{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.952 visninger | Oprettet:

ridning af hest med kværke!? {{forumTopicSubject}}

hej!
jeg har lige opdaget at min hest har kværke, han er selvfølgelig allerede isoleret fra den anden hest, så den ikke spreder sig. Kværken er ikke slem, men han har nogle små buler under kæben, men ikke særlig store i forhold til at de kan blive til bylder.
derfor spørger jeg jer ... er det muligt at fortsætte træningen i en lettere grad. eller skal det fuldstændig stoppes indtil han er 100 % rask?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ridning af hest med kværke!?
  • #1   25. jul 2013 Jeg ville inte ride en hest med kværke selvom det ikke er så slemt.
    Medmindre du vil ride inde i stalden, hvordan har du tænkt dig at han ikke kommer i nærheden af andre heste? Tænker bare på at det jo er ekstremt smitsomt..

• #2   25. jul 2013 Kværke er en sygdom. Er hesten syg på nogle andre måder, så rider man vel heller ikke..
    Var det min hest ville jeg ikke ride den før den var ordentligt rask..

• #3   25. jul 2013 Har den fået konstateret kværke, eller er det blot noget du tror pga. Hævningen?

• #4   25. jul 2013 er du 100% sikker på at den har kværke?

• #5   25. jul 2013 Da hesten er igang med at bekæmpe en sygdom, har den brug for alle kræfter til dette og Ikke til ridning (o:

Spørg din dyrlæge til råds og få den tjekket, så den kan komme i behandling

• #6   25. jul 2013 har været inde og læse en hel del om det, og bulerne under halsen er det eneste der tyder på kværke. jeg har mine heste hjemme. og der er syge fold og løsdrift og stald. så de kommer slet ikke i kontakt med hinanden.
    Jeg har da ikke tænkt mig at yde smerte på min hest når den er syg? Men nu er det sådan at jeg læste et indlæg om at man godt kunne trave rundt og skridte ture på sin hest, hvis den havde en mild kværke...
    derfor ville jeg hører hvad i mente?

• #7   25. jul 2013 Simone. Hvorfor skulle den have kværke? Buler på halsen er ikke nødvendigvis ensbetydende med kværke. Det kan være det ja,men det kan ligesåvel være forkølelse, alm ondt i halsen, jord osv. Hvor skulle den være blevet smittet med kværke?

• #8   25. jul 2013 Har du haft dyrlæge til den?

• #9   25. jul 2013 Få en dyrelæge ud, han/hun kan også fortælle dig om du må den..

• #10   25. jul 2013 Hvis ikke du har haft dyrlæge ude til den, kan du jo ikke med sikkerhed sige at det er kværke.. Få en dyrlæge ud og tjek den istedet for. Det er da også dumt at have hestene adskilt fra hinanden hvis det nu slet ikke er det?

• #11   25. jul 2013 Hvis jeg husker rigtigt smitter kværke i luften, så hesten skal vidst isoleres meget langt væk før man kan holde sygdommen væk. Men er ikke sikker :b.

Men få en dyrlæge ud, det kan ikke konstateres ud fra en bule. Hoster hesten? og har den udflåd fra næsen?

• #12   25. jul 2013 Hvis der er virkelig er kværke så er det dyrlæge NU, så du kan få gjort noget ved det og så du ikke får smittet andre smiley

• #13   25. jul 2013 Nå men hvis den HAR kværke, skal den naturligvis i behandling. Har den næseudflåd? Er det grønt, gult eller klart, har den feber, spiser den eller er den gået fra både krybbe og grovfoder?

Hvis det er en alm. Luftvejsinfektion der ikke kræver antibiotika så sørg for at hesten får godt med væske, og træk gerne ture, kun i skridt, den har godt af at røre sig moderat. Ikke fra ryggen, men med det lange ben ved siden af;-)

• #14   25. jul 2013 Det kan ligeså vel være en allergisk reaktion, som det kan være kværke. Min gamle hoppe havde os buller på kæbe hals og andre steder, vi troede os det var kværke, indtil dyrelægen kom, og sagde det var allergi..

• #15   25. jul 2013 bulerne sidder ikke "på" halsen men på indersiden kæben! og kun der
    Min hest har et svagt immunforsvar, så han ville have let ved at få det.
    jeg er selvfølgelig ikke dyrlæge, så jeg kan ikke 100% sikker, men jeg er heller ikke helt dum hvad angår sygdomme på hest, da jeg selv har ville været dyrlæge så jeg har været utrolig meget i praktik, og har selv oplevet en hest med kværke dog i en meget slemmere grad end min egen.

