Når vi springer... Hvilket bid. {{forumTopicSubject}}
hej alle.
Landeur er super glad for at springe, ja faktisk så glad at han ikke er til at holde. og han tonser over springene.
Vi rider pt med et 3 delt muffe bid i dressur, hvilket vi os bruger i spring.
MEn han er ikke til at holde, på nogen måde.
Dette er lige meget hvad jeg gør. undervisning er også prøvet.
Derfor tænkte jeg på om nogen af jer har en god erfaring med et bid, der måske er lidt "stærkere" så jeg kan holde min hest når v springer. da det jo ikke er specielt fedt over springene med noget højde på.
Jeg havde snakket med min underviser om et 3-rings bid, hvor man så bare satte den i ringen under den store ring
Håber i kan hjælpe.
i får lige et billede fra dagens springning!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
"Glade" springheste :o)
(link fjernet)
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
Og hvad vil du helt præcist have mig til at læse inde på det link. det afsnit der hedder "hesten løber" ?
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 76 Heste: 7 Emner: 170 Svar: 1.110
Og lige til et spørgsmål hvornår har hesten sidst fået ordnet tænder for det kan også have en del og sige
sep 2007
Ja, det afsnit at heste der løber. De er super lette og spotte når man er på springbaner, deres springstil er ret afslørende og rytterens manglende kontrol :o)
Hvis hesten var så glad for at springe, hvorfor har den så, så travlt med og komme igennem? Og hvorfor vil den så ikke lytte til signalerne, så den kunne få nogle gode springe istedet for at have travlt med at komme over og evt. rive ned, dårlig afstand mm?
En springhest skal trække på springene, være energisk, men ikke ukontrollerbar.
Har endnu ikke mødt en hest hvor jeg tænkte "den er SÅ glad for og springe", de der trækker for meget er spændte, i flugt og stressede. Din ligner heller ikke en glad hest på billedet.
Ved godt det er ret direkte skrevet, men det er som jeg opfatter hele problematikken :o)
feb 2010
Følger: 39 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 52 Svar: 457
Ellers prøv og tjek tænderne måske
okt 2009
Han har startet til og med M klasser.
Så hvilke træningsmetode der er "lært ind i ham" kan jeg ikke svare på.
Men vi har i de 2 år vi har haft ham, kæmpet for at holde ham tilbage.
Til springundervisningen har vi gradvist øget niveauet, så vi måske kunne få ham kontrolleret over springet.
Simpelthen ved at sætte ham i rolig trav over til springet og efter springet. da han lærte det, var det stille roligt trav til springet, og lidt gallop efter. og sådan har vi gradvist øget det..
Dette har jo ikke virket så, og jeg søger måske lige så meget en metode til at få ham rolig og kontroleret i spring
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Det er skrevet ud fra egne og andres erfaring og derunder også yderst dygtig undervisers ord, så nu håber jeg at jeg har fået formuleret mig ordenligt , jeg formulere mig ikke altid lige godt midt om natten:)
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Men den hest på billedet ser for mig ikke ud til at nyde at springe..
okt 2009
Lise: Okay, det vil jeg huske på. Han fik ordnet tænder for 4 måneder siden ca.
Line: Okay. Svært at gå i trav når hesten ikke stopper som sådan.
For han er snu, han sætter i gallop 2 gallopskridt før springet og får derfor fart på med det samme. når man så får stoppet ham, er han faktisk kommet over springer!
Men volte arbejdet vil jeg prøve de næste mange gange
Krikken: Hvorfor ligner han ikke en glad hest!?
okt 2009
Men har ikke redet så tit med den, og ville "lære" og ride ordentlig med den før jeg begyndte og springe med den. så jeg ingen skade får gjort på ham i ansigtet og sådan!
Ida: Ja det skulle man jo mene
Katja: Det er sikkert meget muligt. Men når man kender ham og sider på ham, og ser ham "live" så kan man se han nyder det.
sep 2007
Kig på hans øjne, der vendes det hvide ud af øjnene - det er ikke en afslappet, glad og rolig hest :o). Sådan ser min ud, når hun er skræmt/stresset/bange :o).
