{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
949 visninger | Oprettet:

Han tager p*s på mig {{forumTopicSubject}}

....bogstaveligt talt, næsten smiley
Jeg har en relativt smart hest, og han har fundet ud af, at hvis han skal tisse, så får man en pause, og kan nå og snuppe en mundfuld græs.
Det er ikke noget problem, men problemet er, at han har luret at tisnning er en "helle", og derfor stiller han sig ofte an til at tisse, men uden at gøre det.
Han kan gøre det 3-4 gange på en tur på 1,5 time, førend han endelig får tisset.
Er begyndt at sørge for han ikke græsser imens, så han ikke bliver belønnet med græs for at stoppe op, men han gør det stadigvæk.
Han stiller sig virkelig an som om han skal tisse, med bagbenene skudt tilbage, forbenene frem, og jeg vil jo helst ikke drive ham fremad hvis han rent faktisk skal tisse.
Jeg giver ham omkring 20 sekunder til at komme igang, og sker der intet driver jeg ham fremad, men er der andre forslag så min smarte hest ikke tager pis på mig smiley

P.S. Han fejler intet, da jeg har set ham tisse på folden, og der kan han sagtens tisse med kort varsel, så det er ikke fordi han ikke kan komme af med det

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Han tager p*s på mig
  • #1   19. jul 2013 driv ham frem alligevel og "bestem selv" hvornår han må stoppe smiley

• #2   19. jul 2013 Det tror jeg, er noget mange heste finder ud af, at gøre. Jeg kender i hvert fald en del der gør det. Jeg tror ikke, at du kan gøre andet end bare at drive frem og så lade være med at give ham pause hver gang, når du ved han gør det. Så finder han måske lidt ud af, at du altså har luret ham og den ikke går længere smiley

• #3   19. jul 2013 Du kunne ikke komme på en grund til at han gerne vil slippe for arbejdet? Måske syntes han det er kedeligt, eller så har han måske ondt et sted? En hest er jo meget samarbejdsvillig fra naturens side af, så der må næsten være en grund til at han ikke gider at arbejde og derfor stopper op for at få en pause.

Få ham tjekket igennem, der er intet værre end ens hest der prøver at fortælle en noget, men at man så bare bliver stædig og siger "du skal gøre som jeg siger!".. smiley

• #4   19. jul 2013 - især at han stadig gør det, når han ved at der intet græs kommer ud af det smiley

• #5   19. jul 2013 Han rides kun på tur, bidløst, og i et roligt tempo. Han får massage, og fejler intet. Massøren kommenterede endda på hans meget fine tilstand sidste gang, og sagde, at hvis det var det der kom af bidløs ridning, så ville hun da overveje at skifte. Jeg tror så ikke det har noget med bidløs ridning at gøre, men at han rides på hans præmisser, og kan jeg mærke at han ikke er helt oplagt, så tager vi en kort tur, eller leger lidt på banen, men presser ham!? Aldrig ud over hvad han kan klare!

Jeg må bare drive ham fremad, så han lærer at der ikke kommer græs ud af at stoppe, det tager selvfølgelig også tid at aflære en adfærd...og desværre længere tid end det tager for dem at lære det smiley

• #6   19. jul 2013 Det kan også være fordi han rent faktisk ikke kan 'komme af med det'. Hvis du fx et par gange er kommet til at drive frem, lige når han skal til at tisse, kan han være mere anspændt og 'holde' på det, fordi han er bange for at blive drevet frem, lige når han skal tisse. Og så starter det jo en ond ring, hvor han stopper op, og vil tisse, men ikke kan, fordi han er for anspændt, og så begynder du at drive frem, hvilket blot bekræfter hans anspændthed - hvis du kan følge mig i det. smiley

Min egen kan sagtens stille sig op et par gange, inden hun rent faktisk tisser, simpelthen fordi hun først skal slappe ordentligt af, og være sikker på at hun får fred til det. smiley

• #7   19. jul 2013 Jeg er nok nærmest for hensynsfuld, og derfor har han også lært at "nu står vi bare stille og spiser og hygger os". Dem jeg rider sammen med, synes også ofte jeg er for flink, da jeg hver gang har nusset ham og lettet mig fra sadlen når han standser, hvilket nok har været medvirkende til at lære ham, at det er det rigtige han gør.
    Suk, det er ikke nemt, når man tror man lærer dem een ting, men i virkeligheden lærer dem en anden smiley

• #8   19. jul 2013 Camilla - Men det kan jo være sket for noget tid siden, og så har det bare udviklet sig, fordi du tror, at han gør det for at slippe for arbejdet. smiley Det kan sagtens ske, også selvom han fint tisser på folden. Der er forskel på at være fri på folden, og så at have en rytter på, som han måske har lært, presser på for at komme videre.
    Heste tager jo ikke bare pis på sin rytter for sjov. smiley

