808 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Bag lod/stævner? Bag lod/stævner?

Lige et surt opstød fra en meget trist og ærgeligt Louise. Jeg red igår på NVR rideklub og red en LA1, da hesten kun er 5 år gammel. Han må i år starte til og med LA3. Det er helt fint, ingen af os har travlt (:
Jeg startede igår, og fik en okay tur. Med nogle virkelig ærgelige og dumme fejl. Jeg ville fx. have fået 8 får min volte tilbage, hvis jeg havde lavet den mindre i buen. Men da jeg næsten lige er væltet i den øvelse, passer jeg virkelig på (:
Jeg red en udemærket program - og fik 66,15 % og blev 6'er, og en fin kommentar fra dommer.

Idag rider jeg nøjagtig det samme, bare BEDRE! jeg får en virkelig ærgelig procent. Den var endnu mere stabil idag, og mere fremme og dermed virkelig en god moter bag. En bedre skridt (fik dagen før 8 får min skridt) og bedre trav samt øgninger. Dem som vinder går simpelthen så meget under lod, at jeg nærmest stiller mig op og skriger.

Jeg kan simpelthen ikke tage det seriøst at hesten skal 5 cm. bag lod får at få de gode procenter. Jeg havde idag en anden dommer, som ville have dem dernede. Og ja, jeg kan godt se at hestene bliver mere "stabile" ved at hive snotten ind på dem, men det kaldes da ikke ridning? smiley
- jeg er rent ud sagt målløs over SÅ ufattelig dårlig ridning. ALLE kommenterede Diva både igår og idag, og de griner af dem der vinder, fordi de bliver redet SÅ forkert. Jeg red bla. mod Dennis Holst, som også var målløs.

Hvad skal man stille op? Jeg rider til så forskellige procenter, pga. dommeren. LA1 er en unghesteklasse, og ikke en klasse for 10 årige heste som går 10 cm. bag lod. Der står rent faktisk i programmet at hesten på være lige over lod, eller i lod? smiley
ÅRH Jeg er sur! Hvorfor kan dommeren ikke skelne mellem en hest med fremtid, og en hest som er færdig om 2 år?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bag lod/stævner?
  • #1   1. jun 2009 Bliver lidt forvirret nu - LA er vel ikke kun for ungheste som din? Aner ikke meget om stævner, men rutinerede (der måske ikke går de 10 cm under lod) har vel ligeså meget ret til at få gode procenter og stille op på samme måde som jer. Men kan nu godt se, hvor træls det må være. Ved godt nok ikke, hvad man kan stille op - OM man kan stille noget op.

• #2   1. jun 2009 Nej - LA1a er for ungheste. Den er specielt for ungheste, og ja andre heste på starte. Men den er lavet til ungheste i udvikling (: det er det som er min pointe .

• #3   1. jun 2009 Sissel:
    Det sure ved det er jo at klassen ikke er en hest hvor hesten skal gå samlet. Men i "normalt" arbejdes tempo. Så kan der komme en ekvipage som har en hest der åbentbart kan samle meget mere, og rider disse klasser, og bliver belønnet højt. at hesten så er under lod.
    Så er det nedern at der kommer en der faktisk er på det niveau, men man vinder så ikke noget fordi der kommer en anden, der ikke er på samme "niveau" som klassen

• #4   1. jun 2009 Agh, ved squ ikke lige om det kan læses xD
    Men min point: Det er pænt nedern

• #5   1. jun 2009 Det burde virkelig trække ned at hesten går baglod!!!

har set det samme mange gange...

• #6   1. jun 2009 vi holdte klubstævne for ikke længe siden og der var mange ryttere udefra der red hesten hvor den gik bag lod, og da de var færdige kom dommeren ud til dem og sagde det til dem. det var fedt synes jeg.

• #7   1. jun 2009 En ting er sikkert, hvis hesten går ringe så skal den også dømmes for det ! Ingen tvivl. Det er sku ikke fordi jeg er en dårlig taber. Jeg regner jo ikke med at vinde med sådan en ung hest, imod så mange gode ryttere som jeg starter imod (:

Men jeg er fobandet hamrende sur over at en dommer kan tillade sig at mene at en hest som går så meget bag lod, er så spændt og sammekrøllet at vedkommende er heldig hvis hesten holder til den er 10 år! Stakkels hest. Jeg får hver gang at vide at jeg virkelig rider den pænt. Og det er ikke af "tilfældige" mennesker. Det er rart at høre. Den her weekend har jeg fået mange kommentare om at jeg endelig ikke måtte rette noget på den her hests måde at gå på. Vi har mange vidner, og relementerede mennesker som kan stå ind og sige at det ridt idag var endnu bedre end igår, hvor jeg red 66, 15 - og idag red jeg MEGEt lavere. Blot fordi dommeren vil se en sammenkrøllet hest, frem for en UNGHEST i udvikling !