• #16   25. jul 2013 Simone: JEg ville få en dyrelæge ud, for at få afklaret hvad det er. Er det kværke SKAL den i noget behandling jo!

• #17   25. jul 2013 Han har ikke særlig meget udflåd fra næsen, men kan sige at det er klart. han spiser normalt, virker normal.. men drikker ikke særlig meget som han plejer...

• #18   25. jul 2013 Ved kværke er det lymfekirtlerne der hæver og hvis der kommer bylder så kommer de oftest mellem kæberne under hovedet. Når der går hul på dem smitter det rigtig meget.
    Hesten vil have feber indtil der går hul på dem, når feberen er væk kan man godt ride en lille smule let ridning på hesten (skridtture) til sårene er helet.

MEN! Du skal have en dyrlæge ud hvis du mistænker din hest for at have kværke.

• #19   25. jul 2013 Ja bulerne sidder som hvis du selv havde halbetændelse;-) den snottet, har den feber, spiser den?

Hvad siger dyrlægen?

• #20   25. jul 2013 selvfølgelig skal han i behandling hvis det er kværke!! men min dyrlæge er lige pt. optaget af en akut foling, og hun forslår at jeg ringer til hende i morgen tidlig.

• #21   25. jul 2013 han spiser normalt, men drikker ikke normalt.

• #22   25. jul 2013 Løber hans næse og har han feber?

• #23   25. jul 2013 du skal have dyrlæge ud
    hvis den har kværke skal den have pencillin

og den skal holdes i ro og isoleret

• #24   25. jul 2013 hans næse løber meget meget lidt! tjekker hans feber om lidt, skal først finde hans termometer.

• #25   25. jul 2013 Stine, det er da ikke dumt at hun adskiller de to heste. Sæt hvis nu at hesten er syg? Så har den jo stået sammen med den anden hest og smittet den.

TS
    Hvad jeg har læst mig frem til er at de ikke må rides. Få evt. en dyrlæge ud og tjekke hesten.
    Ellers god bedring til din hest. (:

• #26   25. jul 2013 Ja gør det, så må vi se hvad den siger??

Og nu siger du at han spiser normalt, men drikker ikke normalt..... Hvordan?

• #27   25. jul 2013 TS: Har dyrelægen ikke tid, bum så ring til en anden. smiley Det havde jeg i hvert fald gjort.

• #28   25. jul 2013 Cecilie: Det sagde jeg heller ikke, men når hun ikke har haft dyrlæge kan hun ikke vide om det er kværke, og det jeg mener er at det da er dumt at adskille dem hvis det så slet ikke er det?

• #29   25. jul 2013 Rebecca p: han drikker bare ikke ligeså meget som han plejer,

• #30   25. jul 2013 Cecilie. Jeg vil give dig ret i at det er en god idé at skille hestene, men inkubationstiden på kværke er vist omkring 1 uge, så dem/den der har gået sammen med den er nok allerede smittet hvis det er Kværke. Heldigvis er det ikke alle heste der bliver syge af kværke jo. Mest unge eller svage er modtagelige.
    Og hun skal ikke evt. Få en dyrlæge ud, hun skal da få en dyrlæge ud hvis hun tror det er kværke, for det kræver jo behandling??

• #31   25. jul 2013 Simone.... Hmm bom bom, se lige hvad feberen siger.

Hvis ingen feber, vil jeg gætte på en let forkølelse, eller at den har spist nedbidt græs og herved fået rødder. Hvad siger han til at du rører ved kirtlerne, er de ømme?

• #32   25. jul 2013 kværke er pisse farligt det kan få kirtlerne til at hæve og kvæle hesten deraf navnet kværke, kan efter en dyrlæge for det skal undersøges. og sæt din stald i karantæne i min 3 uger nu, som er normalt ved mistanke om kværke. og de får snot og snask fra næsen,øjne og nogle tilfælde ørene. og ja karantæne i min. 3 uger.

• #33   25. jul 2013 Simone: hvad siger feberen? Og er han øm ved hævelserne?

Rikke: ro på, han spiser helt normalt, så der er jo ikke de store tegn på at at det er kværke, eller at han er ved at blive kvalt.

• #34   25. jul 2013 han har ikke feber:) men en lille smule øm

• #35   25. jul 2013 Så tror jeg ikke at du skal være spor bange for at det er kværke. Han har sikkert bare spist rødder;-) så længe han spiser som han plejer har han ikke ondt i halsen;-)

Kommentér på:
ridning af hest med kværke!?

Annonce