699 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Longering med hvad? Longering med hvad?

Hej ..

Hvad gør i når i longere?
Hvordan gør i det?
Hvad har hesten på?
har hesten hjælpetøjler på?

Det er fordi min pony den har et problem den går ikke ned og bære sig selv .. Den går ikke op under sig . Hvordan skal jeg få aktiveret den sådan den kommer til at gøre det ? Mange råd til hvordan det kunne hjælpe ?
Den er ikke vældig god til det dermed at når man giver hjælp med scklen og tøjlen og prøver at få den til at gå ned og bukke sig det er den ikke god til den søger op hele tiden den søger ikke ned til biddet.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Longering med hvad?
  • #1   8. feb 2009 kapsun og longe....
    mine heste har aldrig hjölpetöjler pü de hælper ikke noget..

• #2   8. feb 2009 En hest vil automatisk falde 'ned' med hovedet af sig selv når den bære sig rigtigt, man skal ikke pille, nykke osv. for at få den der ned - så er det falsk holdning.

Ang. longering bruger jeg intet når jeg en sjælden gang i mellem gør det.
    Bare en grime og en longepisk + slf. longetov, så gælder det bare om at få hypsen til at søge ned selv og slappe af - når den slapper af ved hovedet falde ned mod jorden og jo bedre den bære sig, jo mere vil den flytte vægten om på bagparten.
    Det med at hovedet 'falder' ned, kan den ikke gøre hvis den tonser afsted den skal ned i et roligt tempo så den kan slappe af.

• #4   8. feb 2009 Bruger Pessoa, både til Domingo og Ann, når jeg passer hende for min veninde smiley Det virker super fint på dem begge.

• #6   8. feb 2009 Jeg longerer med Pessoalinen smiley
    den virker super.
    (tjek evt. min video - Polle i longe :D)

• #7   8. feb 2009 Det kommer lidt an på hesten.

Bruger trense, eller kapsun - Kapsunen bliver mst brugt på de unge.
    Når jeg longere med trense, bruger jeg en delta (Spændes fast i hver bidring).
    Bruger meget sjældent hjælpetøjler (Kun hvis hesten slet ikke vil/kan søge frem og ned).
    Longepisken bruger jeg heller ikke, men istedet enden af longesnoren, stemmen, eller går et skridt frem mod hesten hvis den skal øge tempoet.

Håber på at vi snart får en roundpen, så jeg også kan slippe for longesnoren ;o)

Jeg longere normalt 15-20min.
    Lader hesten gå i et roligt tempo, så kan den få næsen mod jorden & ryggen op ;o)

Håber det var svar nok smiley

<i> - Jette

• #8   8. feb 2009 Hvad gør i når i longere? Jeg sender ham ud på volte, og får ham frem og ned ved hjælp af kropssprog

Hvordan gør i det? studering af hesten

Hvad har hesten på? reb om halsen.

har hesten hjælpetøjler på? nej, går ikke ind for tvang.

• #9   8. feb 2009 Jeg longere Fredrik og andre heste med sadel og hovedtøj på.. Så får de enten indspændinger eller glidetøjle på som bliver spændt ind i den indvendige side og næsten helt løs i den udvendige, så den har frihed til at bøje sig ind af..

Samtidig fører jeg longetovet igennem bidringen og op til ringen i sadlen.. Så jeg kan bøje af, som var der en rytter på..

• #10   8. feb 2009 Hvad gør i når i longere?
    Stiller mig på midten at volten, holder mig bag hestens skulder, holder en pisk eller et trækketov i den hånd der vender mod hestens bagpart. Så sender jeg hesten frem på volten (har selvfølgelig trænet frem, trav, skridt og stop signal i kort snor) og så skynder jeg på den, så den går frisk fremad med god energi, men stadig afslappet og så bruger jeg min stemme og min pisk/trækketov til at styre hesten i gangarterne mens jeg selv går rundt på en mindre volte og følger hesten..

Hvordan gør i det?
    Læs ovenover^

hvad har hesten på?
    Chico - kapsun/trense og longe indimellem longering for lange tøjler
    Moska - longe trense/grime
    Sofie - ingenting
    Daisi - trense/kapsun/grime longe
    Musse - trense/grime longe

Har hesten indspænding på?
    Nej.. hvis den har trense på har den tøjler som ligger hen over nakken, men ikke indspænding..