Hvis han gør det for at slippe for arbejdet, så laver du noget forkert med ham, for det gør heste ikke bare for sjov, der er altid en grund til det. Så er det fordi træningen er kedeligt eller umotiverende, eller fordi det er for svært eller du gør noget andet, der ikke er godt for ham. De gør det aldrig bare for at tage pis. smiley

• #9   20. jul 2013 Kavan kan gøre lidt af det samme, men jeg ved at NÅR han begynder at gå med "håndbremsen trukket" så skal han virkelig tisse smiley og så får han lov at stå stille. Og når han så endelig er færdig - så får han ros, - det får han til gengæld aldrig for et "ikke tisse stop" smiley

• #11   20. jul 2013 Uha, det lyder altså meget som da min araber havde problemer med blæren. Han havde ikke ondt på nogen måde, men prøvede bare at tisse hele tiden uden han kunne.
    Kan ikke huske helt hvad det var han fejlede, men det var noget med tarmen pressede på blæren så han følte han skulle tisse hele tiden.

• #12   20. jul 2013 Team Grafik: Det lyder ikke så godt smiley
    var det kun under rytter, eller generelt?

CTS: Jeg har tænkt en del over dette emne, og jeg ved faktisk temmelig meget om hestetræning.
    Det er en ren sommerting, og det giver jo god mening. Om sommeren er motivationen for at stoppe højere (det er varmt og der er græs), end om vinteren. Vores træning er absolut ikke kedelig eller umotiverende, og overskriften var faktisk ment som en slags joke, jeg ved godt heste ikke tænker sådan.

Mit problem er, at jeg meget gerne vil vise hensyn overfor ham, og derfor driver jeg ikke på ham når han stopper, da jeg ved at han så naturligvis vil gå videre med det samme, og hvis han skal tisse ønsker jeg ikke at presse ham. Da jeg altid rider med meget løse tøjler (=hesten kan tage hovedet helt ned til jorden hvis han ønsker det), betyder det, at han hver gang han stopper kan få en mundfuld græs eller to, inden jeg opdager at han ikke har tænkt sig at lukke noget ud.
    Dermed får han en belønning hver gang han stopper og stiller sig an, og det er præcis det han har lært stop=græs.
    Det er selvfølgelig min fejl, og det er det jeg søger hjælp med, da jeg ikke vil ride med korte tøjler hele tiden, og ikke vil risikere at drive ham fremad (drive=klemme meget let med underbenet) hvis han skal tisse, for så skal han selvfølgelig have lov til det smiley

• #13   21. jul 2013 Camilla - Haha, jeg har ikke nævnt noget om din evne til at træne, så ved ikke lige hvorfor har behov for at slå fast, at du godt kan finde ud af det. Men selv den bedste kan ubevidst lave fejl, og indimellem kan det være svært selv at se, at de ting hesten gør, kan være selvforskyldt. Jeg siger ikke at det er det, jeg siger bare, at du nok ikke skal afskrive det helt, for det KAN være en mulighed, og hvor ville det da være synd for din hest, hvis den rent faktisk passer, og du fortsat antager, at han bare tager pis på dig. smiley

Nu siger du, at han kan tage hovedet ned og græsse. Det kan jo tænkes, at han så bliver distraheret, fra det han skulle - altså at tisse - og så har du drevet videre. Hvorfor skulle han ellers være startet med, det i første omgang? Det gør heste jo ikke bare. Når de lærer den slags, er det fordi de gentagne gange, ved et tilfælde, har oplevet noget bestemt, og så taget ved lære af det. Så det kan jo sagtens være, at han en gang skulle tisse, og så fik noget græs, og blev ukoncentreret, og så drev du videre - og så er det kørt i ring siden da.

Jeg ved selvfølgelig ikke, om din hest er meget speciel, men jeg kender ihvertfald ingen hest, der kan tisse og spise på samme tid, så i min optik kan han ikke have lært at stop = græs, fordi han har spist græs mens han har tisset.

• #14   21. jul 2013 CTS: Min kan sagtens tisse og græsse samtidig, han er et stort madøre smiley
    Men det kan sagtens være han er blevet distraheret, og hvis jeg har troet han kun stoppede for græs, ville jeg give ham lidt tid for at være sikker på han ikke skulle tisse (hvilket så resulterer i at hesten lærer at stoppe for at græsse....jeg træner min hest i at spise græs, meget mindre svært end andre tricks smiley ), og så ville jeg drive ham videre.
    Nu gjorde han det imidlertid også idag da jeg hentede ham på fold, og der stoppede han midt på stien hvor der ikke er noget græs, og alligevel tog det lidt længere tid end det plejer smiley Så nu kommer dyrlægen imorgen og checker for blærebetændelse.
    Mht. overskriften, så synes jeg det er ret tydeligt at det er for sjov, en leg med ord .-)
    Kryds fingre for min lille dreng imorgen, det gør jeg ihvertfald

tak fordi I tog Jer tid og kom med råd smiley

• #15   21. jul 2013 Jeg krydser fingre for, at der ikke er noget alvorligt. smiley

Kommentér på:
Han tager p*s på mig

Annonce