912 visninger
|
Oprettet:
BID???HVORFOR??? {{forumTopicSubject}}
ja..har altid tænkt på hvor ubehageligt det må være for hesten at få bid i munden?? jeg ville ihvertfald ikke have sådan noget metal stoppet ind i min mund..uhh rigtig ubehageligt..:( jeg synes alle heste skulle rides uden bid, med hackamore eller bidløs tense. har i det ikke på samme måde???
sep 2007
Følger: 104 Følgere: 87 Heste: 5 Emner: 23 Svar: 383
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
jan 2007
Følger: 79 Følgere: 79 Heste: 8 Emner: 94 Svar: 1.278
maj 2006
Følger: 79 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 97 Svar: 2.485
feb 2006
Følger: 72 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 239 Svar: 1.047
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 9 Svar: 1.626
Red tit med hackemore på mine heste når vi bare skulle skridte eller hygge ride. Men når der skulle springes og rides seriøst så havde de bid på. Det jo ikke synd for hesten altså.
jun 2006
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Jeg ser ikke noget problem i at ride med bid.. man skal bare ride med det ordenligt... så ser jeg ikke noget problem i det.. Desuden kan hackamore også gøre stor skade, i forkerte hænder.. og ja kan brække næseryggen på hesten.. og giver et tryk på næsen, som også et ubehageligt.. så altså.... lad vær med at dømme alle.. og ja du rider selv med bid??
jun 2006
Ej ved godt det er ondt, men er flad af grin over de beskeder du nogle gange skriver! Kan virkelig ikke lade være med at grine.
sep 2007
Følger: 104 Følgere: 87 Heste: 5 Emner: 23 Svar: 383
maj 2006
Følger: 79 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 97 Svar: 2.485
mar 2007
Følger: 73 Følgere: 96 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 640
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
aug 2006
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 1.177
Nu må i fandme holde op nogen af jer !!
Hendes mening, altså? Hvis hun syntes det er synd at ride med bid, så syntes hun det, så lad dog være med at svine hende til !?!?
Jeg syntes også det er synd, FOR NOGEN HESTE, hvis ryttere ikke kan finde ud af at håndtere det. Jeg er stoppet med at ride med bid på Eddie, fordi jeg ikke syntes jeg kan håndtere det rigtigt, efter jeg ikke får nogen undervisning? Lige nu rider jeg med grime og tøjler, indtil jeg får købt mig en bidløs trense
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 565 Svar: 1.985
jul 2006
Følger: 110 Følgere: 105 Heste: 3 Emner: 47 Svar: 323
mar 2007
mar 2007
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
mar 2007
jul 2006
apr 2006
mar 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 186 Svar: 1.766
maj 2005
jun 2006
Hvis man skal ride uden bid så kan man da lige så godt ride uden sadel?
Ja det er fint i rider uden bid, det har alle vi milion miliard andre ogs prøvet, og ja vi alle synes det er fedt, det er en fed fornemmelse bare at suse hen over markerne uden noget som helst på hesten. Men nu er der flere Kunkurrence rytter end indianer ryttere og bid gør ikke ondt på en hest hvis hånden der holder det kan finde ud af at ride. Og prøv lige at tilrid en hingst uden bid og sadel, hvis nogle af jer kan det så vær sød at ring til mig så jeg kan se det
Chelina har talt
dec 2005
Følger: 23 Følgere: 20 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 85
Hackamoren kan gøre større skade, den kan brække næsen på hesten hvis man nu er sådan en som river i hesten..
Nu har vi os en anden følelse i munden end hesten har..
Men kan godt se det lyse i din mening . .
