{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.013 visninger | Oprettet:

At se realistisk på sin egen hest? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg kunne bar ikke lade være med at tænke på det her med at se realistisk på sin egen hest, for enten så er alle heste der er til salg og alle heste på HG (overdrivelse fremmer forståelsen) bare top heste eller også prøver folk at få dem til det.

80% af heste på HG har gangarter "over middel?". Men middel er jo gennemsnittet? Så hvis 80% af over middel så er over middel jo middel? Hvis det gav mening.

Desuden syntes jeg også mange heste har "Kapacitet til mere". Jeg har arbejdet ved Lars Pedersen (bedrider) og som han så fint sagde: Hvis en hest er 12år gammel så har den ikke kapacitet til mere, så har den peaket og du kan aldrig få den ret højt op.

Hvad mener i om disse ting?
Jeg ved jo godt det er fordi" min hest er den bedste i verden". Men er det ikke bedre at se ærligt på sagen?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At se realistisk på sin egen hest?
  • #2   26. nov 2011 Det er langt bedre at være ærlig jo, ellers ender man med at spilde en masse potentielle køberes tid. Det bedste man kan gøre er at få en professionel vurdering af ens hest inden man sætter til salg.

• #4   26. nov 2011
    Bølle,Sølle,Nølle,Følle,Tølle,Pølle,Mølle,DET OS:) *

fra 0 til 60 cm kan alle heste fra den ene dag til den anden, medmindre den er ualmindelig klodset..

• #6   26. nov 2011 hesten har jo ikke kapacitet til mere end den altid har haft, det er bare ikke udnyttet.. Men en hest på 18, skal man ikke sælge med beskrivelsen: har kapacitet til mere..

Jeg ville i hvert fald trække på smilebåndet hvis jeg så det..

En hest på 18, har for længe siden "blomstret", om det så er udnyttet eller ej, er jo så en anden sag.

• #8   26. nov 2011 Det har min pony da også gjort dog startet den på 40 cm og sluttet på 65 og hun er 19 år:) og det gjore hun på en dag;)

Jeg kan godt se ærligt på min pony, at der er nogle ting hun ikke er så god til, Hun er mega stivbenetxD! men altså hun kan gå og trave og galoppere ude nogle problemer:D hehe

• #9   26. nov 2011 65 oxer*

• #10   26. nov 2011 Er helt enig. Synes så dog at de mest er unge piger, som ikke kan se realistisk på deres hest/pony, fordi de ikke kan forstå at deres hest ikke er uvurderlig. Ligesom det ikke er alle, som kan vurdere hvorvidt de er erfarne ryttere eller ej, selvom de måske har gået på rideskole i 5 år.
    Det handler om selvkritik samt selvrealisme - som du også har som overskrift.

Den der "Har kapacitet til mere", synes jeg efterhånden er ret ligegyldig i en annonce. For det står i alle annoncer. Og de fleste har et uudnyttet potentiale et eller andet sted.

Kigger kun annoncer for sjov, da jeg har hest og har ikke råd til flere.

• #11   26. nov 2011
    Folk tror deres heste har en guldklump i munden :o)
    Ligesom de tror at det hesten gik for 3-5år siden tæller i prisen eller det den MÅSKE kan komme til at gå, tæller i prisen.
    Er dybt ligeglad med om den har gået MB eller kan komme til det, det kan alle - det handler bare om rytteren der sætter sig op/eller køber den, vil der hen, ellers så bliver det ikke til noget. Samt det er muligt den KUNNE, men nu kan den ikke og er ude af form, ergo duer en pris på en MB hest ikke til det.

Ligesom de folk med gangarter over middel hvor videoen er i slowmotion eller hvor hest er gejlet op - altså så kunne selv Maja få lækre gangarter.
    Jeg gider ikke se video i slowmotion eller videoer hvor halen er i vejret og hesten pisker opmærksomt rundt, så FÅR heste bare bedre gang.
    Vil se hestens egentligt gang når den er afslappet, ikke når den er gejlet op og hopper lystigt rundt.

Der er så mange der syntes det er pisse irriterende de ikke kan komme af med hesten - men de fleste er selv skyld i det..
    Enten pga. for høj pris, dårlige billeder, tekst og annocnce matcher ikke ( at der står LA hest og der så er bileder af hest på en mark duer ikke ) osv.

• #12   26. nov 2011 Maria: Rigtig mange gange ser man det der med at man har rykket hesten mange cm på blot en uge. Men som andre skriver så er 65 for det første ikke så meget for en hest, det kan de sagtens springe. Ud over det så er det ikke altid nok at de kan springe højden. Teknikken skal også med. Og det er dét som er det svære smiley

• #16   26. nov 2011 Bølle: Joeh, men det kan de vel alle sammen mere eller mindre, som krikken skriver. Med den rigtige rytter. Så det er der i princippet ingen grund til at skrive..
    Og man må bare erkende at en på 18 har set "bedre dage".
    Er ikke et sekund i tvivl om at den sagtens kan lære osv. Men den vil ikke kunne lære tilstrækkeligt til at det ville ændre noget i prisen.

