1.242 visninger
|
Oprettet:
Taber sko {{forumTopicSubject}}
Endnu engang må jeg ringe til smeden og sige at hesten har smidt den ene sko !
Sidste år var der ingen problemer, men i år smider han dem hele tiden. Han får massere af biotin, både i selvefodret, i mineral pillerne og equiforse foot (staves).
Eftersom at jeg er på su, synes jeg ikke det er skide sjovt med alle de regninger fra smeden..
Tænkte derfor om der er nogen af jer derude (hvilket jeg er ret sikker på at der er) som har/har haft samme problem og som har et godt råd til hvad jeg skal gøre.
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
fordi er det indenfor rigtigt kort tid, så vil jeg jo mene han skal sætte den på gratis, så må det næsten være hans arbejde der ikke er gjort godt nok.
Men, hvis det er noget der sker rigtigt ofte, har du så overvejet klokker? - måske træder den dem selv af, ellers kan du jo overveje om det er smeden der ikke er dygtig nok.
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
min venindes hoppe har/havde samme problem (det er hele 3 uger siden sidste tab nu) hun træder sin egen sko af.. så hendes hov i den ene side flækkede, hvilket har betydet at smeden, imod sine principper har måtte lægge en sko, der er et nummer for lille på.. -.-
Har du prøvet med klokker? de kan gøre en forskel.. evt de gammeldags gummiklokker..
og ellers er der bare at bede til hesteguden, om at hesten stopper med at være fjollet..
feb 2008
Følger: 69 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 69
Sidste gang igen var det nærmest umuligt at ligge en sko på fordi hovene simpelthen var så ødelagte.
Jeg har smed til min hest som anbefalet, altså når at han ikke lige smider dem af
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
Så får hoven en masse vand
jun 2011
Følger: 49 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 12
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Sunde hove kommer indefra, samtidig m at en dygtig smed plejer dem jævnligt.
En microvital kur fra hippolyt er en god ide, og foder den optimalt så den er dækket ind m vitaminer og mineraler
jun 2011
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 158
dec 2006
Følger: 129 Følgere: 126 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 11
Men min hest smed en sko hver eneste uge, jeg skiftede så smed, han mente at den bare skulle have bagsko på forbenende også(min går med 4sko), og det er nu over et år siden min har tabt en sko, så det har hjulpet meget på min, måske du skulle prøve det
Jeg har også prøvet alverdens plejemidler, smeden siger at det er bedst bare at lade hovene passe sig selv:)
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
Vi har gjort en del ting
1) han får biotin i maks dosis..
2) Han får olie i sit foder (ved ikke om det egentlig er derfor)
3) Han får blue horse hov olie på hovene hver dag når der er tørt - så hoven aldrig bliver ''tørret ud og sprækker''
4) han har klokker på på fold hver eig eneste dag på alle hove.
5) Har skiftet smed og han får nye sko senest hver 6 uge
Tja det er hvad vi gjorder hvilket har virket hos os
okt 2007
Følger: 74 Følgere: 67 Heste: 12 Emner: 21 Svar: 59
mar 2012
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 26
for nydlig flyttede jeg stald og fik ny smed ham er jeg glad for han har kun tabt 1 sko en gang for han havede kun skoen på 1 uge og
når den ikke sider mere end 2 3 4 uger og hvi´s han taber 1 sko skal jeg ikke betal den tidliger smed syntes jeg ikke var god min pony bliv ved med at have lange hove og ikke gik godt men nu efter jeg fik ny skoet han ham så pænt korte og min pony har aldrig gået beder før jeg syntes helt klar du skal skifte smed for når det 1 sko og den ikke har haft den på længe skal man ikke betal det gør jeg ikke
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
Det har blandt andet Bergers smedie og Sikker beslag.
Dvs. at hvis hesten taber skoen indenfor 6 uger, efter at den er lagt på, så kommer de og ligger en ny på uden beregning. (det gælder ikke specialbeslag). Det er en service de tilbyder, da de mener at en skoning bør holde i 6 uger under normale forhold.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Men han har haft 1 skævtrådt sko, i de 4 år jeg har haft hesten.
I de 6 år jeg har brugt min smed har jeg kun oplevet 1 tabt, og 1 skæv.
Det handler om at få en smed der er dygtig nok!
feb 2008
Følger: 69 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 69
Jeg plejer dem både indefra og udefra, men lige lidt hjælper det.
dec 2006
dec 2006
Taber sko