Longering med hvad? Longering med hvad?
Hej ..
Hvad gør i når i longere?
Hvordan gør i det?
Hvad har hesten på?
har hesten hjælpetøjler på?
Det er fordi min pony den har et problem den går ikke ned og bære sig selv .. Den går ikke op under sig . Hvordan skal jeg få aktiveret den sådan den kommer til at gøre det ? Mange råd til hvordan det kunne hjælpe ?
Den er ikke vældig god til det dermed at når man giver hjælp med scklen og tøjlen og prøver at få den til at gå ned og bukke sig det er den ikke god til den søger op hele tiden den søger ikke ned til biddet.
aug 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.956
mine heste har aldrig hjölpetöjler pü de hælper ikke noget..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Ang. longering bruger jeg intet når jeg en sjælden gang i mellem gør det.
Bare en grime og en longepisk + slf. longetov, så gælder det bare om at få hypsen til at søge ned selv og slappe af - når den slapper af ved hovedet falde ned mod jorden og jo bedre den bære sig, jo mere vil den flytte vægten om på bagparten.
Det med at hovedet 'falder' ned, kan den ikke gøre hvis den tonser afsted den skal ned i et roligt tempo så den kan slappe af.
aug 2006
Følger: 110 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 2.008
jul 2006
Følger: 674 Følgere: 1052 Heste: 1 Emner: 917 Svar: 18.939
den virker super.
(tjek evt. min video - Polle i longe :D)
maj 2008
Følger: 174 Følgere: 181 Heste: 10 Emner: 150 Svar: 1.327
Bruger trense, eller kapsun - Kapsunen bliver mst brugt på de unge.
Når jeg longere med trense, bruger jeg en delta (Spændes fast i hver bidring).
Bruger meget sjældent hjælpetøjler (Kun hvis hesten slet ikke vil/kan søge frem og ned).
Longepisken bruger jeg heller ikke, men istedet enden af longesnoren, stemmen, eller går et skridt frem mod hesten hvis den skal øge tempoet.
Håber på at vi snart får en roundpen, så jeg også kan slippe for longesnoren ;o)
Jeg longere normalt 15-20min.
Lader hesten gå i et roligt tempo, så kan den få næsen mod jorden & ryggen op ;o)
Håber det var svar nok
<i> - Jette
jan 2008
Følger: 116 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 1.320
Hvordan gør i det? studering af hesten
Hvad har hesten på? reb om halsen.
har hesten hjælpetøjler på? nej, går ikke ind for tvang.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2131 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.490
Samtidig fører jeg longetovet igennem bidringen og op til ringen i sadlen.. Så jeg kan bøje af, som var der en rytter på..
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.658
Stiller mig på midten at volten, holder mig bag hestens skulder, holder en pisk eller et trækketov i den hånd der vender mod hestens bagpart. Så sender jeg hesten frem på volten (har selvfølgelig trænet frem, trav, skridt og stop signal i kort snor) og så skynder jeg på den, så den går frisk fremad med god energi, men stadig afslappet og så bruger jeg min stemme og min pisk/trækketov til at styre hesten i gangarterne mens jeg selv går rundt på en mindre volte og følger hesten..
Hvordan gør i det?
Læs ovenover^
hvad har hesten på?
Chico - kapsun/trense og longe indimellem longering for lange tøjler
Moska - longe trense/grime
Sofie - ingenting
Daisi - trense/kapsun/grime longe
Musse - trense/grime longe
Har hesten indspænding på?
Nej.. hvis den har trense på har den tøjler som ligger hen over nakken, men ikke indspænding..
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.648
Hun har lært at strække halsen ud af kroppen og søge ned på kommando, men nu er hun noget til det stadie, hvor hun uden at man beder hende om det, søger i den position. For mig er det vigtigt at hesten strækker sig frem - for så vil den trække i de rigtige muskler der for ryggen til at løfte sig rigtigt.
Jeg er meget imod indspændingstøjler og pessoa da de kun tvinger hestens hovede i en position og trækker i biddet når hesten går.
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.972
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.497
jeg sys det er godt at bruge indspændinger (skal selvfølgelig ikk være stramme) til fx unghest i arbejdet op til at gør den rytter klar da den så er van til at der er noget der tager i bidet og det gør det meget nemmer når man så kommer der op, det er bare min erfaring. jeg bruger det jeg sys virker for hestene og det som jeg har lært af flere proffesionele rytter/træner, og som jeg har lært samt erfaret er der nød til at være noget støtte for til til hesten så den har noget at gå frem til når den kommer bagfra. havde en hoppe som man ikk kunne rør ved tøjlen på og det var praktisk umuligt at få hende til at komme ordenligt op i nakken når man havde fået hende til at bære sig fordi man ikk kunne tag/stætte på tøjlen.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.843
ville ikke bruge indspændinger, da de bare presser hestens hoved ind til bringen. det er ikke det jeg vil med longeringen.
jun 2007
Følger: 119 Følgere: 105 Heste: 7 Emner: 367 Svar: 513
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.648
Longering med hvad?