Krikken har også fat i noget af det rigtige. Nogle sætter prisen efter hvad de gav i sin tid for hesten. Og det kan man bare ikke. For de to ting har intet med hinanden og gøre.

Jeg ville aldrig kunne sælge min for det jeg købte ham for - selvom han har udviklet sig virkelig meget...

• #17   26. nov 2011 Dog er der jo også noget at vinde ved at være realistisk omkring sin hest - man skal jo ikke lyve i en annonce når man vil sælge, for køberen vil jo ud og se på hesten og prøve den.
    Der er jo kun noget at tabe ved at udstille en hest som værende den perfekte hest på alle punkter - hvis den ikke er det.
    Men på den anden side kan det være svært at se dens fejl hvis de ikke er helt åbenlyse og man selv har vænnet sig til dem?
    Men det gælder vel om at få en objektiv person til at kunne give en vurdering af hesten...?

• #18   26. nov 2011
    MGPZ-Maiken Olsen . - Min fejl smiley
    Mener dressur. Her mener jeg alle heste kan komme til en GP, det vil dog være lidt svære med ponyer som voksne ikke kan ride, så det vil være fra jorden i stedet.

Men eftersom at konkurrence rytteren ikke køber sig en jyde, belgier, shire, fjordhest, haflinger, islænder osv. for at starte høje klasser, så ser vi dem ikke ofte der.

Alt kommer for mit vedkommende an på rytteren, når det kommer til dressur smiley

• #19   26. nov 2011
    Folk får ofte bekendte osv. til at vudere hesten fx. deres ridelærer og de vil jo ikke sige noget negativt, så de bekræfter teenage pigen i at hesten hest altså er 30.000kr værd...

Ligesom alle de folk der synger SÅ elendigt men deres forældre og familie hele opvækseten har sagt at det lyder godt, de tror inderligt på det.

• #21   26. nov 2011 Altså jeg har 3 heste i min stald som er fantastiske. Alle de andre er ren lort hvis vi ser bort fra avlshopperne. Men avlshopper bliver ikke til noget. Afkommene bliver til lort. Så vil selv sige jeg ser realistisk på mine. Jeg har ogås haft flere proff. til at sige det samme mm.
    Men er helt enig. Ser også tit heste hvor der står noget medguld blaah blaah. Og jeg sidder der og tænker en LA til 65% vil være toppen hos den.

• #22   26. nov 2011 Krikken nu bliver jeg helt fornærmet....jeg er blevet konkurrencerytter og har altså en haflinger ;O)))) ej det er bare pjat....jeg kan vist ikke prale af at være konkurrencerytter bare fordi det lykkedes os at ride temlig godt i en LD1 ha ha ha...
    Jeg er helt enig i at der er alt for meget crap i annoncerne....har kapacitet til meget mere og så er hesten / ponyen 17 år...jo jo det er da muligt at hvis rytteren er dygtig nok så kan den sikkert blive bedre men den bliver jo ikke pludselig en super pony/hest i en alder af 17 år.
    Eller dem der skriver at det er verdens bedste børnepony...den er blot sur ved opsadling, når den spiser i boksen, sparker fra fold etc. etc....så er det ikke børnevenlig i min verden ;O)
    Jeg har faktisk aldrig set en annonce hvor der står gangarter under middel men som I siger rigtig mange hvor det er over middel og så ser man billeder af en hest der enten er trukket ind med tøjlen eller som rides med chambon etc....hmmmm jo jo det er muligt den kan gå til bidet....men i hvertfald ikke med ryggen og røven ;O)

• #23   26. nov 2011 Jeanette: Det så ikke en hest, men en pony;-)

• #24   26. nov 2011 og hun har en mærkelig teknik for hun springer det dobble af springet!:)

• #26   26. nov 2011 Mette K

Jeg tror du misforstår Krikken smiley
    Du skal endelig ikke blive fornærmet, tror hun synes det kun er godt de er en lille haffer dressur rytter derude blandt DV og de andre høje varmblods heste smiley

• #27   26. nov 2011 Elisabeth

Hvorfor er avlshopper lort? og avler lorte føl?
    Er det tilfældet, bør de jo ikke avles på?

Men det er da så sandelig ikke alle avlshopper som ikke dur til noget.
    Mange hopper bliver skadet og derved sat i avlen - netop for at kunne give noget videre til føllene.

Men anyways, jeg giver faktisk ikke meget for dit indlæg.
    Du kan jo netop ikke skelne mellem dine heste er fantastiske, mens alle andres er noget lort -.-'

• #28   26. nov 2011 MLC det var også meget ironisk ment, det er bare så svært at skrive ;O)

he he men konkurrence rytter bliver jeg nok aldrig...jo altså hvis man kan kalde sig det når det forbliver på udvidet klubstævne plan og hvem ved...måske vi kan nå en lb la engang med tiden ;O)

• #29   26. nov 2011 Mette K

Det skal du nå smiley he he
    Det synes jeg bestemt du skal!

Men ja, den var ski ikke lige fesen ind, dem med ironien smiley he he

• #30   26. nov 2011 ;O)

• #31   26. nov 2011 Mette: Du har ret! Er super enig. Kan ikke sige det bedre selv..

Kommentér på:
At se realistisk på sin egen hest?

Annonce