23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Spænder på bane {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg mangler lidt nogle indput til min træning af min hest. Vil lige starte med at sige at han ikke fejler noget, ej heller hans udstyr. Ligeledes er det kun på bane at det sker med eller uden sadel. På tur er han 100% afslappet - igen med eller uden sadel.
Nå.. Men problemet er at han spænder rigtig meget op, når vi rider på bane - især i trav. Vi har dog kun redet på denne bane 2 gange, og det er første gang i et år vi er på bane. Og man kunne derfor fristes til at tro, at det er problemet. Men han har også været sådan tidligere.
Forleden gik han faktisk til sidst rigtig fint afslappet og søgte frem og ned. Men i dag måtte jeg simpelthen "give op". Der er 1 km til og fra banen, så han var varmet op da jeg kom derhen, og skridtede et par runder inden jeg ville i trav. Men han kunne slet ikke falde til ro, og slog flere gange over i galop - som jeg faktisk bedre kunne få ham til at slappe af i end traven. Men da vi havde kæmpet sådan i 20 minutter ville jeg ikke presse ham mere, da han ikke er i form, og så ikke ud til at han havde tænkt sig at slappe af.
Så jeg travede ham af - for løse tøjler som gik super, og tog hjem.
Men hvad hulen gør jeg? Skal jeg blive ved til han endelig er afslappet? Også selvom det tager 100 år? - Jeg er klar over tricket med halve parader, men det kører han mere op over, da han spænder over tøjlekontakt. - Også derfor han traver bedre for helt løse tøjler, men når først han er oppe at køre er han ikke let at komme i kontakt med.
Skal lige siges, at han bliver redet bidløst, så der er heller ingen bid der generer. Herudover er jeg i kontakt med en underviser, som skal komme og hjælpe os.
Men indtil da ville jeg lige ud med min frustration, og høre om der var andre, der havde nogle gode indput..
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
som vi siger ude hos os: går den, så går den! og hestene skal nok prøve at få det til at gå efter deres hoved.. men der skal man være stærk og stædig..
prøv næste gang han spænder op, syng!! og mener virkelig syng en dejlig glad sang, få ro i maven, saml dine tanker og så fortsætter med at synge.. jeg plejer at synge hakuna matata..
mar 2011
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 501
Da jeg fik part på hende, fik jeg at vide, at hun simpelthen ikke kunne lide bane, da hun synes det var for kedeligt. Hun er dog også turhest.
Men da jeg også godt kan lide at ride bane, træner vi på det og jeg tænkte, at hvis man bare laver en masse forskelligt, sjove og anderledes ting, så ville hun forbinde bane med noget godt - både fra jorden og for ryggen. Lav f.eks. noget travtræning fra jorden også. Ved godt det ikke er lige præcist det problem du har, men det kan også hjælpe på det med, at han bliver anspændt.
Sif, som min part hedder, bliver også anspændt på banen, især i trav, både med og uden bid. Hun er faktisk lettere at galoppere på, på banen. Men jeg gør sådan, at jeg træner det en masse, jeg sætter hende f.eks. i trav, og lader hende trave en halv langside (Nogen gange mere eller mindre), så hun ikke når at blive alt for anspændt. Så roser jeg hende en masse, og rider et par omgange i skridt, indtil hun er afslappet igen, og sådan forsætter jeg.
Håber du kunne bruge det til noget. Håber du forstår hvad jeg mener, det står lidt kludret. ;P
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.051
sep 2011
Følger: 90 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 92 Svar: 696
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Men det lød da til at gå fint med lange tøjler, prøv evt. at start med lange tøjler, og så gradvist samle op. Spænder han så op igen, så slip tøjlen igen
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Altså det er ikke den pågændende bane der er problemet. Det er det faktum at det er en bane. Og jeg er stensikker på, at hvis jeg tog derover og slap ham løs ville han stille sig og glo på mig.
Lisa: Tak for buddet. Jeg har tidligere prøvet med overgange, men han bliver faktisk hidsig af at få lov at trave, og så ikke. Men at starte op på den løse tøjle er en rigtig god ide. Mindes ikke om den er afprøvet før. Problemet med det er at er han først spændt op, hjælper det ikke bare at slippe tøjlen. Så fiser han af sted i galop.
Han er en lidt speciel herre, og svær at beskrive. Men tak fordi I prøver anyways Håber underviseren har et kvalificeret bud.. (Har prøvet nogle stykker efterhånden) - Tror grundlæggende det kommer af dårlig tilridning.
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Overgange kan bådes bruges til at hidse heste op, men også til at berolige dem. Det kommer an på hvordan du gør det. Svært at forklare, men gør du det i et roligt tempo, hvor du laver slowmotion med sædet, så burde den følge dit sæde og komme tilbage og så kan du lave overgang. Det samme med skridt, når du laver overgang til trav, så skal du lige så stille bevæge dit sæde i slowmotion mens du laver signal til trav
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
Få ham til at slappe af i skridt først og så gå over i galop og tilbage til trav. I får ikke noget ud af at slås udover at i begge får dårlige oplevelser
Spænder på bane