{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

Tilridning af min nye hest :o) {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

I dag har jeg købt mig en sød hest på 3 år (født d. 3. maj). Han er avlet som Dansk Sportspony med to DSP forældre, men er vokset over mål og er nu 154 cm høj. Forventes 156 ca.

Han har ikke været så meget i hænder før, men er meget rolig. Og det er slet ikke til at se eller mærke på ham, at han var hingst for blot 1½ måned siden.

Nu er mit spørgsmål til jer, hvornår I mener jeg kan begynde at tilride ham.

Min foreløbige plan er at starte med at vise ham en masse ting. Altså skramle med plasticposer, vænne ham til hurtige bevægelser og sådanne ting, som er i en stald i en rideklub, hvor han står opstaldet. Jeg vil også så småt begynde at lægge underlag og gamacher på ham, så han kan vænne sig til det. Måske give ham en voltigeringsgjord på, så han vænnes til at blive spændt lidt om maven - og longere ham med dette (lære ham kommandoer i longen)

Hvor lang tid vil I mene, jeg skal strække det over inden jeg skal til at lægge sadel og bid på ham og inden jeg skal begynde at komme op på ham?

Venlig hilsen Camilla

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning af min nye hest :o)
  • #1   14. jul 2013 Du kan jo begynde allerede nu smiley

• #2   14. jul 2013 Det kommer jo an på hvordan hans sind er og om han virker klar, men sener osv skal jo styrkes uanset hvad, så ville sige ca 6 måneder, så burde du kunne kravle op med god samvittighed...

Ud og gå en masse ture, gerne i bakket terræn, træn over bomme osv, så han har brugt ryggen/overlinjen og lærer sine ben og balance at kende når der forlanges noget af ham smiley

• #3   14. jul 2013 Tak for jeres svar.

Især dit, Jeanette H var meget brugbart.

Jeg tænker, at jeg vel godt kan gøre ham ryttervandt om et par måneder eller noget i den stil og så bare skridte en masse ture og over bomme osv.

• #4   14. jul 2013 Det kan du sagtens... Min egen på 3 sad jeg på første gang på hans 3 års fødselsdg den 23 marts, siden har jeg skridtet på ham 1 gang ugentligt, tiden er selvfølgelig øget og vi er nu på ca 30 minutter max, han sættes op til 2 ugentlige skridtture om en måneds tid.... Han laver så meget varieret arbejde resten af ugen via vandbånd, skridtbånd, løslongering i roundpen og gåture for hånd på vores 4 km private sandstier... Det er også dem jeg skridter ture på, ingen ridebane på stedet smiley

Ligeud er godt for de unge, ikke alle de volter og hjørner konstant, de skal ud og finde "gå lysten", men den ugentlige løslongering min får i den kæmpe roundpen vi har hjælper ham til selv at finde balancen, uden jeg forstyrrer ham og han får rundet sin store krop (177 allerede) smiley

• #5   14. jul 2013 For 6uger siden på torsdag fik jeg min 3års hjem, han var helt rå, havde kun haft grime på 3 gange hele sit liv for at få ordnet hove og ellers passet sig selv sammen med mange andre heste på fold, han fik lært i løbet af den første uge at blive trukket, også uge 2 fik Han bid i munden, lærte at komme i bad og stå bundet, nu i torsdags havde han rytter på for første gang og blev redet rundt i skridt og trav, og han synes det var sjovt.
    Han er halv frieser kvart tinker kvart Varmblod.
    Men han har et helt utroligt roligt sind og er vildt nysgerrig og kontakt søgende (i starten sky)

Jeg kunne ikke få bedre hest, og der har på intet tidspunkt været tegn på at han var bange eller andet i den stil.. alt tager han super cool ... Så mit råd, læs hesten og gør tingene som du mener de skal gøres ved din hest, ikke to er ens og det vigtigeste er at hesten synes det er hyggeligt og ikke bliver angst eller sådan smiley

• #6   14. jul 2013 Mange tak for svar endnu engang.

Uhh 177 er godt nok ikke helt bette :o)

Og hvor er det fedt, at den har taget det så cool, Mille. Det lyder som en dejlig hest! Jeg forventer egentlig også efter at have set hvor roligt han tog det at komme et nyt sted hen, at han er kold hele vejen igennem processen, men alt kan jo ske med sådan en unghest. Man ved aldrig, hvad de finder på smiley

• #7   14. jul 2013 Præcis, man kan ikke bruge et fastlagt skema med de unge, man bliver nødt til at føle sig frem og bruge sund fornuft smiley
    Nej, han bliver en kæmpe dreng, men tror nu lillebror bliver endnu større hvis jeg skal være ærlig, men nu må vi se som årene går.. Heldigt jeg er til store heste og har lange ben smiley

• #8   14. jul 2013 Ja, det kan mine korte ben ikke hamle op med. Jeg er kun 166 høj smiley

• #9   14. jul 2013 Hehe... Fedt du skriver "166 høj", så ser du trods alt ikke dig selv som "166 lav" smiley

Spas.. Jeg er selv 175, så har heldigvis ben til de store drenge jeg bedst kan lide smiley

• #10   15. jul 2013 Sæt dig på hug foran ham og lad ham nulre dit hår (uden at æde det - Tehi) og sådanne ting så han virkelig kommer til at kunne lide dig - JA, jeg ved for det lyder underligt: "Når jeg sætter mig foran min hest får den tillid til mig",Hihi, men bare dét du er der betyder noget!:)
    Nogle tager det bare længere tid en andre..... Hvis du fortsætter arbejdet nu, vil jeg mene at du allerede kan sætte dig op om 5 mdr tid...:)

Men husk: 'Kun du kender din hest' så du kan jo også mærke på ham om han bliver helt vildt bange og løber fra dig når du sifderrø op eller når du kommer med sadlen og han vender det hvide ud af øjnene:/

Håber jeg kunne hjælpe - og det er ikke for at sige de andres meninger er forkerte:D

• #11   15. jul 2013 Tak for indlæg Cilla. Det er faktisk en god idé. Nussede også med ham i tre timer igår. Og han nød det. smiley

Ja, mon ikke man kan fornemme, hvis tingene går for hurtigt for ham?

• #12   15. jul 2013 Det var så lidt - min egen vil gerne nusse i 30 min og så må der gerne ske noget som at løbe frem og tilbage i folden og så løber hun efter mig og på den måde ved jeg bare hvad hun helst vil:)
    Så har jeg så en shetter som elsker at nulre hår!
    Han kan bruge 4 fire dage på det, uden at blive træt i overlæben!!!:)

• #13   15. jul 2013 Det er sjovt, som de er forskellige. Må finde ud af, hvad der er bedst for min nye smiley

Kommentér på:
Tilridning af min nye hest :o)

Annonce