{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.300 visninger | Oprettet:

Sved nu her til vinter? {{forumTopicSubject}}

Hej alle i kloge mennesker smiley

Hvad gør I når jeres hest sveder om vinteren? Skridter I den til den er tør? Eller..
Et andet spørgsmål er: kan man være det bekendt at vaske hesten over (hals, sadelleje og gjordparti) efter ridning hvor den har svedt? Hesten hader simpelthen rundstriglen og generelt strigling (han bliver sur også er han kilden) så derfor gør jeg det så forsigtigt som muligt. Her i sommers har jeg skyllet ham over, så alt salten kom ud af hans pels og han derved ikke fik plamager, men hvad gør jeg nu her til vinter? Dække og klipning er ikke muligt, da han er elevhest smiley Han sætter ikke tydelig vinterpels (går rundt med den sammen glatte pels sommer og vinter), så det er ikke på grund af varmen at han sveder men at han stresser sig selv helt vildt op. Dette har vi arbejdet på, og nu kan han gå nogenlunde stabilt i skridt og trav, men i galop stresser han stadig = han sveder så utrolig meget og det kommer bare efter en runde.

Har I nogle gode råd til hvordan jeg undgår svedplamagerne?

P.s når jeg skriver "at vaske over", mener jeg med en klud/svamp med lunkent vand, så det kun er de svedige områder der bliver våde/vasket. Også selvfølgelig sætter jeg ham ikke ind i boksen før han er tør.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sved nu her til vinter?
  • #1   1. okt 2013 Jeg ville ikke turde fugte ham med vand om vinteren. Kommer vandet helt ind til huden på hele hals/bringeområdet er der meget der er blevet vådt ligepludselig..

Hmm.. Det er altid en god ide at skridte godt af, men der er selvfølgelig også grænser for hvor meget man har mulighed for at skridte rundt.

• #3   1. okt 2013 Jeanette og Krikken: Så meget som han sveder, kan jeg ikke andet end at tro at det også kommer helt ind til huden.. Han er seriøst gennemblødt den lille hester smiley

Team hygge: Undgår du så svedplamagerne? Det er faktisk dem jeg er mest irriteret over.. smiley

• #4   1. okt 2013 Kan den ik blive jagtklippet ?

Det blir de langhårede heste på min gamle rideklub

• #5   1. okt 2013 Så ville jeg nok også se om jeg ikke kunne få den jagtklippet, eller i hvert fald bare på hals/bringeområdet..

Selvom det "bare" er en rideskolehest, bør det også være i rideskolens interesse at hesten ikke skal stå og fryse efter ridning..

• #6   2. okt 2013 Jeg ville klippe -voes kan ikke skridtes tørre. Har de meget pels, så eftersveder de en del, så selv hvis man skridter dem godt, så begynder de at svede voldsomt år de kommer i boksen...
    For holstenerens vedkommede kunne det måske nok lade sig gøre at skridte den tør, men så skulle der altså skridtes i urimeligt lang tid. Han bliver i forvejen skridtet ekstra før og efter ridning fordi han har slidgigt, og skulle jeg så lægge en time oveni, ville jeg kun have tid til at bruge ham max en gang om ugen.

Hvis ikek den ligefrem kampsevder kan man evt skridte den godt, og så stille den i boksen med et tæppe på efter ridning. Så bliver den ikke kold selvom den er våd. Men tæppet skal self pilles af igen, for hesten bliver osse syg hvis den skal stå med et vådt tæppe hele natten.

• #7   2. okt 2013 Tror virkelig ikke det hjælper at klippe ham. Han sætter ingen vinterpels og han tørrer rigtig hurtigt. Det jeg vil have hjælp til er om det er forsvarligt at skylle. ham over med em våd klud for at få sveden/ salten ud af pelsen. Hvis jeg bare skridter ham tør får han plamager som er svære at få ud af pelsen. Idet han ikke kan lide rundstriglen ønsker jeg ikke at han skal have disse plamager.. så er der nogle der har gode råd imod disse plamager, hvis jeg ikke kan skylle dem over?

• #8   2. okt 2013 Det her er hvis min sveder meget.

Plejer at skridte 20-30 min med fleece (de første 5-10 uden fleece)
    Så er det over i stalden skifte tæppe og så står han 20-30 min med tæppe igen, mens jeg rydder op,fodre ham, snakker lidt med folk eller bare står og hygger med ham.. Tager tæppet af som det sidste inden jeg tager hjem..