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 401 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.381
Og ja, resten af min kommentar er allerede skrevet af andre
okt 2009
Han ser mere afslappet ud her. Men desværre er der flere tilfælde af at han tonser afsted end at han er rolig og kontrollere.
sep 2007
Siger ingen steder, at du er en dårlig heste ejer, kommentere blot hestens udtryk :o)
Som sagt, hvis hesten var så glad så ville den ikke tonse afsted istedet for at nyde turen og den ville ikke lave dårlige afstande og springe fladt mm. fordi den har så travlt - som tit giver en dårlig tur.
Men fair nok, hvis du ikke tror på det :o)
okt 2009
Det vil jeg huske, det lyder som om det er virket for flere.
Tak for hjælpen..
okt 2009
Det er ikke fordi han laver dårlige afstande og sådan. For på trods af han tonser afsted, kommer han fint over springene.
Det er bare farten vi skal have styr på..
Jeg siger heller ikke nogen steder jeg ikke tror på det. havde jeg selv vidst det, han jeg nok ikke oprettet det her emne jo
okt 2009
okt 2009
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
Men det der er alfa omega er at hesten lærer at vente.
Du skal huske at blive tilbage i kroppen frem mod springet, og så skal hesten lære at uanset hvornår du laver en halv parade så skal den reagere.
Hvos di hest bliver overernergisk i springningen vil jeg som det første tænke at den er forvirret..
Så ned med højden på springet og så øv signaler! Frem, stop, trav, galop, bak, springe på begge volter stop efter springet osv..
Når alt sidder på de små spring kan der tilføjes et ekstra spring og så gradvist op med højden..
okt 2009
Så det ville i hvert fald ikke være en mulighed
Har før set Landeur når han er forvirret, så stiller han sig op og hopper på stedet. Han har samme reaktion hver gang
Okay det vil jeg huske på
okt 2009
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 76 Heste: 7 Emner: 170 Svar: 1.110
Hvorfor ikke bare lære og ride hesten uden og skal bruge kæde og alt mugeligt en en hest løber som sagt ikke bare for og løbe der må være noget bag det istedet for og smække et stærkt bid i munden på den så lær den tingene på en anden måde
Så hvis du havde en hund som ikke kunne gå pænt i en snor ville du så bare smække et stød eller kvæler halsbånd på den og håbe på den ville stoppe
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Jeg kan nu på tur (der mangler han desværre lidt en stopknap i galop) og spring, tage blidt i tøjlerne og have en pony der reagerer istedet for som tidligere at være nødt til at hive og flå i munden på ham, for ikke at løbe ind i et eller andet, og så have en pony der ikke reagerede (og det er IKKE fordi jeg klemmer luften ud af ham, at ham stopper. Den har jeg desværre hørt før. Jeg tager ikke ret hårdt fat, og spænder den kun lige så den ikke glider rundt som en grime, altså gerne 3 fingre på højkant)
De fleste heste er hurtige til at fange stopsignalet, det er vidst noget med at det minder om signalerne når man trækker i grime (skiver det lige igen: ikke max skarp om natten )
Tror godt man kan fange hvor glad jeg er for min hackamore
Så forsøger på at dele min glæde og gode erfaring med den, og det kan godt være at jeg lige gik lidt over gevind nu, men min dømmekraft og evne til at formulere sig, forsvinder om natten Det var bare en personlig historie. Håber dig og hypsen finder en løsning der passer jer
(og til jer der måske tænker at jeg mener at man bare skal smække noget stærkere på, eller "at bidløs fikser alt" så var det ikke det jeg mente, jeg er tilhænger af træning, træning, træning. Nu har jeg gjort hvad jeg kan for ikke at fornærme nogen, så nu går jeg i seng før det mislykkedes )
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.598
Det skal lige siges der er en del fuldblod i min hvilket gør de hurtigt kan ophidses, tænde men man har tilgengæld mere at ride på.
maj 2004
maj 2004
dec 2006
Følger: 81 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 60
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
Den der besked var ikke okay!
