{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.023 visninger | Oprettet:

At lære hesten at stå stille ved opstigning!! {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Jeg har en skøn hingst som blev tilredet i sommers. Han har ind til for nylig hele tiden stået stille ved opstigning men nu er han pludselig begyndt at gå så snart jeg lander i sadlen om jeg holder tøjlerne stramt eller løst for jeg samme reaktion og jeg rent ud sagt lige ved at gå i spåner over det!!

Er der nogen der kan give mig lidt tips til træning i at blive stående?

Jeg stiger op med skammel så det er ikke fordi jeg hiver i sadlen så han mærker ubehag den vej igennem..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære hesten at stå stille ved opstigning!!
  • #1   7. jan 2015 Stiger du op fra jorden eller fra skammel?

• #2   7. jan 2015 Som skrevet i opslaget så stiger jeg altid op med skammel smiley Alt andet er efter min mening ikke fair over for hesten smiley

• #3   7. jan 2015 Hvis du stiger op fra jorden, ville jeg træne flere gange at du hopper op og ned og han så skal blive stående.

• #4   7. jan 2015 Det træning, min mors hoppe gjorde engang det samme.
    Efter hun fandt ud af at hun fik en godbid når hun stod stille ved opstigning. Så det er bare træning smiley

• #5   7. jan 2015 Træn indparkering ved skamlen. når han går frem (når du sidder i sadlen, så parade, en runde rundt og hen til skamlen, af hesten, op igen og om igen, hvis han går frem. smiley

• #6   7. jan 2015 Følger lige med da jeg har samme problem med min 4 års, men min han begynder at stå at småhoppe når jeg stopper ham..

• #7   7. jan 2015 Hold stopsignalet i tøjlen til hesten stopper. Han må først gå frem når du beder ham om det. Prøver han at gå inden det, så bak ham en gang. Giv eventuelt en godbid fra modsatte side af hvor du stiger op (gør du det fra samme side risikerer du en hest der snurrer rundt for at nå godbidden) når han gør det godt smiley

• #8   7. jan 2015 Du gør som du plejer, stiger op og ligeså snart hesten gør, så bliver du hængende til du eller en evt. hjælper får stoppet hesten op. Når hesten står stille, så bliver du hængede få sekunder, roser og giver måske en godbid. Så hopper du af og gentager processen igen til hesten forstår, at den skal stå stille.

Og ja, det kræver oftest at hesten skal lære at indparkere for at stå ved en skammel (-:

• #9   7. jan 2015 Det problem har jeg også, med min nye pony. Jeg har heldigvis mulighed for vejledning af tidligere ejer. Men altså, træning, træning og træning. Og vær bestemt.
    Bedre at lære det på den hårde måde første gang, end at være sød ved den første gang så den bliver ved og ved og ved. Den skal bare sætte sig selv i respekt, og pludseligt så kommer det.
    Jeg står selv op fra skammel, mest fordi at min sadel sidder ikke så godt fast ved gjorden når jeg stiger op, hvilket jeg ikke er vild med.
    Evt. De første gange få hjælp af en anden, til at stå og sørger for at hesten ikke bare går frem, så du falder af. Jeg har problemet, at når jeg så meget som sætter foden mod stigbøjlen så drejer min pony, hvilket der ikke er smart, for jeg er lige ved at falde ned hver gang. Jeg er meget urolig for om min fod vil sidde fast en dag. Derfor sæt den på plads, du bestemmer, den skal lystre. Jeg ved godt det lyder hårdt, men altså jeg taler af erfaring. Jeg har mange gange oplevet irriterende heste, der skal dreje når du skal op, og det går galt en dag hvis den ikke lære at det må den bare ikke! smiley håber det hjalp.

• #10   8. jan 2015 Tak for jeres råd smiley

Louise hvis jeg holder storsindet så bakker han det halve af huset rundt :0/

Sandra jeg har overvejet den metode men jeg synes bare måske at den skulle have været nødvendig i tilridningen?

• #11   8. jan 2015 Har haft sammen problem med min unghest.

Jeg har bare hver gang jeg er hoppet op og min hest går frem stoppet hende igen, stået ca. 1 minut og derefter sat hende frem igen. og roset hende for at stå stille.

Efter jeg har gjort det ca. 2 måneder hvor hun nogen dage stod og andre gik frem har hun fundet ud af vi kommer ikke hurtigere frem, så nu afventer hun mit signal.

Jeg er generelt imod godbidder under ridning, da min hest har bid i munden. Så hun har aldrig fået godbidder men en masse ros når hun har gjort det rigtig.

• #12   8. jan 2015 Ja, det burde have været arbejdet med i tilridningen, men det er det desværre ikke altid alle der gør (-:

• #13   8. jan 2015
    Indfør godbidder når du stiger op og sidder der ;o)
    Min får godbid for at stå stille ved podiet, samt venter pænt på at få sin godbid når jeg har sat mig op ;o)

• #14   8. jan 2015 Når du rider, så stop hesten, giv løse tøjler, ros, og så gå frem.. Det har hjulet mig ret meget smiley

• #15   8. jan 2015 Sandra kan ikke se at det er nødvendigt når hesten har stået stille ved opstigning under hele tilridningen smiley så nej derfor er det ikke brugt..

• #16   8. jan 2015 Stopsignalet skal selvfølgelig kun holdes til hesten stopper smiley

• #17   8. jan 2015 Har du overvejet at få tjekket din sadel?

Det lyder underligt at en ellers flink hest pludselig ikke vil stå stille ved opstigning og kunne tyde på ubehag.
    Tænker at den formodentlig har sat muskler på det halve års ridning og at sadlen derfor måske skal tilpasses..

Alternativt så kan der måske være et eller andet i kroppen på ham der driller..? Eventuelt låsninger eller måske vokseværk..?

• #19   9. jan 2015 Sadlen er 2 måneder gammel og tjekket, han bliver masseret af dygtig massør en gang om måneden og viser ingen tegn på at sadlen ligger forkert..

• #20   9. jan 2015 Hvornår blev sadlen tjekket sidst?

• #21   9. jan 2015 Sarah, der står 2 måneder i det sidste svar smiley

Kommentér på:
At lære hesten at stå stille ved opstigning!!

Annonce