{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.194 visninger | Oprettet:

Hingst - skal, skal ikke? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har brug for hjælp ang. valget af en hingst - skal, skal ikke? Vil lige give lidt info om ham, da det vel også kommer lidt an på, hvilken "slags" hingst det er..

Jeg har fået tilbuddet om, at træne (låne) en ung (4,5 års) meget rolig og kærlig hingst. Han er efter Con Calma, og et kæmpe springtalent. Han er indsrunget og tilredet, men det er sådan set også det eneste. Jeg har styr på, hvordan man skal håndtere en hingst, men alt det andet såsom stævner, opstaldningssteder, osv osv, har jeg slet ikke styr på. Er der fx. specielle regler for hingste ved større stævner (spring) osv.
Vi tager op og ser på ham i løbet af denne uge, men jeg vil godt vide på forhånd, hvad det vil betyde i fremtiden, og hvor meget besvær det vil give mig. Eller bare i det hele taget hvad det er vi går ind til. Vi er dog meget interesseret i ham, men det ville være rart med lidt info, så man ved hvad man går med til og om det er turen værd - jeg håber det er forståeligt nok smiley

Jeg håber I kan hjælpe mig - på forhånd mange tusinde tak smiley

Ps. var lidt i tvivl om, hvad jeg jeg skulle sætte indlægget ind under, da det indebære lidt af det hele.. Træning, arrangementer og stævner, guide, plus lidt mere - så bær over med "træning" smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingst - skal, skal ikke?
  • #1   4. aug 2013 rigtig mange opstaldningsteder tager ikke hingste ind, men om der er særlige regler vedr stævner det ved jeg ikke men tror det da ikke?

• #2   4. aug 2013 Altså det er svært at finde gode opstaldningssteder til hingste især hvis den ikke kan gå sammen med andre og så er der bare ikke mange der vil have hingst stående..

• #3   4. aug 2013 Der er mange opstaldningsteder der ikke tager hingste ind. Det ville jeg måske lige undersøge først, om der var nogle i dit område der tager hingste ind.
    Så vidt jeg ved er der ikke specielle regler til stævne, det eneste der forventes er bare at man har styr på hesten, som der jo forventes af alle, og selvfølgelig måske lige en rød sløjfe i halen på den, hvis den er hingstet og evt. har løse bagben smiley

Jeg tror det umiddelbart er det, når du har styr på håndtering osv. smiley

• #4   4. aug 2013 Han kan ikke gå alene (slet ikke) han nyder andre hestes selvskab - ligenu går han faktisk med hopper, hvilket nok ikke er så smart, men han kan vidst med alle smiley

Det er mest stævnerne jeg er bekymret om, men det er ikke et problem? smiley

• #5   4. aug 2013 Jeg ved der er et par stykker heromkring, som tager hingste ind - og der hvor min nuvaerende hest står, er der også en enkelt hingst stående. Så jeg håber og tror ikke det bliver det store problem.

Rigtig godt at vide med stævnerne Malene! Mange tak til jer! smiley

• #6   4. aug 2013 Vi har en hingst som er meget velopdragen. Der er ikke specielle hensyn mht stævner. Mht fold går han på enefold men ved siden af andre. Jeg tør ikke tage chancer for at han pludselig bliver vild med en hoppe. Han ved ikke han er hingst så han opfører sig eksemplarisk- men jeg ville aldrig lade ham snuse en hoppe bagi fordi så vågner han.

• #7   4. aug 2013 Dejligt at vide! Mange tak smiley

Jeg havde tænkt at han skulle stå med andre vallaker, da han nok heller ikke ved, at han er hingst, og ikke kan lide at gå alene. Men ja, man skal være opmærksom med hopper, helt klart! smiley

• #8   5. aug 2013 Selvfølgelig må du starte military på en hingst. Det er nok nærmere til jagter, at hingste frabedes, da man rider i større grupper...
    Hingste kan være fantastiske at arbejde med, hvis msn ved hvad man har med at gøre smiley
    Der gælder ingen særlige regler for hingste til stævner.