Men desværre er det bare ikke den måde at man rider uden..
apr 2006
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 10 Emner: 58 Svar: 582
Det undrer mig lidt at du stiller sådan et spørgsmål når der i din profil står: Intet bid er hårdere end den hånd der holder det.
jun 2006
Uanset hvad du propper på en hest så er det farligt altså. Hvis folk ikke kan finde ud af ride med hackemore så skal de ikke ride med det, ja den kan knække næse ryggen på en hest, men hold da helt fast hvor skal man hive i de tøjler hvis det skal kunne lade sig gøre! Hackemore rider man på heste som kan rides uden bid og ikke fordi det er sejt at ride uden bid. For ja så er det farligt. Det er også farligt at lade en hest stå med sadel på inde i boksen, tænk hvis den ruller sig med sadel på. HOVSA!
jul 2006
Hvis i nu hopper med på den der dille med at ride med torv om halsen osv , jaa det ser pænt ud og hesten er naturlig og det med at det er behageligt , osv , men hvis du rider en tur med rebgrime / alm. grime så skal du også være forberedt på at du skal hoste op med nogle penge for der er en del ryttere ude ved mig der har fået byder , det er faktisk ikk "ulovligt" , men det er mod reglerne om rytterens beskyttelse og andre folks beskyttelser , og så skider de altså på om det er behagligere uden bid for hesten ...
maj 2005
jeg syntes de her tråde er trælse, da de nemlig dømmer lige netop dem som rider med bid.. man burde tænke sig om og sige at alle ikke er ens, og ikke stiler efter det samme..
jeg rider dressur, med bid, sadle, pisk og spore hvis det er nødvendigt... det er heller ikke naturligt.. ligesom spring heller ikke er det.. Men hvis en hest ikke brød sig om at blive redet og ikke bryder sig om det vi nu vil have dem til, skulle de nu nok sige fra.. en hest er et stærkt dyr.. og den skal sgu nok sige fra, hvis ikke den vil..
en hest vil jo gerne samarbejde med sin rytter.. det gælder da ligeså meget en rytter der rider med bid.. ligeså vel som det gør for en rytter uden bid.. det har jo ikke noget med det at gøre.. en trense hest kan da have ligeså meget tillid til sin rytter, og gør gerne det man beder den om.. så altså ja.. det er min mening
jul 2006
Jaa , det er jeg enig i , men nej så svært er det altså heller ikk at brække næseryggen , og det er også mere fordi man smadre hestens kranie !!!
Men på hestens næseryg går der en bule ud og så er resten af det ned mod mulen faktisk brosk , så det kan du brække ved at trykke FOR hårdt , bare med hånden !!!!
jul 2005
Følger: 100 Følgere: 97 Heste: 4 Emner: 153 Svar: 2.838
nu er de fleste nye(bemærk "nye") bid jo formet til at ligge så godt i hestens mund som muligt...
mit bid har jeg prøvet at lægge i min egen mund og ved du hvad? jeg ville ikke have noget imod at have det på!....
det er drejet 45 grader, så det ligger rundt og rigtigt og man kan ikke mærke samlingerne....
'hvis det var åh så slemt, så ville hestensværn, dyrenes beskyttelse, hestefolk, hestetandlæger og dyrlæger osv. nok have sagt noget ikk? der bliver jo hele tiden udviklet nye bid, for at de skal være så behagelige som muligt...
at ride med et bid og gøre det behageligt for hesten, synes jeg næsten er en større kunst end at ride sin hest uden noget....
som nogle af de andre siger, så er det faktisk værre med hackamore.. den skal man virkelig have tjek på at bruge, for ellers kan man altså volde stor skade på hesten, da sådan en er meget kraftig...
et bid er vel heller ikke rundt formet for ingenting?
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.231
jul 2006
Hvrofor er det dårligt ?
ALtså det med at den er "afhængi" af bidet ? Det betyder jo bare der er kontakt !!
jul 2006
Jaa , nu gider jeg altså heller ikk mere ..
jun 2006
Det jo ikke en skid farligt?
Det er kun farligt når folk ikke kan finde ud af at bruge det. Og det er deres problem, så må de få noget prof undervisning så de kan lærer det!
Det er altså ikke ALLE der gider ride rundt uden udstyr og tro det er det mest rigtige af gøre for en hest!
Hestene elsker ikke en mindre bare fordi man rider seriøst.
maj 2005
men jeg syntes ikke folk skal blande sig i, hvordan man rider.. folk må bare lære at acceptere det.. et bid er ikke mere ubehageligt end man gør det til.. har man en for hård hånd, og saver og hiver og gør ved i munden på hesten, ja så er det ikke sjovt for den... men kan man ride med en rolig hånd... uden alt det tov trækkeri, ja så ser jeg intet problem i at ride med bid..
feb 2007
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 1.866
Jeg rider selv med bid, og mine heste elsker at ride, og har intet imod bidet.
