18. aug 2012 Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 11 Emner: 8 Svar: 34
besvær med longering besvær med longering
Hej alle på HG.
- jeg står med en frieser dreng på 3 år, som jeg skal have gjort klar til tilridning her til sommer.
jeg står med et lille problem ang longering..
tidligere ejer til denne ung hest fortæller at han ikke har kunne stå bundet uden at stejle og været bange for piske osv.
den dag i dag er han noget af det roligste.. han er simpelthen ikke bange for piske mere og han er bare en ren putte lomme hest lige ud sagt.
- jeg prøvede at longere ham 4 - 5 dag jeg havde ham og det gik super godt de 3 første omgange.. men så fandt han ud af han kunne komme ind til mig og bare stå og glo på mig.. jeg prøvede virkelig at drive ham frem med stemme og krops sprog, og prøvede at bruge pisken lige ved siden af ham.. han var da ligeglad. stod bare og kiggede på mig..
jeg ved han kan..
men hvad gør jeg?
mange knus herfra.
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.994
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.795
Så skal du finde "the magic spot" nogle heste er det ved skulderen andre ved bagparten osv.
personligt skal jeg være på linje med min hests bagpart for at kunne få hende frem i longe..
men lad ære med at give hesten for god kondi inden til ridning.. det laver de bare ballade af.. en hest i dårlig form bruger mere kroppen, end den i god form
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.339
ELLER have en til at trække hesten i longen - altså ude ved hesten på volten. Det kan også bruges..
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1404 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.585
Longerng bliver hurtigt til "bare at jage hesten rundt i ring", istedet for en øvelse som hesten faktisk forstår og har det godt med.
Jeg plejer at træne mine elever i longering ved at de skal longere hesten omkring fire kegler, så de i første omgang lærer hvordan de driver hesten ud og hvordan de driver den frem, og hesten kan se tydelige mærker (keglerne) for hvor den skal være samt. hvor jeg skal være.
Din hest kigger på dig fordi den prøver at fortælle dig at den ikke forstår hvad du vil have den til, og viser dig respekt. Derfor er det meget forkert at skælde dem ud for denne adfærd (ikke at du nødvendigvis gør det). Det er træning og det handler meget om at være præcis. Måske du kan få en der er god til at longere til at hjælpe dig?
feb 2005
Følger: 111 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 135 Svar: 1.157
Har hasten først drejet sig så du ikke står bag den længere er løbet kørt og du må starte forfra.
Håber du forstår hvad jeg mener..
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.017
aug 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 11 Emner: 8 Svar: 34
- men ang med at stå bag hans mås og drive ham frem, han er lidt lige glad.
men tror også lidt jeg skal starte 'forfra' med signaler.
og vil kun longere ham så han kan lærer min stemme og mine kommandoer til når han skal tilrides. har kun haft ham i 3 ugers tid.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Derfor skal hesten flytte sig for piskens "tryg" eller pres om man vil - gør den ikke det, må man forstæke presset indtil hesten flytter sig og derefter straks rose. Ved nogle heste kan man blive nødt til at anvende pisken førend hesten viser respekt.
Mine heste har klart respekt for pisken - men de er ikke bange. Skridter de fx rundt i longen, og jeg bukker mig ned og samler pisken op fra jorden, skridter de roligt videre. I det øjeblik jeg hæver pisken og peger mod bagparten og siger "trav", traver de frisk fremad.
Det er en rigtig god ide at lære ehsten stemme kommando fra jorden, sådan at du senre ved ridning kan kombinere stemme med andre hjælpere og derved hjælpe hesten til at indlære fx schenklens hjælp. Udfra hvad du beskriver, ville jeg lære hesten mere respekt omkring pisken (den skal ikke være ligeglad!), og ellers bare fortsætte
apr 2008
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.994
apr 2008
Tror nu stadig ikke, at kapsun skader hesten, såfremt den anvendes korrekt og med omtanke...lige som alt muligt andet. Meningen er jo ikke, at man skal "trække" hesten rundt i longen med stram snor....
aug 2012
aug 2012
- synes bare du skulle forlade dette her emne, så der er andre mennesker der kan komme med fornuftige og ordentlige svar jeg kan bruge, er efterhånden træt af din attitude og det du bare generelt kommer med. - som intet har med emnet af gøre.
tak.
besvær med longering