Tilridning af min nye hest :o) {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
I dag har jeg købt mig en sød hest på 3 år (født d. 3. maj). Han er avlet som Dansk Sportspony med to DSP forældre, men er vokset over mål og er nu 154 cm høj. Forventes 156 ca.
Han har ikke været så meget i hænder før, men er meget rolig. Og det er slet ikke til at se eller mærke på ham, at han var hingst for blot 1½ måned siden.
Nu er mit spørgsmål til jer, hvornår I mener jeg kan begynde at tilride ham.
Min foreløbige plan er at starte med at vise ham en masse ting. Altså skramle med plasticposer, vænne ham til hurtige bevægelser og sådanne ting, som er i en stald i en rideklub, hvor han står opstaldet. Jeg vil også så småt begynde at lægge underlag og gamacher på ham, så han kan vænne sig til det. Måske give ham en voltigeringsgjord på, så han vænnes til at blive spændt lidt om maven - og longere ham med dette (lære ham kommandoer i longen)
Hvor lang tid vil I mene, jeg skal strække det over inden jeg skal til at lægge sadel og bid på ham og inden jeg skal begynde at komme op på ham?
Venlig hilsen Camilla
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Ud og gå en masse ture, gerne i bakket terræn, træn over bomme osv, så han har brugt ryggen/overlinjen og lærer sine ben og balance at kende når der forlanges noget af ham
okt 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 366
Især dit, Jeanette H var meget brugbart.
Jeg tænker, at jeg vel godt kan gøre ham ryttervandt om et par måneder eller noget i den stil og så bare skridte en masse ture og over bomme osv.
sep 2007
Ligeud er godt for de unge, ikke alle de volter og hjørner konstant, de skal ud og finde "gå lysten", men den ugentlige løslongering min får i den kæmpe roundpen vi har hjælper ham til selv at finde balancen, uden jeg forstyrrer ham og han får rundet sin store krop (177 allerede)
okt 2005
Følger: 137 Følgere: 114 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 456
Han er halv frieser kvart tinker kvart Varmblod.
Men han har et helt utroligt roligt sind og er vildt nysgerrig og kontakt søgende (i starten sky)
Jeg kunne ikke få bedre hest, og der har på intet tidspunkt været tegn på at han var bange eller andet i den stil.. alt tager han super cool ... Så mit råd, læs hesten og gør tingene som du mener de skal gøres ved din hest, ikke to er ens og det vigtigeste er at hesten synes det er hyggeligt og ikke bliver angst eller sådan
okt 2007
Uhh 177 er godt nok ikke helt bette :o)
Og hvor er det fedt, at den har taget det så cool, Mille. Det lyder som en dejlig hest! Jeg forventer egentlig også efter at have set hvor roligt han tog det at komme et nyt sted hen, at han er kold hele vejen igennem processen, men alt kan jo ske med sådan en unghest. Man ved aldrig, hvad de finder på
sep 2007
Nej, han bliver en kæmpe dreng, men tror nu lillebror bliver endnu større hvis jeg skal være ærlig, men nu må vi se som årene går.. Heldigt jeg er til store heste og har lange ben
okt 2007
sep 2007
Spas.. Jeg er selv 175, så har heldigvis ben til de store drenge jeg bedst kan lide
sep 2012
Følger: 49 Følgere: 45 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 145
Nogle tager det bare længere tid en andre..... Hvis du fortsætter arbejdet nu, vil jeg mene at du allerede kan sætte dig op om 5 mdr tid...:)
Men husk: 'Kun du kender din hest' så du kan jo også mærke på ham om han bliver helt vildt bange og løber fra dig når du sifderrø op eller når du kommer med sadlen og han vender det hvide ud af øjnene:/
Håber jeg kunne hjælpe - og det er ikke for at sige de andres meninger er forkerte:D
okt 2007
Ja, mon ikke man kan fornemme, hvis tingene går for hurtigt for ham?
sep 2012
Følger: 49 Følgere: 45 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 145
Så har jeg så en shetter som elsker at nulre hår!
Han kan bruge 4 fire dage på det, uden at blive træt i overlæben!!!:)
okt 2007
Tilridning af min nye hest :o)