• #11   8. feb 2009 Bruger en longe og en kapsun. Jeg har lært min hest at gå afslappet og søge frem og ned, så hun kan løfte og svinge over ryggen. Afslappelse er koden til alt godt - hvis hesten har spændte muskler eller hidser sig op, kan den heller ikke bruge sig rigtigt, så det er vigtigt for mig er min hest altid er 100% aflslappet.

Hun har lært at strække halsen ud af kroppen og søge ned på kommando, men nu er hun noget til det stadie, hvor hun uden at man beder hende om det, søger i den position. For mig er det vigtigt at hesten strækker sig frem - for så vil den trække i de rigtige muskler der for ryggen til at løfte sig rigtigt.

Jeg er meget imod indspændingstøjler og pessoa da de kun tvinger hestens hovede i en position og trækker i biddet når hesten går.

• #12   8. feb 2009 Jeg longerer kun Palmira for at lave noget anderledes en gang i mellem, så det er ikke ret tit. Da jeg fik hende, kunne hun ikke rigtig finde ud af det, men efter en masse træning i bare grime og longe, er hun blevet rigtig god. Ville ikke med hovedtøj og bid, når hun ikke vidste, hvad det gik ud på. Nu longerer jeg hende med hovedtøj uden tøjler. Så sætter jeg bare en longestrop i biddet og longen deri smiley

• #13   8. feb 2009 har entet sadel eller longegjord på og trense. longer enten med indspændinger, gamledags chabon eller elastikchabon. og så entet er den løs i ride huset eller jeg har longe torv på. når toret er på sætter jeg det gennem bidet og op i ringen ved sadlen eller ringen på longegjorden af den grund at den så kan virke som invendig tøjle og bøje hesten rund på sporet ligesom hvis vi sad der oppe.
    jeg sys det er godt at bruge indspændinger (skal selvfølgelig ikk være stramme) til fx unghest i arbejdet op til at gør den rytter klar da den så er van til at der er noget der tager i bidet og det gør det meget nemmer når man så kommer der op, det er bare min erfaring. jeg bruger det jeg sys virker for hestene og det som jeg har lært af flere proffesionele rytter/træner, og som jeg har lært samt erfaret er der nød til at være noget støtte for til til hesten så den har noget at gå frem til når den kommer bagfra. havde en hoppe som man ikk kunne rør ved tøjlen på og det var praktisk umuligt at få hende til at komme ordenligt op i nakken når man havde fået hende til at bære sig fordi man ikk kunne tag/stætte på tøjlen.

• #14   8. feb 2009 jeg longerer ronni med to lange træksnore sat i hver sin bidring, ned imellem forbenene, og samlet i en knude oppe bag lansemærket. han søger derefter ned med hovedet fremme og dybt, og får løftet ryuggen.

ville ikke bruge indspændinger, da de bare presser hestens hoved ind til bringen. det er ikke det jeg vil med longeringen.

• #15   8. feb 2009 tror jeg ender med at købe et pessoa longesystem og en longegjord og måske to nye longe tove.

• #16   8. feb 2009 Hvis hesten ikke bærer sig selv, hjælper det ikke noget bare at smække alle mulige hjælpe tøjler på, som tvinger hesten til det. De fleste hjælpertøjler, tvinger kun hovedet i en bestemt position. Jeg kunne skrive en længere stil om det, men egentlig giver tøjlerne et konstant pres på biddet. Det for i de fleste tilfælde hesten til at krølle nakken og gå bag lod, fordi de enten bliver tvunget (fordi tøjlen er stram) eller fordi de ved at de kan undgå tøjlepresset (hvis de har lidt længee tøjler), hvis de trækker næsen længere ind. Mange tror at hesten går rigtigt når nakken er bøjet - men det har intet med det at gøre. Hesten skal FØRST gå rigtigt med kroppen, så falder hovedet automatisk på plads. Desuden vil hesten først rejses i nakken når den sætter sig bagtil, dvs. ledende lukker sig mere sammen og hesten bliver lavere bagtil end fortil pga. vægten.

Kommentér på:
Longering med hvad?

Annonce