Skrape med hoven! Skrape med hoven!
Hejsa!
Jeg har et lille problem med den hest jeg rider på ( min part)
Han bliver ved og ved med at skrape skiftevis med begge forben.
Han gør det hver gang han høre en der laver noget med en pose, han gør det også tit når man bare roder efter noget i sin striglekasse, også gør han det også bare at man går 5 meter fra ham og vender ryggen til ham.( fx. Når man skal hente sadel og hovedtøj)
Jeg har prøvet at give ham et par små dask på det ben han skraper med men det virker ikke rigtigt.
Hvad gør i for at jeres heste lader være med at gøre det, eller har i evt. Nogle gode råd til hvordan man de kan stoppe med det.
HJÆLP MIG!!!
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 213 Svar: 1.262
Han gør det når han keder sig. Så beder jeg ham om at bakke og vente pænt.
Det virker for os
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 177
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.689
Derimod hjalp det da jeg satte hende hen for enden af stalden hvor der er meget mere ro. Nu står hun stille og skraber ikke
apr 2013
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 3 Svar: 455
Prøv og sige ÆÆÆH!! Altså sige "Nej" Ved at sige en lyd. Eller bare sige NEJ! Med en lidt høj stemme
Det gjorde jeg ved min, da hun var i drille humør
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
Når han gør det så kan du enten vælge at bakke ham et par skridt, så han ligesom bliver 'forhindret' i at gøre det.
Med mine egne heste vender jeg bare ryggen til dem når de skraber. fordi:
De søger opmærksomhed = De skraber = De bliver ignoreret
Altså opnår de det modsatte af deres ønske. Når de så stopper med at skrabe kan du vende dig om igen og nusse den. Så finder hesten ud af, at den intet får ud af at skrabe, men derimod får opmærksomhed og nus (som er dens ønske) ved at stå pænt
jun 2013
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 25 Svar: 150
Tak for alle svarene jeg prøver nogle af metoderne næste gang jeg kommer ud til ham.
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
apr 2012
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 197
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.978
Det kan ikke gøres ved straf (slå) men ved at enten at ignorere hesten fx vende sig om gå væk (det hjalp på min)..
Har også prøvet den med at stille/rette hetsen hver gang, men synes helt klart at ingen opmærksomhed er det der hjælper mest (ihvertfald på min)
Skrape med hoven!