Jeg syntes også det er fint der er nogle der rider bidløs, men jeg syntes det er nogenlunde det samme.
Man kan ride mere samlet med bid.
jun 2006
Jo det burde meget gerne være svært at brække næseryggen på en hest. Ja ved godt hvor der sidder brusk osv. men går sgu ikke ud fra at der er nogle der slår deres heste der så hårdt så næseryggen brækkes. Og jo når man rider med hackemore, så burde det være meget svært at brække næse ryggen. Hackemore er til heste man kan ride, standse, dreje osv med. Så jo det burde være meget svært at brække en næseryg, og kan folk det skal de bare ikke ha lov til at ride. Du kan også brække en knæ skal på en hest bare af at sparke på det.
maj 2005
jun 2006
Ej men ved du hva jeg kunne super godt tænke mig at se dig ride en hest som vi andre gør uden bid. For ud for dine billeder ligner det da ikke at du rider en skid seriøst. (nok fordi du hellere ikke er til det, og det fint nok. Det er kun cool) men nu er det sådan vi andre vi vil ride meget seriøst, og bruger meget af vores tid på at starte stævne, bliver bedre og komme frem i heste verden. Prøv du og gør det uden bid!!!
maj 2005
jun 2006
Hvorfor? Er det da mest rigtig ikke at ride med bid?
Søde ven, det er jo ikke mustanger vi rider på. Det er heste som er avlet til rideheste. Og det er den verden vi så mange andre gider ride i.
Jeg har haft den samme hest i 16 år. (den brune på min profil, desværre død) han kunne rides med bid, han kunne rides uden, han kunne rides uden noget som helst. Vi kunne jorde afsted i skoven både med bid og uden bid. Selvfølgelig synes jeg det er en fed følelse at ride uden bid. Men det gør mig ikke bedre og stærkere som rytter.
maj 2005
Nej.. men nu tænker jeg også mere på, at der jo findes rytter der HAR.. meget urolige hænder.. og derved meget liv i bidet.. og folk som saver hesten i munden.. så ligge der jo ikke ro i munden på hesten.. der er jo ingen grund til at bevæge bidet mere end højst nødvendigt jo..;)
jun 2006
Der er ikke noget som helst ondt ment i det.
Men hun får det til at lyde som om at jeg/vi mishandler vores heste ved at ride med bid og det finder jeg mig ikke i!
jun 2006
Hehe skammer mig slet ikke. Har aldrig skammet mig over hvordan jeg rider og hva jeg bruger i min ridning.
Som sagt synes det er en flot måde du rider, hvis du synes at det er bedst at ride sådan som du gør, fred være med det. Nu synes jeg bare ikke det samme som dig, acceptere det, det er slet ikke til diskusion.
Jeg red uden bid på mine heste 2-3 gange om ugen, vi sprang da også uden bid, men nu er der bare kommet nye ting på banen, og sådan har 99% af befolkningen bare valgt at ride sådan. Det er der jo intet galt i Vel?
jun 2006
Du har skam hellere ikke skrevet det, og det tror jeg hellere ikke du kunne finde på.
Men dine beskeder hentyder til at vi er mishandler fordi vi ikke rider som dig!
maj 2005
Det ved jeg sgu godt du.. det behøver du ikke grine af.. men somsagt det er min mening.. og du har din mening.. og fint nok med det.. det gider jeg ikke spilde min tid på hehe.. jeg er glad for min ride måde.. og det er den rette vej for mig.. og så er jeg tilfreds med det.. hvad andre har af mening til det, er jeg fløjte ligeglad med.. ;) også af jer bidløs folk.. ;)
jun 2006
Nej jeg er da godt klar over hun ikke har skrevet det nogle som helst steder, men hendes beskeder hentyder til at vi er mishandler fordi vi ikke rider som hende. Og jo tro mig jeg havde præcis det samme forhold til mine heste da de levede, de elsker altså ikke en mindre bare fordi man rider med udstyr og bare fordi man rider stævner og bare fordi og bare fordi!
