{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.113 visninger | Oprettet:

Kandar ... Hvornår ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley
Jeg ved godt at der er mange herinde som har meget imod at sætte et kandar på en hest, men det er jo sådan at det er et krav for at stille de højere dressurklasser. Og sådan er det. Har ikke oprettet dette emne for at diskutere for og imod kandar !! Respekter venligst dette.

Nå men tilbage til emnet smiley
Hvornår mener i at det er korrekt i forhold til hestens uddannelse og alder at begynde at lægge kandar på ?
Jeg har det sådan at jeg synes at hesten skal kunne rides korrekt på en alm trense, og at den skal kunne gå øvelserne i hvert fald i M klasserne på en alm trense. Og for at den kan det er den jo som regel over de 7-8 år.
Jeg har lige købt hest, som jeg jo håber at komme til at ride M klasser på, men er lidt ny i det smiley men skal så lige siges at jeg har heldigvis en underviser som ved en helt masse om det smiley

Men ville lige høre jeres mening smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kandar ... Hvornår ?
  • #1   10. jul 2013 Aldrig!

• #2   10. jul 2013
    Når hesten kan gå øvelserne på trense i den klasse hvor kandar er krævet ( dvs. MA ), så kan man begynde og ride de samme øvelser med kandar. Før kan man så begyndte at skridte en tur i skoven med det.

• #3   10. jul 2013 Når man ligger og rider M.

• #6   10. jul 2013 Når hesten er den alder, hvor den er gamle nok til at ride de klasser hvor de må ha det på. Når hest er uddannet godt nok, for sæde og hjælper, og kan udføre de øvelser den skal med kandar, på et almindeligt trense.

Dog skal det huskes at når du skal ha kandar på, skal den være redet for sæde og ben.

• #7   10. jul 2013 Det vil jeg mene at du skal afgøre i samråd med din træner, da vedkomne sandsynligvis er langt mere kompetent end de fleste af brugerne her på dette site og din træner kender dig og din hest og du kender dig selv og din hest. Jeg vil ikke begynde at rode mig ud i en hel masse med at give en masse gode råd om et niveau jeg ikke rider, til en ekvipage jeg ikke kender. Ved bare at det at ride på kandar kan være med til at gøre hesten endnu bedre, hvis det gøres korrekt. Men hvis du er i nærheden af M (er det ikke i MA der skal rides med kandar? Eller er det valgfrit i MB og et krav i MA? Er ikke dressurrytter...) så kunne du vel godt begynde at vænne hesten til det. Give den god tid så det ikke kommer som et chok for den. På med kandaret og ud og trække ture og skridte ture med det, så tilvænningen bliver så blød som mulig smiley

Held og lykke smiley

• #8   10. jul 2013 Når hest og rytter er ved at være startklar til M klasserne, syntes jeg godt at man kan begynde og ride lidt med det og vænne hesten til det smiley
    Bare fordi at man er begyndt at ride hesten med kandar betyder det jo ikke nødvendigvis at man træner hårdt 7 dage om ugen med det smiley

• #9   10. jul 2013 Officielt må de gå med kandar når de starter MB, hvilket de må som 6 års.
    Derudover vil jeg sige, når man starter de høje LA'er, kan man godt begynde at ride med den sjældent for at vænne den til det.
    - jeg rider selv med kandar til tider, for at vænne min hest til det, så den ikke står og først skal lære med at gå med kandaren, når hesten skal starte M dagen efter, det går ikke.

Kan man ride med det forsvaligt, og er hesten øvelsesstærk, mener jeg godt man kan begynde at tilvænne den omkring LA. smiley

• #10   10. jul 2013 Når hesten er klar til at gå stævner med kandar.
    Der er ingen grund til at ride med kandar før end du skal bruge det til stævnerne.