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 507
Det vi gjorde, var simpelthen at ride en masse overgange, temposkift og parader, til jeg kunne ride hende på samme måde som på dressurbanen - hvor hun blev i samme tempo uanset om jeg havde kontakt til biddet eller ej. Da det kunne lade sig gøre, begyndte vi at sætte et lille spring ind. For eksempel gik det sådan her: skridt - trav - parade - hen over lille spring - parade - skridt. Og langsomt kunne vi begynde at sætte springene op - og nu kan jeg springe en bane på hende for løse tøjler
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 512
okt 2009
Nej ikke fordi nogen af os har travlt, det tager den tid det tager, og sådan er det jo.
De gange vi springer bliver der sat en meget lille bane op. Her drejer det sig måske on 4 spring maks.
Hvor vi stort set kun når at springe over det ene.
okt 2010
Følger: 64 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.763
jan 2009
Følger: 142 Følgere: 136 Heste: 9 Emner: 91 Svar: 495
https://www.youtube.com/watch?v=z4uwL12l7JQ
https://www.youtube.com/watch?v=rDG2wHh4DvY
https://www.youtube.com/watch?v=VJRDMvnznpM
Men altså det er meget forskelligt fra hest til hest! Men jeg begyndte også at ride med et let pelham bid
Håber det kan bruges.
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Det ville, for mig at se, være en lappeløsning. I min optik bør man ikke springe mere, højere eller vildere end man kan rent ridemæssigt - på den måde forstået, at når du og din hest tydeligvis er nået til et niveau, hvor der bliver problemer, så må I arbejde på dem frem for at smide et stærkere bid i munden og fortsætte som var intet hændt. Hesten skal efter min mening ikke adlyde grundet fysisk tvang/pres i form af eksempelvis et stærkere bid, men fordi man som ekvipage formår at samarbejde om at udarbejde de rette signaler til en fælles forståelse.
Mit råd til den konkrete situation er simpelt - halve parader. Hele tiden. Din hest skal være under dig, lytte og vente fortil. Så træn de halve parader uden spring, til de sidder der 110%. Begynd derefter på de små forhindringer, evt. start i trav. Så snart han gør mine til at ville sætte farten op, sætter du ind med de halve parader - du skal ikke vente til han har fået arbejdet sig op i det høje tempo, men være over ham hele tiden og tage problemet i opløbet. Husk at den halve parade ikke kun skal foregå over tøjlen, hvis den skal gavne - den er et vip ud af bevægelsen, som primært foregår i sædet, men understøttes af et klem på tøjlen.
Vær opmærksom på masser af belønning og eftergivenhed, når han lytter til dine anholdninger. Held og lykke
okt 2009
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.261
Jeg red dog aldrig i andet end almindelig trense bid.. Hendes dressur var iorden og var super sød på dressur banen.
Men nå hun kom på en spring bane blev hun tændt.. sprang ALT og refuserede aldrig.
Men hun løb også meget.. det jeg gjorde var og tage rigtig mange halve parader nå jeg kunne få lov og gerne op i let sæde nå man evt skulle rundt nogen stedet hvor der ikke var spring.
Også hvis hun blev for ivrig så lagde jeg en volte.. altså så fik hun ikke lov og springe men drejede hende af.
Jeg red endda en jagt på hende også som hun klarede til ug. også i bad almindelig bid.
Jeg mener ikke at et stærker bid er løsningen men ender bare med en hest som evt bliver hård i munden.. Så halve parrader. en volte hvis du ikke mener hesten høre helt efter.. Men jah nogen heste er bare glade for at springe..
skal lige sige min hun gad ikke rigtig løsspringe. sys hun var røv kedeligt. sjovt nok
okt 2009
Jeg vil huske på volter og de halve parader ekstra meget næste gang. tak for hjælpen!
okt 2009
Men når jeg løsspringer ham på banen eller ridehus, så skal jeg ikke engang selv få ham frem, han springer selv over, og løber selv der hen......
okt 2009
Landeur Kan godt lide at springe, og nej han kender ikke konsekvensen af at han ikke lige springer over springe, for der er ikke nogen.... springer han ikke lige over, jamen ved du hvad så prøver vi bare forfra. der er ikke nogen speciel konsevens af det. jeg jagter ham fx ikke til han springer over. Det er hans tempo.. Og havde han ikke elsket det, så var han sku nok ikke sprunget over.
okt 2009
okt 2009
okt 2009
Jeg tror ikke på alt det der forsknings noget. Kender altså en del heste der springer med stor lyst og massere fremaddrift. som Landeur..
