1.135 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Hvorfor bag lod? Hvorfor bag lod?

Når folk træner, hvorfor trænser de så nærmest altid bag lod? Når man til stævner skal ride på lod eller en smule over. Kender rigtig mange heste der ikke engang kan gå på lod, de går altid bag...

Jeg er selv klassisk rytter og ikke stævne rytter, og det har undret mig i lang tid, hvorfor man træner mod stævner, men alligevel træner forkert til det smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor bag lod?
  • #1   6. aug 2011 De eneste tidspunkter mine heste går bag lod, det er når de bliver trætte i muskalaturen, så får de jo, naturligvis en mindre pause så de er klar til at yde igen.
    Jeg ønsker at mine skal gå med næsen foran, men eftersom jeg udelukkende rider 3 og 4 års, så har de naturligvis ikke musklerne til at holde en konstant næse foran lod..

• #2   6. aug 2011
    Aner det heller ikke smiley

Og folk kommer aldrig videre. Man siger " jamen den har ikke musklerne endnu " når den er 4år og lige tilredet... Men når den er blevet 10år og går LA går den stadig sådan.
    Og hvis den ikke har musklerne, så kræver man nok for meget.

Til stævner bør det tælle 2-3point ned pr øvelse at hesten bliver redet bag lod iøvrigt. Står pænt og direkte i fordringerne.

• #3   6. aug 2011 Krikken - har det præcis på samme måde! Vores heste skal aldrig mere gå bag lod... Men desværre tæller det ikke rigtig ned, synes nærmest alle heste går bag lod smiley

• #4   6. aug 2011 http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=253471
    Her kan I se "min" 4 års, de første billeder er de nyeste, synes man kan se at muskulaturen er blevet mere markant, samt at hun går mere korrekt, dog med få momenter bag lod.
    Men hun er kun 4 års, og er der flest foran lod momenter, så ser jeg ikke så tungt på dem bag.

• #5   6. aug 2011
    Og det at den kan smutte bag lod, vil aldrig for dig være et tegn på at dens holdning er for høj i forhold til dens muskler? smiley

En så høj holdning ville jeg nemlig aldrig kræve af en 4års.

• #6   6. aug 2011 Om det er korrekt, kommer an på principperne man rider efter. Personligt ville jeg ride en 4-års frem og ned (remonte) og lade den kommer op med sin ryg smiley

• #7   6. aug 2011 Hvis ikke den bliver presset en anelse, så får den heller ikke opbygget musklerne.
    Problemet kommer i og med at man straffer den for at slå fra, pga. en holdning som går lige til grænsen, så skal man blot ignorere at den slår fra - da det jo er noget som kommer af at man kræver en del af den smiley

• #8   6. aug 2011
    Der er vi så uenige smiley

• #9   6. aug 2011 Så undre jeg mig da over at mine har muskler smiley

• #10   6. aug 2011 Men nu bliver den jo heller ikke redet der konstant, men også lang og dyb samt kapsun.
    For uden tvivl kan man give dem muskler ved at lade dem gå remonte, men for os har det virket at kombinere de tre overstående ting, da vi ikke mener nogle af vejene er 100% rigtige.
    Dressur holdning kan give spændinger som remonte + kapsun udbedrer, mens remonte har tildens til at få dem på forparten, dette afhjælper dressur holdning + kapsun, mens hvis den udelukkende går i kapsun, lærer den ikke at finde dens balance med rytter på ryggen smiley

• #11   6. aug 2011
    Den stilling du normalt rider ham i er jo også bag lod? smiley
    Og hvis hesten er stiv og har mistet muskler kunne det så ikke være at holdningen skulle være lavere så den kunne bygge muskler op, eller at hesten er låst/spændt i nakken/halsen..

Just asking smiley

• #12   6. aug 2011
    JustADreamer < 3 - Remonte smider ikke hesten på forparten hvis det bruges korrekt smiley
    Altså ikke i fuld fart fremmad og ikke noget man laver det næste år...