• #8   1. jun 2009 Trine : hvor fedt (: Sådan skal det være.

• #9   1. jun 2009 Dommeren følger alligevel ikke anvisningerne. Fx red jeg en super volte hvor hesten skulle stække si frem og ned. Maracash gik nærmest helt "remonte-agtigt", måske med en smule uro. Men altså, der stod at de vægtede "frem og nedadsøgning". Jeg fik en 6-tal, og kommentaren: Uro fortil ?? o.O
    Okay, det var en LC2 = UNGHESTEKLASSE, Maracash viser frem og nedadsøgning, og hesten er 5 år?
    Hmm ...

• #10   1. jun 2009 ja enig. og som du selv siger, står der jo i programmerne eller der i DRF's ting, at hesten skal gå med næsen, lidt foran lod, eller i lod.

• #11   1. jun 2009 Rork: Jamen vi er så enige! Fx. så jeg tilfældigvis en LA6 idag, og 4 ud af 5 ryttere red dem bag lod! ÅRH ! derefter kom der kandar på, og så gik jeg hjem. Hvordan kan man ride en hest bag lod og så tro at man i det øjeblik skal ind og ride en middelsvær?

• #12   1. jun 2009 Ja, sådan noget er så trælst smiley Det værste er at det også sker i LC-LB klasserne at det dem med pony med mest bukket nakke der vinder, frmfor dem der rider et flot porgram lidt foran lod.. Nogle gange skulle man tro at dommeren slet ikk har læst målet/kravene for klassen smiley

• #13   1. jun 2009 Trine : jamen læs det første par linjer, og der står helt tilfældigvis at programmet er udarbejdet i samarbejde med FEI's 5 års championat. Sjovt at 10 årige erfarende heste skal gå det, og de ved jo hvad der henter point. Uanset hvad så rider jeg min hest med god samvittighed, uanset resultatet på stævneplads. jeg får undervisning af dygtige ryttere, og har en mor som holder mig i ørene (:

• #14   1. jun 2009 Mener egentligt at det er noget med at det skal trække 1 point ned pr. øvelse når hesten går bag lod?
    Men om det er rigtigt ved jeg ikke.

Ja, det er virkelig ærgeligt - dommerne, også helt oppe i toppen dømmer imod fordringerne og imod det der står i toppen af programmet, som fx. i en Lc hvor øvelserne vægtes højere end hovedets placering ( åbenbart ikke ).

Jeg sad også lige og så billeder herinde fra nogle pony landsstævner - dyret går på samtlige billeder med åben mund, som da burde tælle enormt ned - men alligevel vandt den en PRI klasse?

Kan virkelig ikke forstå hvordan øjne kan lukkes så meget.

• #15   1. jun 2009 Krikken... det trækker ikke ned at hesten går med åben mund!!

• #16   1. jun 2009 Krikken: Tror det er min gamle pony, Joker du taler om.

Min underviser dømte også engang en MB1 klasse, eller så var det LA6-a, hvor en rigtig lækker hest gik under lod konstant. Min underviser hev fat i rytteren bagefter, og sagde at hun havde trukket den en karakter ned i hver øvelse fordi den gik bag lod. Så blev rytteren P*SSE sur, for hun havde jo vundet samme klasse sidste weekend med 80%.

• #17   1. jun 2009 Det trækker da ned at hesten går med åben mund?

Det er den her pony, der er vores gamle. Er det den du taler om? http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=162378

• #18   1. jun 2009 det eneste tidspunkt det trækker ned at hesten har åben mund, er hvis den stikker tungen ud af siden af munden (den må gerne stikke lige ud)..

det hørte jeg kommentatoren sige til OL smiley

• #19   1. jun 2009 jeg har snakket med flere dommere, og hesten må gerne åbne munden, bare det ikke påvirker ridningen....

• #20   1. jun 2009 åndsvagt !

• #21   1. jun 2009 hvorfor?? Du kan ikke kontrolere om hesten åbner munden?

• #22   1. jun 2009 Aigh? At hesten mund er åben er det største tegn på ubehag og det tæller ikke ned? * Gonk gonk maria banker hovedet ind i væggen af frustration * og hvis bidet tilmed er tydeligt trukket tilbage i ponyens mund?

Burde det så i det mindste ikke tælle ned i accept af bidet/tøjleføring?

TeamRORK•Trine&Maracash• - Det er din gamle pony jeg snakker om ja, men vælger ikke at kommentere det yderligere eftersom det ville være udhængning.

