde.. helt ærlig... man finder da et bid, som passer til sin hest, man propper sgu ikke bare et bid i hestens mund.. og bidet er ikke hård eller tung at have i munden.. der findes faktisk bid, som ikke er tunge eller hårde at have i munden.. og som ligger godt i hestens mund.. Jeg syntes ikke det er synd for hesten, kun hvis en rytter ikke kan finde ud af at ride ordenligt for bene.. og ikke udelukkende for tøjlerne.. for dem findes der jo mange af.. og ja så er det synd.. men nu findes der mange forskellige rytter..

• #60   5. nov 2007 Kristine F

Hvorfor? Er det da mest rigtig ikke at ride med bid?
    Søde ven, det er jo ikke mustanger vi rider på. Det er heste som er avlet til rideheste. Og det er den verden vi så mange andre gider ride i.

Jeg har haft den samme hest i 16 år. (den brune på min profil, desværre død) han kunne rides med bid, han kunne rides uden, han kunne rides uden noget som helst. Vi kunne jorde afsted i skoven både med bid og uden bid. Selvfølgelig synes jeg det er en fed følelse at ride uden bid. Men det gør mig ikke bedre og stærkere som rytter.

• #62   5. nov 2007 TrustNo1

Nej.. men nu tænker jeg også mere på, at der jo findes rytter der HAR.. meget urolige hænder.. og derved meget liv i bidet.. og folk som saver hesten i munden.. så ligge der jo ikke ro i munden på hesten.. der er jo ingen grund til at bevæge bidet mere end højst nødvendigt jo..;)

• #63   5. nov 2007 TrustNo1

Der er ikke noget som helst ondt ment i det.
    Men hun får det til at lyde som om at jeg/vi mishandler vores heste ved at ride med bid og det finder jeg mig ikke i!

• #66   5. nov 2007 Kristine F

Hehe skammer mig slet ikke. Har aldrig skammet mig over hvordan jeg rider og hva jeg bruger i min ridning.
    Som sagt synes det er en flot måde du rider, hvis du synes at det er bedst at ride sådan som du gør, fred være med det. Nu synes jeg bare ikke det samme som dig, acceptere det, det er slet ikke til diskusion.
    Jeg red uden bid på mine heste 2-3 gange om ugen, vi sprang da også uden bid, men nu er der bare kommet nye ting på banen, og sådan har 99% af befolkningen bare valgt at ride sådan. Det er der jo intet galt i smiley Vel?

• #67   5. nov 2007 Kristine F

Du har skam hellere ikke skrevet det, og det tror jeg hellere ikke du kunne finde på.
    Men dine beskeder hentyder til at vi er mishandler fordi vi ikke rider som dig!

• #69   5. nov 2007 TrustNo1

Det ved jeg sgu godt du.. smiley det behøver du ikke grine af.. men somsagt det er min mening.. og du har din mening.. og fint nok med det.. det gider jeg ikke spilde min tid på hehe.. smiley jeg er glad for min ride måde.. og det er den rette vej for mig.. og så er jeg tilfreds med det.. smiley hvad andre har af mening til det, er jeg fløjte ligeglad med.. smiley ;) også af jer bidløs folk.. smiley ;)

• #72   5. nov 2007 TrustNo1

Nej jeg er da godt klar over hun ikke har skrevet det nogle som helst steder, men hendes beskeder hentyder til at vi er mishandler fordi vi ikke rider som hende. Og jo tro mig jeg havde præcis det samme forhold til mine heste da de levede, de elsker altså ikke en mindre bare fordi man rider med udstyr og bare fordi man rider stævner og bare fordi og bare fordi!

Jeg mener intet ondt med noget, er bare træt af alle horsemanchip folkne tror at det kun er dem der gør det rigtige smiley
    Min mor arbejdede også sådan med andre folks heste. Men alligevel havde hun intet imod at ride med bid eller noget. Hun har altid sagt, du skal kunne ride din hest på alle måder, med og uden bid, med og uden sadel osv.

• #73   5. nov 2007 Hihi men et bid er da også en hjælp... også selvom i ikke forstår det jo.. smiley

• #75   5. nov 2007 Kristine F

Overhovedet slet ikke. Jeg acceptere din ridning fuldt ud og med fuld respekt.
    Du skal så også bare lærer at acceptere andre folks måde at ride på. Der er intet galt i vores måde at ride på. Den er fin, fejler intet. vores heste er raske de er sunde de får mad hver dag de bliver redet hver dag de bliver elsket hverdag kommer på fold hver dag, de har det skide godt. Også selvom vi rider med bid på dem hver dag smiley

• #77   5. nov 2007 TrustNo1

Okay det lyder ikke for fedt med det ar, det må ha gjort nas. Synd der er nogle mennesker der rider sådan med deres heste. Har skam også set mange heste der har sår i mundvigerne.