Jeg mener intet ondt med noget, er bare træt af alle horsemanchip folkne tror at det kun er dem der gør det rigtige
Min mor arbejdede også sådan med andre folks heste. Men alligevel havde hun intet imod at ride med bid eller noget. Hun har altid sagt, du skal kunne ride din hest på alle måder, med og uden bid, med og uden sadel osv.
maj 2005
jun 2006
Overhovedet slet ikke. Jeg acceptere din ridning fuldt ud og med fuld respekt.
Du skal så også bare lærer at acceptere andre folks måde at ride på. Der er intet galt i vores måde at ride på. Den er fin, fejler intet. vores heste er raske de er sunde de får mad hver dag de bliver redet hver dag de bliver elsket hverdag kommer på fold hver dag, de har det skide godt. Også selvom vi rider med bid på dem hver dag
jun 2006
Okay det lyder ikke for fedt med det ar, det må ha gjort nas. Synd der er nogle mennesker der rider sådan med deres heste. Har skam også set mange heste der har sår i mundvigerne.
Ja ved godt man godt kan ride uden udstyr til stævner, meeeeeeen hvem gider springe en S klasse uden sadel ? Avav. Det er kun nogle klasser du må ride uden i.
jun 2006
Havde skam hellere ikke problemer med at ride mine uden udstyr, nu synes jeg bare det var federe at ride med udstyr
jun 2006
Det jo fint
En fin måde du rider på, gid vi alle kunne ride sådan. Misunder dig helt.
Farvel!
jun 2006
Vi ser forskelligt på det. deet vigtigste er bare at acceptere folks måde at ride på. og så vidt jeg kan forstå så acceptere du ikke vores ridning?
så kommer spørgsmålet, hva er der galt med bid?
feb 2004
Følger: 190 Følgere: 194 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.557
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 150
Jeg har dyb respekt for dem der rider uden udstyr, men ville aldrig selv droppe det helt.
Og så til den evige diskotion om biddet, selvfølgelig er det ikke naturligt for hesten, og de ville da være bedst at ride uden, men jeg vil ikke sige det er ondt over for hesten at ride med bid, for min unghest tager selv biddet i mundet, før jeg når helt op til mundet med biddet, så hun kan umuligt mene det er så forfærdeligt at gå med, og hun siger selv imod hvis jeg tar lidt for meget i det....
Men alle burde have lov til at ride som de vil, uden at andre skal række ned på dem, for man kan ride lige seriøst med udstyr som uden...
maj 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 3.229
maj 2005
maj 2005
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 86 Heste: 14 Emner: 173 Svar: 1.037
længere op skrev du at du gerne vil se en ride en hingst til uden bid?
kom med en hingst og jeg gør det.
hvorfor skulle man ikk kunne ride en hingst til uden bid?
har gjort det to gange... hmmm
jul 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
Jeg rider med bid og kunne aldrig finde på at ride med andet end det..
Og kunne vi så ikke godt lade være med at tage det ´her emne op nogensinde igen..?
Lad da være med at rakke hinanden ned, alle har deres meninger om tingende.. og alle skal have lov til at sige dem..
DET ER ET FRIT LAND !!!!!!!!!!!!!!
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.976
Ved ikke hvad du lige regner med at man skal svare til dit indlæg, men jeg vil da begrunde mit brug af bid på hesten:
Jeg rider med bid, og jeg gør det for at mishandle mine ehste, jeg elsker ganske enkelt tanken om hvor ondt det gør for hesten at have sådan et torturinstrument i munden, og så kan jeg endda selv bestemme smertegraden for hesten., virkelig en djelig fornemmelse.
maj 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 3.229
jun 2006
Genialt skrevet !!!!
jun 2006
Selvfølgelig er det muligt. Er jo ikke idiot.
Alt er muligt. Bare ikke alle der kan. Har skam også selv tilredet min venindes new forest hingst uden bid fordi den havde noget med tungen.
jan 2007
Følger: 31 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 3
Så syntes bestemt ikke det er synd for hesten at have bid i munden. (:
BID???HVORFOR???