Men så også et par andre billeder af nogle andre ponyer, vidst fra samme landsstævne - dont remember (:.

• #23   1. jun 2009 Tja, der er jo noget galt med den måde, dommerne dømmer på. Hvis vi bare tager Lc- Lb programmerne står der faktisk, at hesten skal gå med næseryggen på eller lidt foran det lodrette plan( ikke nøjagtigt ordret gengivet, men ca.) Har så ikke studeret La 1- programmerne, men kunne da forestille mig, at der står noget af det samme, da det jo stadig er "begynderklasser" , forstå mig ret. Jeg er selv dybt forarget over, at dommerne åbenbart skider højt og flot på de kriterier, der rent faktisk står, skal bedømmes, og "forfordeler" ekvipager, hvor hesten er bag lod!
    Jeg fatter det ikke, og forstår godt, at der er nogle, der virkelig føler sig snydt, hvis de rider deres heste korrekt, som det står beskrevet, at man skal.
    Tror så også, at det er noget, der vil være svært at rokke ved, for det kræver en holdningsændring fra de dommere, der er rundt omkring(dermed ikke sagt, at alle forfordeler bag lod, men der er mange! ).

Kh- Cat

• #24   1. jun 2009 Derfor ejg har snakket med flere dommere om dette, er fordi min hest til tider også åbner munden... og jeg kan tydeligt mærke om han er spændt eller ikke... Ja han kan godt åbne munden hvis han spænder op, MEN han kan lige så godt finde på det når han er allermest afslappet. Og jeg tror ikke en dyb på det er fordi han har ubehag af bidet!

• #25   1. jun 2009 Den slags åben mund jeg snakker om er den der er tydelig ubehag pga. bidet - altså at man kan se bid ringene er trukket tilbage og at man kan se en stor del af bidet trukket ud af hestens mund.
    Ses også tydeligt på at se remme der holder bider ( den der går rundt om nakken ) er trukket tilbage,

Ikke tilfældig åben med munden, men åben mund i stort set hele programmet (:.

• #26   1. jun 2009 hvis hesten føler så meget ubehag vil den typisk slå fra... og den pony der bliver nævnt tidlige, den synes jeg bestemt ikke viser ubehag!

• #27   1. jun 2009 En kommentar til det; Når bidet er trukket tydeligt tilbage og munden står på vid gab, så forstår jeg ikke hvordan man kan overse dette som ikke ubehag.

Og en anden ting ja, den vil slå fra, men inden hesten slår fra kan man nå og holde den tilbage og nykke den ned, svære er det ikke.

Vælger ikke at kommentere det mere, vil ikke udhænge unødvendigt og vil slet ikke diskutere med en jeg overhovedet ikke er det nærmeste enig i da der intet kommer ud af det :).

• #28   1. jun 2009 jeg ved ikke om jeg har set på den forkerte pony, for jeg har ikke set nogle billederr af den hvr munden står helt åben?

Cille - giver dig helt ret...

• #31   2. jun 2009 Ja, der er sq noget galt, med den forklaring, men meld da dommeren næste gang (optag gerne på bånd eller lign)

Så der kan blive ryddet ud i dem..

• #33   2. jun 2009 Iflg. DRF's fordringer skal der trækkes 1-2 point i hver øvelse for hver gang hesten går bag lod.

Synes det er ærgeligt at DRF ikke holder mere øje med deres dommere.

• #34   2. jun 2009 Jeg skriver præcis af for LA1A 2009 : "Udarbejdet med udgangspunkt i FEI's 5 års indledende program" - også tager jeg lige fra der hvor der står hvad den indebægere omkring hovedet placering " Der skal også lægges vægt på, at hesten er henholdsvis ligeudrettet og korrekt bøjet når dette forlanges. Holdingen skal være forsat være utvungen med let hvælvet hals og næseryggen korrekt placeret let foran eller i det lodrette plan"

Hvad er det lige som jeg så ikke har forstået? smiley Min hest går i lod, og er stort set altid 100% afslappet - laver øvelserne korrekt. Den dommer som dømte mig dagen før gav mig 8 i skridten og den skridtede bedre dagen efter der fik jeg et 5 tal? Bare et eksempel, på en ualmindelig ringe dommer !

• #35   2. jun 2009 Der er desværre alt for stor forskel på hvordan dommere dømmer, selv ved samme ridt ! Red SJM sidste år, og der er jo 3 dommer, jeg red til 64% 63% og 56% det viser jo hvor stor forskel der er på hvordan dommere dømmer.. Den dmmer som gav 56% fik jeg 5 i spænstighed, hvor jeg fik 7 af de to andre.

Kommentér på:
Bag lod/stævner?

Annonce