Skal, skal ikke? {{forumTopicSubject}}
Godaften HG!
Jeg sidder og overvejer om jeg skal stille min skønne hoppe til 2-års kåring i løsspringning næste år? Jeg vil umiddelbart ikke afsted for at få mega gode karakterer, men for at få noget erfaring ind i hende. Jeg syntes der er lidt plusser og minusser ved det.
Plusser:
Hun får erfaring
Hun bliver trensevant
Hun bliver bedømt
Det er en forholdsvis nem kåring for hende at overskue, og derved bliver der ikke forlangt for meget af hende.
Hun var afsted som føl, hvilket hun klarede rigtig fint.
Har mange kontakter, der kan give gode råd og hjælp med træningen op til.
Minusser:
Syntes måske 1 m er meget for en 2 års at skulle springe.
Er det for tidligt med trense osv.?
Jeg har ingen erfaring, da hun er min første unge.
Hun kan risikere at få en dårlig bedømmelse.
For tidligt at hun skal starte træning? Tænker at de vel skal have en smule muskeltræning op til, hvilket ville bliver givet ved gåture i tærren, og så skulle hun selvfølgelig løsspringes nogle gange inden, så hun er bekendt med løsspringningen.
Hvad syntes I? Er træningen osv., erfaringen værd? Hvad gjorde I af forberedelser? Og var det en plus tur for jeres unge, eller en stresstur der slet ikke gav noget?
Er som sagt ikke såååå interesseret i hendes karakterer, men mere at hun får noget erfaring.
HJæææææææææælp!
jun 2008
Følger: 21 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 273
Ville ikke igennem trense/bid før det er absolut nødvendig og gerne først når hesten er de 3 år. Lige så syntes jeg at 1 meter er højt for en 1 års, da det ikke kun er den enkelte dag, men også træningen op til.
Men igen, jeg er pylret på hestens vejne høre jeg tit
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.705
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Den eneste fordel ville være hvis den hæv nogle gode karaktere hjem.
Ellers er der for mig kun ulemper..
jul 2010
Følger: 132 Følgere: 119 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 154
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Og det kræver jo også træning inden, så det kommer hurtigt tim at rende op i en del spring i sidste ende
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 480
Årh, hvorfor skal de også forlange så meget af de unge! Vil jo vildt gerne shine hende op og afsted, men er også bare lidt bange for om det er for meget.. Der er jo mange der tager dem i lidt træning en måned inden afgang, og løsspringningen skulle jo kun være 2-3 gange. 1 gang med den rigtige højde og ellers så bare så hun fangede teknikken og hastigheden...
Jeg skal som sådan ikke bruge bedømmelsen til noget, da jeg ikke regner med at hun nogensinde skal sælges, men blot for at vise hende lidt frem og så en status på hvordan hun er, se hvordan hun opfører sig ude i byen osv.naturligvis også for at når jeg stiller hende til kåring som 3 års, at hun har lidt erfaring... Men kan fornemme folk herinde er imod?
jul 2009
Det er trods alt bedre, end at overbelaste dem fra de er babyer, no offence.
Du kan altid vende hende til trensen - om du tager til kåring eller ej. Du kan altid tage udenbys og få noget miljøtræning.
Hvis du ikke har brug for bedømmelsen, så er der jo ikke andet der taler for?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
nov 2008
Jeg vil nemlig helst heller ikke ooveranstrenge hende, og vil gerne tage tingene stille og roligt, men der var bare så mange der talte for, så jeg ville lige høre andres mening
nov 2008
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
De lidt mindre skuer er som regel om lørdagen, hvor man kommer lidt før man skal mønstre.. Og hvis ikke man går fløj i racen, så kan man jo tage hjem lige bag efter..
nov 2008
jul 2009
Det havde jeg gjort hvis jeg var dig
Skal, skal ikke?