Ja ved godt man godt kan ride uden udstyr til stævner, meeeeeeen hvem gider springe en S klasse uden sadel smiley ? Avav. Det er kun nogle klasser du må ride uden i.

• #78   5. nov 2007 Kristine F

Havde skam hellere ikke problemer med at ride mine uden udstyr, nu synes jeg bare det var federe at ride med udstyr smiley

• #81   5. nov 2007 Kristine F

Det jo fint smiley
    En fin måde du rider på, gid vi alle kunne ride sådan. Misunder dig helt.

Farvel!

• #84   5. nov 2007 Det her har slet ikke noget med et bid af gøre. For mig er det useriøst bare at ride rundt på en mark. men jeg er kunkurence menneske, sådan er det bare!
    Vi ser forskelligt på det. deet vigtigste er bare at acceptere folks måde at ride på. og så vidt jeg kan forstå så acceptere du ikke vores ridning?
    så kommer spørgsmålet, hva er der galt med bid?

• #85   5. nov 2007 jamen. hackamore er lige så slemt for dem der ikke kan håndtere det. Hvis du rykker forkert brækker du hestens Næseryg.

• #86   5. nov 2007 Nu vil jeg altså osse lige blande mig...
    Jeg har dyb respekt for dem der rider uden udstyr, men ville aldrig selv droppe det helt.

Og så til den evige diskotion om biddet, selvfølgelig er det ikke naturligt for hesten, og de ville da være bedst at ride uden, men jeg vil ikke sige det er ondt over for hesten at ride med bid, for min unghest tager selv biddet i mundet, før jeg når helt op til mundet med biddet, så hun kan umuligt mene det er så forfærdeligt at gå med, og hun siger selv imod hvis jeg tar lidt for meget i det....

Men alle burde have lov til at ride som de vil, uden at andre skal række ned på dem, for man kan ride lige seriøst med udstyr som uden...

• #87   5. nov 2007 Nu har dine heste selv bid i munden på dine billeder, hvad er der sketsiden du har fået sådan en.. host* åbenbaring

• #88   5. nov 2007 Taz.. endnu engang.... så er det jo ikke meningen, at man skal være hård i munden på hesten.. syntes det er forkert, at alle skal hagles ned fordi man rider med bid.. men ak.. jeg opgiver også de her diskutioner.. for man bliver sgu aldrig enige om nogen ting hehe.. så lige gyldig hvad man skriver, jamen, så er det jo ikke godt nok jo... i bidløs folk burde at tænke jer lidt om inden i skriver ud til alle.. Alle "mishandler" altså ikke hestens mund, bare fordi man rider med bid..

• #89   5. nov 2007 men taz.. kan også se at du rider med bid.. smiley

• #90   5. nov 2007 I vil altid være i mit hjerte :
    længere op skrev du at du gerne vil se en ride en hingst til uden bid?
    kom med en hingst og jeg gør det.
    hvorfor skulle man ikk kunne ride en hingst til uden bid?
    har gjort det to gange... hmmm

• #91   6. nov 2007 grunden til at man skal ride med bid: tja fordi man er en seriøs rytter der går op i resultater og at få hesten til at gå korrekt til bidet.. elsker at man kan ride i en halv time og man kan bare bliuve ved med at korte ned..

Jeg rider med bid og kunne aldrig finde på at ride med andet end det..

Og kunne vi så ikke godt lade være med at tage det ´her emne op nogensinde igen..?
    Lad da være med at rakke hinanden ned, alle har deres meninger om tingende.. og alle skal have lov til at sige dem..
    DET ER ET FRIT LAND !!!!!!!!!!!!!!

• #92   6. nov 2007

Ved ikke hvad du lige regner med at man skal svare til dit indlæg, men jeg vil da begrunde mit brug af bid på hesten:

Jeg rider med bid, og jeg gør det for at mishandle mine ehste, jeg elsker ganske enkelt tanken om hvor ondt det gør for hesten at have sådan et torturinstrument i munden, og så kan jeg endda selv bestemme smertegraden for hesten., virkelig en djelig fornemmelse. smiley

• #93   6. nov 2007 smiley også mig

• #94   6. nov 2007 PAU smiley

Genialt skrevet !!!!

• #95   6. nov 2007 kelly M

Selvfølgelig er det muligt. Er jo ikke idiot.
    Alt er muligt. Bare ikke alle der kan. Har skam også selv tilredet min venindes new forest hingst uden bid fordi den havde noget med tungen.

• #100   26. jan 2008 Jeg syntes ikke det er synd for hesten at have bid i munden. Og så syntes jeg ikke at man "bare" skal ride med hackemore hvis man ikke er rutinerede, da det er meget skarpt. Så nybegynder skal ride med bid og IKKE med hackemore. smiley

Så syntes bestemt ikke det er synd for hesten at have bid i munden. (:

Kommentér på:
BID???HVORFOR???

Annonce