{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.081 visninger | Oprettet:

maya j
maya j
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

hvilken hingst skal jeg vælge? {{forumTopicSubject}}

Hej. jeg har nu gået et stykke tid og tænkt. og er kommet frem til jeg gerne vil have et føl på min welsh sec. a pony. min hensigt er at få en større hest ud af det. vil gerne ramme en 1'er pony eller max 165 hest.
min lille pony er født rød, mor og far er vidst hvide.
hvad ville i krydse med?
meningen er at føllet skal bruges til HMS, let dressur, skovtur, distance eller måske en lille jagt.
ønsker en robust hest..
hingsten skal være god i hovedet, rolig, tillidsfuld og kærlig!
hvad ville du krydse med? og hvorfor?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilken hingst skal jeg vælge?
  • #1   30. nov 2015 Hvor høj er din hoppe?
    Tænker at det måske er lidt risky business at gå efter en 1'er eller lille hest, for udfra hoppens race at dømme går jeg udfra der er tale om en 3'er pony?
    Selvom du vælger at smide en forholdvis stor hingst på, kan du stadig godt ende med at stå med en 2'er?

Jeg tænker jeg ville forsøge mig med en stor Welsh Cob (Sec. D)
    Stutteri Kildegaard har måske et par stykker: http://www.kildegaardstud.com/stallions

• #2   30. nov 2015 Du får ikke en hest ud af en 3'er hoppe, så skal den vokse alt for meget. En 2'er er realistisk, men hvis du vil have en hest ud af det, skal du købe et føl eller en unghest i stedet.

• #3   30. nov 2015 Når du overvejer blandingsavl for at opnå et - i forhold til hoppen - meget stort afkom, så er det bedste at købe dig til det du søger..

For den pris det koster at avle - bedækning, foder, dyrlæge, opstaldning af føl efter fravænding osv, - så kan du købe dig til en MEGET god hest der lige præcist passer til dine krav - lige bortset fra at være efter din egen hoppe.

Blandingsavl er ikke noget man skal kaste sig ud i, hvis man har helt klare mål for hvad man ønsker sig af afkommet.
    Og hvis du skal bruge en så stor hingst for bare at have muligheden for at få så stort et afkom, så risikerer du at føllet er for stort til hoppen og dermed miste hende under folingen..

• #5   30. nov 2015 For at lave et lille regnestykke:

Bedækning: ca. 4000 kr.
    Dyrlæge scanning mindst én gang: ca: 800 kr.
    Hvis hoppen kommer til at skulle have hjælp fra dyrlæge under foling: ca. 2000 kr.
    Når føllet er vendet fra er der opstaldning, hvis du er heldig følbørnehave/unghestefold: 1200 kr. pr. måned. Regnet sammen for 24 måneder bliver det: 28800 kr.
    Så kommer der registrering af føl, pas og chip: ca. 1000 kr.

Bare her er du allerede oppe på 36.600 kr.. Så er der alt det uforudsete, hvis hoppen har brug for ekstra foder for at kunne bespise sådan et stort føl, dyrlægebesøg..

Hvis du kigger efter hvad du kan få af lille hest til det formål du søger til 40000 kr. så kan du få en rigtig god hest!

• maya j
    maya j Tilmeldt:
    sep 2010

#6   30. nov 2015 min hoppe er 120-122 og 3 år gammel.
    det var ikke et regnestykke jeg bad om, men tak.
    jeg avler ikke for salg men for hyggens skyld og for at få mere ro på min pony.
    får jeg kun en 2'er ud af det så gør det ikke noget, derfra kan jeg altid avle en større.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #7   30. nov 2015 med de betingelser du har for afkom, så bør du købe dig en hest i stedet

• #10   30. nov 2015 Hvis jeg var dig - ville jeg ringe til Bent (stutteri Kildegaard) som der er linket til længere oppe.. Han sidder i avlsudvalget og kan helt sikkert hjælpe dig, eller også kender han nogen der kan smiley Min hoppe er selv i fol med en af hans hingste, dog for at få noget mindre.. Han har MANGE forskellige, men vil helt sikkert råde dig til at bruge en welsh sec. C eller en lille D'er. Tvivler på at du ender ud med en hest på 165 cm, da welsh jo generalt er en pony'race. Min hoppe er 158 og MEGET stor.

