{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.257 visninger | Oprettet:

Bag lod? {{forumTopicSubject}}

Hej alle dejlige heste glade mennesker.
Er jeg den eneste der syntes, at man ser flere og flere heste både herinde og på stævnepladserne, som rides bag lod og puttes helt ind til bringen næsten?.
Efter min mening er dette jo yderst usundt for deres nakke og ryg, plus de mister deres bærring og derfor ikke får bagparten med.
Men alt i alt, ville jeg bare høre om jeg er den eneste der har fået indtrykket af, at dette sker oftere og er mere alm. at man rider sådan end før i tiden?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bag lod?
  • #1   22. jul 2013 Nej du er ikke den eneste der taenker saadan eller har det indtryk.

• #2   22. jul 2013 det er der nok mange der gør, det er nok også mange der ikke gør. men hvis man skal hænge sig ved alle fejl der kan komme rundt omkring, så kan man få nok at se til smiley

• #3   22. jul 2013 Sleeet ikke! Jeg var oppe og kigge på rideskolen tæt på mig til den ridelejr de afholdte, der var en kvinde der red rundt på sin hest.
    Hun hev den i hovedet, blev sur når den trak i hende, og hun holde dens mule ind mod bringen, så den løftede forparten helt vildt, i mens den virkelig forsøgte at komme op i et ordenligt tempo, og bruge bagparten.. føj er det eneste jeg har at sige.

• #4   22. jul 2013 Da jeg sidst var til stævne, var der er en lille pige på 8-9 år. Hendes pony gik med hovedet helt nede i bringen, og hun vandt klassen...! /:

• #5   22. jul 2013 Nej syntes jeg faktisk ikke, jeg tror mest der er fordi, at vi er blevet ''bedre/værre'' til at se efter fejl ved andre.
    Altså efter det er kommet så meget op i medier osv, lægger vi mere mærke til det.

• #6   22. jul 2013 Jo desværre ses det mere og mere - men det er jo ikke så underligt - mange tror jo, det er "det rigtige", når de ser "de professionelle" gør sådan, suk smiley

• #7   22. jul 2013 Er i hvert fald glad for at jeg ikke har redet stævne på Ian mens det var oppe smiley
    Hvis han er meget træt, at kan han godt finde på at putte sig MEGET! Altså virkelig ville ned og bide sig selv i bringen, nok mest fordi det er så nemt for ham, og ja så det faktisk virkelig svært at få ham op igen.
    Så husk nu lige at slå koldt vand i blodet, der er enkelte heste som selv putter sig helt ind til bringen, så der er ingen grund til at slå hånden af dem, ved første øjekast smiley

• #8   22. jul 2013 Til det distrikt stævne jeg var til i weekenden, blev der redet super pænt fra LC til Intermid.

• #9   22. jul 2013 Katt: Om hesten gør det fordi den er træt (=unddrager sig biddet) eller fordi den trækkes derind er svært at se forskel på - og er jo lige usundt for hesten. Forskellen er, at hesten der gør det af sig selv, kommer som regel frem med næsen, når den rides godt fremad smiley

• #10   22. jul 2013 Jeanne
    Ved godt det er forkert, og siger heller ikke de skal roses for det :-)!
    Men hvis man sidder på en møj' træt hest som bare ikke har mere at give af, så ville det være træls at være ''hende der rider roll-kur''
    Ikke at jeg nogensinde er blevet kaldt det, men nogle gange syntes jeg bare folk er utrolig hurtige til at dømme andre, hvis du forstår smiley
    Alle kan have dårlige dage, og det fint at være opmærksom på stævnepladsen/opvarmningen, men syntes vi skal passe på, med ikke at gøre folk helt bange for at ride smiley

• #11   22. jul 2013 Du skal bare huske, at en hest som Ian var uhyggelig let ved det, og finder det behageligt og rart at gå rigtig dybt, fordi han har den store hals, og kæmpe kæbeplads til det. smiley En som ham ville altid gå ind, i stedet for op. (Han har aldrig nogensinde slået op med hovedet)

• #12   22. jul 2013
    Bag lod er blevet til en accepteret ting og egentligt mest en sovepude.
    Sætningen " den går bag lod fordi den mangler muskler " er så brugt efterhånden at det halve kunne være rigeligt. Og det er uanset om hesten går LC eller MB, så " mangler den muskler ".