• #11   10. jul 2013 Jeg vil mene, at når du kan ride de øvelser der kræves i de klasser hvor kandar kræves, men på alm bid og hesten er korrekt på plads og har bærring. Så ville jeg personligt selv starte så småt op smiley

• #12   10. jul 2013 Ja godt spørgsmål i klassisk begynder man efter de har gået i longe.... Så går de med blank kandar også med kapsun næsebånd og senere fjerner man næsebåndet..... Og der er ikke krav om nogle klasser... Jeg vil mene man ligesåvel ville kunne i en lb, la hvis rytteren har den korrekte hånd.

• #13   10. jul 2013 jeg vil mene at det er når ens underviser siger at det er nu man kan påbegynde det.

• #14   10. jul 2013 Når man er ved at være klar til at skulle starte M-klasser.. smiley
    Det er altid en god idé at starte lidt før man skal begynde at bruge det i stævnesammenhæng..

MEN!! Pas på ikke at blive for glad for at ride med Kandar, det kan gå galt hvis du rider for meget med det, så du risikerer at stå med en hest der ikke kan rides på alm..

Hesten skal gerne være øvelsessikker i øvelserne på normalt bid, og ikke kun på kandar smiley

• #15   10. jul 2013 Jeg abonnerer på hestemagasinet og der er en stor "guide" om kandar.

kort sagt anbefaler berider Mette Riisager at man træner på trense til og med MB øvelser - hvis man skal bruge kandaren i stævne sammenhæng anbefales at tilvænningen starter måneder før - derudover tilvænner man hesten langsomt smiley

Men vil give ret i, du skal snakke med din træner om hvornår netop dig og din hest er klar - da det er meget forskelligt fra rytter til rytter og hest til hest smiley

• #16   10. jul 2013 Tak for svar alle sammen smiley
    Kan godt se de fleste har samme mening som mig.
    Jeg vil også helt sikkert rådføre mig med min træner, og så tage vi det hele stille og roligt smiley har jo ikke travlt. Vi skulle jo gerne begge have en god oplevelse af det. Men det bliver nok også først engang næste år at det bliver aktuelt smiley
    Når vi begge er klar smiley

• #17   11. jul 2013 Jeg vil mene hesten er klar til kandar, når den er løsgjort, ligeudrettet og har forstået den fremaddrivende, den anholdende, den sideførende og den samlende hjælp. Det svarer ca. til en korrekt redet hest i de højeste LA-klasser.

Jeg synes ikke kandar er noget forfærdeligt, så længe hesten har plads til begge bid i munden og rytteren formår at ride med lette tøjlehjælpere. For mig er kandaren en ganske almindelig ting i dressurhestens uddannelse og det kan være et rigtig godt redskab i de rigtige hænder.

2 af mine tidligere heste gik på kandar. Det var dengang i tidernes morgen, hvor alt fra og med LA2 var på kandar. Jeg har selv gjort dem kandarvante og selv redet dem op fra bunden, den ene til MB/lille MA-niveau, den anden LA/lille MB niveau (den havde ikke galoppen til at kunne changere). De fungerede begge to glimrende på kandaren. Min nuværende hoppe skal også introduceres for kandaren, formodentlig i løbet af efteråret. Hun er typen, som ikke bryder sig om for meget uro fortil og jeg regner med at hun vil kunne lide kandaren.

Når jeg gør en hest kandarvant starter jeg med at skridte nogle ture, hvor jeg kun bruger bridon tøjlen. Hesten får mulighed for at mærke, hvordan det føles at have begge bid i munden. Når der er ro på hestens mund, laver jeg løsgørende arbejde, stadig på bridonen alene. Synes hesten stadig, at det er ok med "kniv og gaffel", tager jeg efterhånden en smule kontakt på stangen, når jeg beder om mere samling, så hesten kommer til at forbinde stangen med samling.

• #19   18. nov 2015 En gammel tråd, der er blevet taget fat på smiley

Men som det er nu i 2015, så er kandar valgfri i MB-klasserne, og først obligatorisk fra MA.

Dvs du må selv vælge om du rider mb0-1-2-3 på trense eller kandar. Men fra MA SKAL du ride med kandar.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Kandar ... Hvornår ?

Annonce