{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
982 visninger | Oprettet:

Lære hingst at gå på fold med vallak? {{forumTopicSubject}}

Jeg går og overvejer om min haflinger hingst på 8 år skal ha en fold kammerat. Han er desværre begyndt at stresse lidt når han ikke kan se de andre heste. De kan gå ind i et læskur og så kan han ikke se dem. Og så er det han begynder at løbe frem og tilbage.
Vi har en shetter vallak på 7 som han står ved siden af i stalden. Det fungere fint og de står tit og lugter til hinanden.

Men hvordan klare jeg lige sådan en sammenføring, hvis det overhovedet er realistisk?
Min hingst er avlshingst og vil IKKE dele sine hopper. Shetteren har tidligere gået med stor hingst og det gik fint.

Tænker om jeg skal prøve at holde hingsten i snor så jeg kan fange ham hvis det går helt galt. Skal det være på neutral fold eller den de skal gå på fremover?

Kom gerne med gode ideer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære hingst at gå på fold med vallak?
  • #1   19. jun 2012 Ville nok også holde den i lang snor første gang. smiley

Ville være en god ide, at lukke dem på en fold hvor der er mad.. smiley

• #2   19. jun 2012 Ja mad er selvfølgelig en god ide smiley
    Jeg har bare rigtig ondt af at se ham stresse sådan, så håber virkelig jeg kan få de to til at gå sammen.

• #3   19. jun 2012 du kan ikke sammenligne zeppelin med din avlshingst zep har ikke bedækket og altid gået med andre heste nu kender jeg ikke ham du har her men ville seriøst passe meget på grunden til at han stresser er nok mest at han jo lige har bedækket dine hopper det er ganske naturligt og hvis han ikke er vant til at gå med andre heste der fra hvor han kommer ville jeg ikke risikere din lille pony s helbred har set flere gange hvor det ikke er gået godt med avls hingste så var det næsten bedre at have ham til at gå med en af hopperne som er bedækket men tag hellere at snakke med hende der havde ham før hvad hun gjorde for det kan gå galt og fordi du har ham i snor i starten er det ikke sikkert at det går godt dagen efter og han kan os pludselig blive dum hvis der kommer en ny hoppe i stalden

• #4   19. jun 2012 Grunden til han ikke har gået sammen med andre er at der var en del hingste der hvor han kom fra. Han har vidst så vidt jeg ved godt kunne gå med vallaker. Men er ikke sikker. Han har ikke været vant til at gå med hopperne. Det kan han ikke finde ud af.

Du har selvfølgelig ret i at bare fordi det går godt en dag, behøver det ikke gå godt dagen efter. Det er bare ulempen ved at købe en ældre hingst, som ikke er vant til andre smiley

• #5   19. jun 2012 Ja jeg vil bestemt ikke risikere skader på nogen smiley Den lille vallak er heldgivis god til at svare igen når de store blir for hårde ved ham, og så er han jo lynhurtig smiley
    Men vil selvføgelig holde dem under opsyn hele tiden så der ikke sker noget. Hingsten er faktisk også meget glad for føl. Vi har en på 2 mdr som han ikke siger noget til.

• #6   19. jun 2012 Du kunne også lav en fold ved siden af hingsten og sætte shetlænderen der ud ved siden af smiley

• #7   19. jun 2012 De går allerede ved siden af hinanden. De andre kan bare gå lidt længere op mod stalden hvor de har et skur. Og når de er der, kan hingsten ikke se dem. Han tror nok han er alene. Men ku måske prøve at lade dem gå helt tæt op ad hinanden.

• #8   19. jun 2012 ja det er det nemlig min hingst går os fint sammen med alle vallakker men ville virkelig passe på og hvis du kan ville jeg lige ringe til tidligere ejer og høre deres erfaringer smiley og hvis han har gået selv i mange år må jeg ærlig indrømme så ville jeg nok lade være har du egentlig nogle hopper der ikke er bedækket nu ??? for hvis du har nogle der er i brunst ville jeg hvis jeg skulle lukke dem sammen vente til efter året hvor hopperne ikke lugter så godt eller ikke have dem til at gå op af hinanden smiley

• #9   19. jun 2012 Det er bedst vis du starter med at lukke to vallaker ind til hingsten i et par dage da han eller kun vil jagte den ene:)

• #10   19. jun 2012 Den ene hoppe er ikke bedækket endnu. Hun går med føl. Men hun skal bedækkes. Den anden hoppe er ifol. Så hun er ikke såå interessant mere smiley
    Men ja jeg må prøve at høre hvad de vil anbefale mig. De har trods alt haft ham i 5 år smiley

Jeg har kun en vallak, og jeg har ikke mulighed for at finde en mere.

• #11   19. jun 2012 så har du grunden til han stresser det er fordi han ved hun ikke er bedækket så ville jeg under ingen omstendigheder lukke tarzan der ind ville se at få bedækket hoppen og så er dit problem nok ved at være løst smiley

• #12   19. jun 2012 Der er næsten ikke andet for, end at prøve....
    Min (nu vallak) gik som 3 års på fold med 3 andre hingste, mens han også bedækkede. Som 4 års gik han på fold med 3 vallakker og det gik ok, så længe der ingen hopper var...
    Som 5 års kunne han overhovedet ikke med andre heste!

Så jeg ville nok sørge for, at der ingen hopper er i nærheden...

• #13   19. jun 2012 Så må hun skynde sig at komme i brunst smiley Det er planen at så snart hun er i brunst skal hun bedækkes. Håber det "bare" er det smiley Så det kan give lidt fred på hans fold igen. Han har lige idag fået rykket han fold lidt tættere på stalden, så nu kan han bedre se dem når de går ind.

• #14   19. jun 2012 En mulig løsning kunne være, at du på hingstens fold, sætter en tråd op så folden bliver delt op i 2.
    Du skal så sætte tråden så højt, at vallakken kan rende under tråden og derved har et område hvor den er "fredet" - dog må tråden ikke sættes så højt, at hingsten føler, at den kan mase sig under og derved følge efter din lille vallak.

Denne løsning kræver så, at din vallak er af den type der godt tør dukke hovedet og rende under hegnet smiley

Brug gerne det dersens hvide rebtråd til denne opdeling, så ingen af dem er i tvivl om hvor det er.

Sådan havde vi får og heste gående sammen, da jeg var barn - så fårene altid kunne komme væk fra legesyge heste.

• #15   20. jun 2012 Ja det var måske ikke så tosset. Ponyen er heldigvis vant til at rende under hegnet hvis det er "højt" nok smiley Og hingsten nærmere sig ikke hegnet når der er stød i.

Kommentér på:
Lære hingst at gå på fold med vallak?

Annonce