• #13   6. aug 2011 Hmm, tja jeg undrer mig også.. Jeg ville skyde på, at mange ungheste som bliver tilredet, har en rytter på ryggen som fokus på at hesten skal gå "til biddet". Nogle ungheste søger naturligt ned med en runding i halsen og ofte under lod for at prøve at holde balancen- men fejlen ligger i at rytteren "tager imod" at hesten går i holdning, selvom den ikke har muskler til at bære sig. Min holdning er, at en unghest skal rides frem og ned(remonte), og derved få den ud af den snævre holdning, og derved få ryggen med, så hesten netop får muskler til at bære sig selv. Hvis hesten har ryg og bagpart med, så vil hesten naturligt søge i korrekt holdning i eller over lod. Hvis en unghest er blevet redet i holdning eller under lod, fordi rytteren tager imod før de er klar til det, vil det være et blivende problem, da hesten opbygger muskler ud fra det og ikke med korrekt selvbærende form... Det er blot min holdning... Ja, og så er der jo dem som foreviger ldr, som en sund form for træning af hesten... Hvilket jeg IKKE er tilhænger af...

• #14   6. aug 2011 Krikken
    Som sagt - remonte har tildens til at smide hesten på forparten, ligesom dressur holdning har tildens til at spænde hesten op og lade den smide ryggen.
    Men hvis de overnævnte ting bliver behandlet med omtanke så sker det ikke.
    Dog ser man oftest at remonte rytterne, de når ikke meget længere emd næsten i sandet og på forparten - ærgeligt, men sandt.

• #15   6. aug 2011
    .°º•¤ Mimmi ¤•º° . " få den til at søge ned " - det mente jeg ellers er noget hesten gør selv når bagparten er med og den er afslappet? smiley

JustADreamer < 3 - Jeg har selv ledt efter remonte ryttere der er nået videre, men har ikke fundet dem.
    Men syntes selv det er måden ungheste skal rides på uden det bliver for evigt.

• #16   6. aug 2011 Jeg tror jeg ser lidt andeles på det (: jeg kan godt finde på at ride mine under lod som i kalder det i korte momenter for at smidiggøre og gymnasticere dem. Jeg rider min hest i mange forskellige former i den daglige træning for at variere og for at få alle muskler med. Det betyder ikke at jeg konstant holder dem under lod men man kan sammenligne det med en balletdanser.. ingen kan få den smidighed uden at blive knækket og bøjet igennem. De bruger heller ikke kun én holdning til at komme til tops (:

• #17   6. aug 2011
    Altså med hænderne via. negativ forstærkning hvor hesten bukker nakken for at slippe for at man sidder og piller, nykker/tager i den?

Well... Så er vi langt fra enige om hvordan heste rides hvis det er sådan smiley

• #18   6. aug 2011
    Mimmi - når du skriver arbejde mener du så tage i tøjlen og når du mener halve parader med indvendige mener du så tage i indvendige?

For det er hvad jeg mener med negativ forstærkning - at man sidder og piller i hesten.

Smide tøjlen også går hesten korrekt? Tja - det er da en meget god start at hesten kan søge frem og ned for løse tøjler i skridt og trav. Så kan man begynde at tage mere kontakt og via halve parade med sædet og overgange begynde at flytte mere vægt om på bagparten. Des mere vægt på bagparten, des højere holdning også.

Og det - helt uden at man piller den i munden.

• #19   6. aug 2011 Jeg rider mine bag lod i opvarmning til stævne.. Så de så bløde som smør, og ligger sig pænt på tøjle når de skal ride programmet.

Jeg tror selv, at hvis man rider bag lod, vil man få rygmuskulaturen smidig..

Vil sige at jeg ikke presser hestene mere end de selv fysisk kan og er klar til. F.eks er kder stor forskel på mine 2 heste og hvordan jeg rider dem. Personligt går jeg altid efter princippet :

Gør det hesten ikke selv gør. ( f.eks. går den for hurtigt - rid langsom. går den bag lod, rid den i holdning, og omvendt. )

Ingen heste elelr ryttere er ens, og derfor er der hverken rigtige eller forkerte meninger i ridningen.

• #20   6. aug 2011 Helt enig Mette A! Rigtig godt skrevet smiley

Jeg selv har omtilredet min hest ved brug af remonte. Han er da kommet længere, og går kun dybt når han har brug for det, ellers er han oppe, og han er da bagparten.

Men en hest der har gået korrekt remonte (passer ikke sammen, men ved ikke lige hvordan jeg ellers skal skrive det) går ikke på sin forpart. Den skal helt ned i tempo.