• #9   5. aug 2013 Fantastisk ide at han skal gå med vallaker! Det eneste man skal være forberedt på er som de fleste vallaker, så leger de. Dvs. de får allesammen lidt knobs xD

Kender flere der har deres hingste til at gå sammen, og når de lige bliver sat sammen kan det se noget voldsomt ud, hvis de lige skal have sat på plads hvem der bestemmer. Ikke nok med det ændre deres hieraki sig meget, ligesom en vild "unghingste flok". Lad oss sige at en evt. trækker forbi med en brunstigt hoppe, kan de godt lige fortælle den anden at de skal smutte og til tider starter det en ny magtkamp.

Har selv en meget hingstet vallak som simpelthen ikke kan være på fold med både hopper og vallaker på samme tid uden at uddele knobs. Men hver for sig fungere han godt.

Men ville dog bestemt sige at den burde gå med andre, synes virkelig ikke der er noget værre end hingste der har gået alene hele deres liv, det gør også oftest (i de situationer jeg har oplevet) at hingsten bliver mere vågen omkring andre heste, da den ikke er vant til de sociale sammenhæng, og hvordan en flok færdes. Derfor ser jeg ofte at de bliver mere hidsige i sociale sammenhæng, hvor hingste som har den socialt adfærd i hverdagen tager det bedre smiley

Der burde ikke være nogen specielle regler via. stævner, og de fleste er gode til at holde afstand når der er hingste smiley Mange hingste er heller ikke helt den samme under rytter, som i hånd. Hvor jeg igen ser det som en hest der ikke er vant til så mange andre heste omkring den. Egentlig kan du have en hingst der er ligeså rolig omkring hopper som en vallak bare den er trænet korrekt og ved hvordan den skal kommunikere med- og færdes omkring andre heste smiley

• #10   5. aug 2013 Det eneste der er, er opstaldnings stedet. Jeg vil råde dig til at få styr på det inden. Også i henhold til fold. Jeg har selv haft min til at stå på rideskole, og der var foldene inddelt så hopper og vallakker gik delt. Og jeg måtte jo selvfølgelig ikke lukke min ind til nogen af dem.
    Så styr på fold og hvor lang tid han kan være ude, for hvis det kun er luftefolde de har, han må komme ud på, kan han så få nok foldtid?
    Også ville jeg nok overveje at købe en vallak den skal gå med, men helst en der ikke er for vag, så den ikke bare får tæsk heletiden. Eller jo lave en fast aftale med en vallakke ejer, jeg havde i hvert fald et problem med at finde en han kunne gå med, fordi folk pylre over deres hest.

Mvh

• #11   5. aug 2013 Det eneste jeg lige vil sige er når han er vant til at gå med andre så bliv endelig ved med at have ham sammen med andre på folden uge alene på marken og så er mange hingste lige pludselig rigtig hingstene så hav styr på en fold makker inden han bliver flyttet smiley og ja de må gerne starte stævner smiley

• #12   5. aug 2013 Hingst til stævner hvid sløjfe i halen, betyder her er en hingst. Også bare have styr på opstaldningsted inden du låner.

• #13   5. aug 2013 Jeg er selv første gangs hingste ejer, og indtil nu har det været helt fantastisk, man får et helt specialt forhold til en hingst.
    Hingste er velkommen til alle stævner, man skal dog bare altid være lidt mere opmærksom rytter, med hvad der forgår rundt om en, og især hvis man som jeg har en meget velopdragent hingst, så tænker de andre på opvarmningsbanen ikke over at man rider rundt på en hingst smiley
    Hvis du er mod på det og har et dejligt opstaldningssted og du ellers kan li hesten, så kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle springe ud i det smiley
    Når man har hingst, skal man være lidt mere OBS på omgivelserne!
    Held og lykke med din nye hingst smiley

• #14   5. aug 2013 Hingste må gerne startes til jagter.

• #15   5. aug 2013 Mange tak for alle de gode og nyttige svar! smiley

Kommentér på:
Hingst - skal, skal ikke?

Annonce