Han tager p*s på mig {{forumTopicSubject}}
....bogstaveligt talt, næsten
Jeg har en relativt smart hest, og han har fundet ud af, at hvis han skal tisse, så får man en pause, og kan nå og snuppe en mundfuld græs.
Det er ikke noget problem, men problemet er, at han har luret at tisnning er en "helle", og derfor stiller han sig ofte an til at tisse, men uden at gøre det.
Han kan gøre det 3-4 gange på en tur på 1,5 time, førend han endelig får tisset.
Er begyndt at sørge for han ikke græsser imens, så han ikke bliver belønnet med græs for at stoppe op, men han gør det stadigvæk.
Han stiller sig virkelig an som om han skal tisse, med bagbenene skudt tilbage, forbenene frem, og jeg vil jo helst ikke drive ham fremad hvis han rent faktisk skal tisse.
Jeg giver ham omkring 20 sekunder til at komme igang, og sker der intet driver jeg ham fremad, men er der andre forslag så min smarte hest ikke tager pis på mig
P.S. Han fejler intet, da jeg har set ham tisse på folden, og der kan han sagtens tisse med kort varsel, så det er ikke fordi han ikke kan komme af med det
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 480
Få ham tjekket igennem, der er intet værre end ens hest der prøver at fortælle en noget, men at man så bare bliver stædig og siger "du skal gøre som jeg siger!"..
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 480
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.582
Jeg må bare drive ham fremad, så han lærer at der ikke kommer græs ud af at stoppe, det tager selvfølgelig også tid at aflære en adfærd...og desværre længere tid end det tager for dem at lære det
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Min egen kan sagtens stille sig op et par gange, inden hun rent faktisk tisser, simpelthen fordi hun først skal slappe ordentligt af, og være sikker på at hun får fred til det.
jun 2010
Suk, det er ikke nemt, når man tror man lærer dem een ting, men i virkeligheden lærer dem en anden
okt 2004
Heste tager jo ikke bare pis på sin rytter for sjov.
Hvis han gør det for at slippe for arbejdet, så laver du noget forkert med ham, for det gør heste ikke bare for sjov, der er altid en grund til det. Så er det fordi træningen er kedeligt eller umotiverende, eller fordi det er for svært eller du gør noget andet, der ikke er godt for ham. De gør det aldrig bare for at tage pis.
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Kan ikke huske helt hvad det var han fejlede, men det var noget med tarmen pressede på blæren så han følte han skulle tisse hele tiden.
jun 2010
var det kun under rytter, eller generelt?
CTS: Jeg har tænkt en del over dette emne, og jeg ved faktisk temmelig meget om hestetræning.
Det er en ren sommerting, og det giver jo god mening. Om sommeren er motivationen for at stoppe højere (det er varmt og der er græs), end om vinteren. Vores træning er absolut ikke kedelig eller umotiverende, og overskriften var faktisk ment som en slags joke, jeg ved godt heste ikke tænker sådan.
Mit problem er, at jeg meget gerne vil vise hensyn overfor ham, og derfor driver jeg ikke på ham når han stopper, da jeg ved at han så naturligvis vil gå videre med det samme, og hvis han skal tisse ønsker jeg ikke at presse ham. Da jeg altid rider med meget løse tøjler (=hesten kan tage hovedet helt ned til jorden hvis han ønsker det), betyder det, at han hver gang han stopper kan få en mundfuld græs eller to, inden jeg opdager at han ikke har tænkt sig at lukke noget ud.
Dermed får han en belønning hver gang han stopper og stiller sig an, og det er præcis det han har lært stop=græs.
Det er selvfølgelig min fejl, og det er det jeg søger hjælp med, da jeg ikke vil ride med korte tøjler hele tiden, og ikke vil risikere at drive ham fremad (drive=klemme meget let med underbenet) hvis han skal tisse, for så skal han selvfølgelig have lov til det
okt 2004
Nu siger du, at han kan tage hovedet ned og græsse. Det kan jo tænkes, at han så bliver distraheret, fra det han skulle - altså at tisse - og så har du drevet videre. Hvorfor skulle han ellers være startet med, det i første omgang? Det gør heste jo ikke bare. Når de lærer den slags, er det fordi de gentagne gange, ved et tilfælde, har oplevet noget bestemt, og så taget ved lære af det. Så det kan jo sagtens være, at han en gang skulle tisse, og så fik noget græs, og blev ukoncentreret, og så drev du videre - og så er det kørt i ring siden da.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om din hest er meget speciel, men jeg kender ihvertfald ingen hest, der kan tisse og spise på samme tid, så i min optik kan han ikke have lært at stop = græs, fordi han har spist græs mens han har tisset.
jun 2010
Men det kan sagtens være han er blevet distraheret, og hvis jeg har troet han kun stoppede for græs, ville jeg give ham lidt tid for at være sikker på han ikke skulle tisse (hvilket så resulterer i at hesten lærer at stoppe for at græsse....jeg træner min hest i at spise græs, meget mindre svært end andre tricks
Nu gjorde han det imidlertid også idag da jeg hentede ham på fold, og der stoppede han midt på stien hvor der ikke er noget græs, og alligevel tog det lidt længere tid end det plejer
Mht. overskriften, så synes jeg det er ret tydeligt at det er for sjov, en leg med ord .-)
Kryds fingre for min lille dreng imorgen, det gør jeg ihvertfald
tak fordi I tog Jer tid og kom med råd
okt 2004
Han tager p*s på mig