• #21   6. aug 2011
    Ja, heste bag lod bliver bløde som smør - men efter min erfaring er det fordi de gør alt for at undgå pres i munden.

.°º•¤ Mimmi ¤•º° . - Hvorfor kommer man ikke langt med den metode? Hvor ved du det fra? Fordi du ikke rider sådan selv eller?
    For man kan skam sagtens :o)

• #22   6. aug 2011 Krikken: Ja det er jo så din mening.. Ku nok heller ikke være sundt for en nordbagge.. smiley

Alt hvad hesten gør, er for at undgå pres enten i bid eller schenkel. Den tænker ikke 'hov, nu har jeg lyst til at lave en travers'.. Det er fordi den flytter sig for schenklen..

Men jeg er også liglaad med andres mening..Jeg er kommet langt med mine heste, og INGEN af dem fejler noget eller har gjort i den tid jeg har haft dem.. så noget må jeg jo gøre rigtig.. smiley

• #23   6. aug 2011
    Ja, vi indlære øvelser via pres - men samling bør efter min mening ikke komme fordi vi sidder og piller hesten i munden, og den derfor bukker nakken for at undgå mere pres i munden.

• #24   6. aug 2011 Vores frieser var også blød som smør, og blev redet bag lod.
    Han går nu bare halvt på 10. mdr. pga. det, og hans chancer for at han bliver ridehest, er der, men den anden mulighed er der også.

• #25   6. aug 2011 så længe den løfter ryggen og ligger vægten på bagparten, så det fint for mig.

sascha: det lyder trælst med din hest, men så har du jo gjort det forkert?
    jeg har haft min fra Lc til nu, og den har ALDRIG fejlet noget.
    Den anden har haft 4 seneskader inden jeg fik den, og blev taget ud af sporten.. Men efter jeg fik den, har den aldrig fejlet noget..

• #26   6. aug 2011 Selvfølgelig er det gjort forkert, han er blevet redet moderne smiley

• #27   6. aug 2011
    Mimmi - hesten på dine travbilleder går bag lod smiley

(link fjernet)

Og på dem du kalder lang smiley
    Det er bare at sætte en streg, er hesten bag den så er den bag lod.

• #28   6. aug 2011 krikken:
    jeg ved ikke om den med at pille og rykke hesten ned var til mig, men selvfølgelig er det ikke sådan jeg mener. hvis hesten er smidiggjort i den daglige træning vil det ikke kræve meget mere af den (kun at bruge nogle andre muskler) at gå under lod, over lod eller remonte. Derfor er det vel ikke noget den gør for at undgå pres men fordi det er sådan den har lært det smiley

• #29   6. aug 2011 Jeg rider også min bag lod i momenter, for at opbygge nogle muskler, som ikke var kommet hvis jeg ikke gjorde. Og han har i forvejen halsen med sig, men de få muskler han ikke havde, dem har han nu.
    Og jeg tror på at det er de muskler, der hjælper ham, når han skal i "stævne" position.

Hvis de bliver redet bag lod hele tiden, så ja, der vil de sætte ryggen, men i momenter, smidiggøre det de muskler i halsen, som min equipage skal bruge..

• #30   6. aug 2011

.Mette Thomsen og Karisma Knudsgaard . - For at gå bag lod skal der jo et eller andet til. En hver hest man giver løse tøjler vil strække sig frem og ned ( hvis den er afslappet og ikke går og kigger på ting og sager ).

Den går ikke ind bag log af sig selv der med mindre den har tillidsproblemer med bidet.

Derfor; når hesten går bag lod kræver det efter min mening en af de to ting her;
    1 - en hånd der holder den der, altså tøjlen er så kort hesten ikke kan andet og hånden så hård at gør den modstand, holder hånden den nede.
    2 - en hest der har lært at gå der. Man piller den i munden, hesten bukker nakken for at undgå presset i munden.

Og samtidig med det så kræver det at hesten spænder i underhalsen, da der jo skal bruges nogle muskler fra dens egen side af til at holde hovedet der inde.