Har fulgt en del folk herinde i alt fra 1-5 år hvor den undskyldning har fulgt med dem sammen med " vi arbejder på at få den længere frem med næsen ".
    Men det sker bare aldrig.

• #14   22. jul 2013 Hvad mener i så om denne video smiley http://www.hestegalleri.dk/video/staevner_og_loeb/319887-dm_paradressur_debut_2013 Jeg er imponeret, og efter kun 4 år, jeg synes hun rider pænt

• #15   22. jul 2013 Jeg mener at hesten en gang om ugen skal bøjes ned så den bruger ryggen ordneligt... Ved godt der er nogle der gør det forkert. Men andre gør det en gang imellem for at for flere ryg muskler på hesten:D

Så det er meget forskelligt:D

• #16   22. jul 2013 Bag lod er ikke = den bruger ryggen, og bag lod er ikke sundt.

• #17   22. jul 2013 Jeg rider til tider min bag lod, men aldrig så meget at hun har mulen inde ved bringen. Lige pt. Er det for at hun kommer ordentlig op med ryggen og får sat de muskler hun mangler. Desuden går hun ikke udelukkende i den position hele tiden + det er i samarbejde med min underviser.

På de billeder jeg har af hende hvor hun bliver redet efter noget der minder om LDR (ikke rollkür) træder hun godt ind under sig og bruger ryggen. Mens jeg har redet det har hun aldrig vist tegn på ubehag overhovedet.

Synes mange har svært ved at skelne mellem bag lod og decideret rollkür, for mange har bag lod kun én betydning.

• #18   22. jul 2013
    Bag lod, er bag lod uanset om det er fem cm eller kysse bringen ;o)

• #19   22. jul 2013 Alså vil lige sige, at man INTET får ud af og putte en hest bag lod.
    -ja, nogle trætte heste putter sig derind. Dette er der intet at gøre ved udover at løsne tøjlen mest muligt og presse hesten frem i tempo eller afslutte ridningen for den dag.
    Men det man FÅR noget ud af, er det man kalder "støvsuger" ridning. Alså lang, ned og op med ryggen. Der vil hesten få aktiveret sig ryg og bagpart korrekt, den måde vil man opnå flest muskler/mest bærring i hesten smiley
    -Self skal man ikke altid ride sådan, engang imellem skal man jo have den op og gå i stilling, men mange glemmer hvor vigtigt det er at få brugt ryggen korrekt på heste.

• #20   22. jul 2013 Sad faktisk her forleden med min veninde og så championater. Blev noget overrasket over hvordan de fleste gik inde på selve banen. Bryder mig ikke om at se opvarmningen smiley og holdte mig osse væk fra de høje klasser smiley

• #21   22. jul 2013 katt: Jeg ved godt, at heste med højt ansat hals nemt gør det - og derved hele tiden skal rides meget frem, men hvis min hest var så træt, at det var umuligt at få den til ikke at gå bag lod, ville jeg lytte til hesten, og sadle af smiley

• #22   22. jul 2013 Jeg synes også udviklingen går den forkerte vej. Det bliver mere og mere accepteret og folk gør det med fuldt overlæg, uden overhovedet at ane hvad det gør ved hesten.
    Det er dét jeg synes er mest skræmmende - at folk vælger at ride bag lod, noget man ALTID har sagt var skidt, bare fordi de har HØRT at det skulle være godt eller at det skulle "løfte ryggen rigtigt", de gider ikke engang undersøge det.

• #23   22. jul 2013 ***noget man altid har VIDST var skidt, ikke sagt

• #25   23. jul 2013 Men det er jo ikke noget nyt at det er skidt for hesten, det har man vidst i flere årtier! Det kan godt være der ikke er flere der rider bag lod nu end for 20 år siden, det kan vi ikke vide uden statistikker, men forskellen på dengang og nu, er at flere folk idag lader til at gøre det med fuldt overlæg - og toprytterne, forbillederne, tager bag lod til helt nye ekstremer!

Kommentér på:
Bag lod?

Annonce