{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.059 visninger | Oprettet:

Bag lod..? {{forumTopicSubject}}

Inden i begynder at tænke syge ting så - Nej..:-)

Lidt om sagen og om min ridning - så i får et indblik i hvad der foregår!
Men sagen er den at min søde lille hyp har den tendens at hun går bag lod.. Jeg arbejder rigtig meget med samling og er begyndt at arbejde på at få hende højere op i nakken - hun ligger sig meget dybt.. -, og samtidig få skubbet bagfra. Lige pt døjer vi meget med balance, da hun kun er en baby i knolden.. Jeg rider rigtig meget for ben og sæde, og tøjlen er kun til at vise vej i runding og lign..

Jeg foretrækker kun at bruge tøjlen når jeg viser hende ind i volten, og så hun runder sig, og ellers som støtte fra udvendige side, så hun ikke skyder skulder.

Jeg prøver rigtig meget at få hele hendes skub bagfra, så hun bedre kan løfte og holde sig selv, og komme i en ordentlig holdning.

I dag gik det hele med konstante temposkift, rundings øvelser og opløftning, da hun i dag igen var slem med bag lod.
Jeg tænker at det nok er balancen der mangler, men åh.. Jeg kunne godt bruge nogen gode råd, og evt hvad i mener om dette.

- Hvis det hjælper noget, så er det en tinker det drejer sig om ^^

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bag lod..?
  • #1   8. okt 2013 Jeg vil evt. tro det er musklerne? Er du sikker på Tykke har nok muskler til at bære sig rigtigt? :i<3

• #2   8. okt 2013 Nu tænker jeg jo

du tror du skubber hende bagfra men du skubber hende jå sådan set bare ned?

Eller har jeg total misforstået det du har skrevet?

• #3   8. okt 2013 Tænker også at det nok hører sammen med hendes balance, men nøj det er irriterende.. Hun søger nemlig kun bag lod de dage hun er godt løsgjort.. Altså de 'dårlige' dressurdage der går hun meget åbent - svær at runde og altid meget foran lod..

• #6   8. okt 2013 Kailie: Det er vidst bare mig som er dårlig til at omformulere mig.. Jeg forsøger at få hendes energi ned bagved, så hun skubber sig selv fremad - og derved kommer til at gå på bagparten, som er godt, og så får hun søgt mere op ad foran. Men går hun på forparten er det lidt ligesom at hun hiver sig selv frem af, og det får de ikke de rigtige muskler af, og de får sværere ved at bruge ryggen rigtigt smiley

• #7   8. okt 2013 nej nej det er mig der ikke fatter en dyt af noget overhovedet smiley

• #9   8. okt 2013 Nu kan Felex jo både LC holdning (dyb) og LA holdning (op i nakken).

Den gang vi indlærte det, var det simpelt. LC holdning der er hænderne nede som normalt. Når han så skal til at løfte sig beder jeg ham løfte hovedet op af, ved at føre hænderne lidt op af. Er han oppe kommer hænderne i normal position igen.

HVIS han så skulle begynde på at putte sig og normal driven for at få ham på bagparten igen ikke virker, så kommer hænderne ganske enkelt lidt op igen smiley

• #10   8. okt 2013 Hoppedullen: Hun kan godt gå ordentligt nede. Hun ligger sig normalt godt dybt, og får en dejlig løsgørende holdning / Aka hun får brugt ryggen der.
    Når nu jeg siger 'høj holdning' mener jeg slet ikke som de finere dressur heste, da hun SLET ikke er så langt endnu, men bare at hun kommer - bare 20 cm højre op måske, evt kig billede - op og bærer sig selv. Hun ligger normalt fint, men så snart jeg forlanger mere af hende ligger hun i lod / bag lod.

Her kan i se hvordan hun nogenlunde ligger sig i holdning normalt, medmindre jeg arbejder hende op:

profilbillede
  • #13   8. okt 2013 Hoppedullen: Denne halve parade, der føler jeg mig lige lidt lost.. 'Den ordenlige halve parade' hvordan laver du den? Jeg har selv aldrig fået den store dressur undervisning, da det ikke er noget jeg er gør mig klog i, men mine halve parader består af at klemme med lår/sædet og støtte op på udvendige, hvorved at hun så lige får ventet på mig.. smiley

• #14   8. okt 2013 Hoppedullen

Tja enig vel. Ved ihvertfald at mine kun smutter bag lod når jeg glemmer rumpetten på dem smiley

• #19   8. okt 2013 Okay godt, så er mine halve parader ikke helt dumme..

Åh, den store dressurrytter bliver jeg da aldrig.. Det kunne være jeg bare skulle ride noget mere tur..:-)

Men jeg må prøve at hive mig selv i nakkeskindet, og når jeg er oppe at stå, så må jeg arbejde videre med heste.

- Hahah det godt nok! Men ja, det er lige med at forstå det hele! (-:

• #21   8. okt 2013 Super tak! Så må vi få øvet en masse! smiley

• #23   8. okt 2013 Nu kan jeg ikke se hvor stærkt du rider ud fra dine billeder, men pas på med at du rider for stærkt, hvis du har problemer med at hun vil gå bag lod. Hvis du føler at hun falder på næsen, kan det skyldes at brystbenet peger ned ad. Hvis du sænker tempo og får brystbenet hævet op imellem skuldrene, burde hun kunne kippe i bækkenet og derved ikke gå bag lod. hesten har normalt sit hoved der hvor kræfterne er til. Så hvis ikke hun er stærk nok til at gå hejst i nakken falder hun på forparten og hvis man bare øger tempoet på en hest med sænket brystben kommer den aldrig ind under sig med bagparten... håber det gav mening.. .D ellers en lækker musse du har dig . .D

• #24   8. okt 2013 Tak begge for rådende! Nu skal der virkelig arbejdes hårdt!

Stine: Det lyder avanceret, men helt klart fornuftigt! Og takker!

• #25   9. okt 2013 hmmm nu er jeg ikke den bedste til at give råd til dette problem, da min pony aaldrig har gået under lod (kun over :D). Tvivler på at min ponys hals er lang nok...? smiley

Men kan se en lille fejl på det billede du har lagt ind, nemlig at dine hænder ikke er på højkant. Dette kan godt give en lidt låst hånd, og derfor ligger din hest sig også lidt tungt på sit bid (kigger nu kun på billedet). Så tror at det ville gøre underværker hvis du selv rettede din opstilling, så du bliver meget mere løs. smiley
    En masser af temposkift vil måske også virke? smiley

Men hvertfald held og lykke til dig smiley smiley

• #26   9. okt 2013 Hva satan.. Det sku en bøv, den med minde hænder! :b

Men ja, temposkift er altid gode! smiley

Kommentér på:
Bag lod..?

Annonce