En hest der er skrevet bag lod til bære præg af det på hals muskulaturen - den vil have overudviklet musklerne oppe ved 2-3 nakkehvirvel hvor de knækker når de går bag lod, også vil den have et hul foran skuldren. Den vil ikke have muskler der da det ikke er en "bag lod" muskel. Derfor at det konsekvent at ride bag lod aldrig kan udvikle muskler til at den kommer foran lod.
    En hest redet med næsen lidt foran lod vil være jævnt muskuleret, også foran skulderen.

• #31   6. aug 2011 For at svarer på ? øverst, tror jeg det er fordi, det er den nemme den hurtige, og den gamle måde at træne heste op på. Som flere siger, det trækker ikke rigtig ned i konkurencerne, altså er det jo reelt stadig godkendt.
    Jeg har som krikken skriver, også set hørt den del med nakken og musklerne, + der var et emne om det i tv, hvor man så hvordan hesten ikke fik nok ilt, fordi den lukkede af for luftrøret ved at gå under lod.
    Efter disse ting kom frem, ja så var det mere eller mindre dyremishandling at hive hesten under lod! en del har fanget budskabet, men det er en grundliggende ændring der skal, og mener som mange andre, den skal komme oppe fra, før det får en reel effekt. Altså vores topryttere og dommere skal tage tingene til sig. Og det svært, når det vil betyde måske i nogle tilfælde flere måneders træning og opbygning, for ting man kan lave på et par uger, med de gamle metoder.

Og som en siger, heste er bygget forskelligt, nogle heste vil klart kunne bukke, og bøje sig mere end andre. Det skal man jo lige have med også.

• #32   6. aug 2011 Når man laver halve parader med tøjlerne, så skal man da tag i begge tøjler samtidigt.

• #33   7. aug 2011 Mimmi: Det kommer an på hvilket reaktion man vil have. Vil man pille sin hest ned, er det indvenige, vil man have en anholdning, er det begge smiley

• #34   7. aug 2011 Mimmi...det der som du kalder, at ride til bidet, ved at tage i den ene tøjle (og måske i den anden bagefter) hedder at save hesten i munden.
    Desværre en meget normal måde at tro, at man rider hesten til bidet - tværtimod tvinger man hesten il at knække nakken, for at undgå den smerte det giver i tunge og mundvig.....
    Men det kan enhvert fjols gøre, det er det nemmeste. Problemet er bare, at så længe hesten ikke har opgivet vil den være anspændt og stadig prøve at få ændret hoved og halsen positur.

Men det gymnastisere ikke en hest at gå under lod! Det giver dem derimod en stiv underhals og den har ingen mulighed for at flexe i nakkemuskulaturen. Dvs. man kan ikke runde en hest under lod uden smerter i nakkeregionen.

• #35   8. aug 2011 Mimmi...når du støtter udvendige holder du jo fat i tøjlen...hvad tror du der sker, når du hiver i indvendig (blødt/hårdt/efter behov)? Bidet ryger frem og tilbage i munden, hen over den ubeskyttede tunge.

Det er i min optik lige så meget savning, som hvis man hiver skiftevis i indvendig og udvendig - der sker det samme i munden på hesten.

Hvorfor tror du selv, at din hest "slår fra"?

• #36   8. aug 2011 Men bortset fra det, synes jeg, at DRF har et forklaringsproblem mht. deres dommere, der ikke trække fra i pointene, når en hest går under lod.

Selvfølgelig bestræber alle sig på, at hesten knækker mest muligt og går under lod, når det er disse heste, der scorer højst point og vinder klasserne rundt omkring i de forskellige distrikter.

Har skrevet til DRF for at få en forklaring - men intet svar......

• #37   8. aug 2011 Hvad menes der med at ride hesten til bidet?
    Er det at hesten går med hovedet i lod eller er det hesten strækker sig frem til bidet?

• #38   10. aug 2011 Hesten er bag lod fordi rytteren hiver for meget.

• #39   12. sep 2011 Jeg rider tit min 5-års underlod for at han kan komme op og bruge ryggen og lige pt. har han ikke mange bagparts muskler men jeg rider ham da tit op i nakken så han ikke bliver vant til at ligge der nede, han har også en del vaner med at lægge 20 kg i hver tøjle men det hjælper tit at lægge ham dybt og meget frem så kommer han op med ryggen og bære sig selv smiley

Min 15-årige hoppe har dog musklerne så hende rider jeg foran eller på lod smiley

• #40   12. sep 2011 Hvorfor man ikke skal ride sin hest bag lod: (Artikel af Susan Kjærgård (Blue Berry Hill)

Tennis, golf og ridning foran lod

Hvad betyder det at ride med "næsen foran lod" og hvorfor er det nu så vigtigt ?