Lytter aldrig til de forskninger der er med det, for det er ikke sikker det er sådan med fx min hest eller andres heste..
Ikke at sige jeg ikke tager i mod jere råd, og mange af dem er os prøve, og skal selvfølgelig prøves mange gange endnu
okt 2009
Ja. For hvis hesten er syg og skal have dyrelæge, og den ikke lige gidder, så venter jeg gerne... Herre gud da, et underligt argument!!
Nej det gør jeg bestemt ikke. Gør du?
Landeur får ikke sin vilje på nogen måde. Men jeg ved bare, at presser/tvinger ham til noget han måske ikke lige har lyst til, så har jeg en sur og tvær hest. Og så bliver det porte træning for begge parter!!
jul 2009
Følger: 167 Følgere: 244 Heste: 2 Emner: 95 Svar: 344
okt 2009
maj 2011
Hvis folk ikke har lyst til at se det på den måde du ser det, skal du også respektere det og så stoppe den der.
maj 2011
maj 2011
Lige nu er det (for mig som udefra kiggende) som om du har lukket af for hvad det er trådstarter har og allerede har besluttet dig for hvordan tingene er
jan 2009
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 53
Puhhh en laaaaang tråd, der vist er løbet lidt af sporet...
Mht bid: Jeg er ikke sart med at andre ligger stærke bid på deres heste. Nogle af de andre har faktisk oplevet at deres heste har gået bedre på fx en jagtkandar (D-bidet med stang) end på trensen. De har og har stadig følt et bedre sug på tøjlen på netop disse bid. Personligt er jeg dog tilbageholdende, har haft en araber som ikke var dum i munden til hverdag, men bare tog biddet når vi sprang. Fik foreslået at prøve et treringsbid, men er bare ikke glad for det bid! Lavede en masse bomarbejde med ham i stedet (fire bomme på en tyvemetervolte og så galop rundt til den slapper af og afstendene passer) og fik min træner til at have fokus på min hånd så jeg ikke bare trak igen, ro på og eftergivende.
Blev senere tvunget til at ride med hackamore pga sår i munden - pludselig kunne jeg ride den i en sytråd, men det varede kun til han vænnede sig til det Det bedste middel er MASSER af dressur, jeg fik først virkelig styr på ham på springbanen da jeg holdte op med at springe seriøst og ride dressur i stedet. Halve parader, overgange, bomme, cavaletti evt små spring skråt igennem skråt igennem og tag i trav for at changere galoppen - her har du barrieren lidt til hjælp fordi Landeur ikke kan se en fri strækning bag springet og derfor har pladsen til at løbe (IKKE ide ind i barrieren self, det er rent psykologisk)
Tilsidst stalkede jeg ham lige herinde og gamle ejer ser ud til at ride med et alm trensebid, så tænker at træning nok er mere vejen end et stærkere bid.
okt 2009
Mht til svar: Egentlig er jeg slet ikke tilhænger af stærke bid. men efter rigtig mange historier fra veninder med et problem som mit, blev jeg i tvivl om det var det der skulle til. (gode historier altså)
Okay. Bom arbejde laver vi også, dog mest på lige spor og mest i trav. til tider galop. Hackamore vil jeg ikke springe i endnu, måske på et senere tidspunkt, men så længe han har så meget fart på, og jeg kun har redet et par gange i den til dressur og hygge, vil jeg ikke forsøge i spring
Vil ikke sige jeg rider særiøst spring, for når jeg de 60 cm, så ryger jeg af. så ligger altid på en 40 cm ca.
Okay. Mange tak for svar, det var dejligt. Jeg vil læse det op for min søster, så vi sammen kan træne og hjælpe hinanden næste gang
Når vi springer... Hvilket bid.