Ellers skal du sidde og kigge linier og finde ud af hvilke typer du er til og HVORFOR du er til dem. Det er ikke ''bare'' at lave et føl smiley

Held og lykke med det!

• #12   30. nov 2015 Du kan jo ikke lave en 1 pony eller hest det er da synd ville da nødig være den stakkels pony når følle kommer.

MB

• #13   1. dec 2015 Føllet tilpasser sig hoppens livmoder. Ville ikke være bange for at sætte en stor hingst på. Dog vil det nok være en god idé at inseminere. En 1'er eller hest tror jeg vil blive svært at opnå, men en stor 2'er ville jeg godt håbe på. Jeg ville kigge på diverse varmblods eller forædlerhingste, 160+. Min pony Atlantis (140 cm) er efter welsh sec a (123 cm) og anglo araber kåret i dv (166)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#14   1. dec 2015 lisbeth: har du nogensinde tænkt på sandsynligheden for dårlige ben, skader mm. ved at lave så stort et føl på en så lille hoppe?

• #15   1. dec 2015 Hvorfor skulle den få dårlige ben og skader?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#16   1. dec 2015 Fordi at føllet kommer til at skulle vokse for meget på for kort tid, det gør at knogler, sener, og generelt bare hele skroget kan blive skrøbeligt..

hmm en hvorfor overhovedet avle når man ikke ved hvad man ender med at afkom - det er en smule useriøst, og useriøsitet hører ikke til når vi taler avl..

• #17   1. dec 2015 Jeg ved da at der er flere der avler wpbr af denne kombination. Gode holdbare ponyer. Hvis hun valgte at få kåret hoppen, ville det så også være useriøst? Føllet ville kunne få rødt pas med en avlsgodkendt varmblods hingst

• #18   1. dec 2015 AMT: Tænker nemlig det samme.. Især med kommentaren "får jeg kun en 2'er ud af det så gør det ikke noget, derfra kan jeg altid avle en større"...

Der er ingen sikkerhed når man blandingsavler.. Det kan være hoppens gener slår igennem ved nr. 2, selvom TS kommer til at kunne bruge en større hingst, og så får hun måske endnu et lille føl, og så står man med 2 ponyer der er for små..
    Og man krydser jo ikke ligefrem af, om man ønsker en hingst eller hoppe når man sætter en hoppe i fol..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#19   1. dec 2015 lisbeth: det er useriøst at avle uden at have en nogenlunde viden om hvad man ender med.

at man vil avle på en så lille pony fordi at man håber på at få meget større føl, er et sats, og sats hører bare ikke hjemme når man taler avl.

• maya j
    maya j Tilmeldt:
    sep 2010

#20   1. dec 2015 tak Lisbeth smiley

• #21   1. dec 2015 Jeg ville godt nok også kigge efter en mindre hingst. smiley

Min egen pony's mor er ca 105-110, min er pt ca 130, og vokser stadig...
    Jeg kan for det første ikke lade være med, at tænke på, hvad er det lige for en basse der har været på den lille pony (faren er ukendt). Det må jo næsten have været minimum en stor 1'er pony, hvis man skal gå ud fra tommelfingerreglen om, at afkommet lander mellem mor og fars højde, og det synes jeg godt nok er synd. smiley
    Noget andet er, at når dyret vokser 15-20 cm på lidt over halvanden måned (vel og mærket i en alder af 3), kan jeg kun blive en smule bekymret for, om det kan give ham nogle problematikker fremad (her tænker jeg især sygdomme i benene, knogle, sene og muskel problemer).
    Til alt held, er han generelt en heldig upser, men der er stadig nogle ting, som jeg er nød til, at have med i baghovedet. smiley

Hav hovedet med når du avler, ikke kun for hoppens skyld, men især for afkommet, som ikke selv har valgt at blive sat i verden. smiley

Kommentér på:
hvilken hingst skal jeg vælge?

Annonce