At ride hesten i en form, hvor næseryggen ALTID er placeret foran det lodrette plan, er en af de ting jeg, (i dag, i modsætning til tidligere), vægter højt i træning og undervisning. Jeg oplever at der er mere reglen end undtagelsen, at se heste på både spring og dressurbaner, med næseryggen placeret bag det lodrette plan og salgsbilleder/videoer, af selv helt unge heste, viser flere heste med næsen inde end omvendt. Jeg har også oplevet en springrytter på M niveau, som stillede sig totalt uforstående for HVORFOR det overhovedet var ”et issue” jeg gik op i? Jeg er ganske bevidst om at jeg selv tidligere indtog samme uforstående holdning, men i dag har jeg forstået vigtigheden af det, samt mærket den store forskel i sadlen og derfor er det blevet et element, som jeg holder stor fokus på.

I 1943, beskrev Major Wilhelm Museler i sin bog ”Reitlehre” problematikken omkring den fejlagtige formgivning/positionering af hestens hals. Han beskriver hvorledes hesten både taber gangen og mister lydighed på denne bekostning.
    Ligeledes skriver han:” … Det forkerte Knæk i Halsen, undgaar aldrig den virkelige Rytters Øje og synes ham hæsligt.”

Udover ryttere, der med fuldt overlæg arbejder specifikt på at få hesten, momentvist, langt ind bag lodret, i løsgørelsens navn, møder jeg også ofte ryttere, der siger: ”Ja, min hest går en smule bag lodret, men det er kun fordi den ikke er så stærk endnu. Når den bliver stærkere, vil den kunne komme ud og bære sig med næsen i lodret, men så længe den arbejder godt og afslappet, gør det ikke noget at den går lidt bagved lod.”

Men det er jeg uenig i. Det gør noget, fordi mens den går dér, så øver den sig i et ufordelagtigt bevægelsesmønster og den får ikke trænet de muskler, der skal gøre den stærk nok til at holde næsen fremme OG holde ryggen oppe samtidigt. Når hestens hals afkortes og næseryggen kommer ind og derved ikke længere er foran eller direkte i en (imaginær) lodret streg mellem himmel og jord, så rejses ryggen kun fordi nakkebåndet (som hæfter på rygbåndet, hvor ryghvirvlerne sidder fast) overstrækkes og dermed trækker ryggen op som en flitsbue. Det er derfor det godt kan føles rart at ride med næsen inde, idet man jo netop mærker at ryggen kommer op. Problemet er dog at man i denne position ikke får trænet de halsmuskler der har til opgave at holde ryggen rejst og man vil derfor blive ved med at løbe ind i problemer med at ryggen forsvinder hvergang hesten slår en lille smule fra, eller får næsen lidt for langt frem. Hesten vågner ikke pludselig op en dag og tænker "NU kan jeg gå med næsen fremme" hvis ikke den har øvet sig i det undervejs.

Og derved kommer vi frem til min mærkværdige overskift.

Da jeg var yngre, spillede jeg rigtig meget tennis. Jeg var ganske effen og spillede på turnerings og mesterskabs niveau, samt trænede flere gange om ugen.. Jeg har været så heldig at have dygtige trænere, der lærte mig de rigtige sving og bevægelser næsten fra starten, selvom jeg dog også har fået tildraget til mig nogle uvaner undervejs smiley
    Min første træner lærte mig énhånds-baghånd men da den næste træner kom til, overgik vi til tohånds-udgaven, da denne er stærkere og selvom jeg hele tiden kom til at slippe ketsjeren med venstre hånden og i en periode konstant endte med et slag der var midt imellem de 2, fik jeg da endelig fat i en ganske fornuftig 2 hånds baghånd til slut.