Hvis han ikke sveder så meget, tager jeg som regel bare tæppet af ham, når vi kommer over i stalden.

Tjekker altid om han er tør inderst inde..

Jeg har endnu ikke klippet ham i alle de år jeg har haft ham og han er ikke blevet syg..

• #9   2. okt 2013 Jeg ville ikke begynde at skylle i vinterhalvåret.

Vi har godt nok varmt vand i stalden og skyller forholddsvist længe ind i efteråret i forhold til mange andre hesteejere, men år det er rigtig vinter er det eneste der skylles hos os haler og evt hovskæg

• #12   2. okt 2013 Min hest sætter godt nok ikke meget pels, men han sveder utrolig hurtigt.

Og min bliver ikke klippet. Skridter med tæppe i ca en halv time og når vi kommer i stalden får han tæppe på igen og så må jeg vente til han tøre

• #13   2. okt 2013 Dubai med bare at klippe hals og bringe?? Så behøver den ikke dækken og den undgår at blive syg,

Men blir klippet over det hele for ellers går det ikke her i vinter desværre

• #14   2. okt 2013 Hvis han ikke kan blive klippet, så skridt ham godt med tæppe på, det er ikke godt at skylle ham når det er vinter. og så må du strigle plamagerne væk selv om han ikke kan lide det, hvis det er der dit problem ligger.

• #15   2. okt 2013 Jeg bruger Kieffer After Riding når hun har svedt om vinteren. Det er jeg rigtig glad for!:-)

• #16   2. okt 2013 CHS - Tusinde tak, endelig et råd jeg kan bruge til noget smiley Det vil jeg kigge nærmere på smiley

Team Oksen - Jeg ville hører hvordan I undgik sved plamagerne nu her til vinter, hvor de ikke kan vaskes. Er ikke meget for at stå med rundstriglen i 100 år, når jeg ved at hesten ikke bryder sig om det.

Til alle jer andre - han sveder utrolig meget, men han tørrer lyn hurtigt! Det er for at undgå svedplamagerne jeg skriver.

• #17   2. okt 2013 Så brug en almindelig strigle smiley

• #18   2. okt 2013 Så kan man ikke få det indtørrede snavs, salt og fedt ud af pelsen. smiley
    Med en almindelig strigle mener du vel bare en strigle med hår, ikke?? smiley

• #19   2. okt 2013 Jo, en helt almindelig gammel en, med korte børster og medium hårdhed, plejer sagtens at kunne tage det på de heste, jeg arbejder/har arbejdet med smiley

Jeg bruger også selv det CHS foreslår, men kun så længe det ikke bliver ned til frysepunktet, da det også er en vask, og også gør helt ind til huden. Så med mindre man har mulighed for at gøre hesten 99% tør efterfølgende, vil jeg ikke råde nogen til at bruge det i vinterhalvåret smiley
    Udover det, hvis du er interesseret i at bruge det, så har de noget til ca 35,- for 75 eller 100 ml på nogle af væddeløbsbanerne i landet. Det synes jeg faktisk fungere lige så godt - hvis ikke bedre end kieffers smiley

• #20   2. okt 2013 hvad med noget tørshampoo til at fjerne svedpletterne?

selv klipper jeg min ridehest kommer han lige ind at stå med et tæppe imens han spiser inden han kommer ud i løsdriften

• #21   2. okt 2013 Hvis man nu bruger det der du hentyder til, så kan det være det er nemmere at få ud af pelsen.. Tusinde tak for tippet smiley Altså jeg skridter med ham bagefter til han er 100% tør, med fleecetæppe på uden udstyr, da jeg ikke bryder mig om at smide en våd hest i boksen smiley

• #22   2. okt 2013 Carina - det var faktisk også en god ide! Tror du noget af det fra Matas kan bruges?? Det er jo egentlig bare til at opløse plamagerne, så de er til at fjerne smiley

• #23   2. okt 2013 denne strigle fx: (link fjernet)

• #24   2. okt 2013 Det var så lidt smiley
    Du kan jo prøve dig frem, og kommer den ikke til at fryse og det virker, er det jo super. Held og lykke i hvert fald smiley

• #25   2. okt 2013 Ja, jeg må se hvad der virker smiley Tusinde tak, og tak for hjælpen smiley

• #26   2. okt 2013 Så lidt smiley

Kommentér på:
Sved nu her til vinter?

Annonce