Efter godt og vel 15 år uden at have haft en tennis ketcher i hånden, har jeg netop haft fornøjelsen af næsten dagligt tennisspil på en uges ferie, og det er imponerende som kroppen husker! I starten gik det naturligvis noget rustent, (måske nettet var for højt) men efterhånden som ugen skred frem, begyndte boldene at makke bedre ret. Især beslutningen om IKKE at ”skovle” blot for at få bolden i spil, men det at jeg insisterede på at slå rigtige og ”flotte” slag, gav bonus mod slutningen af ugen hvor både arme og ben havde genfundet deres indbyrdes timing i slagene. Interessant, er det dog at hver eneste gang jeg bliver en lille smule presset, så skifter jeg helt ubevidst over til min oprindeligt indlærte énhåndsbaghånd, mens jeg sagtens kan holde mig til 2 hånds udgaven, så længe der er god tid til at læse bolden og time slaget.

Hvis man har prøvet at spille golf, så har man muligvis oplevet hvordan de uheldige vaner man indledningsvist har tillagt sig, er svære at komme af med, hvis man på et tidspunkt får mulighed for at modtage kvalificeret træning. Det er lettere at få sendt bolden ud på sin egen hjemmestrikkede facon end at skulle starte ”forfra” for at lære det rigtige sving. Forskellen er dog at man aldrig får lært at slå et ”rigtigt” slag og givetvist kommer i problemer senere i forløbet når kravene strammes og ens mangler synliggøres. Uanset hvilken sportsgren, dans eller anden fysisk udfoldelse man giver sig i kast med, er det sikkert muligt for de fleste, at genkende forløbet med kroppen der husker bestemt indlærte bevægelses mønstre og hvor svært det er at bryde disse vaner, når de først én gang er indøvet.

Da hestens muskler og nervebaner, i hukommelses henseende, ikke adskiller sig fra vores, ligger det ganske lige for, at konstatere at hestens krop, på samme måde som vores, genkender, husker og kopierer, bestemte bevægelsesmønstre.

Alle kan enes om, at det er lettere at lære nyt end at lære om, og dette udsagn understreger især vigtigheden af, at give sig tid til en god, korrekt og tålmodig uddannelse af unghesten. Hvis den første form unghesten lærer at bevæge sig i, er med næsen bagved det lodrette plan, så vil det være dén facon den bærer med sig i sin fremtidige ridekarriere.

Når man gennem viden om hestens fysiologi og indsigt i biomekanik, opdager at den muskulatur hesten skal aktivere, når den bevæger sig med næsen bagved det lodrette plan er ganske forskellig fra den muskulatur hesten skal anvende ved arbejde med næsen foran eller i det lodrette plan, så giver det anledning til at stoppe op og tænke efter. Det er ganske enkelt 2 forskellige måder for hesten at bevæge sig på, ligesom fodarbejdet, kropsholdningen og timingen er vidt forskellig i én eller to hånds baghånden, og med mindre man specifikt og målrettet træner på at ride hesten med næsen fremme, så sker det ikke pludseligt at hesten en dag er blevet ”stærk” og begynder at gå med næsen fremme. Den har ganske enkelt ikke øvet sig på det og har derfor ingen underbevidste muskelprocesser, eller muskelSTYRKE, den kan sætte ind med.

Muligvis, kan man frembringe noget der minder om den korrekte position, eller man kan vise enkelte skridt, men ligesom tennisspilleren, der i en krise situation vender tilbage til det oprindeligt indlærte slag, (indtil det nye bevægelsesmønster er 100 % konsolideret) vil hesten altid vende tilbage til den form og det muskelarbejde den har størst fysisk styrke og rutine i, hvilket vil sige med næsen bag det lodrette plan, såfremt det er der den tilbringer størstedelen af sin tid i den daglige træning."

• #41   16. sep 2011 Susan er bare SÅ dygtig til at forklare tingene, det kan jeg ikke gøre bedre.

Dog synes jeg hun mangler en meget vigtig ting i sin forklaring.
    Det som det hele handler om, er jo hestens arbejdsstillinger, nøjagtig ligesom når vi selv skal udføre løft osv. Den korrekte måde for hesten at bevæge sig på, handler om at skåne hesten mest muligt for skader når vi bruger den. Det som beskrives som den korrekte måde (og det som der står i DRF's dressurfordringer) er summen af flere tusind års erfaringer, og nu også velunderbygget af moderne forskning.

Kommentér på:
Hvorfor bag lod?

Annonce